Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

Olen samaa mieltä siitä, että (perinne)murtajien tulisi olla yhden instanssin alla. Sen, onko oikea paikka sitten virasto vai yhtiö, jätän asiantuntijoille.

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/risikko-kaatamassa-vanhat-paatokset-virasto-ei-oikea-paikka-jaanmurtajalle/4398626

LainaaRisikko kaatamassa vanhat päätökset: "Virasto ei oikea paikka jäänmurtajalle"

Hallitus on tekemässä täyskäännöstä suhtautumisessa jäänmurtajatoimintaan, kun vasemmistoliitto ja vihreät ovat poissa hallituksesta.

Liikenneministeri Paula Risikko (kok.) haluaa kumota vasemmiston Merja Kyllösen päätöksen, jossa uusi jäänmurtaja tulisi Liikenneviraston omistukseen.

- Olen ollut koko ajan sitä mieltä, että asiantuntijaviraston perustehtäviä ei ole pitää jäänmurtajaa, Risikko sanoo MTV:n haastattelussa.

Kyseessä on valtion tilaama noin 130 miljoonan euron jäänmurtaja, joka valmistuu ensi vuoden lopulla. Murtajan pitäisi olla toiminnassa vuoden 2016 alussa.

Jäänmurtajat ovat olleet perinteisesti yhdessä ja samassa paikassa, valtion jäänmurtajayhtiö Arctia Shippingissä.

- Toinen syy on juuri tämä murtajien keskittäminen yhteen paikkaan ja saada sitä kautta hyötyä, Risikko perustelee ratkaisuaan.

Selvitysmies Lauri Ratian raportti raportti suomalaisen jäänmurron kehittämisestä käsitellään lähiaikoina hallituksen talouspoliittisessa ministeriryhmässä. Sen jälkeen on uusien päätösten aika.

Myös tiukka suhtautuminen arktiseen jäänmurtoon on muuttumassa, kun omistajaohjausministerin salkku siirtyi vihreiltä SDP:lle.

Omistajaohjausministeri Sirpa Paatero (sd.) muistuttaa arktisen jäänmurron tarjoavan työpaikkoja.

- Mielestäni ei ole mahdotonta mennä sinne mukaan, kunhan pidetään mielessä vakuutuskysymykset ja muut rajaukset, Paatero sanoo.

Jäänmurto on herättänyt viime vuosina suuria tunteita ja ravistellut hallitustakin. Entinen omistajaohjausministeri Heidi Hautala (vihr.) joutui eroamaan vyyhdissä, joka liittyi arktiseen jäänmurtoon ja ympäristöjärjestö Greenpeacen mielenosoitukseen.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

#391
Niin kuten olen ennenkin todennut, niin mielestäni Suomessa tarvitaan 3-4 yli kaksipotkurista (perinne)murtajaa. Antaisin nyt tolle uudelle mahdollisuuden todistaa erinomaisuutensa; skeptinen olen kuitenkin ruoripotkureiden suhteen; aika näyttää saattavat osoittautua toimiviksikin ???

Verrattuna Ruotsiin, niin jos Arctia tilaa 2 kpl. uusia päästään tyydyttävään tilanteeseen murtajavalmiuden suhteen (olettaen Voiman poistuvan Otso-lk+Urho lk+ Fennica lk+uusi +Arctian uudet) eli 9 kpl. +Zeus (ja Ahto). Tilanne edellyttää kuitenkin kaikkien rahtausta ja jos tulisi "kunnon jäätalvi" ja vienti pysyy edes nykytasolla, niin 10 avomerimurtoon pystyvää murtajaa olisi tavoiteltava taso.

Talvivaaran mahdollinen lopetus ja Pajalasta kantautuneet uutiset kaivoksen sulkemisesta eivät oikein rajuihin investointeihin kannusta.

Ruotsilla taitaa olla varsinaisia murtajia ainoastaan neljä eli Atle-luokka ja Oden.

Ale toki on omassa elementissään alkutalvesta ja Vänernin murrossa, mutta maaliskuisella Perämerelle sitä ei kannata lähettää. Toki, jos siellä ministeri tanskalaisen kollegansa kanssa on määränyt talvet lopetettaviksi.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kalle Id

Olen samaa mieltä siitä, että kaikki murtajat pitäisi laittaa samaan paikkaan (tai ainakin kaikki perinteiset murtajat). Se, että kokoomuslainen ministeri haluaa tunkea ne (valtion omistamaan) osakeyhtiöön, jolla on käytännössä määräävä markkina-asema Suomen jäänmurrossa ei sen sijaan ole mielestäni oikea vastaus. Kaikki perinnemurtajat Liik enne vira ston hallintaan ja kilpailutetaan niiden operointi vapailla markkinoilla. Tämä olisi sekä liike-elämän että Suomen valtion etu (koska a. useammat toimijat pääsisivät mukaan kilpailemaan jäämurrosta ja b. kilpailuttaminen säästäisi selvää rahaa valtiolle matalampien kustannusten muodossa). No, ilmeisesti rahan säästäminen ja yksityisen liiketoiminnan tukeminen ei Kokoomusta kiinnosta.

Anteeksi puoluepoliittinen avautumiseni.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 10.10.2014, 20:38:31
Kaikki perinnemurtajat Liik enne vira ston hallintaan ja kilpailutetaan niiden operointi vapailla markkinoilla. T

Tästä olen samaa mieltä; samoin ko. puolueen into käyttää julkista rahaa Guggenheim-museoon yms. ihmetyttää (semminkin kun suomalaista taidetta se ei juuri edistä).
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 10.10.2014, 18:30:58
Antaisin nyt tolle uudelle mahdollisuuden todistaa erinomaisuutensa; skeptinen olen kuitenkin ruoripotkureiden suhteen; aika näyttää saattavat osoittautua toimiviksikin ???

Mastera, Tempera, Vasily Dinkov, Kapitan Gotsky, Timofey Guzhenko, Kirill Lavrov, Mikhail Ulyanov, Enisey, Norilskiy Nickel, Monchegorsk, Zapolyarny, Talnakh, Nadezdha, Fesco Sakhalin, Vitus Bering, Aleksey Chirikov, Botnica, Svalbard, Arcticaborg, Antarcticaborg, Röthelstein, Uikku, Lunni, Seili, Mackinaw... Onhan noita jokunen laiva jo rakennettu, joten eiköhän se kestävyys ole jo todistettu Perämertä vaikeammissakin olosuhteissa. Rakenteilla on sitten jokunen laiva lisää, muun muassa 16 LNG-tankkeria, joissa jokaisessa on kolme 15 megawatin Azipodia ja itsenäinen jäänmurtokyky 2.1 metriä...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

#396
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 15.10.2014, 09:02:11
WINMOS-loppuraportti maailman jäänmurtajalaivastosta:

http://www.winmos.eu/www/wp-content/uploads/2014/08/Subactivity-2.1-final-report.pdf

Puuttumatta muuten raporttiin, niin EVA-316:n kritiikitön kehuminen kummastuttaa.
Muistaakseni aika moni laiva suunnisti Latvian puolelle pari talvea sitten, kun EVA-316 ei klaarannut Pärnun liikennettä.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

http://www.kauppalehti.fi/etusivu/lvm+uusi+murtaja+myytava+arctialle/201411707689

Tyhmyys ei ole katoava luonnonvara ainakaan Kansallisessa Sekoomuksessa (=Risikko).

Luultavasti EU-tuki (25 miljoonaa euroa) on maksettava takaisin jos Arctialle kaupataan?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

Kieltämättä varsin mielenkiintoinen näkemys kaiken sen "Uusi murtaja pitää ehdottomasti saada Liikenne- ja viestintäministeriön hallintaan"-vouhotuksen jälkeen. Arctialta löytyy varmasti paras ammattitaito uuden murtajan operointiin, mutta monopoliaseman vahvistaminen tällä tavalla avaisi varmasti jälleen keskustelun jäänmurron kalleudesta. Ehkäpä uusi murtaja pitäisi myydä eniten tarjoavalle kansainvälisellä tarjouskilpailulla?
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Ei mene Venäläisilläkään hyvin. Pietarissa rakenteilla oleva 25 megawatin jäänmurtaja, joka oli tuleva toimimaan myös Itämeren alueella, on 24-28 kuukautta myöhässä aikataulusta:

http://barentsobserver.com/en/arctic/2014/11/yard-delays-delivery-icebreaker-21-11

Hyviä uutisia Arctechille pitkällä tähtäimellä?
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#401
http://ts.fi/uutiset/kotimaa/704710/Tilattu+jaanmurtaja+myyntiin+ennen+valmistumista

Herra armahda!

http://www.ts.fi/uutiset/talous/704733/Valtio+aikoo+investoida+miljardin+monitoimimurtajiin

Ihan kiva uutinen meille laivanrakentajille, mutta siitä huolimatta ihan oikeasti haluan tuon kolmipodisen murtajan Suomeen. Olen nähnyt, mihin se pystyy, enkä ole koskaan nähnyt mitään vastaavaa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

#402
Laskuista unohtuu kokonaan perinteisen elinkaari 50 vuotta vs. monitoimisen 30 vuotta. Kar(h)u, Tarmo, Varma, Apu S.G.S.

No, kauppakamarinulikoilta ei voi vähempää odottaakaan.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

#403
Tässä vielä Valtioneuvoston virallinen tiedoite:

http://valtioneuvosto.fi/ajankohtaista/tiedotteet/tiedote/fi.jsp?oid=431090

Ilmeisesti tuota uutta murtajaa ollaan kuitenkin ensisijaisesti kauppaamassa Arctialle.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

Entäs Ruotsin suunnitelmat? Jossakin vaiheessa oli muistaakseni suunnitelmia uudisrakennuksista?

Murtajia on kohta neljä + Vänern murtaja Ale?

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama