Moulinexien kesäkeikoista

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 19.06.2001, 22:34:52

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

#345
Arendalin satamalistassa seuraavanlaista infoa Nordicasta:

NORDICA      EYDEHAVN HOVEDKAI      23.04.2010      06.00      25.04.2010      14.00      Helsinki      Other - Danmark

Keikkaa pukkaamassa Tanskan sektorille? ???

http://www.arendalhavn.no/index.php?expand=3,35&show=35

Myös Uglen näkyy olevan jo saapuneen Arendaliin odottelemaan Nordicaa.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

#346
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 22.04.2010, 17:29:38
Arendalin satamalistassa seuraavanlaista infoa Nordicasta:

NORDICA      EYDEHAVN HOVEDKAI      23.04.2010      06.00      25.04.2010      14.00      Helsinki      Other - Danmark

Keikkaa pukkaamassa Tanskan sektorille? ???

http://www.arendalhavn.no/index.php?expand=3,35&show=35

Ilmeisesti viime syksyinen Exxonmobil rahtaus Grönlannissa saa jatkoa.

EDIT: Ai niin, sekoitin laivat eli Fennica suuntaa Grönlantiin, joka sekin on Tanskaa ja Nordica laskee jotakin (kaapelia, putkea tms?) Tanskan sektorilla (ja muuallakin Pohjanmerellä?) ja Botnica jatkaa Egyptissä vielä pari kuukautta.

Arctian sivuille ei ole vieläkään ilmestynyt 2009 vuosikertomusta ja offshoretoiminnan "huippufiguureita".  :)

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

Arctian kotisivujen englanninkielisellä puolella on julkaistu uusia saatavuusaikatauluja:

Botnica    MSV    June 2010         Mediterranean
  Nordica    MSV    August 2010    January 2011    North Sea
  Fennica    MSV    September 2010    January 2012    North Sea


http://www.arctia.fi/availability
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

#348
Vuosikertomus 2009:

"Vuosi 2009 oli liikelaitokselle taloudellisesti vaikea. Liikevaihto väheni merkittävästi edellisvuodesta
jääden 48,3 miljoonaan euroon. Liiketappio oli 6,4 miljoonaa euroa, mitä ei voida pitää
tyydyttävänä tuloksena edes vallinneessa vaikeassa kansainvälisessä taloustilanteessa. Merenkulkulaitoksen
talvimerenkulun yksikön kanssa, virastouudistuksen jälkeen, 1.1.2010 lukien
Liikenneviraston, kesäkuussa 2009 solmittu jäänmurtopalvelusopimus vei toimintjamme askeleen
lähemmäksi kokonaispalvelumallia. Leudohkon talven johdosta jäänmurron palveluntarve
jäi kohtuullisen vähäiseksi.
Liikevaihdon väheneminen johtui edellisen lisäksi erityisesti kansainvälisen talouskehityksen
seurauksena tapahtuneesta nopeasta öljy- ja offshoremarkkinoiden kuivumisesta sekä rahtausmarkkinoille
kehittyneestä ylikapasiteetista. Lauttaliikenne- ja väyläpalvelutoimintojen tuloskehitys
oli edellisvuosien tasolla.
Tappiollisen tuloskehityksen johdosta liikelaitoksessa toteutettiin säästöohjelma painottuen
henkilöstökustannusten osuuden vähentämiseen suhteessa liikevaihtoon.
Loppuvuonna solmittu sopimus European Maritime Safety Agencyn (EMSA) kanssa avaa uusia
ovia. Jäänmurto- ja öljyntorjuntaosaamisemme yhdistetään uudeksi palveluksi, jossa konventionaalinen
jäänmurtaja toimii aiempien tehtäviensä ohella myös öljyntorjunta-aluksena. Kun
tähän liitetään myös offshore-osaamisemme, havaitaan palveluosaamisemme olevan ainutlaatuista
maailmassa."

"Palveluosaamisemme olevan ainutlaatuista maailmassa." Mitenkäs esim. Rederi AB Transatlantic tai floridalainen varustamo, joka rakennuttaa aluksia Shellille Alaskaan? (Ilmeisesti tarkoitettu vitsiksi.)

"MSV Botnica rahdattiin Saipem Energy Services sukellustukialukseksi ja MSV Botnica suuntasi
Välimerelle. Aivan uusi aluevaltaus Välimeri ei ole, mutta MSV Botnican rahtaus on ensimmäinen
pitkäaikainen työ Välimeren alueella. Välimeren rahtauksen mahdollisti uusi jäänmurtosopimus,
joka kattaa ainoastaan kaksi monitoimialusta mahdollistaen näin MSV Botnican
rahtauksen talven aikana."

Hienoa; sittenhän yksi murtaja voidaan myydä?

"AVAINLUVUT      2009         2008
Liikevaihto milj.      € 17,0        28,6
Operointipäivät       415           650"

"OFFSHORE -LIIKETOIMINTA
Vuosi 2009 oli erittäin haasteellinen, sillä edellisenä vuonna alkanut offshore -markkinoiden alamäki
jatkui edelleen alkuvuonna. Vaikeasta markkinatilanteesta huolimatta vuoden loppupuoliskolla onnistuttiin
saamaan rahtauksia kaikille aluksille sekä luomaan myös merkittäviä kontakteja tulevien pitkäaikaisten
arktisten projektien suhteen. Offshore -toiminnan liikevaihto oli 17,0 miljoonaa euroa (28,6 miljoonaa
euroa) ja tulos oli -7,1 miljoonaa euroa tappiollinen (-6,1 miljoonaa euroa). Operointipäiviä oli 415
(650)."

Ottaen huomioon että alukset saatiin murto-osahintaan todellisesta; en voi ymmärtää tätä "liiketoimintaa".
Kehitysapu Norjan/UK-suuntaan jatkuu vuodesta toiseen.

Suurella kummastuksella seuraan Arctia Shippingin valitusta Finstashipiltä perityistä veloista.
Koittaisivat "liiketoimintaa" oikeaan markkinahintaan ostetuilla aluksilla.


"Varustamoliikelaitoksen aktiivisten perintätoimien johdosta vuodelle 2008 kirjatusta 5,0 miljoonan euron
suuruisesta luottotappiosta onnistuttiin perimään takaisin 2,3 miljoonaa euroa."

Loistavaa  :)

Taitanee Fennicalla olla taas extra-kuluja luvassa ja kraana- ja DP-iinvestoinnit kurittaa tulosta, joten tulossa lienee neljäs tappiollinen vuosi (2010).


Joseph Goeppels: "Mitä suurempi valhe, sitä suurempi mahdollisuus että siihen uskotaan:" tulee mieleen tästä offshoretoiminnasta ja sen "kannattavuudesta".

" Liiketappio oli 6,4 miljoonaa euroa, Offshore -toiminnan  tulos oli -7,1 miljoonaa euroa tappiollinen (-6,1 miljoonaa euroa)"

Ilman offshore-kivirekeä homma olis tullut plussalle; kahdessa vuodessa -13,2 miljoonaa takkiin huolimatta kilpailijoihin nähden olemattomista pääomakuluista ja jäänmurtoon uitetuista kuluista (=ristisubventiosta).

Yhä enemmän ihmettelen tätä touhua ja sen järkevyyttä.

Offshore-alukset ja jäänmurtajat tulisi ehdottomasti managementin suhteen eriyttää eri yhtiöihin ja poistaa kaikki ristisubventiomahdollisuudet. Sittenpähän nähtäisiin moulinexien todellinen kannattavuus.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

Marinetrafficin ja brittien Shipaisin mukaan todellakin Nordica olisi nähty Grönlannin vesillä Vidar Vikingin kanssa. Molemmathan lähtivät peräkkäin Peterheadista. Balder Viking suuntaamassa alueelle vasta kesäkuussa joidenkin brokerien listojen mukaan.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Tugspottersin mukaan kolmannen TransVikingin Espanjan uudisrakenteen nimeksi tulisi Trans Bering. Viittaisi, että Kistefosin ja TransAtlanticin splittaus on yhä tapahtumassa jossain vaiheessa...

http://www.tugspotters.com/dev/spots.php?itemid=26948#more
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

#351
Fennica tekemässä comebacki Itämerelle?

"Koko näyttöFENNICA (from OJAD) - info
2010-05-22 04:55:53z
22 km/h 134°
AIS: pituus 116m leveys 26m syväys 7.4m
MMSI 230245000 IMO 9043615
NAANTALI (ETA 20100524150000)
[ais via www.wikingmarine.se,MarineTraffi"

Siinä mielessä olin väärässä ettei talvea ilman Fennican Aqu Ankka remonttia, mutta eipä se ilo kauaa jäänmurtokautta pitempään kestänyt.

Tosin turhia (=ja tappiollisia) reissuja on muutenkin jo harrastettu 13 vuoden ajan.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Näyttäis olevan Fennica nyt Naantalissa ja ETD:stä ei muuta tietoa kuin destinaatio GB?

Naantalissa listan mukaan nyt kolme murtajaa eli sama määrä kuin Skattalla  :)

Hiukan ihmetyttää telakan valinta noinkin kaukaa "rahamailta"?

Vai onko Arctian luottokelpoisuus niin huono, että muut telakat ei ota riskejä maksamattoman telakoinnin suhteen?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 24.05.2010, 17:58:09
Näyttäis olevan Fennica nyt Naantalissa ja ETD:stä ei muuta tietoa kuin destinaatio GB?

Nyt listalle on ilmestynyt lähtöennakoksi 21.6. klo 10, joten mukava kuukauden telakkakeikka tiedossa...
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Janne Koskinen

#354
Päivitystä Transatlanticin busineksiin:

"USA avgjør ikke saken om oljeboring i Arktis før i 2011.

Obama-administrasjonen kommer til å utsette avgjørelsen om oljeboring i Arktis til 2011 på grunn av oljeutslippet i Mexicogolfen, ifølge en senator fra Alaska.

Kongressrepresentanten Mark Begich fra Demokratene sier han har fått opplysningene fra innenriksdepartementet.

Beslutningen fører blant annet til at Shell må utsette planene om prøveboring til havs utenfor Alaska i sommer.

- Jeg er frustrert over at Obama-administrasjonens beslutning om å utsette oljeboring til havs med ett år vil føre til ytterligere forsinkelser og økte kostnader for produksjonen av olje og gass innenlands, sier Begich. "

Eli Alaskan homma peruuntunee, mutta TA saa peruuntumiskorvaukset?

"Transatlantic names Loke Viking
Print this article Contact the editor  

The first of four ice-classed AHTS vessels built for Transatlantic at Astilleros Zamakona shipyard in Bilbao, Spain, was given the name Loke Viking on Friday last week. Transatlantic expects to take delivery of the vessel by the end of this week. Once delivered, the Loke Viking will sail via Aberdeen to work for Capricorn Energy Ltd. Capricorn off Greenland.
  The 4,500 DWT Loke Viking is 85 metres long, 22 metres wide and built to DNV Clean Design and ice class 1A. The machinery delivers 19,400 horsepower, which gives the vessel a bollard pull of 210 tons. The 400 ton winch for towing and anchor handling is situated in front of the 750 square metre open deck. The Loke Viking will have Skärhamn as its home port and fly the Swedish flag."

Jossakin määrin OT, koska ei suoranaisesta murtajasta kyse, mutta Loke Viking seilaa suoraan telakalta Gröönlantiin (mobilisointi Aberdeenissä).

EDIT:
"TOR VIKING (from SLJT) - info
2010-05-06 21:18:45z
20 km/h 34°
AIS: pituus 93m leveys 18m syväys 6.7m
MMSI 266004000 IMO 9199622
Towing
PANAMA (ETA 20100524100000)"

Ei tainnut vielä ehtiä Panamaan?

Bunkraus ja paluu Pohjanmeren SPOT-markkinoille?

No, TA laittoi onnekseen kunnon peruuntumissakot.

Eräs nimeltämainitsematon kotimainen "offshore-varustamo" olisi varmaan tehnyt ko. reissun talkoilla säästääkseen Shellin tappioilta.  :)
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

#355
Eipä ole Loke Viking ainoa ei-murtaja tuossa Capricorn/Cairn Grönlannin hankkeessa: brokerit ovat kertoneet jo pitkään uuden Troms Visionin sekä saman varustamon Troms Polluxin suuntaavan Grönlantiin, molemmat luokitellaan ihan PSV:ksi. Nyt en muista lähteekö muitakin...

Loke Vikingistä ja ylempänä olevasta viestistäni tulee eittämättä mieleen, että jos ja kun TransViking splitataan näkyypi Loke ja Njord Viking joutuvan Odinin ja Vidarin kanssa Kistefosille, ja TransBering nimeämättömän sisarensa kanssa TA omistukseen.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

LainaaEi tainnut vielä ehtiä Panamaan?

Bunkraus ja paluu Pohjanmeren SPOT-markkinoille?

Tor Viking II nähty AIS mukaan viimeksi Meksikonlahden Port Fourchon basessa eli eipä vielä mennyt Panamasta.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

#357
Hiukan ihmetystä herättää tämä:

"Availability


 Ship      Type      Availability, appr         Untill, appr.         Port, TBD
 Botnica   MSV      June 2010                                        Mediterranean
 Nordica   MSV      August 2010            January 2011       North Sea
 Fennica   MSV      September 2010      January 2012       North Sea

Eli kuten kerrottu Botnican sukellushommat päättymässä tässä kuussa ja Nordican ExxonMobil hommat Grönlannissa elokuussa.
Mutta onko Fennican Aqu Ankka remontti venähtämässä syksyyn (ei osia saatavissa ennen tai ei rahaa ostaa)? Ja ton mukaan Fennicaa ei ensi talvena jäänmurtoon.

LVM voisi vihdoin kantaa vastuunsa ja hakea Arctian konkurssiin ja lopettaa tämän typerän leikin ja miettiä miten asia järjestetään kustannustehokkaasti.

On totta, että esim. jäänmurron "päivähinta" on laskenut, mutta "ilmaiseksi" saaduilla aluksilla sen pitääkin olla halpaa ja ko. taso ei mahdollista uudisrakenteita.
(Toisaalta hyväkin ettei mahdollista sillä ko. "puuaivot" tilaisivat kuitenkin moulinexin ja rahtaisivat sen alihintaan norjalaisille/briteille.)

Realistiset ja kustannustehokkaat vaihtoehdot:

a) myydään moulinexit ulkopuolisille ja rahdataan jäänmurtoon

(Tässä voidaan säilyttää perinteiset valtion omistuksessa tai myydä perinteiset ja vispilät erikseen; pääasia on, että ristisubventiomahdollisuudet lopetetaan ja nähdään vispilöiden todellinen "kannattavuus".)

b) jäänmurtovirasto

(Tämä tarkoittaa kyllä "kaupallisen" toiminnan loppua.)

Ja vielä kerran:

""Monitoimimurtajien valmiushintoja tullaan alentamaan siten, että uudet hinnat vastaavat rahdinantajan (Merenkulkulaitoksen) todellista käyttöä monitoimimurtajien kustannuksista". Lause tarkoittaa, että monitoimimurtajien pääomakustannukset tulee kokonaisuudessaan kohdistaa siihen toimintaan, jossa ko. alus kulloinkin on."

"Ristiinsubventio on kiellettyä (monitoimimurtajien tappiollista vuokraustoimintaa ei saa tukea valtiolta perittävillä tarpeettoman suurilla jäänmurtopalvelumaksuilla. Nykyisissä suunnitellun uuden liikelaitoksen taloudellisissa laskelmissa yhden jäänmurtopäivän hinta on noin kolminkertainen verrattuna siihen, mitä monitoimimurtajien vuokraaja maksaa yhdestä offshore-päivästä)."

Nämä siis poimintoja eduskunnasta 5-7 vuoden takaa, kun lukee tätä:

http://www.arctia.fi/files/VUOSIKERTOMUS%202009%20(ID%204277).pdf

tai tätä:

http://www.vtv.fi/files/869/432003Monitoimimurtajien_hankinta_ja_kaupallinen_toiminta.pdf

Voi todeta ettei hölmöyden määrä ole vakio vaan vuosien mittaan se on ainakin tässä kysymyksessä vain ja ainoastaan lisääntynyt.

EDIT:
2004 liikevaihto 10,8 mil. euro   operointipäivät 440     rahtaustaso 24550 EUR/vrk
2005               18,8                                     656                      28600
2006               27,0                                     939                      28750
2007               39,7                                    1033                     38450



2008              28,6 mil. euro     operointipäivät 650   rahtaustaso 44000 EUR/vrk 

mutta jos mainittu luottotappio toteutuu, niin:

2008             23,6 mil. euro      operointipäivät 650   rahtaustaso 36300 EUR/vrk

Tosta nyt saatiin vajaat puolet perittyä eli suunnilleen: 40000 EUR/päivä

2009             17,0 milj. euro    operointipäivät 415    rahtaustaso  40965 EUR/vrk

Tappiota offshore-toiminnasta syntyi -7,1 milj. euroa (muutoin Arctia olisi päässyt 0,7 milj. euroa plussalle).

Jos kuitenkin laskettaisiin offshore-alusten todelliset lisäkustannukset ja alukset olisi hankittu "käyvällä arvolla" ja poistettu kaikki "ristisubventiot, niin offshore-toiminnan tappio veronmaksajille on useita kymmeniä miljoonia euroja per vuosi. Melko kallista leikkiä!

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

#358
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 05.06.2010, 15:55:12
Hiukan ihmetystä herättää tämä:

"Availability


 Ship      Type      Availability, appr         Untill, appr.         Port, TBD
 Botnica   MSV      June 2010                                        Mediterranean
 Nordica   MSV      August 2010            January 2011       North Sea
 Fennica   MSV      September 2010      January 2012       North Sea

Eli kuten kerrottu Botnican sukellushommat päättymässä tässä kuussa ja Nordican ExxonMobil hommat Grönlannissa elokuussa.
Mutta onko Fennican Aqu Ankka remontti venähtämässä syksyyn (ei osia saatavissa ennen tai ei rahaa ostaa)? Ja ton mukaan Fennicaa ei ensi talvena jäänmurtoon.
Tuosta on vaikea vetää johtopäätöksiä Fennican suhteen, sillä samainen saatavuustaulukko on ollut esillä jo huhtikuun loppupuolelta alkaen, jolloin Fennica oli tukevasti vielä Norjassa, ja Nordicakin vaikutti vielä Arendalissa, ellei ollut jopa vasta lähtenyt Helsingistä:

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 27.04.2010, 18:41:11
Arctian kotisivujen englanninkielisellä puolella on julkaistu uusia saatavuusaikatauluja:

Botnica    MSV    June 2010         Mediterranean
 Nordica    MSV    August 2010    January 2011    North Sea
 Fennica    MSV    September 2010    January 2012    North Sea


http://www.arctia.fi/availability
Muistan vielä, että löysin itsekin tuon vasta jälkijunassa, sillä aiemmin en ollut tapittanut englanninkielistä puolta sivustosta. Eli Naantaliin satamalistaa vaan tuijotettava... ;)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Saatavuuspäivämäärät vaihteeksi päivitetty:

"Availability

...
   
  Botnica    MSV    30 September 2010         Mediterranean
  Nordica    MSV    15 September 2010    January 2011    North Sea
  Fennica    MSV    Autumn 2010    January 2012    North Sea"


http://www.arctia.fi/availability
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.