Moulinexien kesäkeikoista

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 19.06.2001, 22:34:52

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

Jäänmurtokausi avattiin tänä vuonna Alaskassa

LainaaJäänmurtokausi avattiin tänä vuonna Alaskassa

Fennica ja Nordica ovat päättäneet tämän vuoden rahtauksensa Alaskassa. Viimeinen helikopteri lähti Nordicalta sunnuntai-iltana 11.11.2012 paikallista aikaa vieden mukanaan loputkin muiden yhtiöiden työntekijät.

Alukset suuntaavat nyt länteen ja jatkavat Koillisväylää pitkin kohti kotimaata.

Alaskassa avattiin myös tämän vuoden jäänmurtokausi Arctian murtajien osalta.

Fennican ensimmäinen jäänmurtoavustus oli jo lokakuun viimeisenä päivänä. Avustettavia aluksia on ollut kaikkiaan kuusi kappaletta ja mailejakin on kertynyt useita satoja.

Viimeisenä avustustehtävänään sekä Nordica että Fennica avasivat ränniä uudelle amerikkalaismurtaja Aiviqille, joka hinasi perässään porauslautta Kullukia.

;D
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

Onko tämä tulkittava niin, että amerikkalaiset jäänmurtajat ovat niin huonoja, että Suomessa huonoksi havaitut monitoimimurtajatkin ovat parempia? ;)

Janne Koskinen

#497
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 13.11.2012, 13:01:27
Onko tämä tulkittava niin, että amerikkalaiset jäänmurtajat ovat niin huonoja, että Suomessa huonoksi havaitut monitoimimurtajatkin ovat parempia? ;)

Aiviq:a on kai myyty jäätämurtavana AHTS:nä? ei jäänmurtajana vaikka sitä sellaiseksi lehdistössä mainitaan. Olen ollut j/m Urholla tekemässä ränniä MSV Fennicalle (oli jonkun uuden haarukkamaton testausta) , kun se hinasi jotain ruori/potkurivikaista hollanderia. Olisihan Aiveq voinut tehdä ränniä Fennicalle, mutta oletettavasti Aiviq on "purpose built AHTS:na" varustettu paremmilla vinsseillä yms. rigin hinausta varten vaikka Fennicastakin sellaiset löytyy.

http://en.wikipedia.org/wiki/Aiviq

"Alviq is an icebreaking anchor handling tug supply vessel (AHTS)"

"It will be the world's largest and most powerful anchor-handling icebreaker."
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

ABS:n mukaan Aiviq on "Ice Breaker, Towing Vessel, Ice Class A3". Tehoa on enemmän kuin suomalaisissa monitoimimurtajissa (16 MW) ja runkomuoto on "jäänmurtajamainen", joskin varsin kulmikas. Mekaaninen voimansiirto säätösiipipotkureilla ja suulakkeilla on toki oma lukunsa. Näin lonkalta veikkaisin, että alus on jotakuinkin samalla tasolla pienemmän Tor Viking II:n kanssa ja pärjännee hyvin tasaisessa jäässä, mutta Itämeren valliintuneisiin jääkenttiin siitä tuskin olisi. Omistajan mukaanhan jäänmurtokyky on, kuten Wikipedian artikkelissakin mainitaan, viisi solmua metrin paksuisessa tasaisessa jäässä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

#499
Sen verran mitä MT Venäjän pohjoista rannikkoa näyttää, voisi avustavaksi ydinmurtajaksi päätyä jokin niistä kolmesta, joita viime talvina nähtiin Suomenlahdellakin. Tämän päivän position mukaan lähimpänä eli eniten idässä olisi Rossiya.

TV II on ilmeisesti demobissa ja täydentämässä Dutch Harborissa.

Edit: TV II jatkaa vielä Seattleen. Ajankohta huomioon ottaen Panama alkaa näyttää enemmän todennäköiseltä kuin Koillisväylä.

Edit 2: Koillisväylän itäosissa Wrangelinsaaren eteläpuolella, jossa F ja N odottelevat, olivat tänään matkalla itään ilmeisesti edellistä konvoita viemässä sekä Rossiya että Vaygach. Todennäköisesti siis toinen tai molemmat näistä tulevat sitten olemaan avustamassa.

Lisäksi ohessa VSS:n  kolmannen kvartaalin tuloksista:
http://www.vikingsupply.com/event/doLink/famid/321597
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

Vastauksia Koillisväylän matkaan:

"
Neljä jäänmurtajaa halkoo Koillisväylää




19.11.2012





Wrangelin saaren edustalla odottaneiden Fennican ja Nordican kotimatka alkoi todenteolla maanantai-iltana 19.11.2012 noin klo 18 Suomen aikaa.

Ensin venäläinen atomijäänmurtaja Rossiya toi jääluotsit keulaluukun kautta molempiin suomalaismurtajiin. Sen jälkeen saattue järjestäytyi matkaa varten. Rossiya kulkee ensimmäisenä, sitten Fennica, kolmantena atomimurtaja Vaigach ja viimeisenä Nordica.

Venäläisen jääluotsin mukaan matka Novaya Zemlyalle taittuu noin kuudessa ja puolessa vuorokaudessa. Fennican  ja Nordican on tarkoitus tehdä miehistönvaihto Norjassa.

Arctian murtajat ovat viimeiset, jotka kulkevat läpi Koillisväylän tällä kaudella. Rosatomflotin mukaan tämän vuoden saldoksi tulee siten 47 alusta. Ennen Fennican ja Nordican saattoa, venäläismurtajat avustivat LNG-tankkeri Ob Riverin Snövitin kaasukentältä Beringin salmeen."

Tarvitsevat näemmä molemmat vispilät oman murtajan ja jääluotsin. Samalla tulee Aqua Ankkojen kestotesti vaikka murtaja edellä kulkeekin.

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

#501
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 20.11.2012, 10:17:17

Tarvitsevat näemmä molemmat vispilät oman murtajan ja jääluotsin. Samalla tulee Aqua Ankkojen kestotesti vaikka murtaja edellä kulkeekin.

Edes parjatut monitoimimurtajat eivät Koillisväylän tämänhetkisissä jääoloissa "tarvitse" ydinkäyttöistä jäänmurtajaa eteensä tahi niiden miehistö venäläistä jääluotsia navigoimaan vallikenttien ympäri. Veli venäläinen ei vain anna ulkomaisten alusten seilata omin nokkinensa ja omalla vastuulla, vaikka olisivat millaisia polaarimurtajia. Kyllähän netissäkin pyörii kuvia kauppalaivoista, joita 50 Let Pobedy ja kumppanit avustavat käytännössä avovedessä.

Vaygachkin on mukana todennäköisesti vain siksi, että Ob Riverin saattamiseen tarvittiin kaksi murtajaa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 22.11.2012, 02:03:59
Vaygachkin on mukana todennäköisesti vain siksi, että Ob Riverin saattamiseen tarvittiin kaksi murtajaa.
Ainakin SST:n pariviikkoisen uutisoinnin mukaan aluksi puhuttiin vain yhden ydinmurtajan tulosta avuksi, mikä siis puoltaa tätä olettamustasi.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Mika Honkonen

nordica ja fennica näyttäis olevan tanskassa. Eli kohta kotinurkilla
"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Ari Palmu


Tuomas Romu

Aiviqilla näyttäisi olevan muitakin "ongelmia" Cattien hajoilun lisäksi:

http://www.youtube.com/watch?v=1oBZYUhceYE
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tero Lahdenranta

Lainaus käyttäjältä: Ari Palmu - 29.12.2012, 00:09:15
MV Aiviq on ollut ongelmissa

http://gcaptain.com/shells-aiviq-breaks-down-in-alask-while-towing-shells-arctic-drilling-rig/

Liittyy ehkä jotenkin tähän keskusteluun

http://www.adn.com/2012/12/31/2739314/shell-drilling-rig-is-adrift-again.html

LainaaRoyal Dutch Shell's Kulluk drilling rig, re-secured to two vessels with towlines early Monday, grounded around 9 p.m. in rocky water off the southern coast of Kodiak Island during a pounding Gulf of Alaska winter storm, according to the U.S. Coast Guard.

Moninaisten vaiheiden jälkeen tuo lautta sitten ajautui kiville. Saa nähdä millä tavalla tämä mahtaa vaikuttaa ensikesän porauksiin Alaskassa ja sitä kautta Fennican ja Nordican rahtaukseen.

Janne Koskinen

Arctian kannalta kannattavin rahtaus on olla Hietalahdessa rahtaus päällä.  :D

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

#508
Saa nähdä, kuinka tämä katastrofi vaikuttaa arktiseen öljynporaukseen noin yleisesti. Todennäköisesti koko alan tulevaisuus läntisellä pallonpuoliskolla riippuu tuosta Shellin pilottiprojektista, joten tuo jatkuva koheltaminen hieman kyllä hirvittää. Täkäläisestä kritiikista huolimatta suomalaiset monitoimimurtajat ovat noilla vesillä kyllä erottuneet edukseen.

Tuolle (epäonnistuneelle) hinausoperaatiolle on näemmä perustettu nettisivukin:

http://www.kullukresponse.com

gCaptainin foorumilla joku heitti hyvän:

LainaaAnyone see the irony in the fact that everything that Shell sent up there is ice classed and has had every problem under the sun except with ice? I wonder what the bean counters make of that, ice class proved successful? Ice class not needed?
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

#509
http://www.huffingtonpost.com/2013/01/01/drifting-shell-drill-ship-grounds-alaska_n_2391742.html

""Shell and its contractors are no match for Alaska's weather and sea conditions either during drilling operations or during transit," Lois Epstein, Arctic program director for The Wilderness Society, said in an email."

Allekirjoittaneesta ei parhaalla tahdollakaan saa kovin vihreää, mutta Shell on kyllä valinnut totaalisen väärän kaluston ja tällä kertaa Arctialle "puhtaat paperit" samoin venäläisille; taisi Jeremy Clarkson olla oikeassa amerikkalaisten suhteen?

Oma valistumaton, subjektiivinen ja muutaman tuhannen mailin päästä annettu arvio: Alaskan (koe)poraus on sinällään OK, mutta kalustoa ei voi pitää oikein valittuna ja Kullukista on sanottava että se olisi pitänyt hinata pois 2,5 kk sitten ja pätee samaan pohjoiseen latitudiin kaikkialla maailmassa. 1990-luvulla marras-maaliskuu esim. Pohjanmerellä ei edes koitettu aloitta mitään "contruction projecteja" ko. kuukausina, vaan laivat seilasivat esim. Brasiliaan tai jäivät makaamaan kaijaan. Sitten rakennettin isompia ja voimakkaampia laivoja, mutta projektit seisovat silti talvikuukausina.

OT:

Kokonaan oman lukunsa on windfarming-industry, jossa olen ollut viime ajat.  Sen suurempaa resurssien hukkaan heittoa en ole kokenut ja esim. "bubble curtain" (=pulputtava letku myllyn jalan  ympäri "hammering" operaation ajan, jotteivat valaat saa päänsärkyä) on niin suurta huijausta etten voi sanoin kuvailla. Tämän jälkeen esim. Viron öljyliuskeen poltto tuntuu ympäristöteolta, varsinkin nykyaikaisin katalysaatorein.  ;)

Sitäpaitsi 4% Suomen soista antaisi liikennepolttoaineen 50 vuodeksi. Ruotsissa turvetta kutsutaan hitaasti uusiutuvaksi energiaksi ei fossiiliseksi energiaksi, mutta sehän ei "tietyille piireille" sovi. Toisaalta on meillä sen verran huono hallitus, että parempi jättää turpeennosto viisaimmille jälkipolville.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama