Viking Glory (oli: Viking tilaa uuden aluksen Kiinasta)

Aloittaja Mikko Salmela, 22.11.2016, 20:17:14

« edellinen - seuraava »

Mikko Salmela

Viking Line järjestää huomenna lehdistötilaisuuden Gabriellalla. Olisiko laivatilaus tulossa?

http://www.sjofart.ax/nyheter/viking-line-har-nyhet-pa-gang

Kai Heino

Jännityksellä odotamme. Jos NB tulee, onko Rauma, Eurooppa vai Korea saamassa tilauksen?
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 22.11.2016, 22:56:38
Jännityksellä odotamme. Jos NB tulee, onko Rauma, Eurooppa vai Korea saamassa tilauksen?

Ilmeisesti Kiina kuten linkissä ja Nyanissa spekuloidaan.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama


Harri Muhonen

#4
Aiesopimus uudesta aluksesta Turku - Tukholma -reitille kiinalaisen telakan kanssa ja sisältää myös option toisesta aluksesta. Havainne kuvassa muistuttaa ulkonäöltään aika paljon Gracea. Pituus sama ja matkustaja määrä ovat samat kuin Gracessa. Rahtitilan pituus ja bruttovetoisuus ovat isommat kuin Gracessa

http://www.vikingline.com/globalassets/documents/market_specific/corporate/press/pressrelease-fi/2016/20161123_aiesopimus-fin.pdf

http://www.iltalehti.fi/matkajutut/201611232200031136_ma.shtml

Timo Heikkinen

Lainaus käyttäjältä: Harri Muhonen - 23.11.2016, 10:15:13
Aiesopimus uudesta aluksesta Turku - Tukholma -reitille kiinalaisen telakan kanssa ja sisältää myös option toisesta aluksesta. Havainne kuvassa muistuttaa ulkonäöltään aika paljon Gracea.

http://www.vikingline.com/globalassets/documents/market_specific/corporate/press/pressrelease-fi/2016/20161123_aiesopimus-fin.pdf

http://www.iltalehti.fi/matkajutut/201611232200031136_ma.shtml

Ei paraneisi suoralta kädeltä Kiinaa tyrmätä, van sanon kuitenkin että voi rähmä :-\ No joskos uutukaisen runko osataan tehdä paremmin kuin Gracen... Gracehan on tunnettu että runko aiheuttaa enemmän eroosiota rantoihin kuin edeltäjä Isabella.

Kalle Id

Gracestä muistan lukeneeni että siinä mentiin vikaan keulabulbin suunnittelussa, ja homma korjataan seuraavaan laivaan. Kun tähän sopimukseen kuuluu optio sisaraluksesta niin ei liene mahdoton ajatus että tulevaisuudessa Turusta ajetaan kahdella identtisellä sisarella ja Grace kierätetään muualle. Saa tosin nähdä miten tässä käy, Xiamenin telakka kun ei ole aiemmin rakentanut ainuttakaan matkustaja-alusta...

Jussi Laine

Onhan se tragikoomista, kun monen suomalaisen morkkaama ja halveksima virolainen Tallink tilaa aluksen suomalaiselta telakalta ja suomalainen varustamo Kiinasta. No toivotaaan uudelle laivalle myötätuulta rakennuspaikasta huolimatta...

S Liljeström

Toimitusaika on ainakin pitkä!
Puolessatoista vuodessa noita yleensä tehdään, mutta ehkä
Kiinassakin on jonoa!

SL

Tuomas Romu

Riittävän monta "kiinanihmettä" nähneenä täytyy vain toivoa, että ymmärtävät vaatia laadukkaita materiaaleja ja huolehtia rakennusaikaisesta valvonnasta.

Onko tuossa Iltalehden konseptikuvassa Flettner-roottorit?
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Jarkko Korhonen

Ahvenanmaalaiset kiittävät varustamotuesta ja kairaavat suomalaisia veronmaksajia hanuriin tilaamalla laivan Kiinasta.
Perämies on erämies.

Artsi Leskinen

Toivon todella, että suunnitelmissa on pistää tämä Gracen tilalle ja Grace Helsinki-Tallinna-reitille. Missään muussa suunnitelmassa ei olisi pienintäkään liiketaloudellista järkeä.

Tuomas Romu

Turkkarissa on hieman avattu kiinalaisen telakan valintaa:

http://www.ts.fi/uutiset/talous/3004061/Vikingin+toimitusjohtaja+Surullista+kun+ei+voinut+valita+suomalaista+telakkaa

Viking Line päätyi tilaamaan uuden aluksensa kiinalaiselta Xiamenin telakalta laajan tarjouskilpailun jälkeen. Tarjouskilpailussa olivat mukana kaikki Suomessa toimivat telakat.

...

Meyer ei olisi pystynyt rakentamaan Vikingin alusta Turussa, koska telakan tilauskirja on niin täynnä. Yhtiö tarjosi rakennusmahdollisuutta Papenburgin telakalla Saksassa. Viking Line neuvotteli myös Rauman telakan kanssa, mutta hinta oli Hansesin mukaan liian kallis. Myös Helsingin telakka oli neuvotteluissa mukana, mutta telakan tilat eivät riitä uuden aluksen rakentamiseen. Lisäksi venäläisomisteisen telakan on vaikea järjestää takuita.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Jarkko Korhonen - 23.11.2016, 12:02:38
Ahvenanmaalaiset kiittävät varustamotuesta ja kairaavat suomalaisia veronmaksajia hanuriin tilaamalla laivan Kiinasta.

Osui tämä kyllä vähän Viking Lineakin kintuille. Mitäs sohlasivat uuden aluksen tilauksen kanssa niin pitkään, että Turun telakalla kävi mäsis. Itseäkin kyllä huolettaa kiinalainen laatu, mutta hintaero 50 miljoonaa euroa on kyllä aika huikea. Ei ihme, jos tämä mahdollistaisi helpommin myös toisen aluksen hankinnan.

Kalevi Lehto

Työssäni joudun aika usein ihmettelemään ja selittelemään asiakkaille kiinalaisen tuotannon laatutasoa, mikä ei todellakaan kaikin osin vastaa suomalaista, tai muutakaan länsimaista. Mielestäni todella surullista, että Viking päätyi tällaiseen ratkaisuun, enkä lainkaan ihmettelisi, että rahansäästö tällä kohden osoittautuisi vielä pidemmän päälle ongelmalliseksi ja taloudellisesti kannattamattomaksi. Tähänkin asiaan varmasti nimittäin pätee vanha totuus: "Kun halvalla ostaa, niin paskaa saa..."  :-[
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964