Ålandstrafiken

Aloittaja Miran Hamidulla, 20.12.2000, 19:53:52

« edellinen - seuraava »

laivat

#15
Täytyy tilata tuo Ålandstrafikenin uusin esite, mutta en kyllä aio heittää vanhaa esitettä pois ;)

Miran Hamidulla

#16
Aika radikaaleja muutoksia tuo Ålandstrafiken on tehnyt aiempiin vuosiin verrattuna. Kuinka laivaharrastaja voi heittää laivaesitteen roskiin??? Mulla on vuodesta 1995 lähtien kaikki ÅT:n aikataulut tallella(vaikka ne ei toisistaan paljon poikkeakkaan).
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

wirrankoski

#17
Ihan vain tiedoksi: Ålandstrafikkenin ja Saaristomeren aikataulukirjoja (ynnä muita laivaesitteitä) saapi ihan kätevästi ja helposti MEK:n toimistosta Et.Espalta!

T: Rami W.

Mikko-Oskari Koski

#18
No joo, enhän mä sitä tosissani tarkottanu... 8)
Ajattelin vaan, että monina aiempina vuosina ÅT:llä on ollut niin minimaalisia muutoksia, että vanhallakin taululla on pärjännyt, mutta nyt siihen ei kannata luottaa...
Nähdään kesällä merilinnuilla!
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

Koska en suureksi häpeäkseni ole matkustanut ÅT:n lautalla sitten vuoden 1999(ens kesänä tuokin asia korjaantuu toivottavasti) niin kysyn sellasta asiaa, että mihin ÅT:n aluksiin on maalattu tuo sininen ikkuna raita, joka Alfågelnissa ja Viggenissä oli alun alkaen? Näin yhestä Ålanti esitteestä, että ainakin Gudingenissa on sellanen, mutta onko esim. Skiftetiin, Knipaniin ja Ejderniin maalattu sellanen? Oon tosin vissiin kysyny tätä aiemminkin täällä, mut kysyn sitä uudelleen, kun ei oo vastausta vielä kuulunut.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

#20
Gudingenissä tosiaan on tuo "meikki" päällä, Skiftetiä en ole nähnyt sellaiseksi käsiteltynä, mutta loogista olisi, jos sekin olisi saanut vähän maalia pieluksiinsa. Näin sininen raita viestisi asiakkaille, missä lautoissa on kahvila/matkamuistokioski. Alfågeln ja Viggenhän  ovat alunperinkin olleet "sinivalkoisia".
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

#21
Kävin "tyhjentämässä" MEKin toimiston hyllyjä tiistaina kun olin menossa kuvaamaan Superfast seiskaa ja sain vihdoinkin käsiini tuon ÅT:n aikataulukirjan. Täytyy kyllä sanoa, että todella radikaaleja on nuo muutokset nyt kun näin ne vihdoin omin silmin. Kaikkein mielenkiintoisin niistä on tuo Grisslanin perjantainen iltavuoro uudella Snäckö-Hummelvik reitillä, jolle on myös järjestetty jatkoyhteys Kumlinge färjefästestä Enklingeen Frida II:lla. Ilmeisesti tuolla vuorolla pyritään palvelemaan Kumlingen ja Enklingen kesämökkiläisiä sekä muita viikonloppuasukkeja(esim. opiskelijoita). Tuo Alfågelnin aikataulu on reittiuudistusten jälkeen todella sekava, kun kaikkien päivien aikataulut on ängetty samaan aikatauluun, joten ÅT:n kannattaisi painaa se sellaiseen muotoon jollainen Galtby-Långnäs reitin aikataulu on eli siten, että jokaisen päivän aikataulu on merkitty erikseen. Tämä uudistus ei vaatisi kuin yhden lisäsivun joka saataisiin vaikka poistamalla tuo lopussa oleva muistiinpano sivu.

Muuten osaisiko joku ÅT byrokratiaan perehtynyt kertoa miten eräs minua pitkään mietityttänyt ongelma tulkitaan? Eli kaikkihan tietää tuon ÅT:n säännön joka kieltää matkaamasta auton kanssa päätesatamasta toiseen taksa 2:n mukaan ja varaamasta tälläistä matkaa edes osittain jos matkan varrella ei pysähdy yöpymään jossain saaristokunnassa.(lautan vaihdolla saaristossa tämänkin asian voi kiertää jos sattuu olemaan epärehellinen ihminen ;) ). Miten tätä sääntöä tulkitaan jos lähtee Galtbystä kesäperjantaisin klo 21 lähtevällä lautalla joka saapuu Överöhön lauantain puolella klo 1:n aikoihin yöstä? Tuo vuoro on merkitty perjantain aikataulu sarakkeeseen, joten lasketaanko se kokonaan perjantai vuoroksi kun matka alkaa perjantaina vai onko se osittain myös lauantai vuoro? Meinaan vaan, että jos saapuu tuolta perjantai vuorolta klo 1 lauantaina Överööhön, ja on varannut autopaikan tälle Galtby-Överö osuudelle niin saako silloin varata enään autopaikkaa lauantain aamun klo 5.30 lähtevään vain tilauksesta liikennöitävään Knipanin Svinö-Degerbyy vuoroon eli ts. lasketaanko tuo muutaman tunnin yöoleskelu Föglössä yöpymiseksi saaristossa? Olen nimittäin ajatellut, että jos tuollaisen matkan varaus on mahdollista niin silloin lähes Siljan ja Vikingin ylityksen nopeuden tasoa olevan todella edullisen Suomi-Ruotsi matkan auton kanssa voi suorittaa lähtemällä pe iltana Galtbystä klo 21 Överöhön ja jatkamalla Degerbystä la aamuna klo 5.30 Svinöhön ja kiirehtimällä sieltä Maarianhaminaan Ålandsfärjanin klo 7.00 vuorolle Kapellskäriin. Aikaa tuohon ylitykseen ei kulu juuri Silja ja Viikkari matkoja kauemmin mutta rahaa säästyy hirvittävästi.

Mitä ihmeen omistuskikkailua noiden Spovenin ja Frida II:n omistuksessa on harjoitettu? Suomen Kuvitetun Laivaluettelon mukaan ensimäinen noista jonkun Ansgard AB:n omistama ja jälkimmäinen puolestaan Bror Husellin omistama. Kumpaakin yhtiötä yhdistää se, että niillä on sama osoite ja puhelinnumero. Kyseinen osoite ja puhelinnumero puolestaan kuuluu isolle ahvenanmaalaisvarustamolle Bror Husell Charteringille. Mitä järkeä tuossa jutussa oikein on? Eikö olisi järkevämpää jos noita kahta pienyhtiötä ei olisi ja Spoven ja Frida II kuuluisivat Bror Husell Charteringin laivastoon niin kuin muutkin kyseisen konsernin laivat(joihin kuuluu mm. Transfennican upea Transgard) tekevät?
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

#22
Spovenin ja Frida II:n omistusjutussa on jollain tavoin hyödynnetty mahdollisuutta saada kehitysaluetukiaisia. Molempien lauttojen kotisatamaksi on näet merkitty Kumlinge. Husellhan omistaa vielä kolmannenkin Ruotsista hankitun vanhan maantielossin, joka on väriltään punainen ja oleskelee useimmiten Maarianhaminassa Pommernin takana. Nimi on Lotta II.

En ole koskaan törmännyt ongelmiin läpimenoissa. Galtbystä perjantai-iltana lähteminen ja jatko Degerbystä lauantaiaamuna pitäisi onnistua ihan yhtä hyvin kuin läpimeno yhdenkin päivän aikana. Kukaanhan ei ikinä sitä tarkista, milloin saaristoon on hankiuduttu...

"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

#23
Affenanmaalta on palattu. Viggenin brygällä melkein peilityynen Kihdin ylittäminen kuului kesän hulppeimpiin kokemuksiin...  8)

Ålandstrafiken on muuten lopultakin tukkinut tuon vuosikausia avoinna rehottaneen porsaanreiän, jota pitkin autoilijat ovat puoli-ilmaiseksi huristelleet pitkin saaristoa. Nykyään näet "paluumatka" saaristosta on aina maksettava jo ensimmäiseen lauttaan noustaessa. Lähtö-, kuten ei paluusatamakaan, ei voi olla muu kuin Hummelvik, Långnäs, Svinö, Galtby tai Vuosnainen, joten Maakuntahallitukselle on periaatteessa samantekevää, mihin niistä palataan.
Jos paluulipun käyttää läpimenoon samana päivänä, on käytössä taksa 2, muulloin 1 (paljon edullisempi). Jos yrittää nousta lauttaan saaristossa ilman paluulippua, tulkitaan tämä aina läpimenoksi ja peritään 2-taksa.
Bravo, Ålandstrafiken!! Tätä on odotettu jo 15 vuotta...

***

Syksyn aikana tapahtuu ÅT:n liikenteessä jälleen joitakin telakoinneista aiheutuvia muutoksia. Korvaava alus on kaikissa tapauksissa jälleen Ejdern, paitsi Alfågelnilla, jonka vuorot ajaa Viggen (jonka omat vuorot ajaa Ejdern). Kannattaa huomioida lähinnä jos on menossa etelälinjaa läpi, E. on siellä aika karu matkustusvaihtoehto, koska kahvilaa ei ole...

Knipan on omassa katselmuksessaan jo käynyt, Viggen on siellä 29.9.asti, jonka jälkeen Alfågeln poistuu liikenteestä 6.10.asti.
7.-13.10. on Gudingenin vuoro käydä huollossa ja 14.10. Skiftetin. Viimemainitun paluupäivä on vielä avoin.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

#24
Ålandstrafikenin uusi aikatauluvihko on ilmestynyt. Ja aikamoisen yllätyksen se tarjoaakin, uusi paketti on näet kolmikielinen, kauttaaltaan nelivärinen A5-kokoinen mainosprochyyri, jossa esitellään melko kattavasti saariston matkailupalveluja.
Mutta olennaiseen: viimevuotiseen verrattuna on tapahtunut aika vähän muutoksia. Alfågelnin kuvioita on tosin sekoitettu entisestään antamalla sille sunnuntaisin entistä puoli tuntia aikaisempi päivä-ja iltavuoro ja Viggenin Kustavin keikkoja on hienosäädetty ilmeisesti saatujen kokemusten mukaan.
Etelälinjalla jää kesäaikataulun Ejdernin sunnuntai-iltalähtö Galtbystä pois ja tilalle tulee saman lautan lähtö maanantaina 10.00. Galtbyssä on näinollen todennäköisesti su-ma öisin kaksi ÅT:n lauttaa, koska myös Gudingen viettää siellä yösydäntunnit 23-06.30 (ellei Ejderniä sitten siftata muualle). Etelälinjan aikataulu on esitteessä vain lokakuun puoleenväliin asti, talviaikoja ei ilmeisesti ole vielä päätetty.
Föglön linjaa on taas kesäviikonloppuisin tarkoitus täydentää lisälautalla, mutta mikä alus se on, onkin mielenkiintoisempi kysymys. My?
Poikittaisella, Enklingen ja Asterholman linjoilla en ainakaan ensi silmäyksellä huomannut suuria eroja aiempaan ja Doppingenin liikenne Jurmoon varmaan hakee vielä muotojaan.

Uuden esitteen ehdoton vahvuus on värisignaalien käyttö aikatauluissa. Pohjoisen reitin, mukaanluettuna Frida II:n, Spovenin ja Doppingenin, vuorot on merkitty punaisella, poikittaislinjan keltaisella, etelälinjan vihreällä ja Föglölinjan sinisellä. Esitteen kannessa on hieno kuva Gudingenistä saapumassa Sottungaan.  8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

#25
LainaaGaltbyssä on näinollen todennäköisesti su-ma öisin kaksi ÅT:n lauttaa, koska myös Gudingen viettää siellä yösydäntunnit 23-06.30 (ellei Ejderniä sitten siftata muualle).
Galtbyssä tulee olemaan aika ahdasta, kun siellä on yhtä aikaa su-ma yöllä yöpymässä Ejdern, Gudingen ja Merituuli. Mahtaako laituripaikkojakaan enään riittää siellä? Hienoa, että Ålandstrafiken on vihdoin satsannut esitteeseensä. Jään innolla odottamaan milloin se kolahtaa omasta postiluukustani sisään... ::)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Miran Hamidulla

#26
Kävin matkatoimistossa äsken ja suureksi hämmästyksekseni huomasin, että Ålandstrafikenin esite, joka todella oli edellisvuosia monta kertaa parempi, oli saatavilla sieltä. Näköjään se, että Ahvenanmaan matkailuelinkeino on tullut mukaan esitteen tekoon, on näköjään vaikuttanut esitteen laadun ja saatavuuden parantumiseen.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Miran Hamidulla

#27
Tän aamun hesarin mukaan Gudingen törmäsi eilen raumalaiseen kalastusalukseen Sottungan lähellä. Kumpikin alus pääsi kuitenkin jatkamaan matkaansa törmäyksen jälkeen.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

#28
Huomasin saman uutisen. Aika uskomaton suoritus, kun otetaan huomioon, että se tapahtui suhteellisen avoimella paikalla, siis ei Sottungan sisääntuloväylässä, vaan joko Bänön selällä tai Storsottungan, Sälsön ja Husön muodostamassa kolmiossa. Fisupaatti oli kesken normaalin kohtaamisen kiilannut G:n eteen ja tämä ei ollut ehtinyt väistää (vaikka ÅT:n lautat tunnetusti kuuluvat kokoonsa nähden maailman parhaiten ohjailtaviin ja ohjautuviin aluksiin).
Silmiini sattui myös G:n ilmoitettu matkustajamäärä: 4 henkilöä...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Arttu Laaksonen

#29
Täytyy vielä mainita että UL 100 kutsui asiasta uutisoidessaan Gudingenia lossiksi  ;D
.: FAQ :.