HS Verkkoliite:
Ahvenanmaalaisalus merihädässä Kanadan vesillä (22:00)
ST. JOHN'S, Newfoundland. Kuusitoista ahvenanmaalaisen rahtialuksen miehistön jäsentä pelastettiin torstaina Kanadan armeijan helikopterilla sen jälkeen kun heidän laivansa m/s Camilla oli joutunut merihätään noin 450 kilometrin päässä St. John'sista. Alueella raivosi myrsky pahimmillaan 90 kilometrin tuntinopeudella.
Kanadan kansallisen pelastuskeskuksen mukaan laivan miehistö ei ollut "välittömässä hengenvaarassa".
Merelle hylätty rahtialus on 133 metriä pitkä ja kuuluu maarianhaminalaiselle Lundqvistin varustamolle. Miehistö alkoi lähettää hätäkutsuja sen jälkeen kun aluksen koneet olivat sammuneet myrskyssä
Tämäpä murheellista! :'( Juuri, kun tämä tyylikäs vanha lastilautta pääsi töihin pitkän Maarianhaminassa tapahtuneen makuutuksen jälkeen, se joutuu merihätään, ja mitä todennäköisemmin uppoaa Atlantin aaltoihin. :'( :(
Toivotaan kuitenkin vielä parasta!
Hesarin verkkoliitteen päivitys uutiseen lupaa jo parempaa Camillalle: :)
Suomalaislaiva joutui merihätään lähellä Newfoundlandia (Päivitetty 0:13) (23.1.2003 22:00)
Suomalainen rahtialus rikkoutui torstaina Newfoundlandin edustalla, ja
Kanadan armeijan pelastushelikopteri evakuoi laivan 16 hengen suomalaisen miehistön.
Koko miehistö on evakuoitu kerralla, kerrottiin Kanadan kansallisesta pelastuskeskuksesta Halifaxista Helsingin Sanomille torstai-iltana kello 23. Miehistö lennätettiin Newfoundlandiin, St John'sin kaupunkiin
Miehistö pyysi evakuointia, koska alueelle odotetaan tänään perjantaina myrskyä, kerrottiin pelastuskeskuksesta Halifaxista uutistoimisto AP:lle.
Laiva ei ollut uppoamassa, eikä sen miehistö ollut välittömässä hengenvaarassa, kertoi ahvenanmaalaisen Lundqvist Rederierna -varustamon toimitusjohtaja Ben Lundqvist.
Pelastuskeskuksesta Halifaxista kerrottiin, että evakuointi oli varotoimenpide. Paperilastissa olevan laivan voimakas keinunta vaikeutti evakuointia.
Ms Camilla -niminen alus oli matkalla Kanadasta Englantiin, kun siihen tuli konerikko noin 450 kilometriä St Johnin kaupungista kaakkoon.
Lundqvistin mukaan vakuutusyhtiö hoitaa laivan hinauksen lähimpään satamaan mahdollisimman pian
Eipäs tilanne viälä ole selvinnyt. Pahaltahan näyttää. Muistakaa myös, että lokinpesänäkin tunnettu alus ei missään huippukunnossa ole viime aikoina juuri ollut. mm. pitkä makuutus Ahvenanmaalla.
Muutenkin laivat, joissa on ollut lokinpesiä, ovat ennemmin tai myöhemmin kohdanneet kohtalonsa. Joten, jos siis huomaatte joskus jossaki laivassa lokinpesän, pyrkikää poistamaan se ennen kuin on myöhäistä! ;D
Joo, jos Camilla uppoaa, niin ainakin voidaan sanoa, että se oli laivasta jo etukäteen nähtävissä, kun sen verran ruosteisessa kunnossa se oli jo makuutusaikanaan.
Joo, täytyy toivoa, ettei Camilla uppoaisi.
Vielä varhain perjantaiaamuna hylätty alus ajelehti merellä kallistuneena ja ilman sähköä, STT kertoi. Lundqvist Rederierna -varustamo on tilannut paikalle hinaajan.
Tälläistä lisäinfoa on yön aikana ilmaantunut Hesarin sivulle aiheesta.
Myös eräs nimeltämainitsematon turkulainen sanomalehti oli julkaissut laivasta sivuillaan kuvan...harmillista ja kummallista vain, ettei kyseiseltä nimeltämainitsemattomalta kuvaajalta oltu kyselty lupaa sen kuvan käyttöön. Kuva oli otettu suoraan eräästä nimeltämainitsemattomasta kuvitetusta laivaluettelosta...Tällaisia kuulin tänään...
Onneksi valtakuntamme pääuutislehti Helsingin Sanomat sensijaan elää ajan hermolla, ja käytti tänään jutussaan aitoa uutiskuvaa suoraan tapahtumapaikalta. ;D Murheellinen näky oli tuo Camilla myrskyn riepoteltavana siinä kuvassa. :'(
Joo, kyllä tuo hesarin kuva oli aika ´surullinen´, mutta silti se oli aika hieno (mutta huonolaatuinen) kuva.
Toivotaan nyt vaan parasta Camillalle...
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 25.01.2003, 14:23:06 Onneksi valtakuntamme pääuutislehti Helsingin Sanomat sensijaan elää ajan hermolla, ja käytti tänään jutussaan aitoa uutiskuvaa suoraan tapahtumapaikalta. ;D Murheellinen näky oli tuo Camilla myrskyn riepoteltavana siinä kuvassa. :'(
Meni kyllä mun luottamus Hesariin. Olivat lupailleet käyttää Sea-Foton eli isäni kuvaa, mutteivat kuitenkaan. Kyllä mun mielestä 2 kuvaakin olis OK. :)
Kuten sanottua Hesari elää ajanhermolla(kerrankin) ja käyttää tuoreinta mahdollista kuvaa. ;D
Eilisiltana Camillasta tuli Hesarin sivuille tälläistä lisätietoa:
Camilla odottaa yhä hinausta Atlantilla (25.1.2003 18:17)
HELSINKI. Pohjois-Atlantilla konevian saanut ahvenanmaalaisalus Camilla odotti
lauantaina edelleen hinausta.
"Hinausaluksen pitäisi saapua paikalle muutaman tunnin kuluessa. Sen tultua tiedämme tilanteesta toivottavasti hiukan enemmän. Camillan hinaaminen satamaan voidaan kuitenkin aloittaa aikaisintaan huomenaamuna paikallista aikaa", Lundqvist Rederierna -varustamon toimitusjohtaja Ben Lundqvist arveli lauantai-iltapäivällä Suomen aikaa.
Tuolloin oli vielä epäselvää, minne Camilla hinattaisiin.
"Nähtäväksi jää, mihin alus on helpointa viedä. Me voimme siihen itse tuskin juurikaan vaikuttaa", Lundqvist totesi.
Sääolosuhteet
olivat häneen mukaansa onnettomuuspaikalla lauantaina edelleen vaikeat, joskin paranemaan päin. Onnettomuuspäivänä merellä tuuli noin 20 metriä sekunnissa ja aallot kohosivat jopa kuusimetrisiksi.
Tämän aamun Hesari puolestaan kertoi Camillan miehistön lentävän tänään kotiin.
Camilla on edelleen pinnalla, mutta sen hinaukseen ottaminen ei ole vieläkään onnistunut.
Näin asiasta kertoo hesarin verkkoliite:
"Camilla ajelehtii edelleen Kanadan edustalla (27.1.2003 18:11)
HELSINKI. Kanadan rannikolla ajelehtivan ahvenanmaalaisen roro-aluksen Camillan
ottaminen hinaukseen ei onnistunut vielä maanantaina iltapäivällä. Hollantilainen hinaaja on yrittänyt kiinnittää laivaan köyden, mutta ei ole vielä onnistunut, kertoi laivavakuutuksista vastaava Leif Nordlund Alandiabolagenista.
Sää on rauhoittanut, mutta merenkäynti on edelleen kova. Hinaaja on ollut paikalla lauantaista saakka, mutta sää ja pimeys ovat vaikeuttaneet operaatiota.
Jos hinaus onnistuu, Camilla hinattaneen Saint John'sin ja Halifaxin satamaan.
Noin 130 metriä pitkä ja 20 metriä leveä Camilla oli matkalla paperirullalastissa Kanadasta Birkenheadiin Englantiin."
Toivotaan edelleen parasta.
Eivät ole kyllä suomalaiset laivat tuttuja maailmalla. Jossakin nimittäin uutisoitiin Camillan olevan ruåttalainen ja olevan Krogius-firman omistama. :o
...kylläkin Krogius on aikoinaan rahdannut Camillaa, mutta siitäkin on aikaa jo 10-15 vuotta.
Camilla on nyt sitten vihdoin hinauksessa, ja matkalla Saint John'siin. :D
Kuuluuhan jostaki vihdoin hyviäkin uutisia. :D
Pikkulinnut lauloivat, btw, että Lundqvist olisi mielellään halunnut luopua aluksesta. Oli ehkä kipparikin tarkoituksella jätättänyt laivansa. ;D
Onnettomuustutkintakeskus asettaa tutkijalautankunnan tutkimaan Camillan onnettomuutta. Kaksi lautakunnan jäsentä matkustaa Kanadaan, jonne Camillan odotetaan saapuvan viikonlopun aikana. Lautakunta on jo aiemmin kuullut Camillan Suomeen palanneita miehistön jäseniä. Lautakunta haluaa muun muassa selvittää oliko aluksen puoli vuotta kestäneellä makuutuksella vaikutusta konevian syntyyn.
Seikkailu tällä erää onnellisesti ohi:
Kuivalastialus m/s Camilla on päässyt eilen illalla hinauksessa New Foundlandin rannikolle, jossa se ankkuroidaan suojaiseen poukamaan Conceptionin lahdessa pääkaupungin St Johnsin koillispuolella.
- Hinausmiehistö on mennyt laivaan tutkimaan tarvitseeko laivassa tehdä vielä muuta ennen kuin se hinataan satamaan St Johnsissa, kertoi Leif Nordberg Alandia Marinin merivakuutuksesta.
Camilla oli matkalla pippurilastissa Kanadasta Englantiin, kun aluksen koneet pysähtyivät 21. tammikuuta. Miehistö evakuoitiin ja alus ajelehti Pohjois-Atlantilla useita päiviä. (STT)
Vai että kuivalastialus pippurilastissa!? ;D :D ;) On tainnut STT:n toimittaja olla pikkaisen unessa tota juttua suomeksi kääntäessään, kun paperilastissa ollut roro-alus muuttuukin yhtäkkiä kuivalastialukseksi pippurilastissa. ;D
Pippurilastissa?????????????????
Sipulilastin mä vielä ymmärrän, mut en pippurilastia Camillan tapaisessa aluksessa. :)
Viimeinkin hauska juttu liittyen Camillaan... ;) ;) :) :D ;D 8)
Lainaus käyttäjältä: lauri_kervinen - 03.02.2003, 17:27:52 Viimeinkin hauska juttu liittyen Camillaan... ;) ;) :) :D ;D 8)
Joo, mut etkös muista sitä Miranin lokinpesäjuttua Camillasta? :)
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 03.02.2003, 17:32:55 Lainaus käyttäjältä: lauri_kervinen - 03.02.2003, 17:27:52 Viimeinkin hauska juttu liittyen Camillaan... ;) ;) :) :D ;D 8)
Joo, mut etkös muista sitä Miranin lokinpesäjuttua Camillasta? :)
Alkaa mennä jo ehkä liian insideksi... ::)
Muistan kyllä sen linnunpesä- jutun... :) ;)
kyllähän ikävästäkin jutusta hauskan saa
Camillan voi sanoa käyneen lähellä loppuaan helmikuisessa merihädässään, kun katsoo tuota aiheeseen liittyvää kuvaa, johon alla olevasta linkistä pääsee. :o
http://www.titansalvage.com/Titan's%20New%20Web/Photos/Camilla/DCP_0142.JPG (http://www.titansalvage.com/Titan's%20New%20Web/Photos/Camilla/DCP_0142.JPG)
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 07.03.2003, 16:00:06 Camillan voi sanoa käyneen lähellä loppuaan helmikuisessa merihädässään, kun katsoo tuota aiheeseen liittyvää kuvaa, johon alla olevasta linkistä pääsee. :o
http://www.titansalvage.com/Titan's%20New%20Web/Photos/Camilla/DCP_0142.JPG (http://www.titansalvage.com/Titan's%20New%20Web/Photos/Camilla/DCP_0142.JPG)
Hyi kauheaa.....
Huhut kertovat, että Camilla olisi määritelty "kokonaishäviöksi" mikä tietäisi aluksen romuttamista. :-\
edellinen, Miranin mainitsema "huhu" on kyllä totta, alustavassa tarkastuksessa Camilla on todellakin joutunut "hylyksi" = total loss
Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 11.03.2003, 17:38:42 edellinen, Miranin mainitsema "huhu" on kyllä totta, alustavassa tarkastuksessa Camilla on todellakin joutunut "hylyksi" = total loss
Landgången oli siis kerrankin oikeassa. Ja tietenkin silloin kun se ei olisi saanut olla oikeassa. :( :'(
Oletan, että kustannussyyt ovat ovat tuon päätöksen pääsyynä. :P
Joo ja Lundqvistit pääsevät näin kätevästi eroon vikasta Suomen lipun alla seilaavasta aluksestaan. :(
Harmi juttu... Kyllä toi kuvakin vähän kerto, aluksesn asento ja yleiskuntokin oli aika paska...
Camillan kerrotaan tulleen myydyksi sanomalehtipaperilastinsa kera hintaan US$750,000. Romuttamo kutsunee pian...
Mukavaa olisi tietää mikä tuosta summasta on laivan osuus ja mikä paperin....
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 17.03.2003, 22:56:36 Camillan kerrotaan tulleen myydyksi sanomalehtipaperilastinsa kera hintaan US$750,000. Romuttamo kutsunee pian...
Onkos siis Camilla myyty romuttajalle tms. vai vaan jollekin muulle varustamolle/hankkijalle?
Ei tietoa, mutta aluksen nykytilanteen ja hinnan huomioon ottaen veikkaisin, että ostaja on joko romuttaja tai joku romuttamon palveluksessa oleva ns."välikäsi".
Nyt puolestaan kerrotaan, että Camillan arvoitukselliset uudet omistajat ovat erittäin optimistisia aluksen saamiseksi takaisin liikenteeseen jo tämän kuun aikana. :)
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 11.06.2003, 17:30:38
Nyt puolestaan kerrotaan, että Camillan arvoitukselliset uudet omistajat ovat erittäin optimistisia aluksen saamiseksi takaisin liikenteeseen jo tämän kuun aikana. :)
Joo, jossakin korjaustelakalla se nyt oleskelee ja luulisin et ne omistajat ovat kanadalaisia. ???
Camilla ei ole romutettu vaan kulkee nykyjään nimellä Camilla Desgagnes ja Kanadan lipun alla, niinkuin Laiva- lehdestä varmasti olette jo lukeneet.
Lainaus käyttäjältä: Timo Lehtinen - 10.07.2004, 13:21:13
Camilla ei ole romutettu vaan kulkee nykyjään nimellä Camilla Desgagnes
Nimen lisäksi aluksen ulkoasu on uudistunut. Sillä alus on nyt rungon väriltään musta, ja saanut kannelleen kraanan, kuten tästä kuvasta (http://www.boatnerd.com/news/newpictures04b/CamDesgagnesMP.jpg) voi havaita.
Hienoa kun niin tuhoon tuomittu laiva on saanut jatkaa! :D Ei kaikkea kannata romuttaa... :thumb:
Onnettomuustutkinta tapauksesta on valmistunut.
M/S Camilla, vaaratilanne ja aluksen evakointi (http://www.onnettomuustutkinta.fi/29454.htm)
Näyttää olevan monen sattumuksen summa.
Onkohan kyseisellä pääkoneella varustettuja aluksia vielä paljon maailman merillä?
Ei vaikuta hirveän luotettavalta moottorilta.
Camilla Desgagnes (http://www.boatnerd.com/news/newsthumbs/images05b/Camilla_Desgagnes051027.jpg) Hienon näköne se on. :) (Vaikka merihädässä onkin ollut)
Lainaus käyttäjältä: Timo Lehtinen - 14.05.2006, 16:55:16
Lainaus käyttäjältä: Jussi Kopra - 14.05.2006, 15:25:28
Camilla Desgagnes (http://www.boatnerd.com/news/newsthumbs/images05b/Camilla_Desgagnes051027.jpg) Hienon näköne se on. :) (Vaikka merihädässä onkin ollut)
Mitähän uutta tämä viesti toi tähän topiciin?
EIkös juuri sitä, että laiva on hienon näköinen ;D
Itse asiassa tuo kyllä pitää paikkansa, sillä aiemmalla valkoisella rungollaan Camilla oli lähes aina
ei niin hienon näköinen.. ::)
Onkos sillä kannella oma pukseeri hankaliin paikkoihin jos keulapotkuri ei taaskaan suostu toimimaan? Sen takia lienevät tuon kraanakin sinne rikanneent että saa sen helposti vesille. Omaperäisin back-up järjestelmä vähään aikaan.. :thumb:
Wanhaan aiheeseen näyttää wikipediassa olevan tietoa ja "Camilla" edelleen hengissä.
http://en.wikipedia.org/wiki/MV_Camilla_Desgagn%C3%A9s
Marinetraficin mukaankin 15h sitten jättänyt tietoa menemisestään viimeksi Lawrencenlahdella.
Tämän mukaan laivassa olisi edelleen Werkspoor konehuoneessa, mutta tiedä häntä.
http://www.wellandcanal.ca/shiparc/desgagnes/camilla/camilla.htm
Mutta kiva että tilanne ei ollut niin toivoton kuin tuon konerikon jälkeen näytti.
Lainaus käyttäjältä: Sami Myllymäki - 18.10.2011, 00:51:07
Wanhaan aiheeseen näyttää wikipediassa olevan tietoa ja "Camilla" edelleen hengissä.
http://en.wikipedia.org/wiki/MV_Camilla_Desgagn%C3%A9s
Ei vain hengissä, vaan Camillasta, nykyiseltä nimeltään siis Camilla Desgagnés, tuli 2008 ensimmäinen Luoteisväylän kautta kulkenut kauppalaiva! :thumb:
http://www.cbc.ca/news/canada/north/story/2008/11/28/nwest-vessel.html
(Tosin ei tuo "ensimmäinen Luoteisväylän kautta kulkenut kauppalaiva" nyt taida ihan kiistatonta olla, purjehtihan lähes jäänmurtajaksi rakennettu tankkeri S/S Manhattan Luoteisväylän läpi jo 1969 ja ennen Camillaa on pari matkustajalaivaakin kulkenut väylän kautta.)
Lainaus käyttäjältä: Sami Myllymäki - 18.10.2011, 00:51:07
Tämän mukaan laivassa olisi edelleen Werkspoor konehuoneessa, mutta tiedä häntä.
http://www.wellandcanal.ca/shiparc/desgagnes/camilla/camilla.htm
Ilmeisesti on jossain vaiheessa vaihdettu. Desgagnés näyttää lopultakin saaneen aikaiseksi technical data dokumentin myös Camilla Desgagnés'ista http://www.groupedesgagnes.com/images/upload/Camilla%20Desgagnés%20AN%20fiche%20technique_1.pdf (http://www.groupedesgagnes.com/images/upload/Camilla%20Desgagn%C3%A9s%20AN%20fiche%20technique_1.pdf) ja siellä lukee tälläistä:
MACHINERY
1 MAK 6M43C of 5,700 kW at 525 RPM
2 diesel generators Volvo Penta D25A-MS of 565 kW each at 1800 RPM
1 shaft generator 919 KVA at 1,800 RPM
1 bow thruster of 600 kW
Camilla Desgagnés ex. Camilla näyttää viime vuoden lopulla saaneen uuden omistajan, nimen ja lipun. Nykyinen nimi on Camilla D ja omistaja näyttäisi olevan venäläinen Reischach Holding Ltd/TransMorFlot LLC, jonka kotipaikka on pienessä Olyan kaupungissa Volgan varrella. AIS:in mukaan Camilla D:llä on Moldovan lippu ja laiva on nyt Pietarin satamassa, melkein Helsingistä juuri saapuneen Ocean Majestyn vieressä :thumb:
Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 04.12.2013, 22:19:07 Ilmeisesti on jossain vaiheessa vaihdettu.
IHS:n tietokannassa lukee MaK:n kohdalla "New engine 2013-12". Voi toki olla vain päivämäärä, jolloin tieto on kirjattu Sea-webiin.
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 17.05.2018, 08:52:36
IHS:n tietokannassa lukee MaK:n kohdalla "New engine 2013-12". Voi toki olla vain päivämäärä, jolloin tieto on kirjattu Sea-webiin.
Sorry huono vertaus, mutta Werkspoorista MaKkiin on kuin tulisi siirretyksi Pasilan putkasta Kisahallin selviämishoitoasemalle.
Camillan värikkäät vaiheet Kanadassa:
http://shipfax.blogspot.fi/2018/02/desgagnes-sheds-oldies.html (http://shipfax.blogspot.fi/2018/02/desgagnes-sheds-oldies.html)
Tuon mukaan Stork-Werkspoor hajosi sen viimeisen kerran 27.10.2009 ja korvattiin MaK:illa 2010. Aivan täyttä varmuutta ei tuosta kyllä saa, etteikö Werkspooria olisi kuitenkin korjattu ennen koneen vaihtoa.
Ihan ongelmitta ei näytä Camillan taival alkaneen venäläisomistuksessakaan ;).
MarineTrafficin mukaan CAMILLA/CAMILLA DESGAGNES/CAMILLA D näyttää päätyneen Alangiin jo viime vuoden toukokuussa.