Kulkuväylät, reitit ja laivojen kohtaamiset

Aloittaja Joni Huopana, 31.07.2001, 21:20:31

« edellinen - seuraava »

Jaakko Ahti

#15
Joku taisikin jo mainita, että Silja näyttää aina sekä tulevan että menevän "merta pitkin" Helsinkiin kun taas Viking tulee ja menee Porkkalan kautta. Tää oli vaan tällänen välikommentti asiaan  :D
Jaakko Ahti

Marko Mälkiä

#16
Cinderella tuli Tallinnaan n. 23.50 ja lähti yhden aikoihin.
Se ajoi suunnilleen 20.00 Helsingistä (lähtö 16.00) ja jäi seisomaan paikoilleen ja sitten kun lähti huristi aika täysiä Tallinnaan. Aamulla lähdettiin keskeltä Suomenlahtea 10 jälkeen ja kyllä sitä perille tultiin vähän yli 12.

Miran Hamidulla

#17
Cinderellan reitti eilen Tallinnaan saakka oli seuraava: Ensin Helsingistä suoraan Muugan eteen lillumaan josta laiva joskus yhdeksän-kymmenen aikoihin lähti ajamaan Tallinnaan.

Vana Tallinn muuten lähti taas Tallinnasta vasta puolen yön aikoihin kohti Helsinkiä. Liekö aikataulu muuttunut?
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

#18
Yön yli risteilijöiden lillintäpaikoista mielenkiintoisimpiin kuului Wasa Queenin aikanaan harrastama tapa ajaa TLL-HEL-iltalähdöllä melkein perille asti normaalilla matkanopeudella ja jäädä viettämään yön hiljaiset tunnit Kruunuvuorenselälle Katajanokan ja Laajasalon väliin. Tosi eksoottinen "risteilykohde", eli ilmeisesti laivalla luotettiin siihen, että koko poka oli jo sammunut...

Vaihtelevista reiteistä tuli mieleen Nordlandian tulo Helsinkiin, lautan päälliköillä kun on eri tavat peruuttaa sisään: Ståhlberg ajaa keulan kohti Hernesaarta ja ottaa pakin päälle "ylioikean" kautta, Kiwilsza puolestaan kääntää ennen Jätkäsaaren kärkeä "ylivasempaan" ja pakittaa vasta, kun koko purkki on varmasti kääntynyt. Minusta Ståhlbergin tapa on normaalioloissa taloudellisempi, mutta jos Hernesaaren kärjessä on esim.joku iso kruiseri, taitaa Kiwilszan kuvio olla järkevämpi...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Jaakko Ahti

#19
>Vana Tallinn muuten lähti taas Tallinnasta vasta puolen yön aikoihin kohti Helsinkiä. Liekö aikataulu >muuttunut?


Ei nyt liity kauheesti aiheeseen, mutta... Tilasin eilen Tallinkilta Vana Tallinnin päiväristeilyn 14.8 tiistaiksi (huikeaan 75mk:n hintaan...) No, tyttö puhelimen toisessä päässä sanoi, ettei Vana Tallinn  tee ollenkaan päiväristeilyjä viikolla, johon sanoin että heeetkinen, eikös sen pitäis alkaa tehdä niitä 13.8. alkaen (ainakin nettisaitin mukaan), johon tyttö vaan intti vastaan että ei ala... No, sitten se kuitenkin lähti kysymään ja tuli nolona takaisin ja totes että niinpäs alkaa tekemään päiväristeilyjä. -> a)Tallinkin sisäinen info ei pelaa b)puhelimessa olikin siivooja joka vaan sattui vastaamaan puhelimeen  ;D
Jaakko Ahti

Eerik Laine

#20
Joo no Suomen päässä Tallinkilla ne ei ikinä tiedä ikinä mistään tärkeästä ja oleellisesta...  >:( >:( >:(Esim. kerran Tallinkin viron toimisto muutti Meloodian tuloaikaa Tallinnaan muuttamalla viidellä minuutillä, mutta kun kysäisin Tallinkilta Suomessa että missä vaiheessa aikataulua oli muutettu niin varausmuijan mukaan vaihto tapahtuisi vasta parinkuukauden päästä vaikka aika oli muuttunut jo paria kuukautta aikaisempaa...

Muutenkaan Tallinkin Suomen pään toiminta ei aina ole ihan kunnollista -> esim jos varaat matkasi puhelimella tai muuten vain soittelet Tallinkille niin saat usein jonottaa tiäs kuinka kauan...  ??? Ja nyt kun pääsin purkamaan sydäntäni niin sanoisin että nykään kaikken eniten vi***taa että nyt kun Tallinkilla on sitten Ruotsin linjakin niin Suomen päästä ei voi varata hyttipaikkaa... Eli reittilipun lisäksi sinun tulee varata SUOMEN päästä koko hytti.... Ja sehän tulee kalliiksi... >:(

No itse varasin maanantaisen ReBa matkani "viisaampana " puhelimella Tallinkin puolelta Virossa ja muija vakuutti että nyt kun varaan matkani 14 päivää ennen lähtöä niin minun ei tarvitse maksaa matkaa ennen lähtöpäivää.... No vi*** kun sitten menin lunastamaan lippuja satamassa niin eihän sitä varausta enää mistään löytynyt... Kolmea päivää ennen matkaa sitten kuulemma perutaan maksamattomat varaukset... No onneksi haluamalleni hyttiluokalle oli vielä tilaa ja pääsin matkalle....

Tallinkissa muuten mitään vikaa ole mutta sen maahenkilöstö ei aina ihan kunnolla toimi...  :-/ :-/

laivat

#21
Noista reiteistä vielä, että eilen satuin näkemään Meloodian käyttävän Harmajan väylää. Tietääkö kukaan, käyttääkö Tallinkit säännöllisesti sekä syvä- että Harmajan väylää? Itse olen nähnyt viimeksi Jorin ajavan tuota Tallinkeille "harvinaista" reittiä.

Mikko-Oskari Koski

#22
Koska Tallinkin kippareilla on Helsingin satamaluotsin paperit, on niiden voimassa pitämiseksi pakko ajaa silloin tällöin myös Harmajan kautta. Nykyisistä Länsiterminaalin Tallinnanmatkaajista olen itse nähnyt vain Meloodian joskus kulkevan sitä kautta, mutta esim.jäätilanne saa joskus aikaan yllättäviäkin reittivalintoja: Esim.kevättalvella -98 kaikki Jätkäsaaren Vironmenijät kulkivat Harmajan väylää ja kovina jäätalvina kevätpuolella -94 sekä -96 kaikki liikenne ohjattiin välillä Porkkalan kautta (vrt.esim.Sally Albatross II:n onnettomuus, joka tapahtui Savinilla matkalla TLL-HEL/4h!!).
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

laivat

#23
Eikö suomalaisilla matkustajalaivoilla ole sitten luotsipätevyyttä Tallinnan satamaan, sillä ennen Tallinnaan saapumista luotsivene tuo luotsin kaikkiin suomalaisiin autolauttoihin? Luulisi, että lauttojen päällystöt hankkisivat myös Tallinnan reitille luotsipätevyyden, samoin kuin Tukholman reitillekin.

Mikko-Oskari Koski

#24
Arvaa vain, ovatko suomalaiset yrittäneet päästä Tallinnan sataman luotsikirjoihin käsiksi?? Helsingin paperitkin myönnettiin virolaispäälliköille aikanaan juuri siksi, että etelärannalla saataisiin samanlaiset edut itselle, vaan kuinkas kävi...?  :(
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Eerik Laine

#25
Kumma ettei edes Nordlandian melkein virolaiselle (puolalaisellle) kapteenille ole annettu Viron luotsin papereita  ;D

Mikko-Oskari Koski

#26
Eikös Suomi sijaitse lähempänä Viroa kuin Puola...?
Kiwilszasta puheenollen, mies on kyllä syntyjään puolalainen ja aloittanut meriuransa PBZ:n aluksilla, mutta hänen kapteenintutkintonsa on suomalainen, kuin myös palkkaliuskansa... Ja hän on itse kertonut useampaankin kertaan yrittäneensä saada lupaa suorittaa Tallinnan satamaluotsin papereita, mutta viranomaiset eivät ole suostuneet...

***

Yksi mielenkiintoinen reitti, jota harvemmin (tai OK, ei koskaan) nykyään käytetään ainakaan tähän keskusteluun liittyvän tyyppisillä aluksilla, on Saaristomeren eteläosien poikki kulkeva yhdeksän metrin väylä Hanko-Hiittinen-Vänö-Borstö-Jurmo-Kökar. Tuota reittiä Gabriella näet testasi muutaman HEL-STO-reissun kesällä -98, kun alkoi näyttää siltä, että Oolannin visiitti aktualisoituisi seuraavana vuonna (kuten sitten kävikin, mutta tätä reittiä ei kuitenkaan ruvettu soveltamaan).
Saman reittivalinnan teki kesällä -80 viimeisiä matkojaan SIljan väreissä ajanut Ilmatar, jonka matka-aika Helsingistä Tukholmaan oli tunnin ja Tukholmasta Helsinkiin kaksi pidempi kuin ulkoreittiä käyttäneellä Wellamolla. Ilmatarhan joutui Tukholman reitille, koska neuvostoviranomaiset peruuttivat sen laituripaikat Leningradissa ja Tallinnassa Olympiakisojen järjestelyjen takia...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

#27
Bellan onnettomuus toi taas mieleen Ahvenanmaan "Bermudan kolmion" eli Järsön saaren ympärillä Föglössä kiertävät melko mutkaiset saaristoväylät. Bellahan oli matkalla Turusta Tukholmaan pohjoista väylää eli Gottholmen-Staholmen-reittiä ja sen olisi pitänyt poiketa Långnäsissä, mitä se kovan tuulen takia ei ollut tehnyt. Onnettomuus sattui Staholmissa, vain muutaman sadan metrin päässä paikasta, missä Siljan legendaarinen "Hullu-Holmia" vuonna -65 tai -66 ajoi rantaan.

Järsö kierretään useimmiten (eli silloin, kun Långnäsissä ei poiketa ja laiva on joku pienempi kuin Silja Europa) eteläpuolista Hjulgrundin reittiä eli ns.Apteekkarin väylää. Siinäkin on pelti kolissut: Aurella tarttui Järsön rantakivikkoon joskus -70-luvun alussa ja Viking Sally keväällä -84. Aurella saatiin irti, kun Kapella ja Marella tyhjensivät sen autokannen, Sally pääsi muistaakseni jatkamaan omin avuin Maarianhaminaan (se oli lähtenyt aamulla Turusta). Myös Finnfellowin taannoinen käynti Överön rannassa yli menneen käännöksen seurauksena voidaan laskea samalla alueella tapahtuneiden onnettomuuksien joukkoon, koska etäisyyttä on vain muutama maili.

Joku Siljan pikkulautoista törmäsi aikanaan Långnäsissä laituriin ja joutui jättämään matkan sillä kertaa kesken peltien oikomisen takia, mutta myös Suomen ja Ruotsin välillä sattuneista onnettomuuksista vakavin tapahtui Långnäsin väylässä: Ilmatar törmäsi Botnian kylkeen marraskuussa 1968 ja viisi B:n matkustajaa kuoli. Tässäkin oli onni onnettomuudessa: Jos laivat olisivatkin törmänneet toisinpäin, olisi raatoja varmasti tullut enemmän.

Hjulgrund on ulkokansivisiitin arvoinen paikka Turun ja Maarianhaminan välisellä päivämatkalla. Normaaliaikataulun mukaan Amorella on siinä vähän ennen yhtä iltapäivällä, Festari vartin myöhemmin ja Isabella neljän jälkeen. Europa ei väylään mahdu, vaan se kiertää aina Järsön pohjoispuolitse.
Myös Ahvenanmeren laidassa sijaitseva Ledsund kuuluu kansitärppisuosikkeihini. Siitä meneminen ajoittuu noin kolme varttia Långnäsistä Tukholmaan tai vajaan tunnin Maarianhaminasta Turkuun päin. Europa kiertää Ledskärin saaren yleensä eteläpuolelta.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Matti Kauppinen

#28
Kaipa tämä kuuluu tähän topicciin. ???

Olen huomannut kesäisin Turussa käydessäni seuraavan seikan: Kun Rosella iltaisin saapuu Turkuun, niin se parkkeeraa Isabellan edessä olevaan laituripaikkaan, jossa se sitten odotteleen köysissä puolisen tuntia kunnes Isabella lähtee Tukholmaan ja siirtyy sen jälkeen Viking-terminaalin varsinaiseen laituripaikkaan. Tämä siis kesäisin jolloin Rosella liikennöi Turusta Kapellskäriin. Kysyisinkin, että miksi Rosellan aikataulu on niin tiukka, että se joutuu parkkeeramaan laituriin, josta kohta joutuu taas siirtymään toiseen paikkaan. Eikö tuo ole Rosellan päällystöllekin hankala järjestely? Eikö Rosella voisi hidastaa Turun ulkopuolella vauhtiaan tai jäädä odottelemaan vaikkapa Airistolle?

Toinen asia. Pari kesää sitten ollessani risteilyllä Silja Europalla, huomasin Maarianhaminassa mielenkiintoisen seikan joka jäi vaivaamaan minua. Maarianhaminassa pysähtyy päivällä 45 minuutin sisällä 5 suurta autolauttaa. Oli kiva katsella kun Isabella ja Amorella olivat laiturissa kun Europa aikataulun mukaan saapui ja töräytti torvea pari kertaa merkiksi tulostaan. Ja Festival seurasi Europan perässä. Noh siinä mietin kun laivat kääntyilivät satamassa, että eikö noin tiukat aikataulut ole jossain määrin meriturvallisuuden vaarantamista koska Maarianhaminan satama on ahdas neljälle lautalle yhtäaikaa. Kun Isabella ja Amorella olivat lähteneet ja Europa sekä Festival laiturissa kiinni, niin samaan ruuhkaan vielä tunki Rosella joka vähän Turun tapaan jäi tällä kertaa odottamaan melkein Europan ahteriin laiturin vapautumista. Tästa seurasi se että, Rosella ja Europa kohtasivat melko läheltä toisiaan, koska samalla kun Europa irroittautui laiturista niin Rosella käänsi jo samaan aikaan siirtyäkseen laituriin.

Tällaista olen mietiskellyt toisinaan kahden vuoden ajan :).
Pahoitteluni jos tästä tuli hieman sekava postaus, mutta tätä on hankala muotoilla selkeäksi. :-[

Santeri

Tuosta Maarianhaminan sataman laiva ruuhkasta oli joskus joku juttu jossain. En muista oliko se lehtijuttu vai tuliko se TVstä.
Niin kauan kun tekniikka ei petä niin nuo laivat eivät törmää toisiinsa.

Sitten tuosta Maarianhamina-Turku välisestä väylästä.
En löytänyt ainakaan tästä keskustelusta mitään siitä, että jotkut vaativat johonkin tuolle välille nopeusrajoitusta vajaalle 10 km matkalle johonkin missä ranta niiden mukaan vaurioituu.
Käytännössä se tarkoittaisi sitä, että matka pidentyisi 20 minuutilla/suunta ja se tekis tiukkaa 24 H aikataululle.
Lars Wendelin vertasi asiaa Turun sataman työllisyyteen. No mitäköhän se sitten mahtoi tarkoittaa.
Päätös asiasta pitäsi tulla tässä kuussa.