Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Ilves Valta

Oli kyllä ihan mukava yllätys, että Ruotsissa jatkettiin perinteisellä nimeämislinjalla – vaikka sitäkin kevyesti uudistaen, sillä Idunhan on jumalatar, kun aiemmat ruotsalaismurtajat ovat kaikki olleet miespuolisten hahmojen mukaan nimettyjä (tai no Ymerin sukupuoli on kysymysmerkki, hänestä syntyivät jotunit niin oliko hän nyt sitten mies vai nainen, vai jotain muuta? Joka tapauksessa Idun on ensimmäinen naisen mukaan nimetty ruotsalainen murtaja).

Olisikohan liikaa toivottu, että seuraava suomalaismurtajakin olisi nimeltään perinteisempi, näiden viime vuosikymmenien bisneskonsulttinimien sijaan?

Tuomas Romu

Jos minulta kysyttäisiin, niin mielestäni aika olisi kypsä uudelle Murtajalle.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Vladivostokissa Venäjän kaukoidässä rakenteilla olevalla Katerina Velikaya -nimisellä jäätämurtavalla offshore-huoltoaluksella sattui tulipalo, jossa kuoli yksi ja loukkaantui kolme työntekijää:

RBC: При пожаре на уникальном судне «Катерина Великая» погиб человек (Google-käännös)

Kyseessä on yksi neljästä Damenin IBSV 10022 -konseptiin perustuvasta jäätämurtavasta offshore-huoltoaluksesta, joita Zvezdan suurtelakka "ison kiven juurella" Bolshoy Kamennyssa on väkertänyt kohta jo kymmenen vuoden ajan. Tämänkin aluksen piti alkuperäisen aikataulun mukaan valmistua jo vuoden 2019 kolmannella vuosineljänneksellä. Aluksesta tekee erikoisen sen venäläisvalmisteiset Sapphire-ruoripotkurit, joita on kehitetty ABB:n Azipod-laitteiden kilpailijaksi yhdessä yhdysvaltalaisen GE:n kanssa. Muutoin alus on samaa kokoluokkaa kuin Helsingin telakalta viime vuosina valmistuneet offshore-jäänmurtajat.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 04.04.2024, 07:15:48 Jos minulta kysyttäisiin, niin mielestäni aika olisi kypsä uudelle Murtajalle.
Entäpä jos Suomen seuraava uudismurtaja valmistuu vuonna 2045, jolloin sen nimeksi luonnollisesti tulisi kansainvälisen mallin mukaan "50 vuotta voitosta-50 år från seger" ja aluksen uudenmallisista jäänmurto-ominaisuuksista (millaisia ne sitten ikinä olisivatkaan) käytettäisiin nimeä "Den glider in"..?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Tuomas Romu

#799
Steerprop on valittu toimittamaan propulsiojärjestelmä ja keulapotkurit Kanadan rannikkovartioston uusiin monitoimialuksiin ("kevyisiin jäänmurtajiin"). Tilaus käsittää sarjan kuusi ensimmäistä alusta, joista kussakin on kaksi ruoripotkuria perässä ja kaksi ohjailupotkuria keulassa. Erityisen tilauksesta tekee se, että ruoripotkureissa on vastakkain niin sanotut pyörivät potkurit (contra-rotating propellers eli CRP; Steerprop viittaa ruoripotkurilaitteeseensa vaihtamalla viimeiseksi sanaksi "propulsor").

Steerprop Selected to Supply Main Propulsion and Tunnel Thrusters for Canadian Coast Guard Multi-Purpose Vessels Program

Huumorimies voisi todeta, että Suomi onnistui lopulta vakuuttamaan pohjois-amerikkalaiset nelipotkurisen jäänmurtajan erinomaisuudesta...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#800
Kiinassa rakenteilla oleva tutkimusalus Tan Suo San Hao, josta kirjoittelin viestiketjussa aiemmin, laskettiin vesille eilen.


Raapustelin laivasta englanninkieliseen Wikipediaan artikkelin, josta löytyvät tärkeimmät tekniset tiedot lähdeviitteineen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Tan_Suo_San_Hao

Samalla telakalla on rakenteilla myös pienempi jäävahvistettu tutkimusalus Ji Di, josta niin ikään olen kirjoitellut aikaisemmin.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#801
Chilen laivaston uusi Antarktis-laiva Almirante Viel on vihdoin merikokeilla. Alusta on rakennettu pitkään ja hartaasti paikallisella ASMARin telakalla ja se on toistaiseksi suurin Etelä-Amerikassa rakennettu jäätämurtava alus. Argentiinan laivaston Almirante Irizar tunnetusti rakennettiin Helsingin telakalla, kotimaassa rakennettu ja sittemmin Etelänapamantereen vesille uponnut Bahia Paraiso oli uppoumaltaan pienempi, ja Argentiinan uusi jäätämurtava huoltoalus on vielä suunnitteluasteella.

Chile's newest icebreaker completes its first week at sea

Almirante Vielin pääsuunnittelija on kanadalainen Vard Marine, mutta sen runkomuodon on kehittänyt ja jäämallikokein testannut suomalainen Aker Arctic.

Chilen edellinen jäänmurtaja, niin ikään kontra-amiraali Óscar Viel y Toron mukaan nimetty Almirante Oscar Víel, upotettiin SINKEX-harjoituksessa helmikuussa 2019. Vuonna 1969 rakennettu alus oli alkujaan Kanadan rannikkovartioston jäätämurtava väyläalus CCGS Norman McLeod Rogers ja siinä oli alustyypille varsin epätyypillinen voimanlähde: neljän dieselmoottorin rinnalla oli kaksi pientä kaasuturbiinia. Aluksen pääkoneet vaihdettiin kuitenkin 80-luvun alussa pieniruokaisempiin Fairbanks-Morsen 38D8-1/8-tyyppisiin vastaiskumoottoreihin, jotka ovat näin jälkikäteen ajateltuna varsin yleiset jäänmurtajakäytössä: Neuvostoliittohan rakensi peräti 32 pientä jäänmurtajaa, joihin tuli samoilla piirustuksilla Neukku-Ukrainassa valmistetut 13D100-tyyppiset pääkoneet. Samat 30-luvulta peräisin olevat kolkottajat löytyvät myös Jenkkien rannikkovartioston Bay-luokan jäätämurtavista hinaajista ja niitä löytyy varavoimanlähteenä myös tähtilipun alla purjehtivista ydinkäyttöisistä sukellusveneistä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Neuvostol... Venäjällä maailman suurimman ydinmurtajan rakentaminenkin on nytkähtänyt taas pykälän eteenpäin:

After four years of construction in slow motion, Russia now gives speed to giant nuclear icebreaker

Pahasti aikataulustaan myöhässä olevan, Rossiya-nimen saavan jäänmurtajan vaiheita on muistaakseni kerrattu tässäkin viestiketjussa. Itse pidän projektia edelleen niin sanottuna "valkoisena norsuna".
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#803
Riian satama on myynyt jäänmurtaja Forosin virolaiselle yhtiölle miljoonalla eurolla.

TV3.lv: Rīgas brīvostai beidzot izdevies pārdot ledlauzi "Foros" – igauņiem par miljonu eiro

Kyseessä on vuonna 1983 Helsingin telakalta Neuvostoliittoon uudisrakennusnumerolla 460 toimitettu jäätämurtava pelastusalus Fobos.
All information and details given in good faith but not guaranteed!