Finnjet romuksi

Aloittaja Timo Selkälä, 02.05.2008, 09:37:47

« edellinen - seuraava »

Juhani Gronlund




Finnjet aina väärään aikaan väärässä paikassa.
[/quote]

Joo Finnjet oli liian nopea viimeisellä matkallakin, olisipa Finnjetin "pelastajat" onnistuneet viivyttämään Alangiin tuloa hieman enemmän , niin ties vaikka olisi mennyt kaupaksi öljy hintojen romahduksen jälkeen .

Jonne Reitti

^Minkä ihmeen romahduksen? Finnjetillä oli kannattavuusongelmia jo kultasen 90-luvun hinnoilla jotka olivat noin puolet nykyisestä hinnasta.

Juha Pulli

Täytyy täs vaihees todeta että toivo alkaa hiipua. Jälki pyykki aluksen ympäril kuitenkin velloo yhä. Oon aikeissa tehdä kirjan jossa kuvataan muun muassa Finnjetin vaiheita. Kirjaan tulee myös juttua pelastus projekteista. Kirjaan on myös koottu tanskalainen pelastus remmin viimeiset ponnistelut aluksen vapauttamiseksi kuoleman rannalta. Aika ikävä kyllä loppui kesken. Jos jollain on lisää tietoa Frankfurtin lento kentällä juuri ennen Finnjetin rantaan veto päivää ennen juosseista salkku miehistä ni otan tietoa mielelläni vastaan. Epäilen että kyse oli aivan toisesta pelastus tiimistä kuin tanskalaisista. Ikävä kyl kaikki hyvä loppuu aikanaan. Onneksi Finnjetistä kyettiin pelastamaan mitä pelastettavissa oli. Tiettävästi viimeinen porukka kävi aluksel kuluneen kuun alussa. Harmi vaan et materiaali päätynee yksityisiin kokoelmiin eikä esimerkiks meri museoihin. Kiitos kaikille jotka Finnjettii yritti pelastaa!
Duunarin paikka on messissä.

Anu Seppälä

Poikkesin täällä suremassa. Aikoihin en ole edes käynyt lueskelemassa. Olen yrittänyt keräillä talteen vähän lehtileikkeitä romutuksesta Jetin 20 v. juhlajulkaisun väliin. Voi sitä sit joskus muistella.

Yritän vaan muistutella itselleni, että laivassa oli jo 90-luvun puolivälissä sellaisia hiushalkeamia rungossa, että laiva joutui muutaman kerran jäämään Helsinkiin korjailtavaksi, eikä päässyt matkaan. Turbiinien täristys ei tehnyt rungon rakenteille hyvää. A-zoom oli kuitenkin haikeaa ja vaikeaa katsottavaa. Ihan kuin todellakin miehistö olisi hyvännyt käytössä olevan laivan aivan yhtäkkisesti.

Teemu Hangasluoma

Lainaus käyttäjältä: Anu Seppälä - 11.11.2008, 14:13:58
Ihan kuin todellakin miehistö olisi hyvännyt käytössä olevan laivan aivan yhtäkkisesti.

eikös siinä melkein niin käynyt, voi olla että miehistölle tuli yhtä yllätyksenä laivan kohtalo kuin meille suomalaisille. :'(

Juhani Gronlund

Lainaus käyttäjältä: Anu Seppälä - 11.11.2008, 14:13:58
Poikkesin täällä suremassa. Aikoihin en ole edes käynyt lueskelemassa. Olen yrittänyt keräillä talteen vähän lehtileikkeitä romutuksesta Jetin 20 v. juhlajulkaisun väliin. Voi sitä sit joskus muistella.

Yritän vaan muistutella itselleni, että laivassa oli jo 90-luvun puolivälissä sellaisia hiushalkeamia rungossa, että laiva joutui muutaman kerran jäämään Helsinkiin korjailtavaksi, eikä päässyt matkaan. Turbiinien täristys ei tehnyt rungon rakenteille hyvää. A-zoom oli kuitenkin haikeaa ja vaikeaa katsottavaa. Ihan kuin todellakin miehistö olisi hyvännyt käytössä olevan laivan aivan yhtäkkisesti.

Käsitykseni mukaan turbinikoneiston  tuottama runkovärinä / tärinä ei ollut Finnetissä ongelma ,koska se oli otettu huomioon suunniteluvaiheessa. Rungon rasitus / "väsyminen" alkoi ilmetä vasta  kun otettiin käyttöön diesel moottorit eli turbiinien ja dieselien yhteiskäyttö tietyllä teholla aiheutti sellaisen rungon läpi kulkevan värinän jokan fregvenssi oli sellainen että se  " väsytti " tietyssä rungon alueella metallia normaalia enemmän .

Sauli Nurmi

Lainaus käyttäjältä: Juhani Gronlund - 11.11.2008, 16:40:32
Käsitykseni mukaan turbinikoneiston  tuottama runkovärinä / tärinä ei ollut Finnetissä ongelma ,koska se oli otettu huomioon suunniteluvaiheessa. Rungon rasitus / "väsyminen" alkoi ilmetä vasta  kun otettiin käyttöön diesel moottorit eli turbiinien ja dieselien yhteiskäyttö tietyllä teholla aiheutti sellaisen rungon läpi kulkevan värinän jokan fregvenssi oli sellainen että se  " väsytti " tietyssä rungon alueella metallia normaalia enemmän .

Jokaisella fyysisellä objektilla on tietty ominaisvärähtelytaajuus, joka aiheuttaa haitallista resonanssia. Esim. sarjakuvista tuttu juttu missä joku laulaa niin korkealta että lasi hajoaa, ei ole täysin tuulesta temmattu, sillä sopivalla ominaisvärähtelytaajuudella ääni tosiaan voi rikkoa lasin. Tämä on ongelma myös esim. Ares I kantoraketin suunnittelussa, sillä joidenkin tietojen mukaan tietyssä vaiheessa nousua eri tekijöiden yhteisvaikutuksesta koko raketti alkaisi rynkyttää niin pahasti, että se voisi teoriassa repiä itsensä palasiksi. Siinä suunnittelijat yrittävät keksiä jotain kikkaa tuon ohittamiseksi. Finnjetistä ei ole faktatietoa, mutta varmaan se on tosiaan samansuuntainen ilmiö.

"The shaking problem involves pulses of added acceleration caused by gas vortexes similar to the wake that develops behind a fast-moving boat, said Professor Arenas, who has researched vibration and space launching issues.

The Ares I vortexes match the natural vibrating frequencies of the rocket's combustion chamber, and the combination causes the shaking."


http://www.nytimes.com/2008/01/20/science/space/20shuttle.html

Anu Seppälä

Lainaus käyttäjältä: Juhani Gronlund - 11.11.2008, 16:40:32
Käsitykseni mukaan turbinikoneiston  tuottama runkovärinä / tärinä ei ollut Finnetissä ongelma ,koska se oli otettu huomioon suunniteluvaiheessa. Rungon rasitus / "väsyminen" alkoi ilmetä vasta  kun otettiin käyttöön diesel moottorit eli turbiinien ja dieselien yhteiskäyttö tietyllä teholla aiheutti sellaisen rungon läpi kulkevan värinän jokan fregvenssi oli sellainen että se  " väsytti " tietyssä rungon alueella metallia normaalia enemmän .

Joo, siis tietenkin dieselien tärinä se varmaan ne halkeamat aiheutti. Ajatusvirhe.

Salomon Kaukiainen

Lainaus käyttäjältä: Juhani Gronlund - 11.11.2008, 16:40:32
Käsitykseni mukaan turbinikoneiston  tuottama runkovärinä / tärinä ei ollut Finnetissä ongelma ,koska se oli otettu huomioon suunniteluvaiheessa. Rungon rasitus / "väsyminen" alkoi ilmetä vasta  kun otettiin käyttöön diesel moottorit eli turbiinien ja dieselien yhteiskäyttö tietyllä teholla aiheutti sellaisen rungon läpi kulkevan värinän jokan fregvenssi oli sellainen että se  " väsytti " tietyssä rungon alueella metallia normaalia enemmän .

Mielenkiintoista, en ollut koskaan mistään lähteestä kuullutkaan että Jetissä oli tämän luokan ongelmia. Aina on vain puhuttu kuinka kestävää ja hyvää tekoa runko oli. Tosin aihekin on sellainen mitä ei varmasti hirveästi ulkopuolisille huudella...

Kuulemmahan eräs laivasta viime metreillä kiinnostunut taho perääntyi rungossa olleen monen kannen korkuisen murtuman takia. Vaurio oli tullut jo yli 15 vuotta sitten mutta ilmeisesti pahentunut viime aikoina.
"Kuin ulos kuoresta, pois Roihuvuoresta. Jollakseen." (Leevi and the Leavings)

Sami Forsman

Nyt kun näistä runko vioista täällä lueskelee ,niin tais intian rannat olla kuiteskin se paras ratkaisu jetille.

Risto Kempas

Myönnän melskanneeni kovastikin jäänmurtajamme olevan lähes tuhoutumaton rantaan rymistelystä huolimatta. Näin tein siinä tilanteessa kun Jetti oli hiekalla ja kaikki olivat antaneet periksi. En pidä antautumismentaliteetista. Silloin keksin tyrkyttää Jettiä Sulpicio Linesille pohjaan pulpsahtaneen paatin korvaajaksi. Päätavoite oli tietysti ostaa aikaa, eli saada romuttaja pankkeineen uskomaan se, että laiva oli vielä kiinnostava. Tuosta ideasta innostuneena laivan pelastaminen tms. alkoi muidenkin taholta uudestaan. Olen kovasti häpeissäni, jos vahva usko alukseeni on ollut virheellinen. Tämä uskonnollinen innostus voisi selittyä neitsytmatkan matkustajaluettelon tutkimisella...

Mutta mutta, mikä oli Jetin kunto aikuisten oikeasti? Ensiksi tietysti pitäisi vakuuttaa esimerkiksi minut siitä, että Intiassa kävi tarkastusryhmä vain tunteja ennen hyvästelydelegaatiota. Eilisen tiedon mukaan vieläkään ei ole kysytty piensijoittajilta edes sitä, että minne voi lähettää luvatut kuvat ja raportit. FINNJETwebin hepun mukaan ahvenanmaalaiset tutkimuksen järjestäjät vaativat sovittua enemmän rahaa. Näinkö siis Suomessa? Muodostin oman mielipiteeni ja lähdin tuolta foorumilta.

Tuosta supersalaisesta tarkastusryhmästä vuodettiin sellaista, että laivassa olisi reikä ja että: "one hold is full of water". Tästä eivät FINNJETwebin matkaajat maininneet mitään, kun kysyin kahdelta heistä pelokkaana, että onko rungossa näkyviä vikoja. Väitetyn reiän sijainti näkyy kuvista, mutta onko tuo nyt reikä vai normaali öljytahrainen putkenpää? Sijainti on siis: portside ja seuraavien janojen leikkauspisteessä: keulathrustereiden keskiön korkeudella ja ensimmäisestä seiskakannen lauttanosturista roimasti alaspäin.

Onko sitten tuo halkeama tottakaan vai ei? Tuosta halkeamasta kuulin tuolta samalta tietovuodolta, eli lähde on se sama supersalainen tutkimusryhmä, jota varten kerättiin rahaa Jettifaneilta, koska oli löytynyt ilmeisen pennitön suurostaja laivalle (kerjuukirje on tämän threadin sivulla 37 normaaliasetuksilla). Netistä löytyy yksi anonyymi maininta halkeamasta joidenkin kuukausien takaa. Kysymys kuuluu, voiko tämänlaista asiaa salata Suomessa nykyään? Mitä halkeamalle sitten tehtiin? Onko tästä mitään todisteita? Kenen tekemässä osassa halkeama oli? Tanskalaisen alihankkijan lohkossa vai itse Wärtsilän tuottamassa? Oliko kyse vain yhdestä halkeamasta? Oliko teräksen laadussa poikkeamia tässä osassa? Kai tuollainen halkeama olisi yhden normaalin telakkavisiitin aikana pantu umpeen niin maan perusteellisesti. En kyllä pelkkien nimettömien mystisten miesten ja huhupuheiden perusteella usko yhtään mitään.

Näin kun rakasta Jettiäni ollaan parjaamassa, niin heitän sekaan toisen vahvistamattoman väittämän. Eli, Jetti olisi viimeisellä suomalaisella kuivatelakalla painunut kölin tai rungon alaosasta kasaan kahden tuuman verran. Todistakaapa tämäkin.
Finnjet Historical Society ry - www.finnjet.fi - Jetin virallinen yhdistys

Väyrysen Antti

Alkaa kyllä luisua taas "lattimattolinjalle" tämä Jetti-keskustelu. :P Ei mikään ihme, jos joitakin jo vähän hymyilyttää...

Antaisivatpa ihmiset jo vanhan rouvan levätä rauhassa.
-Vanhempi merenkulun harrastaja, Itämeren ferry-asiantuntija, merenkulun huippuosaaja, kuljetusalan ammattilainen ja VIP SILVER (Asiantuntemus ja ammattitaito kilpailukykyisiä myös kansainvälisellä tasolla)-.
FAKTAT: 1) Foorumilla meno on epävakaa ja sen tietää ja selviää vain tulevaisuus.

Karri Heino

#882
onkos jollain tämän hetkistä kuva jetistä ???

kuinka pahasti jettiä on jo purettu jne jne

David Wallin

Eilen Yle1 tuli Alangin romuttamosta tietoa ja kuulemma niillä ihmisillä ei ole varaa pitää kaasu suojaimia ja ne käyttävät huiveja ja yksi neljästä saa syövän. 2003 yksi laivoista räjähti kun leikkaisvat öljyputkea.

Janne Koskinen

#884
Youtubessa on pikku pätkää Alangista, ex-chiefin haastattelua yms:

http://de.youtube.com/watch?v=F5NQhSPUjto

M. Sakenin haastattelu+pätkää Alangista

http://de.youtube.com/watch?v=WFh0EXiZp0A&feature=related

mm. V. Haapasen haastattelusta+lyhyt pätkä Alangista

http://de.youtube.com/watch?v=4R3eyR91A0k&feature=related

(no tässä lähinnä jo nähtyjä Finnjetwebin kuvia Alangista)

Onkohan jollain tuoreempaa kenties muutaman päivän vanhaa kuvaa tai videota?

EDIT: Yle-Areenasta A-Zoom, joka käsitteli Finnjettiä on poistettu, mutta löytyy Youtubesta:

http://de.youtube.com/watch?v=jz5YKKl_QU0&feature=related

http://de.youtube.com/watch?v=cxd1XUY0Z-o&feature=related

http://de.youtube.com/watch?v=Fa1YUP4Po7s&feature=related

(On kolmessa pätkässä; tossa kronologisessa järjestyksessä).
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama