15v Estoniasta

Aloittaja seamanjake, 28.09.2009, 00:39:19

« edellinen - seuraava »

seamanjake

Kohta on kulunut tasan 15v kun Estonialle tapahtui haveri, pitänee tuota muistaa. taisi olla 01:20?

Mikko Lantta

#1
Lainaus käyttäjältä: Jani Ahvenainen - 28.09.2009, 00:39:19
Kohta on kulunut tasan 15v kun Estonialle tapahtui haveri, pitänee tuota muistaa. taisi olla 01:20?

Näin Wikipediassa:

- n. 01:15 keulavisiiri murtui
- 01:22 ensimmäinen mayday-viesti VHF-kanavalla
- n. 01:30 oikea kylki kokonaan painui mereen
- Alus alkoi nopeasti uppoamaan perä edellä. Katosi muiden aluksien tutkista, mutta palasi vielä 01:42. Lopullisesti katosi klo 01:50.

Aluksen sekä 852 uhrien muistaen, Mikko.

Ps. Ei kyllä ollut uutta tietoa minkä olisi itse muut voinut etsiä mutta laitoimpa silti..

als

Täällä Kopra ja Mattila Merikoulun asuntolassa istuvat koneillaan jännä tunne ilmapiirissä. Siinä on tiettyä jännitteisyyttä, tiettyä haikeutta.. Nyt ei nukuta.
15 vuotta kulunut, eikä unohtaa voi koskaan. Levätköön rauhassa kaikki tapaturman uhrit ja voimia omaisille.

Tuomas Romu

Tasan 15 vuotta aamusta, jona pieni Tuomas oli todella kiukkuinen, koska aamupiirretyt oli peruttu ylimääräisen uutislähetyksen tieltä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kristian Lampio

#4
Kyllähän tuo Estonian uppoaminen kuullostaa aina aika uskomattomalta ja surulliselta kun sitä alkaa syvällisemmin miettimään. Itse olin tuolloin vasta puolitoistavuotias joten niistä ajoista ei minkäänlaista muistikuvaa...
Tuossa vielä aiheeseen liittyvää ja vähän aiheesta ohimenevää.

Joonas Vähämäki

Itsekin muistan tuon aamun vielä hyvin, vaikka en ehtinyt paljoa uutisia seuraamaan kouluun lähdön vuoksi. Mieleen on kuitenkin jäänyt vahvasti koulumatka ja koko aamu. Ajatukset pyörivät päässä koska olinhan vasta alle viisi vuotta aiemmin matkustanut kyseisellä laivalla. Silloin mielessä erityisesti olivat sokkeloiset hyttikäytävät varsinkin autokannen alapuolella koska en vielä tiennyt että suurin osa pelastuneista oli juurikin sieltä. Koulusta päästyäni seurasin uutisia tiiviisti.

Mikko-Oskari Koski

Kyllä sinä päivänä olisi työt jääneet tekemättä, jos sellaisia olisi siinä tilanteessa ollut, oli se sen verran kova järkytys. Olin silloin Turussa (Piispankadulla), eli aamuherätyksenä muutama tavallista kookkaampi helikopteri pörräsi ja vasta sähköisestä mediasta sai jonkin alustavan kuvan aiheesta.
Olinhan toki itsekin pitkin -80-lukua monta kertaa kulkenut Saaristomeren yli Viking Sallylla, eli tapahtuneen mittasuhteet olivat itselleni selvillä heti, kun tajusin, mikä laiva Estonia oli. Olosuhteista merelläkin oli jokin käsitys, sillä olin edeltävänä su-ma-yönä tullut Isabellalla Tukholmasta Helsinkiin, tuolloin vielä Sandhamnin väylän kautta. Myrsky oli jo silloin melkoinen.

"Todella pahalta, todella pahalta näyttää nyt tässä kyllä..."
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

grandy75

Kuinka aika rientää... Päivän muistaa kuin eilisen. Mutta aina yhtä surulliseksi se pistää kun siitä puhe tulee. Kummaa että aina vaan päivälehtien sivuille ilmaantuu juttuja että pitäisikö taas tutkintaa aloittaa uudelleen. Antaisi olla, se ei muuksi muutu ja RIP

Junno Pekola

Kyllä sitä sitten seuraavana päivänä hitsailtiin keulaviisirit melko lailla järjestäin kiinni.
En voi kuin kuvitella, humalaisia ja väsyneitä ihmisiä.
Laiva kallellaan edestakaisin keinuen, osa jaksaa pitää jostain kiinni, osa ei ja kuolee paiskatuessaan seiniin yms..
Valot vilkkuvat, hätävirrat päällä..

Noista ajoista on kyllä onneksi jo opittu. Vastaavan tapahtuessa henkilökunnat (Ainakin tuttavani mukaan) koulutettu ja jokaisella on oma vastuualueensa.

Yllä oleva teksti edustaa vain henkilökohtaista mielipidettäni eikä se ole sidoksissa mihinkään organisaatioon.

Risto Kempas

Tuona aamuna heräsin myös kopterin meluun. Vekotin kuulosti vieraalta ja paljastuikin ruotsalaiseksi. Alkuun ei tiedetty kenen alus oli mennyt. Kova oli huoli Jetistä ja ei lopullinen uutinen mikään helpotus ollut sekään.

Joitain päiviä myöhemmin olin Siljalla jossain meriturvallisuuskeskustelussa kuuntelemassa. Laiva oli aika autio. Pitkälti pantiin onnettomuus sen piikkiin, että muualla on tuo kulttuuri hieman toisenlaista yrityksen, turvallisuuden ja henkilökunnan suhteen. Kippasin pään täyteen myöhemmin illalla ja totesin, että jos nyt pitäisi pelastautua, niin ei tule mitään. Laivana oli nuorehko M/S Serenade. Ajattelin, että jos menee pohjaan, on ainakin todella hieno teräsarkku. Hyvin tuli uni Wärtsilän paatissa, kuten aina ennenkin.

Mutta kyllä tuo juttu masensi ja suututtikin, että kaahasivat tuossa kelissä tuolla sisävesikipolla.
Finnjet Historical Society ry - www.finnjet.fi - Jetin virallinen yhdistys

Kalevi Lehto

Tulipa aikanaan käytyä tutustumassa tuon kovan onnen Estonian(silloin Viking Sally)komentosiltaankin. Silloin se oli Vikingin suurin ja komein kippo Suomen ja Ruotsin välillä ja tekniikka ja turvallisuus piti oleman huippuluokkaa. Onnettomuuspäivän muistan vieläkin melkein kuin eilisen päivän. Kun aamulla töihin lähtiessä tulin kuunneelleksi radiouutisia, tuntui koko juttu aluksi aivan uskomattomalta, tuollaista ei kertakaikkiaan voinut tapahtua. Myös Turun yllä koko päivän edestakaisin lennelleet suuret ruotsalaiset pelastuskopterit jäivät mieleen. Seuraavana viikonloppuna tuli käväistyä Tallinnassa Georg Otsilla ja siellä silloin matkustajien kesken yksi puheenaihe oli kyllä ylitse muiden...
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Jussi Littunen

Estonian onnettomuus on kyllä surullisin näihin tuttuihin - ja vieraanpiinkin laivoihin liittyvä asia, ja hyvä niin, että sen jälkeen on otettu monista asioista opiksi, esim. visiirirakennetta ei enää käytetä (eikä ilmeisesti saakaan käyttää?) uusissa autolautoissa.

Voisiko muuten joku selventää, oliko todella niin, että komentosillan alla olevan "hyttilaatikon" muoto ja sijoittelu haittasi näkyvyyttä visiirin ja komentosillan välillä? Eli eikö tämän Vasabatarna.se-sivustolta löytyneen GA-suunnitelman perusteella voi esimerkiksi havaita, että keulan hyttirakennelma on melko lailla linjassa keulavisiiriin nähden?

Joka tapauksessa surullinen juttu... toivottavasti kaiken maailman erikoiset teoriat eivät pääse tämän asian kanssa valloilleen ja että pysytään olennaisuuksissa.


Timo Selkälä

Estonian sillalta näkyi visiiristä vain lipputangon nuppi. Sama tilanne myös Sagalla ja Songilla.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.