Majakkalaivoista

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 29.05.2001, 21:34:10

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Seppo Laurellin Aalloilla kelluvat majakat-kirja kertoo yhden luvun Suomen valtion merenkulkuhistoriasta. Ns.faktatiedot Suomen majakkalaivastosta toki löytyvät myös saman miehen upean Suomen majakat-kirjan lopusta. Myös Ruotsissa on julkaistu vastaavanlainen opus ja heillähän majakkalaivoja olikin enemmän.
Majakkalaivojahan parkkeerattiin matalikoille ennen kuin kasuunitekniikan kehitys teki ne, monien mielestä onneksi, tarpeettomiksi. Voimakkailla vuorovesialueilla majakkalaivoja käytetään edelleen, mutta vain kelluvina luotsiasemina palvelevilla on enää miehitystä.

Vaikka majakkalaivojen toimenkuvaa yksitoikkoisempaa varmaan saa hakea ja tuskinpa aluksilla palvelleetkaan niitä ihmeemmin kaipaavat, on ollut mielenkiintoista seurata, mihin kaikkeen ex-majakoita on sittemmin sijoiteltu: Museolaivaksi (Kemi ja Finngrundet), ravintolaksi (Faros ja Rellu), kansanopistoksi (Winga)...
Museolaivoina Kemi ja Finngrundet eroavat toisistaan melko vähän. Kemi on ehkä enemmän "näyttelyesineen" oloinen, vaikka toisaalta Finngrundetin tekniikka on kehittyneempää. F:ssahan oli voimanlähteenä 2-pyttyinen "kuulajuntta", kun taas K.oli loppuun asti hiilihöyry.

Oma majakkalaivasuosikkini on tietenkin "Patun laiva" eli Hyöky, joka rakennettiin vuonna 1912 Pietarissa Libauskijn majakkalaivaksi Latvian rannikolle. On omituista, että laiva sattui Suomen sisällissodan aikana olemaan Turussa ja että suomalaiset näkivät sen vaivan, että nappasivat aluksen itselleen. Libauskijn, sittemmin Relandersgrundin, Äransgrundin ja Helsingin sanottiin I maailmansodan jälkeen olleen maailman modernein majakkalaiva. Joka tapauksessa se vuonna -83 Tahkoluodon syväväylää Hyöky-nimisenä mitatessaan oli Suomen viimeinen hiililämmitteinen höyrylaiva...
Jorma Patanen eli Patu on tehnyt Hyökystä erikoislaatuisen matkailijapaketin: Alus muistuttaa ulkoisesti majakkalaivaa, mutta sen 23-vuotista mittaustukialuskauttakaan ei voi unohtaa. Ennenmuuta Hyöky on kuitenkin Haminan persoonallisin kapakka ja Patun kanssa on helppo päästä juttuun, joten visiitti Haminassa pelkästään Hyökyllä vierailemisen takia kannattaa tehdä.

Turussa -80-luvulla kalastuskautensa jälkeistä aikaa mm.pultsareiden majapaikkana Aurajoessa ja sittemmin Rymättylän sillanpielessä viettänyt entinen Helsingkallan, Varamajakka ja Snipan-nimillä tunnettu aluskin lienee vielä olemassa. Tai oikeammin se, mitä aluksesta on jäljellä, lojuu pahoin ruostuneena Särkänsalmessa. Sillalta sen näkee, laituri taitaa olla yksityinen. Aluksen kunnossa ei voi olla  kehumista, koska se oli jo 15 vuotta sitten uppoamispisteessä, eikä sitä selvästikään ole ihmeemmin korjailtu.
Aluksen nimi on kaiketi edelleen Snipan ja kun se viimeksi on ollut ajossa, se oli luokiteltu kalastusalukseksi.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

wirrankoski

#1
Semmostahan se on! Mutta M-O: valaisehan hieman missä on se SÄRKÄNSALMI??? jossa Snipanin tiedät makaavan (sehän nyt on jotakin jos se sittenkin on olemassa! mä luulin tietäväni että se on romutettu Pansiossa!). Toinen kymysys: mitä tarkoitit sillä kansanopisto WINGA:lla?

kyseleepi Rami

Mikko-Oskari Koski

#2
Särkänsalmen silta johtaa Luonnonmaalta Rymättylän saaren Merimaskun kuntaan kuuluvaan osaan ja tähän suuntaan mennessä ex-Snipanilta vaikuttava alus näkyy vasemmalla puolella muutaman sadan metrin (tai ehkä noin kilometrinkin) päässä.

Tukholman Skeppsholmenin Djurgårdenin puoleisella alueella on paljon mielenkiintoisia pikku laivoja, yksi niistä entinen majakkalaiva Winga, jonka suojissa toimii nykyään Folkhögskolan (suomeksi kai lähinnä kansanopisto)...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

wirrankoski

#3
Kiitoksen M-O selvennyksestä! Mutta et kai tarkoita sitä valkoista runkoa joka on Rymättylän Röölassa? Se on "Tusina" ex Kytö ym, ym, alunp. höyryniputtaja.

t. Rami

Mikko-Oskari Koski

#4
Tusina on kyllä minullekin tuttu tapaus, olen joskus sen historiikin perään kysellytkin ja muuan rymisläinen tuttuni asiassa minua valisti. Mutta Snipan on tyystin toisella puolella koko saarta eli itärannalla, taitaa olla Merimaskun kunnan puolta.

Samoihin aikoihin Snipanin kanssa Aurajoesta roudattiin naulatehtaalle myös kerran varmaan hyvinkin hieno kalastusalus Klätten. Jotain sen osia päätyi ainakin Klaraan (tämän kertoi silloin K:lla työskennellyt koulutoverini).

***

Patu ja kumppanit vierailevat Helsingissä lokakuun alkupuolen. Hyökyn kuolematon "loistolaivakonsepti" esittäytyy pääkaupunkilaisille Kauppahallin takana Lyypekinlaiturissa ainakin Silakkamarkkinoiden loppuun asti. Merikarhu ei tällä kertaa hinaa Hyökyä, vaan asialla on joku kotkalainen pikkuhinaaja, käsittääkseni sama, joka on pyörinyt Herttoniemenrannan aallonmurtajan vahvistuksia tuoneiden proomujen edessä.

Hyöky täyttää ensi vuonna 90 vuotta ja Merikarhun tulosta Suomeen tulee tuolloin kuluneeksi 60 vuotta. Tätä juhlitaan Patun mukaan koko vuosi, mutta erityisesti Hamina Tattoon aikaan. Kotkan Meripäiville Hyöky hyökyy ensi vuonnakin ja Helsingin visiitistä aiotaan tehdä jokavuotinen.
Anniskeluoikeudet Lyypekinlaiturissa päättyvät sunnuntaina 21.10. ja alus lähtee talveksi Haminaan seuraavana päivänä.

Hyökyn paapuurin sivustan maalaus on muutettu sitten viime näkemän: Helsinki-nimi on nyt samalla harvennetulla kirjainvälistyksellä kuin majakkalaiva-aikoinakin. Sensijaan styyrpuurissa teksti on pienempi ja tiheämpi, eli Patun talvikaudella -95-96 tekemän remontin jäljiltä.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

wirrankoski

#5
APUVA!!!
Taasko on PAKKO käydä yhdellä "majakkalaivalla" (=romukaupalla) ;-)))
Mutta tervetuoa vain Hesaan! Ja onkohan Merikari hinaamassa tälläkin kertaa?

Rami

Kervisen Lauri

#6
Onkohan Suomen kuvitetun laivaluettelon v.1985 osassa oleva Snipan(merkitty hinaajaksi) sama alus kuin
em. alus?

Laiva on suhtkoth saman-näköinen kuin wanhoissa valokuvissa. Vain pituus on hieman suurempi kuin Suomen majakay kirjassa.

t: Lauri ;)

wirrankoski

#7
Lyhyesti: ON

Rami

Mikko-Oskari Koski

#8
Nyt olisi tarjolla kaikille rahoissaan oleville majakkalaivakulttuurin ystäville todellinen herkkupala. Katsokaapa osoitteesta: www.djurgardsvarvet.a.se/vari/planet/Planet.htm

Aluksessa herättää kiinnostusta sen rakennusvuosi 1960. Vuorovesialueelle on siis rakennettu raskaasti miehitettyjä majakkalaivoja vielä silloinkin. Onhan tietysti totta, ettei kaikkiin tällaisiin paikkoihin voi ikinä tehdä kiinteää majakkaa, mutta silti tuo on aika yllättävää. Vai onko Liverpoolin edustalla manneella majakkalaivalla ollut jotain muutakin virkaa kuin majakkana päivystäminen, meriliikenteen seuranta ja luotsitoiminta?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Matti Kauppinen

#9
Kyllähän tuollaisesta majakkalaivasta joku laivoista kiinnostunut rahamies voisi tehdä vaikka kelluvan olutpubin kesäksi.  ;) :D

Matti Kauppinen

#10

LainaaMatti, jos olet käynyt Hyökyllä Haminassa tiedät, ettei siihen hommaan mitään rahamiehiä tarvita... ;D

Täytyy myöntää, etten ole koskaan edes käynyt Haminassa, joten en tiedä mistä puhut. ???

Mikko-Oskari Koski

#11
Ja taas on Patu palannut Kauppatorin rantaan, ainakin viikot 18 ja 19 on Hyöky/Helsinki parkissa StoraEnson kammottavan konttoritalon edutalla. Meininki on muuten entinen.

Patu vihjasi, että Hyöky/Helsingin Helsingin visiiteistä on hyvää vauhtia tulossa jokavuotinen traditio. Onhan se varmaan ainakin parempi bisnes, kuin rantakapakan pyörittäminen Haminassa kesäsesongin ulkopuolisena aikana. Eli oiskohan tässä nyt se paljon puhuttu ratkaisu Helsingin ravintolalaivaongelmiin: osa-aikainen Hyöky? ;D

Ja ihan vakavasti ottaen, mielenkiintoinen idea voisi olla asemapaikalleen ankkuroitu kelluva majakkalaivahotelli... Miksei muka, onhan siellä Bengtskärilläkin hotellihuoneita??
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

#12
LainaaJa taas on Patu palannut Kauppatorin rantaan, ainakin viikot 18 ja 19 on Hyöky/Helsinki parkissa StoraEnson kammottavan konttoritalon edutalla.
Kammottavan näköinen on myös tuo YÖKY...ööh...eiku...HYÖKY.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

#13
Kyllähän Patun designe on tosiaan vähän "tårta på tårta", mutta eipä majakkalaivoja koskaan mistään esteettisistä syistä ole rakennettukaan.
Ja jos Hyökyä vertaa esim.Biskopsuddeniin http://www.djurgardsvarvet.se/vari/biskopsudden/Biskopsudden.htm
niin eipä varmaan kenelläkään ole epäselvyyttä siitä,kummassa on enemmän merihistoriallista fiilistä... 8)

Fiiliksistä puheenollen...
Olin Haminassa Suomen Laulajien ja Soittajien Liiton eli SULASOLin juhlilla ja kieltäydyin ehdottomasti kuorollemme tarjotusta majoituspaketista jossain maaseudun hotellipahasessa. Arvaattekin varmaan, miten se tähän liittyy... ;D

Hyöky on varmaan hinta-laatusuhteeltaan yksi maailman joviaaleimmista majapaikoista: Asiakas määrää hinnan, joka voi siis olla myös se, että Patu maksaa asiakkaalle kärsityistä ongelmista... Tosin myös palvelu hoidetaan itse petivaatteiden roudauksesta hytin siivoukseen, mutta niinhän se on maailman kaikissa retkeilymajoissa. Hyökyn valmius ottaa vieraita vastaan on noin 10-15 henkilöä, hyttejä on sekä kahdelle että neljälle.

Voi sitä suositella, neljä yötä hintaan €20, ei paha...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Sami Korppi

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 06.10.2003, 17:03:24
Viimevuotinen viesti:
Ja Loistolaiva Hyökykin kunnioittaa taas Helsinkiä läsnäolollaan. Rantakapakka on auki Lyypekinlaiturissa eli Kauppahallin takana 22.9.-14.10.

Tämänvuotinen päivitys:
Siis tämän viikon ainakin...

Ja jos nyt ruvettaisiin oikein intiimeiksi pilkun kanssa niin todettaisiin että Hyökyhän on niin tänä vuonna kuin oli viime vuonnakin Pakkahuoneenlaiturissa, eli Lyypekinlaiturista seuraavassa. Mutta eiköhän se olisi jo turhaa hienostelua...