Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

#405
Mitään faktaa mulla ei ole, mutta veikkaisin, että Ruotsissa seurataan mielenkiinnolla tuon uuden murtajan valmistumista. Jos se osoittautuu niin hyväksi kuin ennusteet ja mallikokeet ovat antaneet ymmärtää, saattaa siinä olla ainakin tekninen lähtökohta seuraavan sukupolven ruotsalaismurtajalle, jota aletaan valmistella samoihin aikoihin kun Suomessa tulee ajankohtaiseksi Urho-luokan korvaaminen. Saman grogilasin eri reunoillahan tässä operoidaan, joten jos henkilökemiat osuvat yksiin, en näkisi täysin mahdottomana ajatuksena rakentaa sisaraluksia lahden kummallekin rannalle.

Toisaalta tämä on vain laivanrakentajan tekninen näkökulma - politiikasta minulla ei ole mitään käsitystä. Jatkaako Ruotsi "perinnemurtajatietä" vai hankitaanko siellä(kin) (lisää) monitoimimurtajia? Kuka operoi?

edit: Kyllönen kritisoi tuoretta päätöstä:

http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/quotiso+riski+veronmaksajien+piikkiinquot++yle+entinen+liikenneministeri+arvostelee+tuoreita+jaanmurtajapaatoksia/a1031929
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 25.11.2014, 21:22:59 Ilmeisesti tuota uutta murtajaa ollaan kuitenkin ensisijaisesti kauppaamassa Arctialle.

Eiköhän tämä ole selvä peli:

http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/uutiset/uutiset_2014/uutiset_11_12/uusi_murtaja_arctia_shippingille#.VHYnEjGsX-4
http://www.lvm.fi/uutinen/4426295/uusi-jaanmurtaja-myydaan-arctia-shippingille

Sinäänsä näitä lähteitä mielellään uskoisi, mutta odotetaan nyt vielä Arctia Shippingin lehdistötiedotetta. Tuossa aiemmassa linjauksessa kuitenkin puhuttiin ensisijaisesti monitoimimurtajien hankkimisesta, joten kuinka tämä perinnemurtaja istuu siihen suunnitelmaan?
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

#407
Kun itse tilaa/maksaa selvityksen, niin saa haluamansa kaltaisen:

http://ts.fi/uutiset/talous/705233/Murtajaselvityksessa+jaaviyspulma

"Valtion omistajaohjausyksikön finanssineuvos Jarmo Kilpelä vahvistaa, että Lauri Ratian tekemän selvityksen maksaja oli Arctia Shipping.

– Kun Arctia Shipping on valtion kokonaan omistama yhtiö katsoimme, että on yksi hailee, mistä taskusta valtio selvityksen maksaa, Kilpelä sanoo."


Yksi hailee se on sitten kustannustasokin?????????
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Mika Honkonen

"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Lassi Mastomäki

Tuo valtion ja Arcita Shippingin keskinäinen touhu on kyllä hiukan huvittavaa, varsinkin kun koko yritys perustettiin kilpailun lisäämiseksi. Ja nyt sitten jäänmurtaja, joka tilattiin Liikennevirastolle, päätetäänkin myydä Arctialle. Ilmeisesti uuden murtajan operointi oli tarkoitus kilpailuttaa eli Liikennevirasto olisi ollut käytännössä vain omistaja. Tuo malli olisi ollut vähintäänkin kokeilemisen arvoinen, ja olisi voinut oikeasti tuoda kustannussäästöjä, mutta sen sijana päätettiinkin vahvistaa Arctian valtiollista monopolia. Lisäksi välilä saa sellaisen vaikutelman Arctian toimitusjohtajan lausahduksia lukiessa, että ko. yritystä kiinnostaa pääasiassa Arktisen alueen tehtävät enemmän kuin päätehtävänsä talvimerenkulun turvaaminen. Tämä näkyy jo tulevaisuuden hankintojen suunnittelussakin, joka ilmeisesti tehdään Arktiksen olosuhteiden ehdoilla Itämeren ollessa toissijainen.

Voisiko sellainen malli toimia, että Arctia jaettaisiin kahtia eli perinteiset murtajat omaan yhtiöönsä ja monitoimimurtajat omaansa? Perinteisten murtajien yhtiö kilpailuttaisi murtajien operoinnin Liikenneviraston alkuperäisen suunnitelman mukaisesti, jolloin toiminta voisi olla erittäin kustannustehokasta. Tietysti lippumaa edelleen Suomi ja työehdot sen mukaisia. Monitoimimurtajayhtiö voisi olla edelleen nimeltään Arctia ja saisi toteuttaa murtajien operoinnin haluamallaan tavalla, mutta yrityksellä ei olisi valtion takausta toimissaan. Samalla poistettaisiin nykyisen mallisen Arctian kesähommien mukanaan tuoma riski menettää kaikki murtajat mahdollisen onnettomuuden jälkeisiin korvauksiin. Muistaakseni jokin USAn hallinnon alainen laitos oli laskenut öljyonnettomuuden todennäköisyydeksi Alaskan Arktiksella 75 prosenttia. Näin Arctiakin joutuisi ehkä miettimään toimiaan vähän tarkemmin, kun valtio ei automaattisesti olisi takaamassa kaikkea yrityksen toimintaa.

Ruotsissahan Oden on ilmeisesti kesäisin Arktiksen ja Antarktiksen tutkimusaluksena, mikä olisikin parempi käyttökohde monitoimimurtajille. Alueiden tutkiminen kuitenkin tuottaa erittäin arvokasta tietoa ja varsinaista runsauden pulaa Arktiksen ja Antarktiksen alueelle sopivista aluksista ei ole, mikä olisi oikeasti hyvä markkinarako Arctialle. Ja periaatteessa perinteisiäkin murtajia voisi käyttää kesäisin tutkimukseen alueilla, joissa ne pystyvät murtamaan jäätä. Tai sitten vaikka jäättömillä alueilla, jos tarvetta olisi.


Timo Heikkinen

Päivällä autolla ajaessa radio uutisissa tuli juttua, van meni osittain ohi korvien. Mutta sen verran mieleen jäi, että joku oli sitä mieltä et toi arkisten alueen operointi pitäisi eriyttää omaksi firmakseen riskien takia tästä kotimaisesta talvimerenkulun turvaamisesta. Voisi olla ihan oikea ajatus kun nykyisellään veronmaksajat taitavat toimia ns.perälautana (oma mutu)

Mika Honkonen

Arctia on alkanut itsekin huolestua mahdollisesti tapahtuvista onnettomuuksista.

Tässä keskisuomalaisen artikkeli:
www.ksml.fi/uutiset/talous/lehdet-valtio-varautumassa-jaanmurtajayhtion-turmiin/1950592

"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Tuomas Romu

Pläräilen toisinaan noita lehtien kommenttipalstoja ja monessa yhteydessä nousee esiin skenaario, jossa Arctian monitoimimurtaja epäonnistuu muuttamaan porauslauttaa tai -laivaa kohti ajelehtivan jäävuoren kurssia ja seurauksena on ympäristökatastrofi.

Eikö jengi oikeasti tajua, että porauslautoilla ja -laivoilla on aina joku peukalo punaisella napilla. Jos tietyt kriteerit täyttyvät ja nappia painetaan, kymmenien sekuntien sisällä blowout preventer sulkee kaivon, ankkurit irtoavat ja homma on sitämyöten selvä. Kun jäävuori on mennyt ohi, voidaan palata paikan päälle ja alkaa keräillä rojua pohjasta.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 14.12.2014, 01:57:57 skenaario, jossa Arctian monitoimimurtaja epäonnistuu muuttamaan porauslauttaa tai -laivaa kohti ajelehtivan jäävuoren kurssia ja seurauksena on ympäristökatastrofi.

Eikö jengi oikeasti tajua, että porauslautoilla ja -laivoilla on aina joku peukalo punaisella napilla. Jos tietyt kriteerit täyttyvät ja nappia painetaan, kymmenien sekuntien sisällä blowout preventer sulkee kaivon, ankkurit irtoavat ja homma on sitämyöten selvä. Kun jäävuori on mennyt ohi, voidaan palata paikan päälle ja alkaa keräillä rojua pohjasta.
Asioihin millään tavalla perehtymätöntä tavallista tallaajaa - joka ei voi olla tietoinen alalla käytettävistä turvallisuusmenetelmistä - tuskin edes jaksaa kiinnostaa miettiä tai alkaa tutkia miten oikeasti tuollaisessakin skenaariossa meneteltäisiin. Greenpeace-tyyppinen propaganda kun uppoaa kaaliin paljon paremmin. Sitä paitsi harvemmin minkään uutislehden iltapäivälehdistä puhumattakaan kommenttipalstoilta mitään erityisen järkevää näkökulmaa löytyykään.

Offtopicina mainittakoon, että joillain medioilla on niin omituiset ylläpidon kriteerit käytössä, ettei omaa - edes sitä järkevääkään mielipidettä - saa koskaan edes näkyville. Johtuuko sitten ip-osoitteesta, huuhaa nimimerkistä vai mistä, että viesti suodattautuu pois. ???
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

#418
Nykytilanteessa kummastuttaa halu ehdoin tahdoin suuntautua Arktisille alueille joskin vuonon sijasta päätä hakataan jäävuoreen. Ruotsin tilanteesta:

http://www.sjofartstidningen.se/viking-supply-ships-forlorar-kontrakt/

"Viking Supply Ships fartyg Brage Viking, Magne Viking och Balder Viking var kontrakterade för ett större oljebolag för borrsäsongerna 2014 och –15, med möjlighet till förlängning för ytterligare två år. Men oljebolaget har ställt in borrsäsongen 2015 och därmed sagt upp kontraktet på de tre ankarhanteringsfartygen."

http://www.sjofartstidningen.se/viking-supply-ships-tappar-kontrakt/

Eli kaikki VSS:n Arktiset kontraktit on menetetty (samoin Botnican rahtaus Karan-merellä).

Vidar Viking   Sakhalin Energy   Ice Management / Supply duties  01.08.2015 - Port Kholmsk
Tor Viking II   ENL   All duties                                                               15.06.2015 - Port Kholmsk

Sakhalinilla toki jäänmurto-ominaisuuksia tarvitaan, mutta varsinainen Arktinen alue se ei muistaakseni ole.
Ja ensi kesänä saattaa VSS:n leipä sielläkin loppua?

Jos Arktinen ice management todellakin on niin hyvä businees kuin väitetään, niin miksi mikään yksityinen varustamo ei rakennuta sarjaa tehtävään kykeneviä aluksia?

Lisähinnaksi alukselle jotta se kykenesi Arktisiin operaatioihin mainitaan 20 miljoonaa. Saattaa jopa pitää paikkaansa jos siihen ei asenneta esim. anchor handlingiin tai rig moven mahdollistavaa hinausvintturia yms. laitteistoa. (Saattaa olla että joku rahtaaja ei näitä vaadi, mutta toiselle rahtaus saattaa olla mahdotonta.)

Kuitenkin viime murtajatilauksessa ei pyydetty alustavaa tarjousta perinteinen vs. monitoiminen. Paljon tietysti riippu mitä monitoimisuudella tarkoitetaan? Ice managementissa ei kai tarvita DP-laitteistoa eikä muuta offshore-sälää? Joka tapauksessa avomerikelpoinen murtaja on ominaisuuksiltaan aina kananmunarunkoista perinnemurtajaa huonompi.

Ja moneen kertaan on mainittu että Suomi on ainoa maa, jossa jäänmurtoa lähestetyyän jostakin muusta kulmasta kuin oman alueen jäänmurrosta. Laskelmia väännetään ja käännetään kunnes monitoimisuus saadaan edes teoriassa kannattavaksi mitä se ei pitkässä juoksussa ole eikä koskaan tule olemaan.

http://www.taloussanomat.fi/politiikka/2014/12/13/salainen-suunnitelma-nain-valtio-suojautuu-murtajamokilta/201417176/12

"Valtiolle tehdyssä suunnitelmassa lasketaan, että jos Arctia Shipping korvaa seitsemästä murtajastaan kolme Urho-luokan perusmurtajilla ja rakentaa neljä polaarimurtajaa, rahoitus järjestyy ilman valtion rahaa ja yhtiön lisäpääomitusta. Edellytyksenä on se, että yhtiö saa pitkäaikaisia sopimuksia öljy-yhtiöiltä."

Positiivista on että kolmen perinnemurtajankin tilausta suunnitellaan.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 14.12.2014, 01:57:57

Eikö jengi oikeasti tajua, että porauslautoilla ja -laivoilla on aina joku peukalo punaisella napilla. Jos tietyt kriteerit täyttyvät ja nappia painetaan, kymmenien sekuntien sisällä blowout preventer sulkee kaivon, ankkurit irtoavat ja homma on sitämyöten selvä. Kun jäävuori on mennyt ohi, voidaan palata paikan päälle ja alkaa keräillä rojua pohjasta.

Entä jos se blowout preventer toimii kuten Transocean Horizonissa?

http://www.houstonchronicle.com/business/article/BP-points-to-Transocean-s-blowout-preventer-in-5776121.php#/0

Oikeutta käydään kymmeniä vuosia.

Oli sitten kyse onnettomuudesta tai rahtauksen peruuntumisesta, niin aika naiivi täytyy olla jos luulee Arctialla olevan mitään mahdollisuuksia rosiksessa oil majoria vastaan.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama