maritimeforum.fi

Merenkulku => Muu merenkulku => Aiheen aloitti: Hannu Sarell - 11.02.2019, 00:48:30

Otsikko: Telakat
Kirjoitti: Hannu Sarell - 11.02.2019, 00:48:30
Täällä kun tietoa riittää niin paljonkohan on vielä laivanrakennustelakoita, joissa laivat rakennetaan vinoon luiskaan? Eli laiva on keula koholla koko rakentamisen ajan. Ja sitten irrotetaan kiilat ja alus valuu veteen. Haasteellinen rakennusalusta, kun työmaalla kuljet ylä-/alamäkeen. Sivusuunnassa nilkat vinossa. Tavallisesta vatupassista ei ole paljon hyötyä muuten kuin pituussuunnan laipioiden tsekkaamisessa. Nythän esim. Pernossa tehdään kuivatelakalla ja onko tuo köli sitten oikeasti se tulevan aluksen vaateri vai hienosäädetäänkö sitä vielä muiden kansien kohdalla? Helpointahan tietysti on, jos kannet/ lattiat ovat vaaterissa eikä muutaama aste jonnekin päin kallellaan.
Otsikko: Vs: Telakat
Kirjoitti: Tauno Hermola - 11.02.2019, 02:26:20
En osaa sanoa, paljonko vetotelakoita on, mutta esim. yli 49 000 GT:n 200 m pitkät vuonna 2006 ja 2007 valmistuneet M/S Pauline ja M/S Yasmine on rakennettu Flensburger Schiffbau-Gesellschaftin vetotelakalla. Enemmän taitaa olla niitä, joissa laiva rakennusvaiheessa on vaaterissa ja lasketaan veteen sivulle.

Tyylinäytteitä vesillelaskusta kummallakin tekakkatyypillä: https://www.youtube.com/watch?v=umTAAK6e95M (https://www.youtube.com/watch?v=umTAAK6e95M)
Otsikko: Vs: Telakat
Kirjoitti: Tuomas Romu - 11.02.2019, 08:28:11
Pietarissa sekä Baltian että Amiraliteetin telakat ovat slippejä; jälkimmäisellä on rakennettu 70,000 DWT:n arktisia tankkereitakin.

Katoavaa kansanperinnettähän nuo tuppaavat olemaan. Monilla telakoilla on myös käytössä erillinen vesillelaskuproomu, jolle keskeneräinen laiva liu'utetaan.