Kokemäenjoen vesistön laivat

Aloittaja Tarmo Hurskainen, 10.12.2005, 14:59:16

« edellinen - seuraava »

Tarmo Hurskainen

Tampereella buukataan uuden vuoden risteilyä. Pikkujouluristeilyjäkin juuri oli. Onkos muilla sisävesipaikkakunnilla näitä talviristeilyjä? Kuopiossa on vissiin jotain viritelty.
http://www.hopealinja.fi/

Kari Virtanen

Lainaus käyttäjältä: Tarmo Hurskainen - 14.12.2014, 10:42:00
Tampereella buukataan uuden vuoden risteilyä. Pikkujouluristeilyjäkin juuri oli. Onkos muilla sisävesipaikkakunnilla näitä talviristeilyjä? Kuopiossa on vissiin jotain viritelty.
http://www.hopealinja.fi/

Brahella oli Saimaalla muutama vuosi sitten pikkujouluristeilyjä.

Erkki Tirkkonen

#212
Empä aivan tarkkaan tiedä Kuopion sataman tilannetta, ainakaan Savon Sanomat ei ole mitään uutisoinut talviristeilystä. Mutta kuitenkin asiassa "suattaa olla jottaen perreekii" koska jäänmurtaja Meteor parhaillaan "porhaltaa" lumituiskussa kohti Kuopiota. Tosin ei ole tietoakaan jäästä normaaleilla väylillä, etenkään syväväylällä. Taitaa muodostua jouluperinteeksi Raumalaisen satamahinaajan  jouluristeily Kuopioon. Viime jouluna oli sama tilanne, palasi joulun jälkeen "tyhjin toimin" kotisatamaan. Näin se ilmastonmuutos näkyy täällä latvavesillä.

Tarmo Hurskainen

Pohjola siirretään Lahteen ja kunnostetaan. Mielestäni koko case Pohjola on ollut Runoilijan Tie Oy:lle ja Tampereen kaupungille suuri häpeän aihe. Pohjola on merkittävä osa tamperelaista teollisuus- ja liikennehistoriaa. Runoilijan Tie Oy kohteli alusta kuin jätettä, vaikka jo 1970-luvulla oli entisöintisuunnitelmat tehty. Nyt vielä huippuna runkokin myydään pois Näsijärveltä, kun itse ei saatu aikaiseksi laivan kunnostamista/entisöintiä. Suorastaan törkeää toimintaa. Toivottavasti aluksesta ei tulee Vesijärven satamaan pelkkää juottolaa.

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194959022982/artikkeli/hoyrylaiva+pohjola+saa+uuden+elaman+lahdessa.html

Lauri Pakkanen

Lainaus käyttäjältä: Tarmo Hurskainen - 07.02.2015, 11:01:40
Pohjola siirretään Lahteen ja kunnostetaan. Mielestäni koko case Pohjola on ollut Runoilijan Tie Oy:lle ja Tampereen kaupungille suuri häpeän aihe. Pohjola on merkittävä osa tamperelaista teollisuus- ja liikennehistoriaa. Runoilijan Tie Oy kohteli alusta kuin jätettä, vaikka jo 1970-luvulla oli entisöintisuunnitelmat tehty. Nyt vielä huippuna runkokin myydään pois Näsijärveltä, kun itse ei saatu aikaiseksi laivan kunnostamista/entisöintiä. Suorastaan törkeää toimintaa. Toivottavasti aluksesta ei tulee Vesijärven satamaan pelkkää juottolaa.

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194959022982/artikkeli/hoyrylaiva+pohjola+saa+uuden+elaman+lahdessa.html

Oliko paperilehdessä tätä enemmän informaatiota?
Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Tarmo Hurskainen

Lainaus käyttäjältä: Lauri Pakkanen - 07.02.2015, 16:47:11
Oliko paperilehdessä tätä enemmän informaatiota?

En tiedä. Olen lopettanut paperilehden tilauksen.

Jussi Lampinen

Eipä Aamulehden paperiversiossakaan mitään erikoista asian suhteen ollut.

Juha Paulavuo

KOska Hopealinjan ms Tampere lopetti liikennöinnin?

Tarmo Hurskainen

Lainaus käyttäjältä: Juha Paulavuo - 02.05.2015, 00:06:09
KOska Hopealinjan ms Tampere lopetti liikennöinnin?

Ei se kokonaan liikennöintiä ole lopettanut. Hopealinjahan myi aluksen Koskiravintoloille, joka teki siitä brändin "Gastrolaiva". Se toimii ruokaan panostavana ravintolalaivana Laukontorin satamassa, mutta tekee myös illallisristeilyjä, jotka Koskiravintoloiden sivujen mukaan ovat nyt ainoastaan tilausristeilyjä. Viime kesänä illallisristeilyt olivat vielä avoimia ja aikataulun mukaisia.

Mikko Forsten

Lainaus käyttäjältä: Juha Paulavuo - 22.08.2014, 21:41:30
Näsijärven laivoista löytyy tietoa vaikka kuinka paljon, mutta ei juurikaan Pyhäjärven. Olisiko vinkkejä mistä aloittaisi?

Pyhäjärvi = alapuolinen vesistö, johon Kyrösjärven reittikin luetaan on tehty hieno kirja. Höyrylaivojen aika 100 vuotta laivaliikennettä Kyrösjärven reitillä. Julkaisuvuosi 1989. Kirjoittajana Juhani Valanto.

Kirjassa Laivurin Lastuja Eero Järventausta kertoo Kuloveden laivuri Frans Helenius-Tasson sekä Siurokeskeisen liikenteen kuvaa 19:nen vuosisadan kynnyksillä ja alussa asiakirjatietojen ja muisteluksien valossa. Kirjan julkaisuvuosi on 1988.

Sirenin julkaisemassa kirjassa: Elämää portin kahta puolta. Valkeakosken paperiteollisuutta 125 vuotta. Mainitaan myös laiva asiaa.

Jos löytynee kärsivällinen ja taitava haastattelija, niin voinen opastaa henkilön puheille, joka on elänyt laiva-aikaa ja muistaa vielä paljon tarinoita. Hän esimerkiksi mainitsi aikoinaan (ilmeisesti ennen ww2) takoneen isänsä kanssa ahjoavusteisesti uusia runkolevyjä Kostia-purkkiin.

Juha Paulavuo

Onko Pohjolan kohtalosta mitään uutta tämän helmikuisen uutisen jälkeen? Tuolloin uutisoitiin sen matkaavan Lahteen ravintolalaivaksi

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194959022982/artikkeli/hoyrylaiva+pohjola+saa+uuden+elaman+lahdessa.html

Janne Koskinen

Hiukan OT:

"AL: Hopealinjan toimitusjohtaja Pekka Räsäselle potkut


Hopealinjan Yhtiön hallituksen puheenjohtaja Juhani Eskelisen mukaan taustalla ovat "henkilökemiaan" liittyvät syyt. Väärinkäytöksistä ei ole kysymys.

Tampereella toimivan Hopealinjan toimitusjohtaja Pekka Räsänen on saanut potkut kertoo Aamulehti.
Noin kymmenen vuotta Hopealinjaa ja Runoilijan tien operoineen Räsäsen työsuhde päättyi syyskuun lopussa.
Yhtiön hallituksen puheenjohtaja Juhani Eskelinen kertoo Aamulehdelle, että työsuhde purettiin hyvässä yhteisymmärryksessä Räsäsen kanssa. Taustalla ovat  "henkilökemiaan" liittyvät syyt.

Räsänen on ollut toimitusjohtaja sekä Hopealinjassa että Runoilijan reitillä. Yhtiö on Suomen suurin sisävesivarustamo.  Pekka Räsänen ei itse halua kommentoida potkujaan millään tavalla.

Uuden toimitusjohtajan etsintä käynnistyy välittömästi."

Siis henkilökemiassa syy ei tuloksessa HL:n suhteen.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama


Kari Virtanen

Hopealinja hakee osakkaille suunnatulla osakeannilla rahoitusta talousvaikeuksiinsa. Silver Sky:n kuljetus maksoi budjetoidun 60 000 euron sijasta 300 000 euroa, joka aiheitti yhtiölle kassakriisin.

http://yle.fi/uutiset/risteilijan_matka_porista_nokialle_maksoi_300_000_euroa__hopealinja_kassakriisissa/8629536

Juha Paulavuo

Ainakin minua ihmetyttää, miten kuljetuskustannukset voivat nousta viisinkertaiseksi? huono tarjouspyyyntö vai huono tarjous? Mahtoikohan tässä olla se TODELLINEN syy toimitusjohtajan potkuihin viime syksynä?