FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 11.07.2004, 16:39:48

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Uusia aluksia tarvittaisiin sekä Hailuodon, Nauvon, Korppoon kuin Houtskärinkin linjoille. Mutta vaikka uudisalus tilattaisiin nyt ja toteutettaisiin jonkun jo olemassaolevan mallin piirustusten mukaan, se ei kuitenkaan ehtisi ensi kesän liikenteeseen. Sikäli väliaikaisratkaisuksi joku käytetty ruotsalaislautta voisi hyvin sopia -olisihan niissä kuitenkin tilaa vähän enemmän, kuin esim.Repolt 2:lla, Merituulella tai Nagu 2:lla.
Sitävastoin kysymys, sopisiko ko.lautta nykyisiin ramppeihin, olisikin mielenkiintoisempi. Jos nimittäin ei sovi, on edessä remontti joko aluksen (todennäköisempää) tai laiturien ramppeihin. Ja olisiko investointi siinä vaiheessa enää mielekäs..?  ::)
Yksi hätäratkaisu voisi olla myös kaluston kierrättäminen siten, että ajomaileiltaan aika paljon TLLL:n "vanhoja" lauttoja uudemmat Aura ja Aurora pantaisiin johonkin kokopäiväisempään työhön. Hiittisten ja Iniön linjoilla saattaisi uusia aluksia odotettaessa riittää väliaikaiseksi alukseksi Repolt 2 tai Merguskin.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kimmo Rantanen

Koskahan on Suomessa viimeksi tähän aikaan "syksystä" jouduttu lopettamaan lossiliikenne jäätilanteen vuoksi? Nyt sekin on kuitenkin nähty. Oikaraisen lossi Rovaniemen lähellä lopetti liikennöinnin jo 1.11. klo 6.30 jään muodostumisen vuoksi ja nyt on Räisälän lossikin päässyt talvilomalle. Koskahan jäätiet saadaan käyttöön?

Räisälän lossi talviteloille

Kemijärvellä loppuu lossiliikenne talven ajaksi Räisälän ja Kervisen välillä.

Tiehallinnon mukaan Räisälän lossi lopettaa liikennöinnin 6.11. kello 15.00 jään muodostumisen vuoksi.


YLE Lapin radion uutiset 6.11.2006

Matti Kauppinen


Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Hietanen - 14.10.2006, 13:21:56
Turunmaan saaristossa liikkuu vahva huhu että Tieliikelaitoksen lauttavarustamo olisi ostamassa Ruotsin tielaitokselta 1960-luvulla rakennetun lautan ensi kesän liikenteeseen.

Huhu on nyt totta, paitsi että ostettu lautta on rakennettu vuonna -70:

Tielaitoksen lauttavarustamo on ostanut vuonna 1970 rakennetun maantielautan saaristotien kesä- ja ruuhkaliikenteeseen. Muutamien satojen tuhansien arvoinen käytetty lautta hankittiin Ruotsin tielaitoksen lauttavarustamolta. Nyt ostettu lautta täyttää Inimon aukon...

Turun Sanomat

Mikko-Oskari Koski

#64
Rakennusvuotta lukuunottamatta täsmäisi tähän, mutta luultavammin ei.
http://www.djurgardsvarvet.se/pass/karolina/index.s.php
Onhan sillä Vägverketillä varmaan muitakin aluksia myynnissä. Hankinta kuitenkin lienee samaa kaliiberiä, niin kapasiteetiltään kuin hinnaltaankin.

***

Vaan onkin tuo hankinta tämä: http://www.faktaomfartyg.se/farja_280_1970_b_1.htm
Aika mukava kapasiteetinlisäyshän tuo on. Rampit pitää viritää uusiksi, mutta onhan tässä vielä aikaa ennen tositoimiin ryhtymistä... 8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

Tieliikelaitos muuttaa nimensä Destiaksi. Muuttuupa ilmeisesti myös...tämän topicin otsikko.
Destia ei kyllä kuulosta hirvittävän onnistuneelta nimeltä. This way is your desti...a..?  ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

2709

Tievaltio on muuttanut nimensä moneen kertaan. Kansan keskuudessa se on vieläkin TVH tai TVL. Sitten tuli Tielaitos ja Tieliikelaitos. Monessa julkaisussa se oli tieliikennelaitos. Jossain vaiheessa joku oli keksinyt niinkin huvittavan nimiehdotelman kuin Tietapio, no se ei onneksi koskaan toteutunut. Mutta asiaan, kyllä tästä lauttavarustamosta tulee varmasti DESTIA FERRIES.  Menestystä vaan "uudelle yritykselle"

Ilari Uotila

Mistä ne nyt tuon ovat keksineet repiä? Desperate? Destiny?  :o
Ei kuullosta lupaavalta käyttäjän näkökulmasta....

Aleksi Lindström


Kimmo Rantanen

Tieliikelaitoksen nimi vaihtuu

Tieliikelaitoksen päätös ottaa uudeksi nimekseen Destia herättää nurinaa eduskunnassa. Viime vaalikaudella Tieliikelaitoksesta yritettiin tehdä nimenmuutoksella Tietapiota. Eduskunta sai asiasta hallituksen esityksen. Siellä liikenne- ja viestintävaliokunta ei innostunut ehdotuksesta, koska sana "Tapio" oli jo Metsätalouden kehittämiskeskus Tapiolla. Nyt eduskunnan valiokuntaa ei päästetty sähläämään väliin. Nimenmuutos on hoidettu niin, että Destia-nimeä käytetään markkinoinnissa, mutta Tieliikelaitos pysyy taustalla virallisena nimenä.

Turun Sanomat 1.2.2007 15:53:00


Ja sitten aiheesta kolmanteen...
Kuvia tieliikelaitoksen lautoista: http://www.tieliikelaitos.fi/uutiskeskus/kuvapankki/lauttaliikenne.asp

2709

Tieliikelaitos on nyt Destia

Tässä nyt tämä tiedote, opimme siinä vähän latinaakin.

14.2. 16:03 Tieliikelaitos otti tänään käyttöön aputoiminimen Destia, josta tulee yrityksen varsinainen käyttönimi. Uudella nimellä halutaan korostaa Tieliikelaitoksen asemaa vapailla markkinoilla toimivana palveluyrityksenä.

Destia jatkaa valtion liikelaitoksena.

Destian nimen ja ilmeen taustalla on Tieliikelaitoksen henkilöstön ja asiakkaiden keskuudessa viime keväänä toteutettu lähtökohta-analyysi. Haastatteluissa ja testeissä etsittiin yhteistä ja perusteltua näkemystä siitä, millaisena Tieliikelaitos haluttaisiin nähdä ja kokea tulevaisuudessa.

Analyysin pohjalta lähdettiin kehittämään uutta nimeä, joka olisi aidosti kansainvälinen, erottuva ja positiivinen, mutta silti suomalaisen suuhun sopiva.

Valittu Destia-nimi voidaan juontaa latinan kielen päättäväisyyttä tarkoittavasta destinatus-sanasta tai englannin määränpäätä tarkoittavasta destination-sanasta.

Kirjoittaja: Taloussanomat

2709

#71
Pärnäisten lautalle aikataulumuutos

Saariston lautta-aikatauluihin tulee joitakin muutoksia Korppoon ja Nauvon välille ensi keskiviikosta 21. helmikuuta lähtien.

Korppoosta kello 16.45 ja Nauvosta kello 16.50 lähtevä vuoro jäävät pois. Ne ajetaan kuitenkin kesällä 1.5.-30.9. pyhisin eli linja-auton vuorojen mukaisesti. Vastaavasti aikatauluun tulee kaksi vuoroa lisää: Korppoosta kello 15.10 ja Nauvosta kello 15.20 lähtevät vuorot.

Uusi aikataulu löytyy Destia lauttapalveluiden sivuilta. Destia on Tieliikelaitoksen uusi nimi.

Julkaistu 17.2.2007 1:33:36 TS

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 02.01.2007, 20:06:48
Vaan onkin tuo hankinta tämä: http://www.faktaomfartyg.se/farja_280_1970_b_1.htm
Aika mukava kapasiteetinlisäyshän tuo on. Rampit pitää viritää uusiksi, mutta onhan tässä vielä aikaa ennen tositoimiin ryhtymistä... 8)

Odil on näköjään Naantalissa laitettavana: http://www.faktaomfartyg.se/odil_1970_b_1.htm

Juhani Mehto

Destia näkyy odotetusti nyt myös lauttojen ulkoasussa. Viime viikolla Naantalin telakalta lähteneen Falcon kyljessä oli jo teksti Destia, noin kaksi kertaa lautan omaa nimeä suurempana.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

2709

Saaren noin tuhat asukasta ovat motissa.

Hailuodon ja Oulunsalon välillä kulkeva lauttaliikenne katkesi aamulla kuuden aikaan, kun Meriluoto-lautan ajoramppeihin tuli vika.

Korjaustyöt ovat alkaneet. Lautan päällikkö Juha Ketola arvelee, että liikenne saadaan kulkemaan puoleenpäivään mennessä.


STT