Finnjet romuksi

Aloittaja Timo Selkälä, 02.05.2008, 09:37:47

« edellinen - seuraava »

Teemu Ahonen

Itsekin olen nähnyt lukuisia unia Finnjetiin liittyen. Eräässä olin joku rikas talouspamppu, joka päätti ostaa laivan itselleen. Sitten sillä köröttelin täyttä häkää Suomeen..
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Kille

Lainaus käyttäjältä: Teemu Ahonen - 10.07.2008, 16:20:51
Itsekin olen nähnyt lukuisia unia Finnjetiin liittyen. Eräässä olin joku rikas talouspamppu, joka päätti ostaa laivan itselleen. Sitten sillä köröttelin täyttä häkää Suomeen..
Näille on ihan oma topic http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=8981.0

Juha Heinonen

Tässä aika mielenkiintoinen kuntoraportti: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=111&conference=4500000000000066&posting=22000000036438682 

En tiedä lähdettä, mutta uskottavalta kuulostaa.

Kyllä Finnjet vielä toimii.  :thumb:

mutta kauankohan  ???


Janne Koskinen

Niin; se on on osia luokituslaitoksen (Det Norske Veritas) survey reportista. Jetillä oli luokka vaan yhdensuuntaista Alangin matkaa varten. 30-vuotis telakointi on tekemättä ja siihen kuuluisi esim. potkuriakseleiden ulosveto yms. Melko kallista; alle 2-3 milj. euron budjetin ei tota tokkaan olisi edes ennen rannalle ajoa kannattanut viedä. Ja olisiko sekään riittänyt luokan uusimiseen; tuskin. Epätaloudellinen ja epäkäytännöllinen laiva, jolle kukaan ei löytänyt mitään järkevää käyttöä.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Teemu Ahonen

Finnjetille löytyy paljonkin järkevää käyttöä, mutta vain harvat niistä tuottavat plussaa..

Finnjetin kohtalon pystynee laskemaan jo sormilla. Vaikka purkumiehet olisivat käyneetkin jo kyseisen laivan kimppuun, on aikaa pelastaa ko. laiva vielä noin kuukausi riippuen siitä, kauan purkumiehillä kestää sisätilojen purkamisessa. Hinta on varmasti pohjalukemissa rantaan ajamisen jälkeen, jolloin Finnjetin saa hyvällä tuurilla ostettua jopa alle kyseisen myyntihinnan. Vaikka sisätilat ovatkin jo ehkä pilalla, voidaan sitä aina remonttiakin tehdä. Finnjetin restaurointi uuden veroiseksi tulisi laskelmieni mukaan maksamaan lähemmäs 30 miljoonaa. Itse laiva maksaa noin 5 miljoonaa tai vähemmän, remontit noin 20 miljoonaa ja uudet dieselkoneet tehokkaampaa käyttöä varten. Autokannen laajennuskin voisi olla ihan mahdollinen projekti, mutta sekin varmasti toisi lisää hintaa remonttiin..

Visioita, visioita. Maksatteko mieluummin paskanpuhujien (poliitikkojen) palkat vai paljon halvemmaksi tulevan paskanpuhujia merkittävämmän merihistorian monumentin?
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Heikki Kaurala

Kyllä sille finnjetille löyty se käyttö mihin se parhaiten enään sopi. Jos sille olisi ollut järkevää käyttöä joku sen olisi haalinut pois kuleksimasta. historialliseen arvoon en ota kantaa..

Toni Redsven

Olisiko jo aika päästää vanhus ansaitsemalleen levolle. Laivaa ei rannalta enää pois saa. Lähes kaikki mahdolliset visiot kaatuu rahaan/haluttomuuteen tai kannattamattomuuteen. Eli miksi pitää rääppiäisiä "ruumiin" vierellä, kun voitaisiin siirtyä jatkoille jonnekkin säädylliseen paikkaan ja antaa krematorion hoitaa hommansa.

Iso osa suomalaista laivan rakennus historiaa on nimensä mukaisesti historiaa. Tämä ei muuksi muutu, joten olisiko jo aiheellista sulkea tämä kalman katkuinen ketju?

Teemu Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Toni Redsven - 14.07.2008, 00:09:57
Olisiko jo aika päästää vanhus ansaitsemalleen levolle. Laivaa ei rannalta enää pois saa. Lähes kaikki mahdolliset visiot kaatuu rahaan/haluttomuuteen tai kannattamattomuuteen. Eli miksi pitää rääppiäisiä "ruumiin" vierellä, kun voitaisiin siirtyä jatkoille jonnekkin säädylliseen paikkaan ja antaa krematorion hoitaa hommansa.

Iso osa suomalaista laivan rakennus historiaa on nimensä mukaisesti historiaa. Tämä ei muuksi muutu, joten olisiko jo aiheellista sulkea tämä kalman katkuinen ketju?
Ehkä tämä suljetaan viimeistään silloin, kun Finnjetistä on viimeinenkin kylkilohko poltettu irti.
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Roope Haapala

Musta tuntuu että tätä ei suljeta koskaan koska 30 vuoden päästä mietitään että kukakohan on saanut finjetti rautanaulan :D ja kyllä tästä laivasta näytää tulevan juttua ja aina keksitään jotain.
Minkäs minä sille mahdan?

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Toni Redsven - 14.07.2008, 00:09:57
Iso osa suomalaista laivan rakennus historiaa on nimensä mukaisesti historiaa. Tämä ei muuksi muutu, joten olisiko jo aiheellista sulkea tämä kalman katkuinen ketju?

Kyllä se sulkeutuu varmasti, kunhan tämä keskustelun taso mitä se viime aikoina tässä ketjussa on ollut, jatkuu edelleen.

Heikki Kautiainen

mitään viime käden tietoa jetistä ?

Timo Toivonen

Nyt (vasta) on avattu Finnjetin pelastamiseksi perustettu sivusto:

http://www.profinnjet.fi/
"Tere tulemast Titanicule!"

Teemu Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Timo Toivonen - 23.07.2008, 20:49:43
Nyt (vasta) on avattu Finnjetin pelastamiseksi perustettu sivusto:

http://www.profinnjet.fi/
Onhan tämä (todella) hienoa, mutta eikö se olisi kannattanut avata jo aikaisemmin, jolloin Finnjetiä oltiin virallisesti myymässä?
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Timo Toivonen - 23.07.2008, 20:49:43
Nyt (vasta) on avattu Finnjetin pelastamiseksi perustettu sivusto:

http://www.profinnjet.fi/

On kyllä erikoisen myöhään herätty, mutta pitäisiköhän noista sivun linkeistä päätellä, että Forum Marinum sekä Turku kulttuuripääkaupunkina 2011 lähtenyt hankkeeseen mukaan. Jos mitään on enää pelastettavissa, niin luulisi ainakin rahaa löytyvän hieman paremmin kuin yksityishenkilöiltä. No, nouseepa tietysti kunnallisvero ;)

Jussi Lampinen

Lainaus käyttäjältä: Teemu Ahonen - 23.07.2008, 20:59:49
Onhan tämä (todella) hienoa, mutta eikö se olisi kannattanut avata jo aikaisemmin, jolloin Finnjetiä oltiin virallisesti myymässä?
Juu, laitoinpahan tonne sähköpostilla viestiä, että eikö ole jo vähän myöhäistä.