Vuosaaren telakka

Aloittaja Tero Söderholm, 16.07.2010, 22:23:05

« edellinen - seuraava »

Tero Söderholm

Autolautta-topicissa kyselin Vuosaaren telakka-altaan statusta.
Selvisi sitten altaan kohtalo jotenkin.Googlasin ilmakuvan Vuosaaren satamasta ja sieltähän se allaskin löytyi.
Onko sitä mitenkään aidattu tms, koska luulisi sen muuten olevan melko vaarallinen.
Telakalla rakennettiin useita laivoja, mm surullisen lopun saanut Birka Princess ja lisätiin keulaosat useaan Carnivalin risteilijään.
Onko kellään tietoa siitä, montako laivaa altaassa rakennettiin ja mikä jäi viimeiseksi altaassa olleeksi laivaksi. Olen nähnyt Forumilaisten
ottamia hyviä kuvia mm Siljan laivoista niiden ollessa altaassa huollossa.
Laivakuviani Marinetrafficin galleriassa:
http://marinetraffic.com/ais/showallthumbs.aspx?copyright=Tero%20Soderholm

Kaikki paitsi torvisoitto on turhaa....eikä sekään  niin tärkeää ole.

Janne Koskinen

Viimeinen Valmetin telakan rakentama taisi jonkun dokumentin mukaan olla Espa-proomu? (Viimeisestä laivasta ei tietoa.)

Ensimmäinen taisi olla Vuosaari-niminen tankkeri (olikos sekin ESL:n?)

Korjaustelakan viimeisestä laivasta ei tietoa.

Offtopic:
Vuosaaaren telakan valmistuttua jäänmurtajat siirtyivät Katajanokalle ex. Valmetin telakan paikalle 1975 Urhon valmistumisen aikoihin.
Aiemmin makasivat "Koffin rannassa", jonne kaikki murtajat tosin eivät mahtuneet.
(Joku murtajista taisi olla jonkun hiilikasan (Salmisaari?) takana (ennen Skattalle siirtymistä) ja osa Turussa (1990-luvun puoliväliin?))
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Tero Söderholm - 16.07.2010, 22:23:05
Onko sitä mitenkään aidattu tms, koska luulisi sen muuten olevan melko vaarallinen.

En nyt vähään aikaan ole Vuosaaressa pyörähtänyt, mutta muistaakseni allas sijaitsee aidatulla alueella. HSL:n reittioppaasta löytyy melko tuore ja hyvälaatuinen ilmakuva.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tero Söderholm

Kiitos Janne ja Tuomas.
Todella skarppi se HSL:n ilmakuva.
Olisi luullut, että allasta olisi jotenkin hyödynnetty! Mahdollisia satunnaisia laivojen telakointeja olisi ehkä voinut tehdä, jos sataman laiturit olisi tehty hieman toisin, mutta se olisi varmaan ollut kaikin tavoin mahdotonta. 
Laivakuviani Marinetrafficin galleriassa:
http://marinetraffic.com/ais/showallthumbs.aspx?copyright=Tero%20Soderholm

Kaikki paitsi torvisoitto on turhaa....eikä sekään  niin tärkeää ole.

Janne Koskinen

Niin nykyiselläänhän, jos yhteys olisi tulisi noin 70 asteen vinkkeli telakka-altaaseen; ei mahdoton, mutta ei miellyttäväkään (eiköhän laivan saisi tonne jollain "muulivinsseillä" ilman keulapotkureita yms. kotkotuksiakin). Kaiken kaikkiaan tuntuu, että koko suunnittelu lähti siitä, että korjaustelakka häädetään.

Autohotellinhan olisi saanut minne vaan telakalle, jos sijoittaisi kaikki kahdeksan kerrosta maan alle (siis se, joka ei koskaan toteutunut).

Tuntematta tarkkaan maanomistussuhteita taitaa sataman laajentaminen olla varsin vaikeaa, joskaan nytkään likikään kaikki kapasiteetti ei ole käytössä.

Katvikissa ilmeisesti laajennusvara olisi ollut suurempi?

Eniten tässä ihmetyttää ettei Länsisatamaan/Jätkään tai Sompaan/Sörkkään ole saatu vielä mitään konkreettista. Jos tonttimaasta/asunnoista olisi todellinen pula, niin rakentaminen olisi tullut aloittaa 2008. Lykkääntyihän toi Vuosaaren rakentaminen valitusten vuoksi vuosia, joten aikaa olisi ollut.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

Kyllä tuo Ruusuniemi sen verran pahasti tunkee tielle, ettei tuonne ainakaan mitään isompaa laivaa saisi ujutettua - jäisi perästä, keulasta ja keskilaivasta kiinni. Toki pienemmillä laivoilla, vaikkapa jäänmurtajilla, tuo saattaisi onnistua varsinkin,  jos altaan suulle olisi jätetty hieman isompi vesialue paatin kääntämistä varten. Molemmat monitoimimurtajat samanaikaisesti Aquamastereiden huoltoon ;)

Nyt kun vielä Helsingin telakka saadaan ajettua pois, on Suomesta kadonnut kaksi isohkoa allasta. Jos laivanrakennus vielä joskus palaa Suomeen, on uuden altaan louhiminen helvetillisen ympäristöruljanssin takana.
All information and details given in good faith but not guaranteed!