Päivälehdistö laiva-asiantuntijana?

Aloittaja Wirrankosken Rami, 08.01.2006, 14:39:54

« edellinen - seuraava »

Wirrankosken Rami

Kun tuolla "muissa aluksissa" oli puhetta siitä, että s/s Lokki mainittiin rakennetuksi Kuopion Lehtoniemessä, tuli mieleeni tällainen otsikko. Onko teillä vastaavia "mokia" tiedossa?
Seuraava juttu julkaistiin 18.6.1961 kuvan kera Helsingin Sanomissa:

"Laivaa, joka vuosisadan vaihteen aikoihin välitti säännöllistä liikennettä Helsingin ja Porvoon välillä ja sen jälkeen useita vuosia Päijänteellä, nähdään nykyisin halkomassa vehmaan Keiteleen vesiä Keski-Suomessa. Pienestä höyrypurresta onkin tullut huomattava turistinähtävyys, sillä laiva on säilytetty aivan alkuperäisessä asussaan läpi vuosikymmenien."

Ja mikähän laiva oli kyseessä? Kuvateksti jatkuu seuraavasti: "Kuvassamme näkyvä Toimi-laiva liikennöi kolmesti viikossa Suolahden kauppalan ja Viitasaaren väliä." ::)

Aleksi Lindström

Nämä esimerkit eivät koske pelkästään päivälehdistöä vaan myös televisiota ja nettiä...

Landgångenille linkitetty Dagens Nyheterin juttu, jossa kerrottiin bultfartygin eli pulttilaivan ajaneen karille...

Silloin kun QM2:en maihinnoususilta romahti niin soitin Hesarille jo etukäteen ja kehotin kirjoittamaan laivan nimen seuraavan päivän lehdessä tosiaan kakkosella eikä II:lla, olivat kovin kiitollisia kun muuten olisivat laittaneet nimen väärin.

Syyskuussa 2000 kun Express Samina ajoi karille niin ympäri medioita liikkui niin erilaisia tietoja aluksesta ettei ehtinyt kaikkea korjaamaan, esim että alus olisi ollut rakennettu 80-luvulla ja noin 150-metrinen... (oikeasti rak. 1966 ja 115-metrinen)

Kun Prestige ajoi karille, televisiouutisissa ja teksti-tv:ssä kerrottiin että aluksesta on vuotanut 100 tonnia öljyä mereen, ja näitä näkee todella usein, että toimittajat eivät tajua mittayksiköistä ja määristä yhtään mitään.

Kuitenkin toimttajan ammatti on juuri sellainen, jossa pitäisi selvittää asiat perinpohjin oikein, mutta harvoin näin tapahtuu.

Joni Huopana

#2
Onhan noita jopa Itämeren matkustaja-autolauttojen ja risteilijöiden kohdalla. Täällä foorumillakin mainituista tulee mieleen mm. Baltic Kristinan kutsuminen Kristina Balticaksi ja että Silja Opera aloittaa liikenteen Paldiski-Kapellskär -reitillä.

Erik Naarajärvi

Lainaus käyttäjältä: Aleksi Lindström - 08.01.2006, 14:57:55
Kun Prestige ajoi karille, televisiouutisissa ja teksti-tv:ssä kerrottiin että aluksesta on vuotanut 100 tonnia öljyä mereen, ja näitä näkee todella usein, että toimittajat eivät tajua mittayksiköistä ja määristä yhtään mitään.

Johan tummoinen 100 tonnia menee toisen toimittajan mielestä jo pakettiautoon...
Muistan tästä reilun kymmenen vuoden takaa, kun Viinikan säiliöauto kolisteli junan kanssa Sköldvikissä. Lehdissä oli juttua, että 'säiliörekan lastina oli 30 000 tonnia styreeniä'.

Janne Rantasaari

Lainaus Turkulaisessa 23.11.2005 olleesta jutusta, joka käsitteli Vikingin uuden laivan aiesopimusuutista:

"Tällä hetkellä Turusta liikennöivät matkustaja-alukset Gabriella ja Mariella ja Helsingistä Rosella, Amorella ja Isabella."

No just.. :-X Olivat sentään Rosellan saaneet sijoitettua oikein..

Myös Turun sanomat käsitteli Vikingin silloista aiesopimusta, jutussa seuraava kuva aika isona:


Ja kuvatekstinä:
"TS/Kalle Ipatti
Itämeren varustamobisneksen taivaalle keräytyneet mustat pilvet eivät ole pelästyttäneet Viking Linea, joka kertoi maanantaina tilaavansa uusia laivoja. Kuvassa Viking Linen Amorella saapumassa Turun saaristoon Houtskarin Kittuisten kohdalla."


Vai että Amorella.. ::)

Pekka Laakso

#5
Sehän nyt on luonnonlaki, että lehdistön näkökulmasta katsoen kirjoitetaan jutut jotenkin vaan sinne päin, ilman pilkuntarkkojen faktojen tarkistamista. Joten ainahan tällaisia kämmejä tulee medioissa esiin. Lisäksihän asia on niin, että mitä vähemmän asiallinen media, sitä yleisemmin laiva-uutisista tai -artikkeleista löytyy mokia.

Siksipä ei tarvinnut kuin selata omia viestejään sopivan esimerkin löytämiseksi. Ohessa yksi:
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 17.09.2005, 18:06:13
Tänään sitten IS oli pukenut keskustelut sanoiksi Plussa-liitteeseensä. Artikkelissa oli myös vanhoja kuvia Finnjetistä ja kaiken kukkuraksi jäätynyttä Finnjetiä talvella 1987 esittänyt kuva olikin jotain aivan muuta. Nimittäin kuvassa olikin torpastaan jäätynyt jokin näistä ruotsalaisista ro-rolaivoista. Eli kärjistäen sanottuna kuva rahtilaivasta! ;D ::)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Mikko Juuti

Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 08.01.2006, 14:39:54
Kun tuolla "muissa aluksissa" oli puhetta siitä, että s/s Lokki mainittiin rakennetuksi Kuopion Lehtoniemessä, tuli mieleeni tällainen otsikko. Onko teillä vastaavia "mokia" tiedossa?
Seuraava juttu julkaistiin 18.6.1961 kuvan kera Helsingin Sanomissa:

"Laivaa, joka vuosisadan vaihteen aikoihin välitti säännöllistä liikennettä Helsingin ja Porvoon välillä ja sen jälkeen useita vuosia Päijänteellä, nähdään nykyisin halkomassa vehmaan Keiteleen vesiä Keski-Suomessa. Pienestä höyrypurresta onkin tullut huomattava turistinähtävyys, sillä laiva on säilytetty aivan alkuperäisessä asussaan läpi vuosikymmenien."

Ja mikähän laiva oli kyseessä? Kuvateksti jatkuu seuraavasti: "Kuvassamme näkyvä Toimi-laiva liikennöi kolmesti viikossa Suolahden kauppalan ja Viitasaaren väliä." ::)

Pientä oikoluettavaa löytyy kerran jos toisenkin. Vuosi- pari sitten ajoi hesarin mukaan VLCC kiville lastinaan 15 tonnia öljyä. Siinä sitä onkin sitten ollut siivoamista kerrakseen. Yleensä kun joku "erikoistoimittaja" revitään tekemään juttua laivoista, niin vastuu siirtyy lukijalle. Estonia- uutisointi kuului kyllä ihan samaan luokkaan (tässä en väheksy onnettomuuden 852:a uhria, mittakaavaa enkä vakavuutta). Jokaisesta uutishepusta tuli yhtäkkiä laivatekniikan asiantuntijoita "vesitiiviine" visiireineen, keulaportteineen ja pelastusveneineen. Loppujen lopuksi kansa sitten yrittää hahmottaa näistä uutisista jotain selkeää kuvaa siitä mitä on tapahtunut. Ja luonnollisesti pääkirjoitusten laatijat tietävät, miten olisi pitänyt menetellä ettei...

Mikko Juuti      Master Mariner     http://www.geocities.com/mijuuti

- The life of most masters is  pretty simple; My way or gangway.

Juha Luomanmäki

Väärä tietoa täälläkin. Ei Prestige mihinkään karille koskaan ajanut, hajosi ja ratkesi manifoldin tienoilta vain vanhuuttaan kovassa merenkäynnissä. Joku ( Taisi olla ko.paatin kippari ) väitti kylläkin että olisivat törmänneet irronneeseen, meressä
kelluvaan konttiin mutta taitaa olla keksitty tarina.

Mikko Juuti

Lainaus käyttäjältä: Juha Luomanmäki - 09.01.2006, 12:33:26
Väärä tietoa täälläkin. Ei Prestige mihinkään karille koskaan ajanut, hajosi ja ratkesi manifoldin tienoilta vain vanhuuttaan kovassa merenkäynnissä. Joku ( Taisi olla ko.paatin kippari ) väitti kylläkin että olisivat törmänneet irronneeseen, meressä
kelluvaan konttiin mutta taitaa olla keksitty tarina.

En múista, oliko se juuri Prestigen tapaus, jossa kylläkin kokeiltiin enemmän shear force:n ja bendingin kuin merenpohjan ulottuvuuksia mutta huvittava kuitenkin.



Mikko Juuti      Master Mariner     http://www.geocities.com/mijuuti

- The life of most masters is  pretty simple; My way or gangway.

Sami Korppi

Virheitä sattuu ja pahimmat pitää korjata, se on selvää. Mutta itse en ainakaan uskalla väittää tekeväni kovinkaan usein täysin virheetöntä jälkeä töissäni (kun aikataulutkin painaa päälle).  Pitää muistaa, että "yleistoimittajien" työnä on usein kirjoittaa juttu asiasta x hyvinkin nopeasti ja vähäisillä, ehkä väärilläkin tiedoilla. Esim. useimpia lehtien lukijoita ei kiinnosta pätkääkään, minkä niminen laiva on kuvituksena jossain uudishankinnasta kertovassa jutussa. Monet virheet voivat myös tulla suoraan kansainvälisten uutistoimistojen teksteistä. Jos toimittaja alkaa tarkistelemaan kaikkia pieniä yksityiskohtia niin uutisjuttu tulee ulos kahden päivän päästä jolloin se ei kiinnosta enää ketään, mitä nyt foorumeilla vinoillaan että "kylläpä oli taas hidas toimittaja" ;)

Eli vähän kannattaa pistää rajaa siihen pilkunnu**imiseen ;)

Wirrankosken Rami

Ymmärrän kyllä edellisen kirjoittajan kommentit. Siitä huolimatta, oli toimittaja tai ei, tulisi myös toimittajien tarkistaa asiat ennen tekstien julkaisemista. Laivarintamalla sen pitäisi ainakin olla äärimmäisen helppoa. On olemassa lukuisia ihmisiä ja/tai instansseja joista voi KYSYÄ! Puhelin on esimerkiksi keksitty...sähköpostista puhumattakaan...

Aleksi Lindström

Lainaus käyttäjältä: Juha Luomanmäki - 09.01.2006, 12:33:26
Väärä tietoa täälläkin. Ei Prestige mihinkään karille koskaan ajanut, hajosi ja ratkesi manifoldin tienoilta vain vanhuuttaan kovassa merenkäynnissä.

Auts ja hups, totta turiset, sorry for the misleading info!

Sami Korppi

#12
"Terve Rami, NN Hesarista! Just tuli sähke et jossain Ranskan rannikolla on tankkeri uppoomassa, täs ei sanota sen nimee mut öljyä on kuulemma valunu mereen tähän mennessä 15 tonnia. Pitääkö toi paikkansa? Täs ois 5 min aikaa saada juttu valmiiks."

;D

(kuten tässäkin threadissä on huomattu, erehtyminen on inhimillistä, jopa alan harrastajien piireissä.

Aleksi Lindström

Lainaus käyttäjältä: Sami Korppi - 09.01.2006, 16:53:09
kuten tässäkin threadissä on huomattu, erehtyminen on inhimillistä, jopa alan harrastajien piireissä.

Joo onhan se, mutta pitäisin sitä kuitenkin vakavampana, jos Hesarissa on väärää infoa uutisessa, kuin esim. jossain laiva-aiheisessa keskustelufoorumissa netissä  :P , jossa se voidaan korjata parissa minuutissa, mutta Hesari ei voi tehdä muuta kuin mahd. julkaista seuraavan päivän lehdessä oikaisun, jos jaksavat. Toivottavasti mun koko kredibiliteetti ei nyt ihan deletoitunu vaikka tein noinkin räikeän virheen Prestigeä koskien...  8)

Wirrankosken Rami

Lainaus käyttäjältä: Sami Korppi - 09.01.2006, 16:53:09
"Terve Rami, NN Hesarista! Just tuli sähke et jossain Ranskan rannikolla on tankkeri uppoomassa, täs ei sanota sen nimee mut öljyä on kuulemma valunu mereen tähän mennessä 15 tonnia. Pitääkö toi paikkansa? Täs ois 5 min aikaa saada juttu valmiiks."

Sarkasmia tai ei, ei toimittajien pidä aina kaikkia uutisia lehteen änkeä, varsinkin jos ne ovat "hämäriä". Ja jos mennään laivojen haaksirikkoihin, niitä tapahtuu JOKA PÄIVÄ ympäri maailmaa. Riippuu ihan paikallisesta tiedottamisesta pääsevätkö ne meidän päivälehdistöömme. Olemmehan huomanneet, että tietyt asia, mainittakoon tässä nyt esimerkkitapauksina Koivistolle viime talvena ajaneet "jäävahvistamattomat" tankkerit ja joku Tallinkin harmaavesisekoilu, osoittavat sen, että aina eivät toimittajat pysty pysyttelemään kohtuullisen ja tasapuolisen, saati ei-populistisen uutisoinnin tasolla... ::)