Moulinexien kesäkeikoista

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 19.06.2001, 22:34:52

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

#360
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 27.05.2010, 16:00:02


Loke Vikingistä ja ylempänä olevasta viestistäni tulee eittämättä mieleen, että jos ja kun TransViking splitataan näkyypi Loke ja Njord Viking joutuvan Odinin ja Vidarin kanssa Kistefosille, ja TransBering nimeämättömän sisarensa kanssa TA omistukseen.

Nyt en enää tiedä missä mennään:

"TransAtlantic är ledande inom utveckling av specialtonnage för arktisk offshore och har för närvarande tre AHTS under byggnation i Spanien."

Niin ja lisättäköön, että B. Obaman määräämä min. 6 kk kielto uusille deepsea drilling-aktiviteeteille lienee laittanut noi 4 kpl. Exxonille rahdattavia murtajia projektin jäihin.

"Published: May 27, 2010

WASHINGTON — President Obama said on Thursday that he is extending the moratorium on permits to drill new deepwater wells for six more months, as the head of the agency that oversees offshore drilling resigned under pressure."

Joten taitaa venähtää päätökset ensi vuoteen.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 31.05.2010, 01:47:47
Tor Viking II nähty AIS mukaan viimeksi Meksikonlahden Port Fourchon basessa eli eipä vielä mennyt Panamasta.
Joka tapauksessa AIS näyttää Tor Viking II kulkeneen Panaman läpi matkalla kohti Alaskaa, eli sinne se kuitenkin menee. :)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juhani Mehto

Fennica on päässyt vihdoin lähtemään Naantalista, pyöri eilen jonkin aikaa Airistolla ja suuntasi sitten kohti Utötä. Naantalin sataman laivalistan mukaan määräpäänä olisi Stavanger.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Janne Koskinen

Ei tullut VSS:n splittausta vaan Kistefos ostaa enemmiston Transatlanticista.

Valitettavasti hotellikoneella, jolla ei voi linkittaa tai kopioida tekstia.

Shipgaz kertoo lisaa.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 13.08.2010, 17:49:58
Ei tullut VSS:n splittausta vaan Kistefos ostaa enemmiston Transatlanticista.

Valitettavasti hotellikoneella, jolla ei voi linkittaa tai kopioida tekstia.

Shipgaz kertoo lisaa.
Shipgazin newsletteristä kopsattua:
"Kistefos takes control over Swedish Transatlantic

The Norwegian investment group Kistefos becomes majority owner in the Swedish shipping company Transatlantic. Transatlantic acquires the outstanding shares in the offshore operator Trans Viking and now controls 100 per cent of the shares in the company. Payment will be in the form of newly issued A- and B-shares in Transatlantic. Through the transaction Kistefos becomes majority owner with just above 50 per cent of the votes and the capital in Transatlantic. At the time of the acquisition Kistefos will transfer SEK 150 million to Trans Viking.
  An extraordinary general meeting will be held on September 22.Christen Sveaas, the owner of Kistefos, will be proposed as chairman of the new board of directors, and the current chairman Folke Patriksson will be proposed as vice chairman.
  "We look forward to continuing the good cooperation we have had with Transatlantic for nearly 15 years. The transaction means that we are establishing a common industrial platform for our investments in offshore. A simpler corporate structure combined with an efficient organization is positive for our business contacts and partners", says Kistefos' Chairman Christen Sveaas in a comment.

 To the top   Published: 13.08.10"


Löytyy myös jonkin aikaa oheisen linkin takaa:
http://www.shipgaz.com/news/top20/top1_news.php
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

Paitsi Alaskassa, niin muuallakin Pohjoisessa VSS:n toimialueilla tökkii:

"Fire Greenpeace aktivister anholdt

Stærk vind tvang onsdag aften fire Greenpeace aktivister, der siden tirsdag har aktioneret på en boreplatform ved Grønland, til at opgive aktionen. Aktivisterne er nu anholdt og borearbejdet på Stena Don genoptaget.

"Vi har forhindret olieboringerne i to dage, selvom det arktiske vejr til sidst fik overtaget. Vi er stolte af at have fået fortalt Cairn præcis, hvad vi mener om deres risikofulde og hovedløse oliejagt i sårbare, arktiske egne", siger Sim McKenna, en af de nu anholdte aktivister.

Da det sent torsdag aften dansk tid blev besluttet at afbryde aktionen, klatrede aktivisterne op på Stena Dons dæk, hvor politiet ventede. De er nu anholdte, oplyser Greenpeace i en pressemeddelelse.

De fire aktivister sejlede tirsdag morgen kl. 9 dansk tid i gummibåde hen til boreplatformen, Stene Don, og klatrede op i metalkonstruktionen. Her hængte de to klatretelte og bannere med teksten 'Stop olieboringer i Arktis' op."

No, onneksi parin päivän breikin jälkeen aktiviteetit jatkuivat.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Kas kummaa:

"Cranes for Sale 
Cranes for sale, offshore, 160T AHC   

QTY.:                                     2

Manufacturer:                       Hydralift ASA

Capacity:                               160T @ 9m, 30T @ 33m

Year of manufacture:            1997 and 1998

Boom:                                   Box Boom

Documentation:                   Upon Request

Area:                                    North Europe

Two preowned Hydralift 160ton AHC offshore cranes for sale.Both cranes are box booms and have been well maintained and in good condition.They are currently in operation and will be available approx 1.1.2011.

Please contact Lars Birger Haslund at GDV for further information.Phone: +47 95 89 76 90. E-mail: lars.haslund@gdv.no This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it "

Rune Lyngvi yrittää näemmä Arendalin hauskimman miehen tai pikemminkin klovnin titteliä (tosin Arctia on tähän asti näytellyt klovnia).

Ainakin Nordican kraana (Botnican kraana taisi alunperin olla "oma") ostettiiin Nordea leasingin laskuun olko sitten rahoitusleasing eli kallein tapaa osta ja käteen jäi viiden vuoden jälkeen arvoton ja käyttökelvoton romu, johon ei prototyyppina (Nordican ja Botnican kraanat lienevät ainoat tyyppiään maailmassa) edes saa varaosia. DSND ne protyyyppina halvalla sai ja myi sikahintaan ilman huoltohistoriiikkia uudelle uljaalle Finstalle ;D
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

#367
TransAtlantic/VSS kuulumisia:

Uudisrakenne Njord Vikingkin saa pitkäaikaiskontrahdin Barentsinmereltä:

"Njord Viking wins a 4 year contract
     
TransAtlantic has been awarded a four years contract by ENI Norway for the ice strengthened AHTS vessel "Njord Viking", which is currently under construction at the Astilleros Zamakona shipyard in Spain. The Anchor Handling Tug Supply Vessel will support exploration and development operations in the Barents Sea including the Goliat field. Commencement of the charter is scheduled for May 2011. The total contract value for the four years contract is about NOK 430 million.


The "Njord Viking" is part of series of four vessels designed for working in the harsh environment and the Arctic. It is equipped with a de-icing system that will prevent icing during the harsh Northern  winter seasons. The "Njord Viking" complies with the latest oil recovery rules (NOFO 2009). The vessel also have standby class according to Det Norske Veritas (DNV) rules. The "Njord Viking" is equipped with a covered ROV hangar and a ROV launching system. "Njord Viking" will be equipped with a 170 BHP work ROV  mainly to be used during pre-laying of mooring systems. The vessel will also perform towing and anchor handling work during rig moves, standby and supply services to the Mobile Offshore Drilling Unit  "Scarabeo 8" when necessary.

The Goliat field is located 52 nm offshore northern Norway and the support base for the operation will be Hammerfest. The water depth at the Goliat field is be approximately 370 meters."



http://www.vikingsupply.com/news-archive/76-njord-viking-wins-a-4-year-contract

Samainen tiedote löytyy tietenkin myös TransAtlanticin sivuilta.

Sen sijaan Shipgazin versio valottaa myös TransAtlanticin kaavalemasta jäänmurtajahankkeesta sekä Meksikonlahden öljyturman vaikutuksesta offshorebisnekseen itseensä:

"Transatlantic secures EUR 52.3 million charter
Print this article Contact the editor  

Swedish Transatlantic has secured a four-year charter contract with ENI Norway for the AHTS Njord Viking currently under construction at the Spanish shipbuilder Astilleros Zamakona – the contract is worth EUR 52.3 million. The vessel will support exploration and development operations in the Barents Sea including the Goliat field. Commencement of the charter is scheduled for May 2011.
  The Njord Viking is part of the series of four vessels designed for working in the harsh environment and the Arctic.
  In January, Shipgaz wrote about Transatlantic's plans to place a major order before the end of the year – four large icebreakers at a total cost of around SEK 4 billion.
  "We anticipate a decision before the end of next summer, with delivery set for about 2013. We are looking at icebreakers of about the same size as the Oden and with the same capacity. I can confirm that the price per unit is in the region of SEK 1 billion. But I don't know whether they will have diesel-electric propulsion like the Oden. That remains to be seen", said Stefan Eliasson, who was acting MD then but became the permanent MD in September, to Shipgaz
and he continued:
  "There is a strategy for offshore and icebreaking activities when it comes to existing vessels, but we realise that very much will be happening in the offshore field in the next few years in the US and Canada and in the Arctic areas. In order to develop the concept, we thus want to order powerful icebreakers that can operate in tough environments. In the Arctic, we have ice conditions with three-metre thick multi-year ice."
  However, there will probably be no orders in 2010. One of the main reasons is the oil catastrophe in the Gulf of Mexico.
  "We are engaged in several discussions with oil companies, and we see that they are looking at 2014–2015 for different projects. So hopefully we will receive concrete proposals next year", says Stefan Eliasson.
  "The oil catastrophe in the Gulf of Mexico has had considerable consequences especially for American oil companies. However, the Obama administration has now removed the imposed moratorium on deepwater exploratory drilling, which is very positive.
"


Pierre Adolfsson"



http://www.shipgaz.com/news/top20/top1_news.php > Löytyy linkin takaa jonkun aikaa...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

#368
Suomen merenkulku 10-11/2010 sivut 40-41:

http://www.seacommand.fi/media/SM_10-11_2010_Netti_2.pdf

Tuota, tähän minulla ei ole mitään lisättävää.

EDIT: Hitusen turhan pitkä lainaus poistettu/MP.

EDIT 2: Shipgaz 04/2010 (03.09.2010):

"Shouldn't have
gone ashore"
Retiring head of icebreaking in
Finland Atso Uusiaho confesses
that he never stopped
longing to go back
to the sea."

Oli mennyt multa ohi, mutta: "Shouldn't have gone ashore" 100% samaa mieltä.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

http://tv1.yle.fi/juttuarkisto/tasta-puhutaan/mot-jaanmurtoa-valimerella

"MOT: Jäänmurtoa Välimerellä

Monitoimimurtaja huilaa italialaisella telakalla.

TV1 maanantaina 15.11. klo 20.00

Suomen monitoimimurtajat tekevät tappioita maailmalla. Kotimaisen jäänmurron hinta nousee.

Merenkulkulaitoksen johto jäi kymmenisen vuotta sitten kiinni monitoimimurtajien vuokraustoimintaan liittyneistä lahjuksista. Jutussa langetettiin ehdollisia vankeustuomioita, ja laitoksen johtajat joutuivat eroamaan.

MOT päätti selvittää, miten murtajabisnes on sujunut skandaalin jälkeen.

Mikä on norjalaisten rooli?
Kävi ilmi, että valtion omistamat kolme monitoimimurtajaa tekevät raskaita tappioita seilatessaan maailman merillä ns. offshore-toiminnassa. Suomalaiset Botnica, Fennica ja Nordica eivät pärjää hintakilpailussa öljy- ja kaasukentillä avustavien uudempien erikoisalusten kanssa.

Tänä syksynä jäänmurron tilauksia hoitava Liikennevirasto teki uuden, entistä huomattavasti kalliimman sopimuksen seuraavien 15 vuoden jäänmurrosta kotimaan laivareiteillä.

Toimittaja Magnus Berglund kysyy ohjelmassa, miten offshore-toiminnan tappiot ja kotimaan jäänmurron hinnankorotus liittyvät toisiinsa.

Tutkimustyö herätti muitakin kysymyksiä. Niiden selvittämiseksi oli käytävä Norjassa, joka on offshore-liiketoiminnan johtava maa. Alalla on vaikea toimia ilman norjalaisia välittäjiä. Mutta vetävätkö norjalaiset välistä, kuten on epäilty?

Berglund löysi Botnican Välimereltä. Alus on parhaillaan toimettomana parkissa italialaisella telakalla. Aluksen kapteeni kertoo muun muassa, että jäänmurtotaidot pääsevät ruostumaan Välimerellä ja Meksikonlahdella seilatessa.

MOT"

Katsokaa ihmeessä.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

MOTin blogista:

"Avoin kirje ministeri Vehviläiselle
Magnus Berglund

Valtionyhtiö Arctian offshore-toiminnan liikevaihto oli viime vuonna 17,0 miljoonaa euroa. Tulos oli 7,1 miljoonaa euroa tappiollinen. Vuonna 2008 tappiota kertyi 6,1 miljoonaa. Arctian toimitusjohtajan Tero Vaurasteen mukaan tästäkin vuodesta tulee tappiollinen.

Monitoimimurtajien Fennican, Nordican ja Botnican tehtävä on ansaita rahaa maailman merillä jäänmurtokauden ulkopuolella. Arctian offshore-toiminnan pitäisi tuottaa niin hyvin, että suomalaisesta jäänmurrosta tulisi halvempaa. Nyt tavoite ei toteudu: offshoresta on tullut riippakivi, jolle omistajan, Liikenne- ja viestintäministeriön, on pakko tehdä jotain.

Yhdellä murtajista, Botnicalla, ei ole lainkaan jäänmurtosopimusta Suomeen, eikä se ole murtanut jäätä Itämerellä kolmeen vuoteen. Silti se seisoo parhaillaan Italiassa, Triesten satamassa ilman rahtaussopimusta. Botnicaa ei nähdä Suomen vesillä myöskään ensi talvena, vaikka jäätilanne olisi viime vuotista pahempi. Arctian hintalappu on liian kova Liikennevirastolle. Kolmen viikon siirtoaika Adrianmereltä menisi täysin asiakkaan eli valtion piikkiin.

Liikenne- ja viestintäministeriön omistamalla Liikennevirastolla ei ole varaa ostaa ministeriön omistamalta Arctialta monitoimimurtaja Botnican palvelua. Botnica on monitoimimurtajista uusin. Se valmistui 1998. Aluksen hinta oli 50 miljoonaa euroa; 45 miljoonaa euroa tuli valtion budjetista, 5 miljoonaa EU:sta.

Meillä omistajilla on kaksi vaihtoehtoa. Joko uskotaan haaveisiin siitä, että kaikki muuttuu parhain päin, että jo vähän ikääntyneille aluksille saadaan paremmin tuottavia tehtäviä joskus, jossakin. Tässä vaihtoehdossa on se riski, että tappiot vain jatkuvat.

Toisesta vaihtoehdosta ei ole edes laadittu uskottavia laskelmia ja analyysia: Olisiko loppujen lopuksi halvempaa tuoda monitoimimurtajatkin Katajanokalle kesäkaudeksi. Vaihtoehto on ikävä Arctian johdolle, jolle offshore tuo pientä glamouria harmaaseen arkeen. Tämä vaihtoehto on ehkä ikävä myös Merimiesunionille ja sen jäsenille, koska monitoimimurtajilla on hyvät ehdot, ja työpaikkojen menetys olisi väistämätöntä.

Tämän illan MOT-jaksossa Arctian juuri eläkkeelle siirtynyt jäänmurtojohtaja muistuttaa, että jäänmurto on Suomen teollisuudelle ja kauppamerenkululle elinehto, mutta offshore ei. Offshore-liiketoiminta ei sovi yhteen jäänmurron kanssa. Jäänmurto joutuu nyt maksamaan offshoresta. Hän heittää pallon liikenneministeri Anu Vehviläiselle: Tee jotain!"


"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

"Kullanvuolennassa" voi tulla takaiskuja:

"• Merkittiin tiedoksi Arctia Services Oy:n tiedote koskien ongelmia Grönlannin verotuksessa."

Seacommand

Taisi tulla tuplaverot sekä Suomeen että Grönlantiin?

Tosin taitaa koskea ainoastaan palkkoja?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Arctia päivitellyt saatavuuksia:

"Alusten saatavuus

Botnica MSV 17 May 2011   Baltic Sea
Nordica MSV 28 April 2011   Baltic Sea
Fennica MSV 1 July 2011     Baltic Sea"

Huomiota herättää: Baltic Sea.

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Hiukan ihmettelen tätä:

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1298736

(Terveiset F.Ö:lle) eli kraanaa ei ole vaihdettu, vaikka GDV:n mukaan vanha oli "available" jo vuodenvaihteessa.

Samoin isohkojen AHTS:n day rate nyt tasolla 10000-15000 GBP eli isohko subsea construction ois kai tasoa 15000-20000 GBP/vrk?

Tosin tälläisten bunkkerirosvojen dayrate lienee 3000-5000 GBP/vrk pienempi ja Arctia yleensä myy -30% alle torihintojen.

Onko nyt niin ettei Arctia pysty maksamaan noita uusia kraanoja edes rahoitusleasingilla (Fennicakin tulee Turkuun makaamaan määrittelemättömäsi ajaksi). Eli onko konkurssi tulossa ennen juhannusta?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Jani Aas

Näkyy olevan Nordicalla matka kohti Eydehavnia.