Koronaviruksen vaikutukset kootusti

Aloittaja Pete Lehto, 15.03.2020, 15:34:49

« edellinen - seuraava »

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Johannes Erra - 22.05.2020, 18:39:52
Paikallaan on tietysti huomata, että Eckerö vasta pohtii eri vaihtoehtoja. On aivan toinen kysymys, onko kukaan valmis ostamaan alusta (Birka Stockholmia tai mitään muutakaan) sellaisella hinnalla js sopimuksella, joka olisi Eckerön kannalta mielekäs.
Satuin juttelemaan aiheesta juuri risteilyalaa ja erityisesti laivakauppoja tuntevan (äskettäin sieltä eläkkeelle jääneen) ystäväni kanssa ja hän oli sitä mieltä, että nykyisessäkin tilanteessa Birka Stockholm olisi helppo myytävä. Eri asia sitten, onko se helppo myytävä sopimuksella, joka mahdollistaisi laivan jäännin Eckerön liikenteeseen.

Tämä sai minut muistelemaan sitä, kun vähän yli vuosi sitten haastattelin Rederi Ab Eckerön toimitusjohtaja Björn Blomqvistiä (haastattelu täällä: https://www.ferryshippingnews.com/interview-with-mr-blomqvist/) ja tämä totesi Birka Stockholmin olevan "melkein liian korkeatasoinen" Tukholman lyhytristeilymarkkinoille. Jos Birka Stockholmia ei saada myytyä sopimuksella, joka mahdollistaisi sen rahtaamisen takaisin Birkan liikenteeseen, voisi yksi vaihtoehto olla Birka Stockholmin myynti pois ja jonkun vanhemman ja halvemman laivan ostaminen (tai rahtaaminen) sen tilalle. Esim. iästään huolimatta hyväkuntoinen Stena Saga olisi saatavilla. Tämä olisi varmasti jonkinlainen arvovaltatappio ja näkyisi kenties myös matkustajamäärissä – mutta jos joku alus on pakko myydä kokonaan pois laivastosta, tämä olisi ainoa malli jonka keksin jossa ei tarvitsisi vähentää liikennettä.

Lainaus käyttäjältä: Johannes Erra - 22.05.2020, 18:39:52
Totesin tässä ketjussa jo aiemmin, etten ole näissä asioissa hyvä ennustaja, mutta siitäkin huolimatta: enemmän uskoisin osakeantiin kuin laivakauppoihin.
Osakeannissa on tosin se riski, että varustamon omistusta joutuu jonnekin Ahvenanmaan ulkopuolelle. Voi olla, että varustamon nykyisille omistajille ja johdolle on tärke(ämp)ää varmistaa, ettei osakeannin seurauksena iso määrä osakkeita päädy vaikkapa Grimaldin haltuun...

Harri Anukka

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 26.05.2020, 19:06:51
Jos Birka Stockholmia ei saada myytyä sopimuksella, joka mahdollistaisi sen rahtaamisen takaisin Birkan liikenteeseen, voisi yksi vaihtoehto olla Birka Stockholmin myynti pois ja jonkun vanhemman ja halvemman laivan ostaminen (tai rahtaaminen) sen tilalle.

Tämä on nyt vain villi heitto, mutta eiköhän Tallink voisi olla kiinnostunut myymään (tai rahtaamaan) Eckerölle jonkun Riian laivoista, esim Isabellen, toisi hieman rahaa yhtiölle mikä varmaan tulisi todella tarpeeseen.
Miten hyvin nuo laivat sitten sopisivat Eckerölle, on eri asia...

Kalle Id

Tallink voi toki aina yllättää, mutta jotenkin en usko, että myisivät tai vuokraisivat laivaa liikenteeseen, joka kilpailee suoraan heidän itsensä kanssa Tukholman lyhytristeilyliikenteessä. Toki sekä Isabelle että Romantika sopisivat ihan passelisti Birkan liikenteeseen.

Johannes Erra

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 26.05.2020, 19:06:51
Satuin juttelemaan aiheesta juuri risteilyalaa ja erityisesti laivakauppoja tuntevan (äskettäin sieltä eläkkeelle jääneen) ystäväni kanssa ja hän oli sitä mieltä, että nykyisessäkin tilanteessa Birka Stockholm olisi helppo myytävä. Eri asia sitten, onko se helppo myytävä sopimuksella, joka mahdollistaisi laivan jäännin Eckerön liikenteeseen.

Tämä sai minut muistelemaan sitä, kun vähän yli vuosi sitten haastattelin Rederi Ab Eckerön toimitusjohtaja Björn Blomqvistiä (haastattelu täällä: https://www.ferryshippingnews.com/interview-with-mr-blomqvist/) ja tämä totesi Birka Stockholmin olevan "melkein liian korkeatasoinen" Tukholman lyhytristeilymarkkinoille. Jos Birka Stockholmia ei saada myytyä sopimuksella, joka mahdollistaisi sen rahtaamisen takaisin Birkan liikenteeseen, voisi yksi vaihtoehto olla Birka Stockholmin myynti pois ja jonkun vanhemman ja halvemman laivan ostaminen (tai rahtaaminen) sen tilalle. Esim. iästään huolimatta hyväkuntoinen Stena Saga olisi saatavilla. Tämä olisi varmasti jonkinlainen arvovaltatappio ja näkyisi kenties myös matkustajamäärissä – mutta jos joku alus on pakko myydä kokonaan pois laivastosta, tämä olisi ainoa malli jonka keksin jossa ei tarvitsisi vähentää liikennettä.

Osakeannissa on tosin se riski, että varustamon omistusta joutuu jonnekin Ahvenanmaan ulkopuolelle. Voi olla, että varustamon nykyisille omistajille ja johdolle on tärke(ämp)ää varmistaa, ettei osakeannin seurauksena iso määrä osakkeita päädy vaikkapa Grimaldin haltuun...
Kiintoisia huomioita. Paljon tietysti riippuu siitä, millä aikataululla poikkeusoloista palataan kohti normaalia. Monet risteilyvarustamot tuntuvat maailmalla nyt olettavan, että pandemiasta huolimatta syksyllä tai viimeistään ensi vuonna liikenne on jo jossakin laajuudessa käynnissä. Birka Stockholm ei kylläkään ole aivan uusi alus, mutta silti moniin maailman risteilyaluksiin verrattuna suhteellisen tuore ja siksi epäilemättä myös kustannustehokkaammin operoitavissa kuin vaikkapa jotkut 1970/80-lukujen risteilyalukset. Loogisesti ajatellen varustamoja varmasti siis löytyy, jotka olisivat valmiita hankkimaan aluksen omaan liikenteeseensä suhtellisen asianmukaisella hinnalla - vaikkei tietenkään välttämättä juuri sellaisella, millä Eckerö siitä olisi valmis luopumaan.

Henkilökohtaisesti uskon, että Suomi-Ruotsi-Viro-kolmion liikenteeseen juuri kukaan (paitsi ehkä Moby SPL:n kaltaiset vähän erikoisemmat toimijat) ei enää ole ostamassa 1980-luvun aluksia. Verrattain halvalla sellaisen varmaankin saa, mutta toisaalta jälleenmyyntiarvo on voimakkaasti laskeva ja ylläpitokustannukset todennäköisesti kaikkea muuta kuin optimaaliset. Toisaalta pandemia on heittänyt risteilyliikenteen reunaehdot vähintäänkin nyt hetkellisesti niin perusteellisesti uusiksi, että moni ennen hiukan utopistinen ajatus onkin nyt aivan uskottava. Isabellen tai Romantikan ajautuminen myyntiin on minusta aivan mahdollista, ja Isabellen kohdalla pidän sitä suoraan sanottuna vähitellen jopa lähes varmana. Mutta Tallink osti Isabellen Viking Linelta nimenomaan varmistaakseen, ettei Viking kasvata kapasiteettiaan Helsingin ja Tallinnan välillä, sitähän silloisen Isabellan kanssa kaavailtiin. Niin kauan kuin Eckeröllä on kunnianhimoa Helsinki - Tallinna -liikenteensä kanssa, en pysty kuvittelemaan Tallinkia myymässä heille yhtään alusta.

Osakeanteihin liittyy aina riskinsä, ja voi tosiaan hyvin olla, että jos Eckerö sellaiseen päätyy, uusien osakkeiden määrä pidetään sen verran rajallisena ettei kukaan Ahvenanmaan ulkopuolelta sen turvin pysty saamaan enemmistöä tai edes todennäköistä päätöksenteollista vaa'ankieliasemaa. Ongelma on vain siinä, että jos varustamo haluaa välttää kutistumisen, nykyisen aluksen myynti ja takaisinvuokraus tai myynti ja halvemman aluksen osto tilalle on vaihtoehto osakeannille vain hyvin lyhyellä aikavälillä. Tarve osakeannille olisi entistäkin suurempi siinä vaiheessa, kun paluuta toiminnan entiseen laajuuteen tavoiteltaisiin. Ehkä tässä lopulta sattumat ratkaisevat. Löytyykö Birka Stockholmille juuri sellainen ostaja kuin toivotaan? Jos alusta ei saisi vuokrattua takaisin, onko löydettävissä sellainen korvaava alus jonka voi odottaa tuottavan liikenteessä edes jonkin aikaa? Onko odotettavissa, että jokin toinen varustamo käyttäisi osakeantia hyväkseen yhtiön haltuunottamiseksi, vai voisiko olettaa osakeannin johtavan vastaavaan tilanteeseen kuin mitä Tallinkin osakkeiden kanssa viime kuukausina on käynyt, eli omistuksen hajautumiseen entistä useammille pienomistajille? Ruotsin epidemiatilanteen kehitys aivan varmasti vaikuttaa moniin näistä muuttujista.

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Johannes Erra - 26.05.2020, 22:31:01
Onko odotettavissa, että jokin toinen varustamo käyttäisi osakeantia hyväkseen yhtiön haltuunottamiseksi, vai voisiko olettaa osakeannin johtavan vastaavaan tilanteeseen kuin mitä Tallinkin osakkeiden kanssa viime kuukausina on käynyt, eli omistuksen hajautumiseen entistä useammille pienomistajille? Ruotsin epidemiatilanteen kehitys aivan varmasti vaikuttaa moniin näistä muuttujista.

Tallinkin kohdalla ei ole mitään väliä, paljonko on pienosakkaita, kun sillä osakesarjalla ei ole mitään valtaa Tallinkissa, mitä heille myydään. Tallinkin äänivaltaiseet osakkeet ovat ihan oma sarjansa ja niillä on muistaakseni kolme haltijaa. (ein muista kuviota ihan tarkkaan)

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 26.05.2020, 19:06:51
Tämä sai minut muistelemaan sitä, kun vähän yli vuosi sitten haastattelin Rederi Ab Eckerön toimitusjohtaja Björn Blomqvistiä (haastattelu täällä: https://www.ferryshippingnews.com/interview-with-mr-blomqvist/) ja tämä totesi Birka Stockholmin olevan "melkein liian korkeatasoinen" Tukholman lyhytristeilymarkkinoille.

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 26.05.2020, 21:55:51
Tallink voi toki aina yllättää, mutta jotenkin en usko, että myisivät tai vuokraisivat laivaa liikenteeseen, joka kilpailee suoraan heidän itsensä kanssa Tukholman lyhytristeilyliikenteessä. Toki sekä Isabelle että Romantika sopisivat ihan passelisti Birkan liikenteeseen.

Romantika Isabellestä puhumattakaan olisi aivan selkeä tasollinen tappio. Ainoan oikean risteilyaluksen korvaaminen samanlaisella tasapäisellä laivalla olisi huono veto. Tämä on toki ainoastaan vain oma mielipiteeni, eikä perustu taloudellisiin aspekteihin, mutta Birka Stockholm erottuu kilpailijoistaan juurikin ollen risteilyalus.

Johannes Erra

Lainaus käyttäjältä: Ilpo Kuivanen - 27.05.2020, 11:13:39
Tallinkin kohdalla ei ole mitään väliä, paljonko on pienosakkaita, kun sillä osakesarjalla ei ole mitään valtaa Tallinkissa, mitä heille myydään. Tallinkin äänivaltaiseet osakkeet ovat ihan oma sarjansa ja niillä on muistaakseni kolme haltijaa. (ein muista kuviota ihan tarkkaan)
Tuo on hyvin olennainen huomio, että osakeannissa oli tarjolla vain vailla äänivaltaa olevia osakkeita. En tiennyt niin olevan. Eckerö voisi näin ollen hyödyntää osakeantia yhtä "harmittomasti" kuin Tallink vain pitäessään liikkeellelaskettavien osakkeiden määrän rajallisena, ja/tai jakamalla osakkeet kahteen eri sarjaan. Viimeksi mainittu edellyttäisi kuitenkin verrattain raskasta ja epäilemättä aikaavievää hallinnollista prosessia. Jos rahapula coronan takia olisi hyvin akuutti ja päätökset on pakko saada maaliin nopeasti, sitten aluskaupat saattavat tosiaan olla se ainoa ratkaisu.

Kalle Id

Eckerön osalta kannattaa muistaa myös, että Rederi Ab Eckeröä ei ole listattu pörssiin – varustamon osakkeita myydään ja ostetaan vain Ahvenanmaan epävirallisen "paikallispörssin" kautta. Tämä toki mahdollistaa osakeannin, jossa käytännössä vain ahvenanmaalaisilla on ostomahdollisuus, mutta tarkoittaa myös sitä, että ilman listautumista pörssiin rahaa on mahdollista saada vain rajallinen määrä.

Pörssimaailmaa tuntematta mietin myös, mikä vaikutus on yhtiön osakepääomalla? Yhtiön nettisivujen mukaan Rederi Ab Eckerön osakepääoma on nykyisellään vain 2,4 miljoonaa euroa, mutta tarkoittaako tämä sitä, että saadakseen osakeannilla sen (aiemmin mainitun ystäväni arvioiman) 40-60 miljoonaa euroa kuin mitä Birka Stockholmin myynti toisi Eckerön pitäisi nostaa osakepääomaa vastaavalla summalla ja näinollen moninkertaistaa osakepääoma (ja siten riskeerata yhtiön omistuksen joutuminen käytännössä uusiin käsiin)?

Jussi Laine


Jussi Laine

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 28.05.2020, 23:52:40
Tämä toki mahdollistaa osakeannin, jossa käytännössä vain ahvenanmaalaisilla on ostomahdollisuus, mutta tarkoittaa myös sitä, että ilman listautumista pörssiin rahaa on mahdollista saada vain rajallinen määrä.

ä saadakseen osakeannilla sen (aiemmin mainitun ystäväni arvioiman) 40-60 miljoonaa euroa kuin mitä Birka Stockholmin myynti toisi Eckerön pitäisi nostaa osakepääomaa vastaavalla summalla ja näinollen moninkertaistaa osakepääoma (ja siten riskeerata yhtiön omistuksen joutuminen käytännössä uusiin käsiin)?

Ei osakeanneissa ole mitään ongelmaa omistuksen kannalta. Osakkeita merkitään samassa suhteessa kuin on aikaisempi omistus. Jos osakkeesta maksetaan esim. 10 euroa, niin 1 euro voi olla uutta osakepääomaa ja 9 kirjataan vararahastoon tms. Kirjanpidollisia temppuja.

Jos kaikki osakkaat eivät merkitse uusia osakeitaan,  saa yhtiön hallitus päättää kenelle ystävällismieliselle taholle tarjotaan ylimääräiset osakkeet merkittäväksi.

Sekä Eckerön ja Vikingin osakepääomat ovat pienet yhtiöiden toiminnan laajuuteen nähden. Tämän vuoksi osakkeet ovat keskittyneet pienelle piirille lähinnä Ahvenanmaalle. Kummallakin yhtiöllä on sääntö, että jos omistaa 1000 osaketta on ns. vip asiakas. Vapaalippuja ja alennuksia tulee kuin rännistä. Varsinkinkin Viking Linessä tulos nostetaan ulos kongolaisten vapaalippuina ym. eli muut matkalaiset subventoivat heidän matkojaan. 


Mika Blomberg

Cinderella alkaa vikingin tietojen mukaan ( mikäli korona tilanne sen sallii ) operoimaan 1.7. alkaen.

Tuskinpa Eckerö birka paradisea on myynnissä, epäilen. Ja viron valtio ja pankit eivät päästä tallinkia nurin.
Niin se on, ja viikkarilla on vahva tase. Enpä usko että mitään dramaattista tullaan näkemään.

Pete Lehto

Näin niinkuin alkuperäiseen aiheeseen liittyen, täällä on jäänyt mainitsematta, että Turku - Tukholma laivat käyvät taas Maarianhaminassa. Siirrettiinkö Cinderella pois Maarianhaminasta sen takia? Oli syy mikä tahansa, niin Södertäljeen on varmasti päädytty laituripaikan hinnan takia ::)

Kalle Id

Cinderella lähti Maarianhaminasta että Turun-laivat mahtuisivat, kyllä.

Muita uutisia:

- Victoria I ajaa päiväristeilyjä Helsingistä Tallinnaan 8.–19.6. ja 21.6.–31.8. Lähtö Helsingistä on 9.30, saapuminen Tallinnaan 12.00, lähtö takaisin 17.00 ja paluu Helsinkiin 20.00
- Color Line ja Fjord Line aloittavat normaalin liikenteen Norjan ja Tanskan välisillä linjoilla 15. (Color) ja 16.6. (Fjord).
- DFDS aloittaa Kööpenhamina–Oslo-liikenteen uudelleen 25.6.

Jussi Laine

OP:n pörssikatsaus 01.06.20

Tallink (PIDÄ) tiedotti perjantaina, että yhtiö on sopinut nykyisten lainottajiensa kanssa
yhteensä 61 milj. euron lainalyhennysten lykkäämisestä vuodelta 2020 eteenpäin.

Lainojen maturiteetit ja korkomarginaalit pysyvät ennallaan. Samalla yhtiö kertoi
sopineensa lainojensa kovenanttien huojennuksista, joista se myös kertoi jo Q1-tuloksen
yhteydessä neuvottelevansa. Lainojen takaisinmaksuaikataulun uudelleenneuvottelu
parantaa Tallinkin likviditeettiasemaa entisestään.

Muut toimet likviditeettiaseman parantamiseksi ovat sisältäneet mm. vuoden 2019 osingon maksamatta jättämisen, 100
milj. euron Viron valtiolta nostettavan lainasta sopimisen ja valmiusluottolimiittien
kasvattamisen 20 milj. eurolla.

------------------
Eli Tallink ei ole menossa konkurssiin vaikka jotkut sitä salaa toivovatkin.

Kalevi Lehto

Näköjään ovatkin laittamassa Isabellen Paldiski-Kapellskär reitille.
www.tallink.com/press-releases?1&article=129962704#tabs-content-1
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964