2011-10-23 IL: Kalastusalus upposi Suomenlahdella

Aloittaja Juha Tuomala, 23.10.2011, 13:42:57

« edellinen - seuraava »

Rami Kristian Wirrankoski

OK Risto! Yritän huomenna lähettää sen kuivilla mailla olevan kuvan. Siitä näkee hyvin rungon muodon.

Juha Tuomala

Tässä on yks kuva paatista:

http://g3.nh.ee/images/pix/900x585/3deb4e43/file60458208_5c92dfd1.jpg

http://www.epl.ee/news/eesti/meremehed-kalalaev-florence-uppus-inimliku-eksimuse-tottu.d?id=60426692

artikkeli aiheesta, mutta vaatis sisäänloggaamisen. Ainakaan näkyvässä osassa ole muuta mielenkiintoista kuin näkyvyys joka on ollu puolisen sataa metriä, eli ei juuri mitään. Olettaen, että oma toiminta ei ole ollut äänekästä, miten paljon tollainen etenevä iso laiva pitää meteliä? Ehkä ne moottorit vaimenee edestä kuunneltuna? Keula-aalto lienee pitää jotain ääntä, mutta tuskin paljon.

Vaimentaako sumu äänen etenemistä ilmassa?

Kim Helle

Jos en nyt ihan väärin muista niin korkeammat äänet vaimenee enemmän kuin matalammat. Mutta vaimentaa joo, joku jolla mahd. enemmän asiantuntemusta niin voinee vielä paikkailla jokseenkin ylimalkaista lausuntoani. Askholmen niminen alus näyttää tänään pyrähtäneen likimain uppoamispaikalla. Jonkin sortin työalus Ruotsin lipun alla.
Päivitys

Tulossa: Mystar 19.4.2024

Menneet: Megastar 30.3.2024

Teemu Tast

Alla pieni päivitys tähän tapaukseen. Helsingin käräjäoikeuden päätös on saanut lainvoiman eli kukaan ei valittanut siitä. Bahamalta tuli viesti, jossa kerrottiin, että Amazonia vastaan ei ole vireillä oikeustoimia.

Kalastusalusten Florencen ja Menhadenin päälliköitä vastaan nostetut syytteet hylättiin Helsingin käräjäoikeudessa

Helsingin käräjäoikeus on vapauttanut kalastusalusten päälliköt syytteistä, jotka koskivat törkeää liikenneturvallisuuden vaarantamista. Syytteet koskivat kalastusalusten toimintaa onnettomuudessa, jossa Bahamalle rekisteröity rahtialus ajoi suomalaisen kalastusaluksen upoksiin yli kolme vuotta sitten Suomenlahdella.

Kalastusalus Florence upposi 23. lokakuuta 2011 rahtilaiva Amazonin yliajamana Suomenlahdella Porkkalan ja Tallinnan välisellä merialueella. Florence veti paritroolia yhdessä kalastusalus Menhadenin kanssa. Vastaan tullut Amazon muutti yllättäen kurssiaan vasemmalle ja osui Florenceen, joka upposi nopeasti. Florencen nelihenkinen miehistö pelastui onnekkaasti aluksen omalle pelastuslautalle. Onnettomuus sattui varhain sunnuntaiaamuna sankassa sumussa.

Kalastusalukset Florence ja Menhaden olivat Suomeen rekisteröityjä mutta virolaisessa omistuksessa. Rahtilaiva Amazonin lippuvaltio oli Bahama ja sen miehistö oli pääosin Ukrainasta ja Burmasta.

Helsingin kihlakunnansyyttäjä nosti syytteen molempien kalastusalusten päälliköitä vastaan törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Syytteen mukaan kalastusalukset eivät olleet tehneet ilmoitusta VTS-keskukselle paritroolauksen aloittamisesta. Ne olivat kulkeneet Porkkalan reittijakojärjestelmän liikennekaistalla yleistä liikennesuuntaa vastaan ja reittijakojärjestelmän varoalueella suositeltua kulkusuuntaa vastaan. Syyttäjän mielestä moitittavaa oli myös se, että kalastusalusten päälliköt eivät olleet yhteydessä toisiinsa eivätkä rahtialus Amazoniin törmäysvaaran välttämiseksi.

Helsingin käräjäoikeus hylkäsi kaikki kalastajiin kohdistuneet syytteet. Troolikalastus kyseisellä alueella on sallittua myös suositeltua liikennesuuntaa vastaan. VTS-ilmoitukset koskevat tilanteita, joissa alus on lähestymässä satamaa tai lähdössä satamasta. Sen sijaan kalastusalusten olisi Liikenneviraston suosituksen mukaan pitänyt tehdä kansainvälinen GOFREP-ilmoitus paritroolauksen aloittamisesta mutta ilmoituksen laiminlyöminen ei ole rangaistavaa.

Onnettomuushetkellä vallinneen huonon näkyvyyden vuoksi kalastusalusten päälliköt ovat hoitaneet tähystyksen tutkan avulla. Käräjäoikeuden mielestä tämä on ollut riittävää eikä kalastusaluksilla ole ollut syytä olla yhteydessä toisiinsa eikä rahtialukseen, joka on ollut väistämisvelvollinen. Kalastusalusten päälliköt ovat luottaneet siihen, että rahtialus väistää tarvittaessa meriteiden sääntöjen mukaisesti oikealle.

Käräjäoikeudessa ei tutkittu rahtialusta ohjanneen perämiehen syyllisyyttä, koska onnettomuus sattui Suomen aluevesien ulkopuolella ja rahtialuksen toiminnan oikeudellinen arviointi kuuluu tällöin lippuvaltio Bahamalle.