Finnjet romuksi

Aloittaja Timo Selkälä, 02.05.2008, 09:37:47

« edellinen - seuraava »

Kalle Id


Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Kristian Lampio - 12.06.2008, 18:03:05 Onse karua ajateltavaa että kaikille tuttu hieno Finnjetkin päätyy tuollaiseen paikkaan ja päätyy vielä ihan samalaiseksi rojuksi. Ja sitten vielä kuljetetaan metallin härpäkkeitä kuormurilla veks. Saavat sitten jysäyttää sen sinne hietikolle täyttä vauhtia ja ottaa siitä videon.
Karua? Pikemminkin aivan tavallista, laivojen "normaali kuolema vanhuuteen" on tulla romutetuksi, ja nyt tämä kohtalo on tullut Finnjetille. Ainoastaan harmilliseksi seikaksi jää aluksen päätyminen romurannalle jo tässä vaiheessa, kun ajatellaan siihen neljä vuotta tehtyä laajempaa remonttia...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Aleksi Silvast

noniin. loppuiskohan se jahkailu vihdoinkin..
kun avaa silmät ja on ihan pimeätä niin on tajuton..

Juha Pulli

#258
Vasta sitten ku hitsaus pillit ovat alakneet ulvoa on syytä luopua toivosta. Ei aiemmin! Tälläkin hetkellä maailmalla liikkuu huhuja tanskalais miljonääristä joka olisi aikeissa ostaa aluksen. Sitä en tiiä onks sopimuksia viel ehditty kirjottaa mut halut aluksen pelastamiseksi ovat kvoat. Onhan kyseessä historiallinen laiva ja omaa luokkaansa. Myös Suomessa on tahoja jotka haluavat pelastaa aluksen. Liava harrastajien on syytä muistaa näitä tahoja kunnallis vaalien koittaessa tosin sillon voi olla jo liian myöhästä. Jos Jetti lopulta Suomeen päätyisi niin sen sijoittaminen Turkuun olisi oikea ratkaisu. Pelkästään eri puolilta Suomea ramppaavat laiva harrastaajt toisivat alukselle valtavasti tuloja. Jos esimerkiksi täl foorumil on yli tuhat jäsentä ja jokanen kävis siel kymmenen kertaa vuodessa ni johan se olis yli kymmenen tuhatta kävijää vuodessa. Plus päälle kaikki foorumilaisten ystävät ja sukulaiset. Ja onhan Suomes muitakin laiva hullui ku tää fooruimi ja viel turistit päälle. Tärkeintä on muistaa että meistä jokainen voi vaikuttaa Jetin pelastamiseen. Ei kannata vaan venata et ihmeitä tapahtuu. Niitä ihmeitä voi tehdä ja auttaa! :beer: :beer:
Duunarin paikka on messissä.

Timo Lehtinen

  Miksi helevetissä esimerkiksi joku Itä-Suomessa asuva laivaharrastaja lähtisi Suomen turkuun katsomaan jotain paikallaan kököttävää entistä matkustajalaivaa, ja vielä kymmenen kertaa vuodessa? Kun voisi mennä liikuvalle laivalle... Huh huh, otetaans taas sitä järkeä käteen.

Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Teemu Ahonen

#260
Lainaus käyttäjältä: Juha Pulli - 13.06.2008, 12:51:44
Vasta sitten ku hitsaus pillit ovat alakneet ulvoa on syytä luopua toivosta
Sori pilkunviilaus, mutta:
Lainaus käyttäjältä: WikipediaHitsaus on "osien liittämistä toisiinsa käyttämällä hyväksi lämpöä ja/tai puristusta siten, että osat muodostavat jatkuvan yhteyden."

Mutta ihmeitä on aina olemassa.. ;)

Turun sataman matkustajamäärä vuodessa on noin 3,6 miljoonaa matkustajaa. Jos niistä edes kymmenes kävisi moikkaamassa Finnjetiä, niin sekin riittäisi aivan hyvin. Onhan niitä laivanharrastajia muuallakin, ja varmasti saksalaisia kiinnostaa eniten Finnjet.
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Timo Selkälä

Niinpä. Ja kuinkahan moni on valmis pitämään vuosimallia 1977 olevaa Ladaansa vaikka sen penkit ja paneelit ovat yhä kuin uudet? Asia on niin että ennemmin tai myöhemmin tulee raja vastaan. Kunnallisessa käytössä eli kouluna ja kaupungintalona Finnjet toimisi, mutta muuten on käyttö aika rajattua.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Teemu Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 13.06.2008, 15:04:46
Niinpä. Ja kuinkahan moni on valmis pitämään vuosimallia 1977 olevaa Ladaansa vaikka sen penkit ja paneelit ovat yhä kuin uudet? Asia on niin että ennemmin tai myöhemmin tulee raja vastaan. Kunnallisessa käytössä eli kouluna ja kaupungintalona Finnjet toimisi, mutta muuten on käyttö aika rajattua.
No Ladassa ja Finnjetissä sattuu olemaan sellainen pieni ero, että Finnjet on täysin uniikki ja ainutlaatuinen valmistuessaan, kun taas Lada on vain jokin Neuvostoauto, joka ei eroa juurikaan aikalaisistaan, paitsi siinä, että se on valmistettu Neuvostoliitossa.

Tepi X:n huomioonotot ovat hyviä, mutta ehkä tuo viimeisin kuulostaa vähän jännältä. Onhan se totta, että Finnjet on hieman kubistinen ja sellainen täyttä häkää menevä laatikko, mutta silti jotkut pitävät sitä kauniina..
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Kari Rantamäki

Lainaus käyttäjältä: Teemu Ahonen - 13.06.2008, 15:18:05
No Ladassa ja Finnjetissä sattuu olemaan sellainen pieni ero, että Finnjet on täysin uniikki ja ainutlaatuinen valmistuessaan, kun taas Lada on vain jokin Neuvostoauto, joka ei eroa juurikaan aikalaisistaan, paitsi siinä, että se on valmistettu Neuvostoliitossa.

Mitä oikeasti uniikkia, ja maailmanhistoriaa muuttanut Finnjetissä on tai oli? Jokunen vuosi sitten vaihdettu sisustus? Alakansien hytit? Turbiinit? Edelleen nämä samat asiat voi koota kuvista näyttelyksi, ja pienoismallit edelleen toimivat, mitään lisäarvoa siitä ei tule, että koko laiva on jossain satamassa ruostumassa.

Lainaus käyttäjältä: Teemu Ahonen - 13.06.2008, 14:21:31
Turun sataman matkustajamäärä vuodessa on noin 3,6 miljoonaa matkustajaa. Jos niistä edes kymmenes kävisi moikkaamassa Finnjetiä, niin sekin riittäisi aivan hyvin. Onhan niitä laivanharrastajia muuallakin, ja varmasti saksalaisia kiinnostaa eniten Finnjet.

Mitä nähtävää tässä laivassa olisi 360000 ihmisille vuodessa, siis kävijämäärä olisi miltei vajaa kolme kertaa suurempi kuin Turun Linnassa? Olisin hämmästynyt jos ko laiva vetäisi "museona" edes 50000 kävijää, joka lienee Forum Marinumin kävijämäärä. Minä en ainakaan keksi mitään syytä miksi kukaan muu kuin laivaharrastaja tai ehkä joku nostalgiaa kaipaava (saattaisi kyllä pettyä jos kerran sisustus on niin viimeisen päälle uusittu :D ) menisi erityisesti käymään aluksella, joka nyt ei merkittävästi mitenkään eroa muista vanhahkoista matkustaja-aluksista, tai no jos siitä tehtäisiin esim Turun suurin ravintolalaiva niin ehkä sitten.  Minkälaisen maksun ajattelit periä näiltä kävijöiltä?

Samalla voitaisiin miettiä myös mitä tämän kokoisen laivan minimiylläpitokin voi maksaa jo esim lämmityksen ja muiden vastaavien kulujen osalta.
Total area inside:     16 200 m²

Hannu Haikkala

kuka jettiä kaipailee  kotkan merimuseossa on jetin matkustaja hytti näytillä  museo avaa ovensa 11/07

Mikko Pätäri

#265
Lainaus käyttäjältä: Kari Rantamäki - 13.06.2008, 16:47:42
Mitä oikeasti uniikkia, ja maailmanhistoriaa muuttanut Finnjetissä on tai oli? Jokunen vuosi sitten vaihdettu sisustus? Alakansien hytit? Turbiinit? Edelleen nämä samat asiat voi koota kuvista näyttelyksi, ja pienoismallit edelleen toimivat, mitään lisäarvoa siitä ei tule, että koko laiva on jossain satamassa ruostumassa.

Hohhoi... ::) :P

Eikös tällä logiikalla voitaisi hävittää kaikki museot esineistöineen, perinnerakennukset, vanhat arkistot asiakirjoineen ja pergamenttirullineen ym. kaikki menneiltä ajoilta taltioitu, kunhan niistä vain otetaan kuvat. Eiväthän ne tuo mitään lisäarvoa, kun ovat vain pölyttymässä. ((Ja mikä pahinta, niiden ylläpito ei ole itsenäisesti kannattavaa liiketoimintaa!!) Saman tien voisi varmaan vetäistä vaikka Egyptin pyramiditkin maan tasalle - hittoako niitä korjaamaan vuosisadoista toiseen jos voi katsella kuvia ja pienoismalleja? Onko millään muulla asialla mitään väliäkään, paitsi viivan alle jäävällä luvulla?

Jetin museointi Suomeen on valitettavasti jotensakin mahdottomuus nykytilanteessa, se lienee käynyt viime viikkoina kaikille selväksi.  Mutta silti toivoisin edes pientä järjenkäyttöä näissä kommenteissa - puolin ja toisin..

Sami Forsman

nii ja uskon että jetti palaa suomeen ainakin osittain ehkä vaikkapa japanilaisen auton muodossa. Tai joku hakkaa sitää osan nauloina kesämökin huussin seinään ;D

jonas

Lainaus käyttäjältä: Sami Forsman - 13.06.2008, 20:03:10
nii ja uskon että jetti palaa suomeen ainakin osittain ehkä vaikkapa japanilaisen auton muodossa. Tai joku hakkaa sitää osan nauloina kesämökin huussin seinään ;D

Asiaa. Olen sitä mieltä että käyttötarkoitus ja ihmiset sen laivan tekevät, ei se saakelin rauta. Ja tässä tapauksessa koko aluksen museoiminen jo pelkästään sen koon takia olisi tavallaan aika hölmöä jos mitään muuta käyttötarkoitusta ei olisi.

Kalevi Lehto

Jotenkin meikäläistä tässä Finnjet-keskustelussa hämmästyttää, mikä kyseisessä aluksessa on niin erinomaista ja nostalgista, (tosin on kyllä sanottava, että itse en ole ko. laivalla koskaan matkustanut) olihan Finnjet taloudellisesti heikko esitys jo alusta alkaen, miksikään erityisen kauniiksi laivaksi sitä tuskin kukaan haluaa kehua ja ainakin aluksella matkustaneiden tuttavieni mukaan Finnjet tarjosi varsin epämukavaa kyytiä, pienet hytit ja rullasi aallokossakin kuulemma varsin pahasti, eli mikä Finnjetissä viehättää?
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Teemu Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 13.06.2008, 21:43:09
Jotenkin meikäläistä tässä Finnjet-keskustelussa hämmästyttää, mikä kyseisessä aluksessa on niin erinomaista ja nostalgista, (tosin on kyllä sanottava, että itse en ole ko. laivalla koskaan matkustanut) olihan Finnjet taloudellisesti heikko esitys jo alusta alkaen, miksikään erityisen kauniiksi laivaksi sitä tuskin kukaan haluaa kehua ja ainakin aluksella matkustaneiden tuttavieni mukaan Finnjet tarjosi varsin epämukavaa kyytiä, pienet hytit ja rullasi aallokossakin kuulemma varsin pahasti, eli mikä Finnjetissä viehättää?
No ehkä se, että se oli suomalaisten nopea portti (Länsi-)Saksaan ja päinvastoin. Hytit ovat ihan samaa kokoluokkaa nykylaivojen hyttien kanssa lukuunottamatta niitä kakkoskannen säästöhyttejä.
Kyllähän tuossa Elävien Arkistojen A-studion Finnjet-pätkässä se eräs työntekijä sanoi, että olisi ollut Finnjetillä 15 vuotta (vuodesta 1977, eli olisi lähtenyt -92) mutta päätti vähentää aikaa 7 ja puoleen vuoteen, koska laiva tärisee ihan hirveästi. Tottahan se oli, koska ei Finnjetin aikaan vielä kunnollisia sivuvakaimia ollut.

Jos omaa mielipidettäni kysytään, niin Finnjet on kaunis. Sen mataluus ja pituus saa sen näyttämään solakalta, kun taas esim. Silja Europa, jossa niin leveyttä kuin korkeuttakin on enemmän, näyttää melko tönkön oloiselta. Moni nykyisin seilaavista laivoista ovat mielestäni Finnjetiä rumempia, etupäässä Tallinkin loistoristeilijät, eli Galaxy, BP, Romantika ja Victoria.

Lyhyesti sanottuna, niin kaikkia ei Finnjet viehätä. Kysyin isäni mielipidettä, joka on pariin otteeseen Finnjetillä matkustanut, siitä, mikä Finnjetissä viehättää eniten, niin hän vastasi, että vauhti. Finnjet tarjoaa 33 solmun vauhdin, mikä on rutkasti enemmän kuin mopojen nopeusrajoitus.

Tuli mieleen tällainen pikkiriikkinen huomio, joka juolahti mieleen. Ports of Call XXL:ssä on vain yksi suomalaisalus, ja se on nimenomaan Finnjet. PoC on saksalaisten tekemä. Se merkitsee siis sitä, että Finnjet on ollut tärkeä saksalaisille..

P.S: Itse en ole koskaan Finnjetillä käynyt, ja maksiminopeus laivalla, jonka olen kokenut, on 21 solmua. Silti haluan, että Finnjet säästetään.
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.