Eckerö Line haaveilee uudesta vanhasta laivasta

Aloittaja Pasi Salo, 28.09.2011, 11:44:58

« edellinen - seuraava »

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 02.01.2013, 16:49:11
Koska tälle foorumillehan ei saa kirjoittaa, jos ei ole lauttaliikenteen asiantuntija. ::) Tätäkään tietoa Translandian olemassaolon syystä en olisi saanut, jos en olisi sanaista arkkuani avannut. Eli ongelmasi tarkalleenottaen oli...?

Jos täällä saisivat kirjoittaa pelkät asiantuntijat eivätkä "asiantuntijat", niin tämä foorumi olisi kuollut jo iät ja ajat sitten...

Apropos: samasta syystäkö sitten Starilla on avokansi eli kaikki vaaralliset aineet menevät Tallinkin laivoista Starilla?

Mikko-Oskari Koski

#286
Nordlandiasta: Mitään virallista informaatiota ei ole annettu. Laiva on toki myytävänä, mutta kuten hyvin tiedämme, sen kaupaksi saaminen on helpommin sanottu kuin tehty. Puheita on Singaporen suunnasta kuultu, mutta ahvenanmaalaisille kelpaavaa kauppaa todennäköisempää on, että laiva vielä kuluvan vuoden aikana tekee comebackin HEL-TLL-liikenteeseen.
Vaarallisista rahdeista: Avokantta tosiaan tarvitaan tähän, joskaan tiedossani ei ole (ja olisi kiinnostavaa kuulla tästä jotain lukufaktoja), kuinka suuria mainitut rahtimäärät ovat. Tällä hetkellähän Translandia tosiaan on ainoa rahtilautta tässä kohden Suomenlahtea, Kapellan viimesuvinen visiitti oli kai tarkoitettukin vain hoitamaan rahtia ajanjaksona, jolloin shuttlejen kaikki mahdolliset autopaikat myydään henkilöautoille ja busseille, eikä irtoperiä viety yli ollenkaan (tosin eipä niitä silloin kyytiin olisi sopinutkaan). Vatsaavanlaisessa liikenteessä on joskus ollut myös Regal Star, enkä hämmästyisi sen paluusta näille töin taas keväämmällä, kun Baltian tiet taas kutsuvat Suomen autokantaa siinä määrin, ettei Starin yläkannen avointa tilaakaan parane jättää rahdilla täytettäväksi.

Finlandian aiemmin tässäkin keskustelussa mainitut liukuportaat ja lankku 4.kannen bb-sivustalla keulaportaikon kohdalla ovat tosiaan käytössä Tallinnassa. Iltapäivisin parin tunnin aikana laivalle valuva poka otetaan sitä kautta sisään. Käsittääkseni siinä on kaikkien kuljettava liukuportaiden kautta (vaihtoehtona autokannen läpi meneminen hisseille tai portaisiin) ja olisi kiinnostavaa tietää, miten tämä käytännössä tapahtuu esim.pyörätuolilla tai lastenvaunujen kera. Aamupäivisin laiva saapuu VXPRS:n kaijaan, jotta ulos rynnivät matkustajat saadaan asiallisessa järjestyksessä nopeasti pihalle -6:n exitiin sopivia putkia ei muissa kaijoissa ole. Yökäynnillä luultavasti 4:n liukuporrasviritelmä riittää hyvin molempiin suuntiin kulkijoille, joita ei hirvittävän paljoa liene.
On mielenkiintoista seurata, mikä on Helsingin sataman ratkaisu Finlandian laiturisäätöongelmiin. Rakennetaanko LJ4:een korkea lankku (syytä olisi, koska Silja Europakin tarvitsisi sitä) vai ohjataanko alus jatkossa uuteen, yhä rakenteilla olevaan LJ7:aan? Viimemainitusta ratkaisusta tuskin ainakaan kiitosta odotettavissa lienee, koska jo nykyinen ratkaisu aiheuttaa tarpeettoman pitkän kävelymatkan terminaalilta laivaan. Kuten Tallinkinkin tapauksessa on vallinnut jo useamman vuoden ajan.
Erikoislaatuinen huomio tarttui silmään Timon kuvareportaasin autokantta esittävästä osasta. 4. eli ylemmällä autokannella ei näytä kuvien perusteella olevan irrallisia tasoja, joilla henkilöautoja voisi lastata myös 5:n tasolle, mistä taas käytännössä seuraa se, että miltei koko 5:n tila on hukkakuutioita -kyydissä kun on aina niin paljon muita kuin korkeita ajoneuvoja, että 4.kansi tulee täyteen etupäässä niistä. Superstarillahan noita irrallisia tasoja 5:lla on. Mikäli F:n 5-taso tosiaan on lähinnä tyhjiä kuutioita ja laivan ahtaus rupeaa kostautumaan, jos kyytiin joskus ruvetaan ottamaan katsastusten sallimia henkilömääriä, voidaan Ahvenanmaallakin ruveta vakavasti pohtimaan, olisiko sittenkin ollut järkevämpää muuttaa tuo tila johonkin järkevämpään käyttöön, esim.kaupaksi, konfaksi, istumasalongiksi tai sitten vaikka siksi henkilöautokanneksi.

Edit: Helsingin laituripaikkakoodit korjattu
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 04.01.2013, 01:16:09

Erikoislaatuinen huomio tarttui silmään Timon kuvareportaasin autokantta esittävästä osasta. 4. eli ylemmällä autokannella ei näytä kuvien perusteella olevan irrallisia tasoja, joilla henkilöautoja voisi lastata myös 5:n tasolle, mistä taas käytännössä seuraa se, että miltei koko 5:n tila on hukkakuutioita -kyydissä kun on aina niin paljon muita kuin korkeita ajoneuvoja, että 4.kansi tulee täyteen etupäässä niistä.

Taisit katsella silmät kiinni. Autohyllyt ovat molemmin puolin peräti ala-asennossa.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 04.01.2013, 01:16:09
Vaarallisista rahdeista: Avokantta tosiaan tarvitaan tähän, joskaan tiedossani ei ole (ja olisi kiinnostavaa kuulla tästä jotain lukufaktoja), kuinka suuria mainitut rahtimäärät ovat. Tällä hetkellähän Translandia tosiaan on ainoa rahtilautta tässä kohden Suomenlahtea, Kapellan viimesuvinen visiitti oli kai tarkoitettukin vain hoitamaan rahtia ajanjaksona, jolloin shuttlejen kaikki mahdolliset autopaikat myydään henkilöautoille ja busseille, eikä irtoperiä viety yli ollenkaan (tosin eipä niitä silloin kyytiin olisi sopinutkaan). Vatsaavanlaisessa liikenteessä on joskus ollut myös Regal Star, enkä hämmästyisi sen paluusta näille töin taas keväämmällä, kun Baltian tiet taas kutsuvat Suomen autokantaa siinä määrin, ettei Starin yläkannen avointa tilaakaan parane jättää rahdilla täytettäväksi.

Olisi vaan ihan mielenkiinnosta kiva tietää, mihin tämä irtoperien kuljettamattomuusväite oikein perustuu? Tuli kesäaikana käytyä Tallinnassa useampi kerta noilla Tallinkin laivoilla ja joka kerta oli laiturilla irtoperiä odottamassa kyytiään. Kerran jopa onnistuin bongaamaan kun vetomestareilla haettiin kyydistä muutama irtoperä. Ja eivät ne kaikki vuorot sentään ihan tukossa henkilöautoja ja busseja voineet olla.

Mikko-Oskari Koski

Olemme varmaan sattuneet eri vuoroille ja Princessallahan kuormaa vietiin ilman kuskejakin. Voi olla, että jollain shuttlenkin sellaisella vuorolla, jossa ei ollut kiire käännön kanssa, oli muuten tilaa tms. Varsinainen ongelmahan asiassa kuitenkin on Länsisataman ahtaus, joka ei ainakaan helpota -rahdin vieminen kuskin kanssa yli ilman, että se kuormittaa satama-aluetta on kaikkien etu ja siihen isolta osin on perustunut Eckerönkin ratkaisu pitää Translandia Vuokin liikenteessä. Saa nähdä, miten nyt käy. Tilaa ei tosiaan ole liikaa.
Nordlandian paluu ei ilmeisestikään ole kaikelle kansalle avoin vuoro. Sitä vartenhan Finlandia linjalle hommattiin, että matkustajat saataisiin kulkemaan sillä. Mitä kesäkaudella tapahtuu, on eri asia, mutta sen näemme sitten.

Ja mitä noihin Finlandian autohyllyihin tulee, niitä todellakaan ei ole 5:n koko tilaa täyttämään. Kauppa, matkatavaratilat, konfa tms.voitaisiin edelleen toteuttaa kapasiteetin tippaakaan kärsimättä. Timon ottamissa sinällään ansiokkaissa kuvissa ei tosiaan ollut edes epäilemääni perspektiivivirhettä, vaan autohyllyjä on vain keulan puoleisessa päädyssä. Keskilaivaan syntyneen hukkatilan voi joku matemaatikko niin halutessaan laskea.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 05.01.2013, 16:43:05
Ja mitä noihin Finlandian autohyllyihin tulee, niitä todellakaan ei ole 5:n koko tilaa täyttämään. Kauppa, matkatavaratilat, konfa tms.voitaisiin edelleen toteuttaa kapasiteetin tippaakaan kärsimättä. Timon ottamissa sinällään ansiokkaissa kuvissa ei tosiaan ollut edes epäilemääni perspektiivivirhettä, vaan autohyllyjä on vain keulan puoleisessa päädyssä. Keskilaivaan syntyneen hukkatilan voi joku matemaatikko niin halutessaan laskea.

Hukkatilan? Enpä nyt tiedä onko se hukkatilaa. Sinne mahtuu sen takia suuri määrä busseja ja matkailuautoja. Äkkiä katsoen varmaan jotakin 70 pakua ja matkailuautoa parinsadan henkilöauton lisäksi.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Juha Paulavuo

Kun Nordlandia korvaa Translandian, ottaako alus myös ns. normaalimatkustajia vai vain rekkakuskeja, tms.

Tupi

Mitäköhän nyt on suunnitteilla,kun satamalistan mukaan Nordlandia saapuu 22.00/lähtee 23.00 Lj4,mutta laiva kuitenkin fyysisesti törröttää Vuosaaressa nyt kun kello n.22.30??

Juhani Mehto

#293
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Ikävalko - 06.01.2013, 22:32:49
Mitäköhän nyt on suunnitteilla,kun satamalistan mukaan Nordlandia saapuu 22.00/lähtee 23.00 Lj4,mutta laiva kuitenkin fyysisesti törröttää Vuosaaressa nyt kun kello n.22.30??
Kyseessä voi olla vain Helsingin sataman listan virhe, sillä niitä riittää... Aina välillä laivoja on laitettu vääriin satamiin ja mm. viime viikolla Superstarin vuorot puuttuivat hetken aikaa kokonaan.

Finlandialla oli mielenkiintoinen kuvio nyt yöllä - se oli kolmisen tuntia ankkurissa Tallinnan edustalla ja nyt matka jatkuu taas kohti Helsinkiä. Näemmä muillakin yövuoroilla on tehty jänniä kuvioita.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Teijo Niemelä

Jos oikein katsoin Finlandian yoaikataulua, niin Suomenlahden ylitys kestaa jotakin seitsemisen tuntia, eli lahtee Tallinnasta ennen keskiyota ja saapuu Helsinkiin aamulla.
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Daniel Kosk

2013: Viking Grace, Baltic Princess, Mariella, Gabriella, Silja Serenade, Silja Symphony

Janne Raiskinmäki

Finlandian aikataulu on kyllä hyvä paitsi siksi että ei tarvi herätä niin aikaisin aamulla, niin että ohittaa läheltä aamulla Ruotsista tulevat Vikingin ja Siljan. On muuten lähtenyt n. 5-10 min. etuajassa  aamuisin Finlandia viime aikoina.


Toni Ohvo

Viime viikonloppuna matkamessuilla Eckerö Linen osastolla satuin kuulemaan erään matkustajan kokemuksia Finlandian ensimmäisestä lähdöstä 31.12.

Tuolloin ei kuulema sviiteissä, kaikissa ollut vielä jääkaappia tai tv:tä asennettu, mutta hyttejä myytiin ilmeisesti normaalihinnalla. Myös ihmetyksiä herätti, miksi Finlandia olisi laitettu uudenvuoden aattona keskeneräisenä liikenteeseen, kun kuulemma osassa kohtaa laivaa kaikki ei ollut vielä täysin valmista ja se kuulema oli haitannut joitakin matkustajia.

Jussi Lampinen

Lainaus käyttäjältä: Toni Ohvo - 23.01.2013, 22:35:20
Viime viikonloppuna matkamessuilla Eckerö Linen osastolla satuin kuulemaan erään matkustajan kokemuksia Finlandian ensimmäisestä lähdöstä 31.12.

Tuolloin ei kuulema sviiteissä, kaikissa ollut vielä jääkaappia tai tv:tä asennettu, mutta hyttejä myytiin ilmeisesti normaalihinnalla. Myös ihmetyksiä herätti, miksi Finlandia olisi laitettu uudenvuoden aattona keskeneräisenä liikenteeseen, kun kuulemma osassa kohtaa laivaa kaikki ei ollut vielä täysin valmista ja se kuulema oli haitannut joitakin matkustajia.
Eiköhän se ole ollut siitä kiinni, että Eckerö oli  mainostanut tuota 31.12 tulevaauutta laivaa Tallinnaan jo aika pitkään ja vaikka kaikki ei ollut kunnossa se piti laittaa liikenteeseen?

Joni Huopana

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 04.01.2013, 01:16:09
Finlandian aiemmin tässäkin keskustelussa mainitut liukuportaat ja lankku 4.kannen bb-sivustalla keulaportaikon kohdalla ovat tosiaan käytössä Tallinnassa. Iltapäivisin parin tunnin aikana laivalle valuva poka otetaan sitä kautta sisään. Käsittääkseni siinä on kaikkien kuljettava liukuportaiden kautta (vaihtoehtona autokannen läpi meneminen hisseille tai portaisiin) ja olisi kiinnostavaa tietää, miten tämä käytännössä tapahtuu esim.pyörätuolilla tai lastenvaunujen kera.

Nyt on tämäkin testattu. Finlandialla ohjattiin matkustajat autokannen poikki hissille, jolla pääsi 6. kannelle saakka. Kyseessä oli joku tavarahissi, jolla ei ylemmäs pääsekään. Järjestely toimi ihan hyvin. Reitti autokannella oli erotettu pressuilla.