Karjalankoski ja Koski

Aloittaja Heikki Saraste, 14.10.2008, 11:35:36

« edellinen - seuraava »

Joonas Vähämäki

#1
Näin asiaan perehtymättömälle voisi olla ihan kiva tietää, mikä laivojen käyttötarkoitus on. Eli minkälaista reittiä/risteilyä ajavat. Kyllähän tuo Karjalankoski melkoisesti hienommassa kunnossa on, vaikka ilmeisesti kyseessä on sisaralukset tai ainakin saman aikakauden sisävesihöyryt. Selvästikin Koskea on rempattu, mutta ei välttämättä yhtä isolla rahalla, eikä siten yhtä nätin näköiseksi.

Juha Luomanmäki

Selvennykseksi mainittakoon etteivät ole sisarlaivoja, eivät edes veljeksiä. Karjalankoskihan on aito höyrylaiva ja Koski taasen on vanhaan runkoon uudelleen rakennettu, dieselöity, vanhaa sisävesilaivaa jäljittelevä teos, risteilee kesäisin Kuopion alueella.
Karjalankoskesken viimeisistä liikkeistä ei tietoa mutta ajeli muistaakseni Saimaan Laivamatkat Oy:n väreissä Savonlinnasta Joensuuhun viimeisinä kesinään ko.varustamon omistuksessa.

Tottahan Karjalankosken ulkonäkö on ihan jotakin muuta kuin Koski-laivan, ensinmainitussa kun on käytetty rakennusmateriaalina kansirakenteissa aitoa puuta ja kunnollinen "ootraus" viimeistelynä, kun taasen Kosken kasaamiseen käytetty vaneria -tosin puutahan sekin on.

Pekka Hömppi

Lainaus käyttäjältä: Juha Luomanmäki - 14.10.2008, 15:41:47
Karjalankoskesken viimeisistä liikkeistä ei tietoa mutta ajeli muistaakseni Saimaan Laivamatkat Oy:n väreissä Savonlinnasta Joensuuhun viimeisinä kesinään ko.varustamon omistuksessa.


Syyskuussa 2007, Piirosen veljekset Heinävedeltä, ostivat S/S Karjalankosken Olavi Ebelingiltä. Laivalle on luvassa laituripaikka Kuopiossa Maljalahden satamassa, mistä se ensimmäiset 57 vuottaan ajoi Muuruvedelle ja Karjalankoskelle. Näin kertoo Laiva-lehti 3/2008.

Lasse Reunanen

Hienoon kuntoon on Piiroset Karjalankosken laittanut. Olikin jo päässyt vähän rapistumaan Ristiinassa maatessaan viime vuodet. Vielä kun kunnostuksen yhteydessä olisi palauttanut vanhaan asuun verkkoreelinkiseksi, niin olisi ainakin minun mielestäni vieläkin hienompi.
Halko on laivan ainoa oikea voimanlähde, mutta hätätapauksessa korvaavatkin polttoaineet tulevat kysymykseen.

Lauri Pakkanen

Eivätkös satamahuhut kertoneet, että nämä Koski-laivan omistajat yrittivät myös Karjalankoskea ostaa. Jokainen voinee harrastaa pientä ajatusleikkiä laivan mahdollisesta nykykunnosta, jos näin olisi tapahtunut. Toisaalta, vanerikauppiaita voi harmittaa..

Karjalankosken nykyisille omistajille aplodit, aivan mahtavaa työtä!

Tässä vielä yksi syksyinen valokuva (laittaisin sen tähän tyylikkäämminkin, mutta macbook ei tunnu juttelevan tämän forumin kanssa):
http://1.bp.blogspot.com/_ovgsRmR4X5M/SPx5rsfc2kI/AAAAAAAAAtM/G-sY7gxaph8/s1600-h/karjalankoski.jpg
Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Tatu Miettinen

Korsteeniin oli kuitenkin jäänyt vielä muistoksi vanhasta E-kirjain... Muutenhan laiva on myös tunnusten maalausta myöten aika rokkaavassa kunnossa  :thumb:

Ilari Eskelinen

Minkälainen korsteenimerkki aluksessa on alunperin ollut?

Tässä vielä kuvalinkkä ilmeisesti muutaman vuoden takaisiin kuviin.