Koronaviruksen vaikutukset kootusti

Aloittaja Pete Lehto, 15.03.2020, 15:34:49

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

#135
Vaikka tässä viestiketjussa onkin keskusteltu ensisijaisesti koronaviruksen vaikutuksista kotimaan liikenteeseen, voitaneen väliin heittää havaintoja kansainvälisestä risteilybisneksestä: Bremer Vulkanilla 1996 rakennettu Costa Victoria menee romuksi. Ilmeisesti laiva aiotaan paloitella Italiassa, mikä on sinäänsä poikkeuksellista ja Aasian romurantojen tuntien positiivinen yllätys.

https://www.maritime-executive.com/article/cruise-industry-downsizing-begins-with-first-sale-of-a-ship-for-scrap

Shipspotting.comin keskustelun mukaan 80-luvun loppupuolella Chantiers de l'Atlantiquella rakennettu Sovereign ja 90-luvun alussa rakennettu Monarch olisivat niin ikään menossa romuksi (tätä on povattu muuallakin) ja laivojen tyhjennys olisi jo käynnissä:

http://forum.shipspotting.com/index.php/topic,16937

Vuonna 1987 Ranskassa rakennetun Marella Celebrationin kohtalona voi niin ikään olla romuranta, joskaan tätä ei ole vielä varmistettu:

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/22850-marella-to-retire-celebration.html

edit: Tässä 23 laivan "nämä eivät ehkä tule takaisin"-listassa on jokunen tuttu laiva mm. Helsingin telakalta, tuoreimmat 90-luvun lopusta:

https://thepointsguy.com/guide/cruise-ship-sold-scrap-list/
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Mikko Valli - 04.06.2020, 18:53:56
TALLINK SILJA AVAA KESÄKSI UUDEN REITIN HELSINGISTÄ LATVIAN RIIKAAN

Silja Serenade liikennöi Helsingistä Riikaan 26.6.–15.8.2020 joka toinen päivä koko kesän ajan.

https://www.tallinksilja.fi/medialle/-/cision/expanded-release/d8e868653f9589a9

Riian risteilyt on niin suuressa suosiossa, että niitä jatketaan ainakin elokuun loppuun..  :thumb:

Tukholmaa karttavat suomalaiset suuntaavat nyt Viroon ja uuteen Baltian kohteeseen – "Sinne on selvästi siirtynyt matkustajia vanhalta Helsinki-Tukholma -reitiltä, ja se onkin ollut huippumenestys"

Koronatilanne ei ole vähentänyt Viroon suuntautuvan laivaliikenteen määrää, päin vastoin. Tukholmaa karttavat matkustajat menevät nyt Turusta Tallinnaan ja Helsingistä Riikaan.

Suomen ja Viron välillä liikennöi nyt ennätysmäärä laivoja, selviää Tallinnan sataman tiedotteesta. Tallinnan matkustajasatamaan liikennöi kesän aikana jopa yhdeksän eri alusta. Lisäksi kaksi alusta liikennöi välillä Vuosaari-Muuga.

Baltian maat ovat pärjänneet koronan kanssa hämmästyttävän hyvin. Ne ovatkin tällä hetkellä harvoja Euroopan maita, joihin suomalaiset voivat matkustaa altistumatta korkeammalle tartuntariskille. Erityisesti Ruotsin synkkä koronatilasto saattaa kääntää risteilykansan suunnan mieluummin Baltiaan.

Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjdin mukaan ennätyksellisen vilkas laivaliikenne on seurausta pikemminkin ylimääräisestä kapasiteetista kuin matkustajamäärien kasvusta.

"Ei voi sanoa, että Tallinnaan olisi nyt mitään ryntäystä. Kyse on pikemminkin siitä, että meillä on poikkeuksellisen paljon kapasiteettia käytössä", Nöjd kertoo. Yhdeksästä Tallinnaan kesän aikana matkaavasta aluksesta viisi on Tallinkin.

Helsinki-Tukholma -reitin risteilyt ovat olleet jäissä maaliskuusta lähtien. Turusta Tukholmaan kulkee kaksi alusta, mutta ne kuljettavat lähinnä rahtia, kun matkustajat loistavat poissaolollaan.

Matkustajien puutteen vuoksi Tallink on siirtänyt kapasiteettiaan pois Ruotsista. Aiemmin Tukholmaan matkanneista aluksista Victoria I on nyt siirretty neljänneksi alukseksi välille Helsinki-Tallinna, ja Baltic Queen puolestaan aloittaa heinäkuussa Tallinnan risteilyt Turusta ja Maarianhaminasta.

Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Turusta ja Ahvenanmaalta pääsee laivalla suoraan Tallinnaan. Heinäkuussa myös Viking Linen m/s Gabriella aloittaa liikennöinnin reitillä Helsinki-Maarianhamina-Tallinna.

Tallinkin Turku-Tukholma -risteilyt ovat olleet kysyttyjä, ja suuri suosio on saanut yhtiön lisäämään niiden määrää. Sen sijaan helsinkiläiset eivät vaikuta innostuneen Tallinnasta tavallista enempää, vaikka yhteys Tukholmaan on poikki.

Nöjd arveleekin, että kesän matkustajamäärät tulevat koronan vuoksi jäämään tavallista pienemmiksi huolimatta laivojen määrästä.

"Tähän vaikuttaa erityisesti muualta kuin Suomesta ja Baltiasta tulevien matkustajien puute, joita tavallisesti on kesäkaudella 20 prosenttia matkustajista", Nöjd kertoo.

Tukholman risteilyjen korvaajaksi on sen sijaan noussut uusi laivayhteys Helsingistä Riikaan, jonne ensimmäinen laiva suuntasi perjantaina.

"Sinne on selvästi siirtynyt matkustajia vanhalta Helsinki-Tukholma -reitiltä, ja se onkin ollut huippumenestys. Suuren suosion vuoksi päätettiin, että Riian risteilyjä tullaan jatkamaan ainakin kuudella lisäristeilyllä aina elokuun loppuun asti", Nöjd paljastaa.

Päivä Riiassa -risteilyn tulevaisuudesta kesän jälkeen ei ole vielä tietoa. Paljon riippuu siitä, milloin laivayhteys Helsingin ja Tukholman välillä saadaan avattua. Voi olla, että Riika joutuu jälleen väistymään, kunhan Tukholmaan uskalletaan taas lähteä. Tallinkille Tukholman risteilyt tulevat rahdin takia kannattavammiksi, sillä Riikaan viedään käytännössä pelkkiä matkustajia."


https://www.uusisuomi.fi/uutiset/tukholmaa-karttavat-suomalaiset-suuntaavat-nyt-viroon-ja-uuteen-baltian-kohteeseen-sinne-on-selvasti-siirtynyt-matkustajia-vanhalta-helsinki-tukholma-reitilta-ja-se-onkin-ollut-huippumenestys/37c8284a-fe82-4e02-9fe0-3ca13fb124c6

Tero Lindfors

#137
Ruotsissa Cinderella on palannut makuutuksesta Södertäljestä liikenteeseen, mutta kilpakumppani Birka ilmoitti tänään lopettavansa liiketoimintansa kokonaan.

https://www.nyan.ax/nyheter/birka-cruises-lagger-ned-verksamheten/

Eckerö-konsernin on kerrottu olevan valmis myymään Birka Stockholmin, ja ostajia kai löytyisikin. Toisaalta aluksen myymistä esimerkiksi Välimerelle voi haitata etenkin parvekehyttien puuttuminen.

Mutta voisiko laivalle olla muuta käyttöä RabE:n sisällä? Voisikohan Eckerö yrittää tarjota 22h-risteilyitä Helsingistä Tallinnaan? Eckerö kuitenkin vaikuttaa olevan kiinnostunut laajentamaan toimintaansa Suomenlahdella, jossa kysyntä on suurta. Lähtöpaikaksihan sopisi jopa Eteläsatama. Kyseinen ratkaisu luultavasti sopisi myös Helsingille, sillä Birkalla ei ole autokanttakaan.

Mikko-Oskari Koski

Luulisin, että Birkasta tulee ensimmäinen laiva Itämeren matkustajalaivojen roskapankissa. Sinne tulee vielä lauttojakin; kuinka monta, sen näyttää aika. Tällainen omaisuudenhoitoyhtiö pelastaisi varustamot vastuista makuutettujen laivojen ylläpidon suhteen, ja Ålandsbankenilla voisi hyvinkin olla jokin tällainen hätävarasuunnitelma kassakaapissaan. Mutta kyseenalaista tietenkin on, kuinka paljon makuutuksesta tulee kustannuksia, ja kuka ne lopulta maksaa.
Mitä tulee ajatukseen Birkasta Helsingin kruisailijana, ei idea olisi muuten ollenkaan huono, ellei kyseessä olisi Helsinki -jossa pääkilpailijana olisi isompaa kapasiteettia huomattavasti edullisemmin henkilöstökustannuksin tarjoava Tallink. Vaikka risteilyaikataulut kirjoitettaisiin siten, että Tallinnassa oltaisiin kiinni vain yön hiljaiset tunnit, eikä maihinnousuun oikeastaan olisi edes mahdollisuutta, tuotteesta ei mitenkään voisi tehdä Tallinkin vastaavaa kustannustehokkaampaa, eli se siitä.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Risto Hartikainen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 03.07.2020, 13:48:17
Vaikka risteilyaikataulut kirjoitettaisiin siten, että Tallinnassa oltaisiin kiinni vain yön hiljaiset tunnit, eikä maihinnousuun oikeastaan olisi edes mahdollisuutta, tuotteesta ei mitenkään voisi tehdä Tallinkin vastaavaa kustannustehokkaampaa, eli se siitä.

Herätänpä sisäisen Jari Tervoni:
Entä jos Eckerö panostaisi Birkan vuorokaudenristeilyillä ohjelmaan siten, että sitä olisi huomattavasti enemmän ja monipuolisemmin kuin Europan enemmän tai vähemmän huono orkesteri, karaoke ja bingo? Itse ainakin tässä tilanteessa voisin jopa aloittaa vuorokauden Tallinnanristeilyt uudelleen vaikka hinta olisi hieman Europan "viihde"risteilyä korkeampikin.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 03.07.2020, 13:48:17
Mitä tulee ajatukseen Birkasta Helsingin kruisailijana, ei idea olisi muuten ollenkaan huono, ellei kyseessä olisi Helsinki -jossa pääkilpailijana olisi isompaa kapasiteettia huomattavasti edullisemmin henkilöstökustannuksin tarjoava Tallink. Vaikka risteilyaikataulut kirjoitettaisiin siten, että Tallinnassa oltaisiin kiinni vain yön hiljaiset tunnit, eikä maihinnousuun oikeastaan olisi edes mahdollisuutta, tuotteesta ei mitenkään voisi tehdä Tallinkin vastaavaa kustannustehokkaampaa, eli se siitä.
Niin, voisihan Eckerö tietenkin liputtaa kruiserinsa myös Viroon ja käyttää silloin virolaista miehistöä. Mutta puuttuva autokansi kuitenkin on mielestäni aika suuri heikkous kyseisessä aluksessa. Vaikka Silja Europakaan ei mikään varsinainen ropaxi ole, niin kyllä siellä risteilymatkustajien lisäksi yleensä aina aika paljon henkilöautoja ja rahtiakin mukana kulkee, mikä tietenkin parantaa kannattavuutta oleellisestikin pelkkään matkustajalaivaan verrattuna.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Jussi Laine

Birkan jääluokka on 1A Super eli se sopisi hyvin ulkomaiselle varustamolle, joka myy matkoja napa-alueille.

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 03.07.2020, 17:51:57
Niin, voisihan Eckerö tietenkin liputtaa kruiserinsa myös Viroon ja käyttää silloin virolaista miehistöä.
Ei voisi. Eckerö on tehnyt siitä, että se on "ainoa suomalainen" niin olennaisen osan brändiään, että vaikka risteilijä olisi näennäisesti eri puljua, se rikkoisi tuon "suomalaisuusilluusion". Tässä yhteydessä on turha puida sitä faktaa, että suomalais-virolaisen sekamiehityksen pitäisi Suomenlahden linjoilla olla itsestään selvyys, ja palkkojen samat suhteessa asuinpaikan elinkustannusindeksiin.

Lainaus käyttäjältä: Tero Lindfors - 03.07.2020, 13:04:24 Toisaalta aluksen myymistä esimerkiksi Välimerelle voi haitata etenkin parvekehyttien puuttuminen.
Birka on käsittääkseni suunniteltu siten, että parvekkeiden lisääminen ainakin merkittävään osaan kämppiä ei pitäisi vaikuttaa aluksen vakavuuteen.

Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 03.07.2020, 18:33:18
Birkan jääluokka on 1A Super eli se sopisi hyvin ulkomaiselle varustamolle, joka myy matkoja napa-alueille.
Varmasti, mutta luultavasti silläkin sektorilla on ylitarjontaa erikoisrakenteisista aluksista, kun Hurtigruteniltakin vapautuu niihin toimiin muutama nykyinen reittilaiva lähitulevaisuudessa.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 03.07.2020, 19:25:07
Birka on käsittääkseni suunniteltu siten, että parvekkeiden lisääminen ainakin merkittävään osaan kämppiä ei pitäisi vaikuttaa aluksen vakavuuteen.
Kyllä. Mutta ongelma on siinä, että kaikki risteilyvarustamot ovat talouvaikeuksissa. Kuka on valmis tässä tilanteessa ostamaan uuden aluksen ja vielä laittamaan siihen lisää rahaa muutostöiden muodossa? Varsinkin kun muistetaan, että Birka Stockholmin perushytit ovat kooltaan Itämeren autolauttastandardien mukaisia, eli liian pieniä kansainvälisille markkinoille. Niiden muuttamiseen oikean risteilyliikenteen tasoa vastaaviksi pitäisi laittaa vielä lisää rahaa. Ja ehkä tehdä samalla jotain laivan suurelle sisähyttien määrälle. Tämä kaikki ei olisi halpaa.

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 03.07.2020, 19:25:07
Varmasti, mutta luultavasti silläkin sektorilla on ylitarjontaa erikoisrakenteisista aluksista, kun Hurtigruteniltakin vapautuu niihin toimiin muutama nykyinen reittilaiva lähitulevaisuudessa.
Hurtigruten aikoo kyllä työllistää nuo alukset ihan omassa liikenteessään edelleen. Birka Stockholmin ongelmana on se, että 1A Super ei ole napa-alueille mitenkään korkea jääluokka (sehän vastaa suunnilleen matalinta polaariluokkaa), ja kun napa-alueilla rajoitetaan ihmisten määrää joka saa olla maissa kerrallaan, on Birka Stockholm esimerkiksi hyvin tuottaviin Etelämantereen-risteilyihin yksinkertaisesti liian iso.

Johannes Erra

Kunhan pandemia Euroopassa edes vähän vielä rauhoittuu, olen varma että mikä hyvänsä alus kyllä menisi kaupaksi, vaikka sitten romuksi tai johonkin kertakaikkisen toisarvoiseen tehtävään. Kysymys tulee olemaan lähinnä siitä, kuinka paljon coronaa edeltänyttä hintatasoa halvemmalla kukaan on valmis luopumaan ylimääräiseksikään käyneestä aluksesta. Puoleen hintaan? Kenties vielä halvemmalla? Minä en sitä osaa arvioida. Birka Stockholmin pystyisin ehkä vielä kuvittelemaan joksikin kasinolaivaksi Itä-Aasiaan, mutta en oikeastaan mihinkään hommaan Suomen lähivesille tai tyypillisille risteilyvarustamoille liioin.

Sinällään on kiintoisaa nähdä, mitä Birkan lopettamisesta nyt seuraa. On ilmeisesti arveltu, että Viking Cinderellan liikennöinti olisi ollut Vikingiltä ennen muuta defensiivinen toimi markkinaosuuden ylläpitämiseksi Birkan ja Siljan Turun linjan ristipaineessa. Näin ajatellen paine olisi nyt tietysti hellittämässä, ja Viking Grace & Viking Glory -pari olisi jo riittävä vastus, yhdessä Finnlinesin Naantalin uudisrakenteiden kanssa, tekemään Tallink Siljan aseman Turussa hyvin vaikeaksi. Toisaalta voi olla, että Cinderellan pelastaa yksinkertaisesti vaihtoehtojen puute. Aluksen pitäminen nykyisissä tehtävissään voi heikollakin kannattavuudella tuntua mielekkäämmältä kuin ulosmyynti puoli-ilmaiseksi. Alus olisi kylläkin mahdollisesti Birkaa helpommin myytävä, mutta Välimeren markkina lienee tukossa niin kauan kuin Mobyn tulevaisuus on puoliksikin hämärän peitossa. Britannian suunnan linjojen tarpeista taas voi lausua mitään johtopäätöksiä vasta kun tiedetään EU-Britannia-suhteiden tulevasta luonteesta, eli palaako esim. verovapaa myynti Pohjanmerelle vai ei.

Risto Hartikainen

Ilta-Sanomat: Viking Line lopettaa lipunmyynnin ruotsalaisille Tukholma–Turku–Tukholma-reitillä viranomaisten suosituksesta.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006564601.html

Jussi Laine


Pasi Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 11.07.2020, 22:39:44
Silja Symphony eka kerran Visbyssa laivan historian aikana

Näköjään risteilijälaiturissa, eikä aallonmurtajan sisäpuolella satamassa, johon Silja Europa peruutti siellä käydessään.

Mikko Salmela


Tuomas Romu

Koronan vaikutus tämäkin: Helsingissä rakennetut Carnival Fantasy (479) ja Carnival Inspiration (489) on myyty romuksi. Ensiksi mainitusta on Ilta-Sanomat kirjoittanut jutunkin:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006581723.html
All information and details given in good faith but not guaranteed!