Jäätalvi 2018-2019

Aloittaja Tuomas Romu, 31.10.2018, 18:23:40

« edellinen - seuraava »

Marko Kosamo

Ymer ottanut ainakin väliaikaisesti Otson paikan Kemi/Tornion edustalta mutta eiköhän Polaris suuntaa sinne huomenissa. Kontio jatkaa edelleen Oulun suunnalla ja Otso valunee etelää kohti jääkentän laajentuessa.

Pekka Laakso

Päivän jääkartan mukaan Thetis olisi Ruotsin puolella tämän hetken koordinaattorimurtaja. Enpä muistakaan nähneeni Håkun vehkeitä vastaavassa roolissa kuin Selkämerellä tai Merenkurkussa, kun Zeus (of Finland) on ollut sillä alueella yksinään.

Miksiköhän Sjöfartsverket siirtää Alen jo tässä vaiheessa Vänernille, kun siellä näkyy samaisen jääkartan mukaan olevan jäätä vain muutaman lahden pohjukassa, sekä enimmäkseen olevan jopa 3-4 asteista vettä...  ???
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Ari-Jukka Perkiomaki

#47
Sjofartsverket tiedottaa Alen matkasta Vänernille. Myös käy ilmi, että The(t)Is "vuokramurtaja/inhyrda isbrytaren" on näköjään käypä ratkaisu jäänmurtoon. ;D Siis viikolle 4 asti ainakin ::) Viikolla 4 alkaisi sitten loppujen oikeiden murtajien jäänmurtokausi järjestyksessä: Atle,Oden ja lopuksi Frej tarpeen mukaan.
Mutta mitäs jos jäätilanne kehittyykin siihen malliin, että joku noista oikeista murtajista lähteekin aikaisemmin liikkeelle vapauttamaan The(t)Is:in ahtojäistä alemmaksi Merenkurkuun tasaisen jään pariin? ::)
Tarvitaan hieman lisää pakkasta ja päälle etelätuulta, niin voi vuokramurtajalla tulla kiirettä... ::)
http://www.sjofartsverket.se/sv/Press/Snabb-istillvaxt-i-de-svenska-farvattnen---isbrytaren-Ale-till-Vanern/

Ari-Jukka Perkiomaki

#48
Frej on liikkeellä ja Sjöfartsverketin mukaan Frej ja Atle avustaa nyt myös Perämerellä. :) Atle tosin vielä laiturissa tällähetkellä. ::)
http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Isbrytning/Vintersjofart/
The(t)Is siirtyy pian alespäin kohti Merenkurkkua ::)
Mainitaan jo The(t)Is "Södra Bottenviken/Norra Kvarken".
Pian koko lätäkkö jäässä ennusteen mukaan Merenkurkkuun asti.
http://ice.fmi.fi/data/baltic-sea/sea-ice-forecast/?area=nbs&var=drift&time=1548061200



Ari-Jukka Perkiomaki

The(t)Is on käynyt avaamassa ränniä Capella ex. Jurmo II saaritolautalle askettäin.  ::)
Hyvä niin. Viimetalvena tämän lautta meni rikki pahasti jäiden puristuksessa...

Ari-Jukka Perkiomaki

#50
Näitähän sattuu aina välillä jäänmurrossa. FWN Solide kolauttanut keulan/bulbinsa Kontion haarukkaan/perään hallitsemattomasti, ja pienet vauriot keulaan/bulbiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/0e8a2816-3818-4904-b25a-154217054f21

Janne Koskinen

Oi aikoja, oi tapoja:

"Avustusrajoitusmuutokset: Tammikuun 26. päivästä alkaen vähimmäisjääluokka ja -kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Kalajoki, IB yli 2000 tonnia.
Kristiinankaupunki, Taalintehdas, Förby, Koverhar, Inkoo, Kantvik ja Lappohja, II yli 2000 tonnia.
Loviisa, Kotka ja Hamina, IC yli 2000 tonnia."

Lienee eka kerta kun rajoituksia nostetaan vaikka alueella ei ole edes murtajaa (Loviisa, Kotka ja Hamina, IC yli 2000 tonnia)

Vanhojen "pelisääntöjen" mukaan alueelle ei voitu antaa lainkaan jäärajoituksia, jos siellä ei ollut murtajaa.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ari-Jukka Perkiomaki

#52
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 22.01.2019, 12:39:54
Oi aikoja, oi tapoja:

"Avustusrajoitusmuutokset: Tammikuun 26. päivästä alkaen vähimmäisjääluokka ja -kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Kalajoki, IB yli 2000 tonnia.
Kristiinankaupunki, Taalintehdas, Förby, Koverhar, Inkoo, Kantvik ja Lappohja, II yli 2000 tonnia.
Loviisa, Kotka ja Hamina, IC yli 2000 tonnia."

Lienee eka kerta kun rajoituksia nostetaan vaikka alueella ei ole edes murtajaa (Loviisa, Kotka ja Hamina, IC yli 2000 tonnia)

Vanhojen "pelisääntöjen" mukaan alueelle ei voitu antaa lainkaan jäärajoituksia, jos siellä ei ollut murtajaa.
Eiköhän se Voima ainakin aktivoidu, kun 1C-jäärajoitus tulee voimaan? Noihin muihin satamiin ostaa sitten varmaan Arctia "satama hinaaja avustuksen", jos tarve yllättäen vaatisi jäänmurto-avustusta? Halvempaahan se on kuin, että joku (monitoimi?)murtajista lähtisi jo liikkeelle?
Tämä on tätä uutta strategiaa? ;D ::) Malli lienee nyt kopioitu Ruotsin Sjöfartsverketiltä, jolla on jo monina talvina ollut rajoitukset voimassa tiettyihin satamiin, vaikka alueella ei olekaan murtajaa... ::)


Janne Koskinen

Ostaja on tässä typerässä tilaaja/tuottaja mallissa (voi vee mitä Kokoomus sontaa) Liikennevirasto.

Arctia/Finstaship joskus haaveili mallista, jossa Liikennevirasto ostaisi könttäsummalla satamien jäänmurron. Onneksi sentään tähän hölmöyteen ei menty, vaikka järki jäänmurrossa ja muussa merenkulun viranomaistoiminnassa on ollut kateissa vuodesta 2002.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Mikko Valli


Pekka Laakso

Turun satamalistalle päivitetty ...of Finlandille lähtöennakko huomiseksi. Eli pian nähdään lähteekö se todella, kuin myös Sisukin...

Ruotsissa taas Sjöfartsverket päivittänyt, että yhä laiturissa olevat Frej (oli alkuviikosta jo liikkeellä tuuramassa Ymerin vaihtopäivän aikana) ja Oden ovat jo valmiudessa:
"Frej       24h stand by
Oden       48h stand by"
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Jussi Laine

Rannikolla on lukuisia teollisuussatamia, jotka tarvitsevat myös jäänmurtoa. Idäntien Varma tulee aina Paraisilta asti murtamaan väylän Pohjankuruun. Mjösundiin Kemiön saarella tulee erittäin harvoin laivoja mutta eilen tuli Nina ja Varma kävi rikkomassa sataman jäät. Tätä kirjoitettaessa Xanthia on matkalla Förbyhyn Särkisaloon ja Håkansin Artemis on paikalla ajaen ympyrää satamassa.

Ari-Jukka Perkiomaki

#57
Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 26.01.2019, 19:31:15
Rannikolla on lukuisia teollisuussatamia, jotka tarvitsevat myös jäänmurtoa. Idäntien Varma tulee aina Paraisilta asti murtamaan väylän Pohjankuruun. Mjösundiin Kemiön saarella tulee erittäin harvoin laivoja mutta eilen tuli Nina ja Varma kävi rikkomassa sataman jäät. Tätä kirjoitettaessa Xanthia on matkalla Förbyhyn Särkisaloon ja Håkansin Artemis on paikalla ajaen ympyrää satamassa.
Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 22.01.2019, 12:46:47
Noihin muihin satamiin ostaa sitten varmaan Arctia "satama hinaaja avustuksen", jos tarve yllättäen vaatisi jäänmurto-avustusta? Halvempaahan se on kuin, että joku (monitoimi?)murtajista lähtisi jo liikkeelle?
Tämä on tätä uutta strategiaa? ;D ::) Malli lienee nyt kopioitu Ruotsin Sjöfartsverketiltä, jolla on jo monina talvina ollut rajoitukset voimassa tiettyihin satamiin, vaikka alueella ei olekaan murtajaa... ::)
No niin, onko kyse ylläolevasta poislukien itse satamat? Väylien jäänmurto kun kuuluu tietääkseni Liikennevirastolle, ja liikennevirastolla on sopimukset Arctian kanssa ::)
Koska hinaajan täytyy sinne satamaan mennä jäät murtamaan, niin samallahan sitten valtio saa rännin käytännössä korvauksetta satamaan, jos paikalla ei muuten ole satamahinaajaa, vaan se tulee sinne jostain muualta... ::)
Onko näin?

Ari-Jukka Perkiomaki

#58
Sisu lähtenyt hetki sitten kohti Perämerta :D
http://arctia.fi/2019/01/27/sisu-jaanmurtoon-peramerelle/
EDIT: Sisulle heti avustus matkalla pohjoiseen. Skagenbankenin avustus Suomenlahdella ensin kohti Inkoota.  :D

Janne Koskinen

Urhon osaksi jääkin sitten Sköldvikin/Hgin liikenne tässä kuviossa?

Seuraavaksi sahaillaankin sitten "Rauman romuja" käyntiin.

Jos tästä kunnon talvi tulee? niin svenskeiltä kyllä kalusto loppuu.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama