Laivojen pienoismalleista

Aloittaja laivat, 25.02.2001, 22:19:49

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

Jos puhutaan noista metallisista pienoismalleista ( 1:1250), kuten Timon Europa, niin niitä saa ainakin kolmesta saksalaisesta rannikkokaupungista ja ehkäpä myös tilaamalla netistä tai postin kautta. Itse olen niitä keräillyt ja niitä löytyykin multa jo 5 kpl (yksi on Railship II ). Mutta ne ovat tosi kalliita, hyvälaatuiset noin 100 €! :o

Muita pienoismalleja multa löytyy runsaasti: sekä koottavia että itse balsasta ja metalliosista tehtyjä. Itse tehdyt ovat mittakaavassa 1:500. :)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Matti Kauppinen

Minulta löytyy muoviset pienoismallit Atlantic Compass ja Finnhansa -aluksista. Lisääkin hankkisin, jos jossain niitä vastaan tulisi. ???

esko

Pienoismalleja löytyy muutamia, n35 kpl vanerista tehtyjä. Näistä 10-15 muistuttaa esikuvaansa enemmänkin mutta mittasuhteet ei ihan täsmää, kaikki on toteutettu "noin" mittakaavassa mutta kuitenkin aukeavin keula ja peräportein. Kokoluokka n. 85 cm x 15cm. Tällä hetkellä on kesken Mariella ja Kalypso sekä 1:200 mittakaavassa toteutuva Irish Ferriesin Ulysses joka tuottaa aika paljon pohdittavaa  :-\  
Maininnan arvoisia, jos nyt mikään niistä on, niin;  Fennica, Barfleur-Brittany Ferries/Truckline Ferries, Superfast VII, Finnhansa, Spaarneborg -Cobelfret ja vaikka vielä Finnjetin tosi pieni "versio" vaneria sekin n 15cm pitkä.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: esko - 26.12.2002, 19:12:23 Pienoismalleja löytyy muutamia, n35 kpl vanerista tehtyjä. Näistä 10-15 muistuttaa esikuvaansa enemmänkin mutta mittasuhteet ei ihan täsmää, kaikki on toteutettu "noin" mittakaavassa mutta kuitenkin aukeavin keula ja peräportein. Kokoluokka n. 85 cm x 15cm. Tällä hetkellä on kesken Mariella ja Kalypso sekä 1:200 mittakaavassa toteutuva Irish Ferriesin Ulysses joka tuottaa aika paljon pohdittavaa  :-\  
Maininnan arvoisia, jos nyt mikään niistä on, niin;  Fennica, Barfleur-Brittany Ferries/Truckline Ferries, Superfast VII, Finnhansa, Spaarneborg -Cobelfret ja vaikka vielä Finnjetin tosi pieni "versio" vaneria sekin n 15cm pitkä.
Olisko mahdollisuus nähdä kuva siitä Fennican mallista? Minua kun on aina kiehtonut tehdä pienoismalli Fennicasta tai Nordicasta. 8)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juha Westerlund

Radio-ohjattavat ovat myös ihan nättejä, 6m pitkäkin on aika vaikea vehje,kun koneteho on suhtautettuna laivan kokoon.. 8)

esko

Valitettavasti en löytänyt yhtäkään valokuvaa Fennican pienoismallistani, mutta sitä voi tulla katsomaan ohi kulkeissaan jos niin paljon kiinnostaa  :)

Heikki Helen

No mainitaan ny, että tästä (melkein samasta aiheesta) on ollut juttua aiemminkin: http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?board=5;action=display;threadid=542;start=msg5117#msg5117

Mainitaan ny lisäyksenä tohon aiempaan toi Baltic Beauty (kotipaikka Kotka)... niin ai mikäkö se on... itse suunnittelema n. 240 metrinen fiktiivinen risteilyalus... :D
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Jasper Kaarna

#22
     Itselläni on vieläkin jäljellä joku Legoista tehty Siljan laiva, josta tosin ei saa aivan selvää, mikä se on :( , kun siinä on tarroja joissa lukee ''Svea'', kuten myös tarroja joissa lukee ''Silvia Regina'' tai ''Finlandia''. Äskeisistä laiva muistutta ehdottomasti eniten Sveaa (nyk. Silja Festivalia). Sain sen joskus syntymäpäivälahjaksi, kun olin vielä todella pieni ja se on edelleen tallella (vaikkakin mökillä).

    Muistan kun joskus päiväkotiaikaina, kun olin eräällä veljeni kaverilla kylässä, näin että heillä oli upea Legoista tehty Silja Serenade/Symphony. Oli kyllä vaikeaa olla tuijottamatta sitä. Muistan että se oli valtavan iso, mutta olin itsekin tuolloin aika pieni. Enemmän kuin mitään muuta olisin halunnut sellaisen.

Lainaus käyttäjältä: Kervisen Lauri - 08.11.2003, 21:56:06
  Heitetäämpäs pari leikkilaivoihin ja laivoilla leikkimiseen liittyvää jatkokysymystä:
  Onkos kukaan itse (tai isän kanssa  ;) ) rakennellut puusta laivoja? Itselläni on majakkalaiva, jonka esikuvan päättelen olevan Kemi, koska sillä ei ole samanlaista kaksikerroksista kansirakennelmaa kuin toisella todennäköisellä vaihtoehdolla, eli Helsinki/Hyökyllä.
Lisäksi löytyy keskeneräinen hiekkajaala, joka oikeasti purjehtiikin hienosti.
  Kolmas laivoihin liittynyt pitenpiaikainen leikki on laivan rungon, keulaportteineen ja vesitiiviine laipioineen, rakentaminen muovailuvahasta. Sitten sitä seistään kylpyhuoneen vedellä täytetyn lavuaarin edessä, ja katsotaan vuotaako laiva, ja jos vuotaa, niin uppoaako se jos esim 1 tai 2 osastoa on veden varassa...  ;) ;D ;D

    Mitä noihin omatekemiin leikkilaivoihin tulee, itse tein joskus puutyön tunnilla, ala-asteella melko hienon autolautan, joka ei erityisesti muistuta mitään. Eniten ehkä Silja Festivalia ja Splitin sisaria. Sekin on jossain kellarissa tallella - ainakin toivottavasti... ::)

    Ja tuossa vuosi sitten aloin rakennella laivapienoismalleja. (Pienoismallithan menevät vähän OT, mutta kuitenkin.) Ensimmäinen oli Revellin risteilyalus
-Aida. Olin saanut sen melkein valmiiksi, kun koirani sai mahtavan kuningasidean syödä siitä palan ulkokantta ja jäystää ulkokansia. Telakkatyöt jouduttiin keskeyttämään ja siellä on eräässä laatikossa laiva vieläkin keskeneräisenä. Tuskin koskaan enää valmistuukaan. :(
    Sitten jouluna aloitin melko haasteellisen projektin; suuren Queen Maryn pienoismallin rakentamisen. Se valmistui melko hyvää vauhtia, kunnes rakennustyöt keskeytettiin liiallisten läksyjen, kokeiden sekä muiden kiireiden takia. ;D :( Laiva jäi 80% valmiiksi, kunnes kuukausi sitten rakennustyöt jatkuivat ja laiva valmistuu pian.
    Tällä hetkellä kesken on myös erittäin v****mainen pikkupienoismalli Queen Elizabeth II, sekä uuden C/s Aidan
rakennustyöt pääsevät alkamaan, kunhan QM I on saatu valmiiksi. 8) ::)
     Haaveni on ollut löytää Siljan GTS Finnjetin pienoismalli rakennussarja, sillä olen itsekin niitä joskus nähnyt ja tiedän että niitä on - tai siis on ollut. Jos muuten satutte tietämään, että jos niitä saisi vielä jostain, niin olisin :D :) 8) :) jos jaksaisitte lähettää mailia! ::)
Elämä on vain unen hennoilla laineilla kelluva kusitankkeri - Tommi Liimatta

Jarkko Sydänmaanlakka

Hatunnosto tälle kaverille joka on väsännyt Sally Albatrossista "ihan siistin" radio-ohjattavan pienoismallin. Haluaa samanlaisen :-)


http://medlem.spray.se/ics/model.htm
Ei kuvia allekirjoitukseen. -ylläpito

Jasper Kaarna

Lainaus käyttäjältä: Jarkko Sydänmaanlakka - 08.11.2003, 23:19:29
Hatunnosto tälle kaverille joka on väsännyt Sally Albatrossista "ihan siistin" radio-ohjattavan pienoismallin. Haluaa samanlaisen :-)


http://medlem.spray.se/ics/model.htm


    WOW! :o Tuollaiseen ei kyllä kuka vain pysty! :) Aika makee! :)
Elämä on vain unen hennoilla laineilla kelluva kusitankkeri - Tommi Liimatta

Kim Granlund

Finnjetin pienoismalli .Silvia Regina ja  Silja Symphony legomalleina.Siinä ne. :-[ ei oo enempää
Toi on kyllä sairaan siisti toi Sally Albatrossista tehty pienoismalli

Matti Kauppinen

Lainaus käyttäjältä: Jarkko Sydänmaanlakka - 08.11.2003, 23:19:29
Hatunnosto tälle kaverille joka on väsännyt Sally Albatrossista "ihan siistin" radio-ohjattavan pienoismallin. Haluaa samanlaisen :-)


http://medlem.spray.se/ics/model.htm


Tuollaisen kun osaisi itsekin väsätä. Tuota kun uittaisi jossakin, niin saattaisi kerätä hieman kiinnostuneita katseita. :thumb:

Joni Huopana

Tosi mahtava! Keulapotkuri ja kaikki. :thumb:

Pienoismalleista mulla ei ole oikein muuta sanottavaa, kuin n. puolen metrin pituinen Titanic-muovipienoismalli.

Salomon Kaukiainen

http://www.smc-dillingen.de/Modelle/Finnjet/Bilderserie.htm
Tuossa myöskin aika kiinnostavan oloinen projekti.

Itselläni on Revellin 1/400 Finnjet ja pari vanhaa Siljan Lego-mallia, Wellamo/Svea ja Serenade.
"Kuin ulos kuoresta, pois Roihuvuoresta. Jollakseen." (Leevi and the Leavings)

Jasper Kaarna

     Selvästikin aika monella on tuo Finnjetin pienoismalli. Mistä ihmeestä niitä on saanut. Finnjetin Jettshopistako, joskus viime vuosituhannella? ???
Elämä on vain unen hennoilla laineilla kelluva kusitankkeri - Tommi Liimatta