Silja Line brändi

Aloittaja Kalevi Lehto, 18.05.2017, 19:43:01

« edellinen - seuraava »

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Mika Blomberg - 29.06.2017, 11:44:08 Ja nyt kun on yläkannetkin avattu, niin loistava laiva tuo Galaxy.

En kyllä edelleenkään ymmärrä, miten laivan suunnittelussa on menty niin pahasti metsään, että ulkokansille pääsy tapahtuu vain yhden portaikon yhdeltä puolelta. Vähemmän olen näillä sisarilla matkustanut, koska en niistä erityisesti pidä, mutta elokuussa menin Galaxyllä yhden suunnan, ja kun hyttini oli keulaportaikon lähistöllä, oli ulkokannelle pääseminen tehty kyllä aivan tajuttoman epäkäytännölliseksi.

Johan Snellman

Peräportaikosta pääsee mainiosti molemmille puolille laivaa ja vielä tuulen suojaankin.

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Johan Snellman - 06.09.2017, 19:54:56
Peräportaikosta pääsee mainiosti molemmille puolille laivaa ja vielä tuulen suojaankin.

Hmm. Okei, ei tullut kiinnittettyä huomiota, koska hissi on vain toisella puolella. Ja styyrpuurin puolelle ei 11. kannella pääse ulos kuitenkaan koska se on miehistön ulkokantta.

Toni Ohvo

Turun Sanomissa oli eilen 16.10. uutisointia Baltic Princessin alkuvuoden telakoinnista. Muutoksen kohteista ei vielä tarkemmin puhuta. Myös Siljan väreihin maalaaminen ei ole varmaa tämän telakoinnin yhteydessä.

http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3693036/Baltic+Princess+uudistuu+alkuvuodesta+Galaxy+korvaa+aluksen+Turun+reitilla

Emedee

Lainaus käyttäjältä: Toni Ohvo - 17.10.2017, 22:58:22
Turun Sanomissa oli eilen 16.10. uutisointia Baltic Princessin alkuvuoden telakoinnista. Muutoksen kohteista ei vielä tarkemmin puhuta. Myös Siljan väreihin maalaaminen ei ole varmaa tämän telakoinnin yhteydessä.

http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3693036/Baltic+Princess+uudistuu+alkuvuodesta+Galaxy+korvaa+aluksen+Turun+reitilla
Mielekiintoista. Innolla odotan lopputulosta, josko vaikka hyljekin silloin löytyisi korsteenista!  ;)

Petri Helenius

FINNJET tavaramerkin haltija on nykyisin Tallink Silja Oy.

http://epalvelut.prh.fi/web/tietopalvelu/haku//?appNum=T197603722&regNum=66235

Joonas Kortelainen

Lainaus käyttäjältä: Petri Helenius - 25.10.2017, 22:32:08
FINNJET tavaramerkin haltija on nykyisin Tallink Silja Oy.

http://epalvelut.prh.fi/web/tietopalvelu/haku//?appNum=T197603722&regNum=66235

Muistelisin, että viimeksi kun tavaramerkkiä oli tarkoitus ottaa uudiskäyttöön oli Superfastien siirryttyä Tallinkillle 310MEURon kaupalla 2006. Puhetta oli, että Siljan mukana siirtynyt tavaramerkki olisi siirtynyt näihin niiden siirtyessä Helsinkiin Hangon sijasta. Noh, se ei ollut ainoa asia mikä ei mennyt kovinkaan hyvin noina vuosina ja Superfastit siirtyivät Stenalle 2011.

Kalle Id

Tuolloin 2006 Finnjet-nimen omisti vielä Finnlines, tarkastin sen nimittäin silloin PRH:sta. Joten Tallink ei olisi voinut nimeä käyttää vaikka olisi halunnutkin. Jos oikein muistan, Finnlinesin oikeus nimeen uusittiin vielä 2007 ja se oli voimassa tähän vuoteen asti. Mielenkiintoista, että nimen omistusoikeus on nyt vaihtunut.

Joonas Kortelainen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 25.10.2017, 23:55:32
Tuolloin 2006 Finnjet-nimen omisti vielä Finnlines, tarkastin sen nimittäin silloin PRH:sta. Joten Tallink ei olisi voinut nimeä käyttää vaikka olisi halunnutkin. Jos oikein muistan, Finnlinesin oikeus nimeen uusittiin vielä 2007 ja se oli voimassa tähän vuoteen asti. Mielenkiintoista, että nimen omistusoikeus on nyt vaihtunut.

Ah! Siinä siis syy, miksi sitä ei koskaan otettu takaisin. Todennäköisesti yksi syistä. Eli toisin sanoen voisivat kotiuttaa teoriassa Superfast IX:n ja ajaa sitä Finnjetin brändillä?  ;D

Kalle Id

Se olisikin jotain... :D

Mika Blomberg

Ainoa vaan, että ei se Finnjettiä takaisin tuo, jos ajetaan sen brändillä, eihän nämä superfastit olleet mitään erikoisia laivoja, muistaakseni vain 202 m pitkiä, ei 215 metriä kuten finnjet, eikä lisäksi kulkeneet kun 27 solmua, finnjet täysillä 33 solmua. Ja finnjethän oli ainutlaatuinen. Finnlinesin star sarja ehkä tuo samaa, isoja, nopeita laivoja, ja hyvä fiilis.  Ne ovatkin itämeren parhaita laivoja, jaa kauas taakse muut, 218 m pitkiä. Kun lukee juttuja Finnjetistä, on paljon asiavirheitä, kuten oli iltapäivälehdessä jokunen viikko sitten, siinä väitettiin että 90 luvun lopussa saksan liikenne lopetettiin, vaikka itse juuri menin saksaan Finnjetillä 99 kesällä ensimmäisen kerran, ja sitten 2000, 2001, 2002. Satamaksi vaihtui Rostock, ja Saksan liikenne oli vain kesäkaudella. Voisivat toimittajat selvittää paremmin asioita, ennen kun kirjoittavat.

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Mika Blomberg - 30.10.2017, 12:43:38
Ainoa vaan, että ei se Finnjettiä takaisin tuo, jos ajetaan sen brändillä, eihän nämä superfastit olleet mitään erikoisia laivoja, muistaakseni vain 202 m pitkiä, ei 215 metriä kuten finnjet, eikä lisäksi kulkeneet kun 27 solmua, finnjet täysillä 33 solmua. Ja finnjethän oli ainutlaatuinen. Finnlinesin star sarja ehkä tuo samaa, isoja, nopeita laivoja, ja hyvä fiilis.  Ne ovatkin itämeren parhaita laivoja, jaa kauas taakse muut, 218 m pitkiä. Kun lukee juttuja Finnjetistä, on paljon asiavirheitä, kuten oli iltapäivälehdessä jokunen viikko sitten, siinä väitettiin että 90 luvun lopussa saksan liikenne lopetettiin, vaikka itse juuri menin saksaan Finnjetillä 99 kesällä ensimmäisen kerran, ja sitten 2000, 2001, 2002. Satamaksi vaihtui Rostock, ja Saksan liikenne oli vain kesäkaudella. Voisivat toimittajat selvittää paremmin asioita, ennen kun kirjoittavat.

Star-luokan pituudella on hyvin vähän mitään väliä, jos lähtee vertaamaan Finnjetiin. Niin pieni osa siitä pituudesta on "matkustajatilaa".

Emedee

Lainaus käyttäjältä: Toni Ohvo - 17.10.2017, 22:58:22
Turun Sanomissa oli eilen 16.10. uutisointia Baltic Princessin alkuvuoden telakoinnista. Muutoksen kohteista ei vielä tarkemmin puhuta. Myös Siljan väreihin maalaaminen ei ole varmaa tämän telakoinnin yhteydessä.

http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3693036/Baltic+Princess+uudistuu+alkuvuodesta+Galaxy+korvaa+aluksen+Turun+reitilla
Nyt löytyi lisää tietoa asiasta. https://www.tallinksilja.fi/medialle/-/cision/expanded-release/92829abed857e1ad

Kai Heino

Protolaatikot saadaan vihdoin vaihdettua luotettaviin. Laiva on kyllä pari vuotta nyt korjausten jälkeen toiminut ainakin ulospäin hyvin. Miten Baltic Queensin laatikot. Ovatko paranneltua mallia? Mitähän muuta uusitaan uutisen tietojen lisäksi? Laiva on pian 10 vuotta seilannut pohjoista Itämerta ja merimailit alkavat väistämättä näkyä. Isoja sisätilakunnostuksia ei ole aiemmin tehty.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Mikko-Oskari Koski

#74
Millaisissa tilanteissa Princessan vaihdelaatikko-ongelmat tarkalleen ilmenivät? Oliko asialla jotain yhteyttä siihen, että Turunlinjan saaristo-osuuksilla joudutaan varsin paljon muuttelemaan nopeuksia, mikä varmaan rasittaa systeemiä enemmän kuin tasainen ajo. BQ on vastaavaan kulutukseen joutunut vain Turun keikoillaan, STO-MHQ-TLL on paljon tasaisempaa ja rauhallisempaa ajoa, Helsingin risteilyistä puhumattakaan.

Mitä Princessan sisätilaremppaan tulee, raflakonseptin säätö on ihan normimeininkiä, mutta ilmeisesti sitä ainoaa remppaa, mikä Turunlinjan pitkillä saaristo-osuuksilla olisi oikeasti tarpeen, eli 10.kannen tilojen kehittämistä matkustajien oleskelutilaksi (johon mahtuisivat ainakin välipalabaari, jonkinlainen estraadi, sauna, travelspa ja ehkä lastentilakin), ei taaskaan olla toteuttamassa, vaan tila jää käytännössä tyhjilleen ollakseen öiseen aikaan lähituntumassaan olevia hyttejä häiritsevä disko.
Jos ravintolan idea on olla ruokapaikka, niiden on hyvä olla keskitetysti, ja sehän tässä alustyypissä toimii jo nykyisellään hyvin. Kympin tilaan ei missään tapauksessa ole tarpeen lisätä mitään ruokapalveluita, ellei jotain itse grillattavia makkaroita sellaisiksi haluta tulkita.

Onko uusi lastenmaa tulossa konfan paikalle (ja onko konfaa tarkoitus jatkossa olla ollenkaan ja jos on, missä)?

Jos kympille toteutettaisiin kunnon uudistus, so.raivattaisiin sieltä keskiportaikon takana olevat henksahytit (noin 25 kpl) ja diskotila ja rakennettaisiin se talvipuutarhamainen tila korsteenin ympärille, voitaisiin diskotoiminnot siirtää 6:n keulaan ja henksan majoitustilat 5:n jommallekummalle sivustalle exitien väliin ja ehkä ahteriin. Samalla kaikki kasin ja ysin kämpät saataisiin taas matkustajille, jotka ovat valmiita niistä maksamaankin.

Kun ajattelemme Siljan itsenäisyyden aikaisia aluksia, joilla saaristosta nauttimisen takasivat niin maisemaikkunat kuin runsaat ulkokannet, ei nykyaluksista voi puhua samana päivänäkään. Maisemat ovat kuitenkin ennallaan, ja aina joku niitä haluaisi ihaillakin, joten kympin kehittäminen ja kaikkien yläkansien avaaminen matkustajille tälle linjalle pysyvästi sijoitetuissa aluksissa olisi varsin selkeä ja perusteltu vaatimus.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950