Grimaldi tilaamassa Finnlinesille roroja Kiinasta

Aloittaja Risto Brzoza, 24.06.2007, 07:28:38

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

Nyt myös Finneco III on luovutettu:

"06.06.2022Mediatiedotteet
Kolmas hybridiroro-alus luovutettu Finnlinesille
Finnlines Oyj                                         Lehdistötiedote, Helsinki, 6.6.2022

Kolmas hybridiroro-alus luovutettu Finnlinesille

Eco-luokan kolmen roro-aluksen viimeinen alus, Finneco III, luovutettiin China Merchants Jinling -telakalla (Jiangsu) Kiinassa 6.6.2022. Finneco III aloittaa liikennöinnin Finnlinesin Biskajan liikenteessä, jonne se siirtyy sisarlaivojensa, Finneco I:n ja II:n pariksi.

Eco-luokan kolmen roro-aluksen viimeinen, Finneco III, luovutettiin China Merchants Jinling -telakalla (Jiangsu) Kiinassa 6.6.2022. Sarjan ensimmäinen laiva, Finneco I, luovutettiin 28.4.2022 ja toinen, Finneco II, 30.5.2022."


Koko tiedote:
https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/kolmas-hybridiroro-alus-luovutettu-finnlinesille

Tällä välin Finneco I määränpää on päivittynyt Zeebrüggeksi, alustava ETA sunnuntaina illaksi.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 04.06.2022, 04:23:45
Äskettäin luovutettu Finneco II on lähtenyt perjantaina Kiinasta kohti Etelä-Korean Busania; kun taas Finneco I odottelee jo pääsyä Suezin kanavalle.

Finneco II palasi I:n tavoin Koreasta vielä Kiinaan, Yantaihin. Se lähti eilen kohti Singaporea. Samalla Finneco I on matkalla Antwerpenista Travemündeen.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pekka Laakso

#167
Finnlines tiedottaakin sopivasti Eco järjestysnumeroiden liikenteen aloittamisesta:

"Finnlines logo

17.06.2022
LEHDISTÖTIEDOTE
Finnlinesin laivasto kasvaa ja palvelut laajenevat
Finnlines lisää meriyhteyksiä Suomen, Manner-Euroopan ja Espanjan välillä tuomalla liikenteeseen Eco-luokan hybridiroroaluksia. Lisäksi yhtiö avaa reitin Irlannin ja Belgian välille.

Finnlines laajentaa palvelujaan vastatakseen asiakkaiden lisääntyneeseen kysyntään. Uusin laiva, Finneco I, alkaa liikennöidä reitillä Bilbao–Zeebrugge/Antwerpen–Travemünde–Helsinki/Kotka–Paldiski. Ensimmäinen satamakäynti oli Antwerpenissä 16.6.2022 ja seuraava on Helsingissä 20.6.2022. Finneco II:n odotetaan aloittavan liikenteessä viikolla 28 and Finneco III:n viikolla 29.

Kussakin Eco-luokan aluksessa on rahdille 5 800 kaistametriä, joka tarkoittaa että käytännössä voidaan kuljettaa noin 400 perävaunua. Verrattuna nykyisin Itämeri–Pohjanmeri–Biskaja-linjalla kulkeviin suurimpiin aluksiin kapasiteetti kasvaa lähes 40 %. Päästöjen vähentämiseksi aluksissa on uutta edistyksellistä tekniikkaa, kuten ilmavoitelujärjestelmä, suuritehoiset akkuyksiköt ja aurinkopaneelit. Eco-sarjan alukset liikennöivät Suomen lipun alla.

Uudet hybridialukset tuovat asiakkaille monia etuja, kuten nopean ja tehokkaan lastauksen ja purkauksen. Alukset voivat kuljettaa monentyyppistä rahtia, sekä korkeita ja painavia että pitkiä ja leveitä yksiköitä.  Nostettava lastikansi mahdollistaa jopa 7 metriä korkeiden yksiköiden lastaamisen."


Lisäksi heinäkuun loppupuolella Finnlines avaa uuden reitin Zeebrüggestä Irlannin Rosslareen siirtäen samalla Finnpulpin tuolle reitille. Mitä ilmeisimmin jokin Ecojen korvaamista Finnbreezeistä siirretään Finnpulpin nykyiselle reitille Helsingistä Travemündeen ja Aarhusiin.

https://www.finnlines.com/fi/news-and-press-releases/finnlinesin-laivasto-kasvaa-ja-palvelut-laajenevat/

https://www.finnlines.com/fi/news-and-press-releases/finnlines-avaa-uuden-linjan-vastaa-markkinoiden-kysyntaan/

EDIT: Finneco I ohitti Skagenin ensimmäistä kertaa perjantaina loppuillasta klo 23 kieppeillä.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#168
Mielenkiintoisia taustatietoja Eco-luokan aluksista uudessa SMU artikkelissa:

https://www.smu.fi/merimiesuutiset/finnlinesin-ekologinen-uudisrakennus-finneco-i-on-itameren-valtavin-lastialus/

EDIT: Finnlinesin aikataulujen perusteella Finneco II lastaisi Kotkassa 22. heinäkuuta korvaten Finnbreezen, joka mitä ilmeisimmin olisi siirtymässä Finnpulpin tilalle Helsinki-Travemünde-Aarhus -reitille.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Honkala


Pekka Laakso

#170
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Honkala - 14.07.2022, 17:15:26
Finneco 2 FinVSS tiistaina 19.7
Finneco II myöhästyi hieman Zeebrüggessä, minkä vuoksi matkaa suoraan Vuosaareen tämänhetkisellä ETA:lla keskiviikkoaamuksi. Se muuten ohitti tänään iltapäivällä neljän aikoihin Skagenin ja saapuu täten illalla Itämerelle ensimmäistä kertaa.

Finneco III taasen saapuu viikolla Zeebrüggeen.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Finneco I käy jostain syystä syyskuun alussa neljä kertaa Hangossa Rostockin reitillä, ja sillä välin Finnsun tuuraa sitä Pohjanmeren ja Biskajan reitillä yhden matkan verran.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Sven Liljeström

Pääsin tutustumaan alukseen viime tiistaina.
Jäi vain mietityttämään, että mitkä nykyiset alukset rahdataan halukkaille
ja mistä sanamukaisesti luovutaan?
Yleensä omistaja on siirtänyt laivoja muille liikennealueille.

Pekka Laakso

#173
Finnsun on siirretty uudelle Finnlinesin Zeebrügge-Rosslare -reitille, ja Finnmerchant on bareboat-rahdattu hollantilaisten sotilaskuljetuksiin, sekä Finnmaster jo mainitusti siirretty Grimaldin omaan liikenteeseen Välimerelle. Muita laivoja on siirrelty reiteiltä toisille.

Yhdistin aikaisempaan ketjuun. -Tuomas/Ylläpito

EDIT: Finnlinesin aikataulujen mukaan Finnsun vaihtuisi marraskuun alussa Finnwaveen tuolla uudella Irlannin-reitillä.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#174
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 02.01.2021, 18:37:40 Finnsea tekee paluun Finnlinesin omaan liikenteeseen pitkän emoyhtiö Grimaldille tehdyn Välimeren keikan jälkeen. Se käy ensin Gdanskissa telakalla (myös Finnbreeze on tammikuun alun Gdanskissa telakalla), jonka jälkeen Finnlinesin aikataulujen perusteella aloittaa vanhalla tutulla Pohjanmeren ja Biskajan reitillä kuun lopulla.
Vaihteeksi Finnlines on siirtämässä jälleen yhden aiemman sarjan kiinalaisrakenteensa Välimerelle, mitä todennäköisimmin emoyhtiön liikenteeseen. Tällä kertaa sinne suuntaa Finnsun, joka on jo lähtenyt Antwerpenistä kohti Italian Livornoa.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Björn Nyqvist

Finnsun on nyt englannin kanaalissa, määränpäänä ilmeisesti Antwerpen, tulossa Portburystä (GB). Ilmeisesti ei viihtynyt välimerellä vai onko tämä sen uusi linja?

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Björn Nyqvist - 06.06.2023, 17:51:41 Finnsun on nyt englannin kanaalissa, määränpäänä ilmeisesti Antwerpen, tulossa Portburystä (GB). Ilmeisesti ei viihtynyt välimerellä vai onko tämä sen uusi linja?
Palaa takaisin Välimerelle, sillä seuraava määränpää on Turkissa.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Finnlinesin Q2 tuloskatsauksesta koskien Finnsunin ulosrahtausta, ja myös tulevasta Ruotsi-Puola ro-pax reitistä:

"Laskeneet vientivolyymit ovat alentaneet lastivirtoja ja alhaisempi polttoainelisä on vaikuttanut Finnlines-konsernin liikevaihtoon. Joidenkin reittiemme heikentyneet volyymit ovat pakottaneet Finnlinesin joko vähentämään lähtöjä tai reitillä liikennöivien alusten lukumäärää. Näin ollen päätimme rahdata yhden roro-aluksen Grimaldi-konsernille. Lisäksi olemme vähentäneet kapasiteettia reiteillä, joilla volyymit ovat pienentyneet ja lisänneet kapasiteettia siellä, jossa näemme ja jossa on ollut kasvua.

Joustavuus ja kyky sopeutua ovat auttaneet Finnlinesia toimimaan viime vuosien talouden suhdannevaihteluissa. Haluamme myös kasvattaa liiketoimintaamme ja avata asiakkaillemme uusia reittejä, joista viimeisin on Ruotsi–Puola-linja, jossa yhden ropax-aluksen on tarkoitus aloittaa liikennöinti päivittäin Malmön ja Świnoujścien välillä muutaman viikon kuluttua."


https://www.finnlines.com/fi/tiedotteet/finnlinesin-tuloskatsaus-tammi-kesakuu-2023/
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#178
Finnlinesin Belgia-Irlanti -reitillä vaihdetaan laivaa vuodenvaihteessa, tuolla (sekä P&O:n Zeebrügge-Teesport -välillä) suhannut Finnpulp tuodaan takaisin Suomeen Helsingin ja Aarhusin välille, kun taas Finnsky siirtyy tuonne Irlannin reitille. Samassa Finntide siirretään Finnskyn tilalle Hangon ja Rostockin välille.

Siirsin Puolan-liikennettä käsittelevät viestit toiseen viestiketjuun. -Tuomas/Ylläpito

EDIT: Finnlinesin aikataulujen perusteella vaikuttaakin nyt siltä, että tammikuussa Finnsky alkaa kulkea Biskajan lisälaivana pelkästään välillä Zeebrügge-Bilbao-Vigo.

PDF-aikataulu
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.