Claudia M, ex. Finncarrier charterissa Mobylle.

Aloittaja S Liljeström, 26.09.2012, 20:14:14

« edellinen - seuraava »

S Liljeström

Still going strong, täyttää loppuvuodesta 43 v.
Kukaan ei enää ihmettele pidennyksiä, mutta tätähän on korotettukin, joka ensikuulemalta
vaikuttaa vaikeammalta tehtävältä.
Yritin lankulla kysellä, josko joku siellä tietäisi, missä vaiheessa mielestäni vähän aikaansa
edellä olleesta FINNFLOW-systeemistä luovuttiin? Tietääkö joku, tehtiiiinkö alustyypin
alakansille myöhemmin joku ramppiratkaisu.
Nuorena lastinbuukkarina, vakiobuukkaukseni oli 2.000 tn paperia ja kartonkia.
Kahden mekaanisen alakannen johdosta lastia mahtui flatellä paljon, mutta arvelen lastauksen
ja purkauksen hissein sittenkin olleen liian hitaan, kun jo illansuussa piti olla valmis.


Tuomas Romu

Sinäänsä mielenkiintoista, että kukaan ei ole keksinyt asentaa tuohon jälkikäteen keulabulbia. Jäänmurtajakeula kun taitaa lisätä kulkuvastusta melkoisesti.

http://www.faktaomfartyg.nu/norse_mersey_1969_b_2.htm
All information and details given in good faith but not guaranteed!

S Liljeström

Nostan vanhan aiheen tarkoituksella tapetille, sillä huomasin, että alus ei
liikennöi vaan on Eleufsiksessa.
Täyttäisi siis marraskuussa 45 vuotta. Melkoinen ikä rahtialukseksi.
Varsin tuoreidenkin kuvienkin mukaan "hyvässä maalissa", mutta ranta saattaa
kuitenkin pian tulla vastaan kuten sen nuoremmille sisarille.
Muistaakseni aikanaan patentoitu FINNFLOW-ratkaisu eikä jäänmurto-ominaisuuskaan
muualla yleistynyt, vaikka etenkin lastinkäsittelyominaisuudet mahdollistivat paremman
käyttöasteen.
Olisiko lastinkäsittely suuremmassa aluksessa ollut ns. StoRoa hitaampi?


Ari Savolainen

FinnFlow sinansa oli kuulemma hyva ratkaisu. Ongelma oli sisaruksissa seilanneiden mestareiden mukaan siina, etta kompressori oli kytketty toiseen paakoneeseen, ja pani masiinan taydessa kaynnissa lahes polvilleen, eli oli vain toinen kone "potkurikaytossa".
AHTS BB Troll, DNV +1A1, DP2, tug, supply vessel, SF, E0, DK(+), HL(2,5), BP 168 t.

Tuomas Romu

FinnFlow viittaa lastinkäsittelyyn siinä missä ilmapulputusjärjestelmä oli WABS (Wärtsilä Air Bubbling System)?
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 06.04.2014, 20:01:38
FinnFlow viittaa lastinkäsittelyyn siinä missä ilmapulputusjärjestelmä oli WABS (Wärtsilä Air Bubbling System)?
Vai oliko WALS (Wärtsilä Air Lubrication System)? Tosin tämä saattaa olla uudemman Mitsubishin MALS:in myötä tullut jälkijättöisesti kehitetty termi.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 06.04.2014, 21:03:44
Vai oliko WALS (Wärtsilä Air Lubrication System)? Tosin tämä saattaa olla uudemman Mitsubishin MALS:in myötä tullut jälkijättöisesti kehitetty termi.

Kyllä se WABS on. Toisinaan akronyymi avataan myös muotoon "water-air bubbling system" jos ei haluta mainostaa konkurssiin mennyttä telakkayhtiötä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

S Liljeström

Kysyin Usticalta jonka omistuksessa paatti nykyään on, että mitä tapahtuu?
Eivät ole pariin viikkoon viitsineet vastata.
Varttuneemmat forumilaiset saattavat muistaa, että sarjan kolmas alus - Finnfellow - oli aluksi
UK-liikenteessä, johon se ei jostain syystä "sopinut".
Asiaa silloin läheltä seuranneena kuulin, että "saatte sen heti kun tarvitsette" jolla tarkoitettiin,
että kun Lyypekin Nordlandkai-liikenne vaatii lisäkapasiteettia, niin olkaa hyvä. 
Tätä ex. Finncarrieriä modernisoitiin ja pidennettiin ja jopa nostettiin, (kts. FoF) vuosien varrella
poikkeuksellisen merkittävästi jopa niin, että koko ns. FINNFLOW-SYSTEM saatettiin ehkä purkaa pois, ??
vai voisiko olla niin, ettei alakansia myöhemmin ollenkaan käytetty?
Olisiko kellään Forumilla tietoa, missä määrin muutoksia tehtiin myöhemmissä sisarissa p.l. kiskojen asennukset.
Lisäksi kuulin takavuosina satamassa, että FC:ssä oli "maailman kallein" tuuletusluukku" steerboardin
puolella, jota ei sitten koskaan käytetty lastaukseen. Aluksen suunnitteluaikana satamien peräporttipaikat olivat
vielä ns. "kortilla".
Summa summarum, FÅA:n kolme samansuuruista aikalaista Antares, Sirius ja Orion päätyivät rannalle paljon
aikaisemmin.