Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 10
11
Matkustaja-autolautat / Vs: NLC Ferryn merenkurkun liikenne
« Uusin viesti kirjoittanut Kalle Id 14.02.2018, 20:44:28  »
Vaasan kaupungin ja Uumajan kunnan yhteinen kehitysyhtiö Kvarken Link on lähettänyt kiinnostustiedustelut uuden laivan rakentamisesta 17:lle telakalle. Tarkoituksena on kartoittaa, mitkä telakat ovat kykeneviä suunnitellun laivan rakentamaan ja mikä uudisrakenteen todellinen hintaluokka olisi. Vasabladet kertoo aiheesta tarkemmin toisella kotimaisella: https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/178255
12
Muu merenkulku / Vs: Venäläisyhtiö ostamassa puolet STX:n Helsingin telakasta?
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 13.02.2018, 11:53:33  »
* = Musta on hassua, miten venäläisestä yrityksestä puhutaan aina Suomessa englanninkielisellä nimellä. Eikö oikeaoppisesti pitäisi puhua joko venäjänkielisellä nimellä (Objedinennaja sudostroitelnaja korporatsija) tai sitten kääntää nimi suomeksi jos jollekin kielelle käännetään?

Firman virallinen englanninkielinen nimi istunee paremmin tämän päivän suomalaisen lukijan suuhun/korvaan/silmään, eikä tällöin myöskään tarvitse huolehtia translitteroinnista. Eri asia olisi, jos yrityksellä ei olisi englanninkielistä nimeä ja sille yritettäisiin keksiä sellainen, suomenkielisestä puhumattakaan. Itse karsastan mm. Viipurin, Amiraliteetin ja Baltian telakoita...

Sen sijaan toisinaan pistää silmään venäläisen lyhenteen (OSK) käyttäminen yhdessä englanninkielisen nimen kanssa. Se on joko-tai, ei sekä-että.

edit: Itse toisinaan käytän OSK:ta lyhenteenä jos en "avaa" sitä puheessa (tai tekstissä). Helpompi lausua.
13
Muu merenkulku / Vs: Venäläisyhtiö ostamassa puolet STX:n Helsingin telakasta?
« Uusin viesti kirjoittanut Kalle Id 13.02.2018, 10:21:58  »
Sinällään sääli, jos menee ulkomaiseen omistukseen, vielä marraskuussa kun Arctech ja OSK* puhuivat suomalaisen omistajan tai omistajien etsimisestä. No, historian valossa ei mikään valtava yllätys, että suomalaista pääomaa ei kiinnosta suomalaisen telakkateollisuuden omistaminen. Ja kroatialainen omistus toki mahdollistaa toiminnan jatkamisen paljon nykyistä paremmin, kun Yhdysvaltojen Venäjän-vastaisista pakotteista ei tarvitse välittää.

* = Musta on hassua, miten venäläisestä yrityksestä puhutaan aina Suomessa englanninkielisellä nimellä. Eikö oikeaoppisesti pitäisi puhua joko venäjänkielisellä nimellä (Objedinennaja sudostroitelnaja korporatsija) tai sitten kääntää nimi suomeksi jos jollekin kielelle käännetään?
14
Muu merenkulku / Vs: Venäläisyhtiö ostamassa puolet STX:n Helsingin telakasta?
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 13.02.2018, 09:58:02  »
Uutissivusto: Kroatialalainen Kermas aikoo ostaa 55 prosenttia Helsingin telakasta – "Sijoituksen koosta neuvotellaan"

Kroatialainen Kermas Group -konserni aikoo ostaa enemmistöosuuden Arctechin Helsingin-telakasta, kertoo World Maritime News -uutissivusto. Myyjänä olisi Arctechin nykyinen omistaja eli venäläinen United Shipbuilding Corporation eli USC.

Kauppalehti kertoi tammikuussa Kermasin mahdollisesta kiinnostuksesta Helsingin-telakkaan.

Nyt USC on vahvistanut World Maritime News -uutissivustolle tiedon, jonka mukaan USC myy 55 prosenttia Arctechista Kermasille. Samoin Kermas on vahvistanut ostoaikeensa World Maritime News -uutissivustolle.


https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uutinen/MxhqsHun
https://worldmaritimenews.com/archives/243892/croatian-kermas-eyes-arctech-helsinki-shipyard/

Toivottavasti tämä peliliike mahdollistaa Helsingin telakan toiminnan jatkumisen. Eiköhän nettien kommenttipalstoilla tämäkin saada käännettyä negatiiviseksi uutiseksi samaan tapaan kuin Turun telakan uusin risteilijätilaus...

16
Matkustaja-autolautat / Vs: Irish Continental tilaa uuden risteilylautan
« Uusin viesti kirjoittanut Kalle Id 12.02.2018, 14:30:11  »
Beckett voidaan käyttää vuoden 2020 uudisrakenteelle sitten?

Tämä ei muuten ollut ensimmäinen kerta kun Yeatsiä kunnioitettiin Irish Ferriesin laivan nimessä: Yeatsin "Lake Isle of Innisfree" -runo antoi nimensä kahdellekin Isle of Innisfree -lautalle.
17
Matkustaja-autolautat / Vs: Irish Continental tilaa uuden risteilylautan
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski 11.02.2018, 23:42:12  »
aika ja pitkällä on tämäkin alus..,  -kiitos Puolalaisten.... 
http://shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2809890

Eipä siis tullut uutuudesta Beckettiä, vaan W.B.Yeats.
Kauas näytelmäkirjallisuudesta ei tämäkään nimivalinta mene, sillä runoilija William Butler Y.oli aikanaan yksi Irlannin kansallisteatterin perustajista. Nobel-palkinnonkin hän sai, ja kuten monet muutkin irlantilaissyntyiset tekstinikkarit, päätyi elämänsä loppuvaiheessa Ranskaan.
18
Matkustaja-autolautat / Brittany Ferries NB !
« Uusin viesti kirjoittanut Harri Anttila 11.02.2018, 22:18:42  »
Oma logiikka ei pysy kärryil mitenkää et  Brittany tilaaa *taas* uuden aluksen ja ovat amaan aikaan vuakrannu Cotentin_in stenalle.... eikö orkl sii botskis ois ollu saumaa  jatkaa sitä ja ja ja JA  tehä siit sellanen mihin täää niide NB-projekti tähtää...
19
Matkustaja-autolautat / Vs: Irish Continental tilaa uuden risteilylautan
« Uusin viesti kirjoittanut Harri Anttila 11.02.2018, 22:14:46  »
Flensburgis niiiiin paljo tilauksia ja niiden kapasiteetti rajaalinen ja pahasti...  -mut ilmeisesti vaaa kannattaa Puolasta tilaaa blokkei...
20
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking tilaa uuden aluksen Kiinasta
« Uusin viesti kirjoittanut Harri Anttila 11.02.2018, 22:12:30  »
Meriklusterin kokoaminen toimivaks logisttikaks on aivan eri asi aku tehdä teräs-bloggei...
Siinäpä syy kans miks Jaaapanialaiset mokannu niii Prinsesss-cruisesi ko Aidan -uudisrakenteet... halua on mut logistiikka ei vaaa tomi jne

Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 10