Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtaja Voima 65 vuotta - Still going strong
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 12.02.2019, 15:12:44  »
Silloin maailman voimakkain jäänmurtaja...

Meinasin korjata, mutta vanhassa Mackinaw'ssa olikin vain 10000 akselihevosvoimaa ja tuplasti tehokkaampi Glacier valmistui vasta seuraavana keväänä...

edit: ...ja Neuvostoliiton höyrykäyttöiset murtajat olivat nekin vain kymmentuhathevosvoimaisia.

edit 2: ...ja nyt ihan oikeasti luovutan. Bongasin Wind-luokalle sellaisen lukeman kuin 12000 hevosvoimaa, mutta tämä onkin vain voimalaitoksen teho. Akselilla "potkua" on ollut vain tuo kymmenen kiloluupäätä.
22
Muu merenkulku / Vs: Raumalainen laivanrakennus
« Uusin viesti kirjoittanut Janne Koskinen 12.02.2019, 14:25:08  »
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/rauma-marine-constructions-haalii-tilauksia-tuloksenteossa-viela-haasteita-tulosmielessa-ollut-tuskaa/832cde6b-c769-485b-ba47-afd4d86531a9?_ga=2.34435745.1614003821.1549973974-1505077069.1549538996

Toivottavasti rahoitus on pitkällä jänteellä kunnossa ettei lopu kuin kanan lento.

Tulosta on jollakin aikavälillä saatava.

Kaikkea hyvää toivon vaikka omat kokemukset Raumalla rakennetuista ovat kammottavia.
Ehkä tällä kertaa onnistutaan paremmin ja ennen kaikkea vähemmin tärinöin.

Jos ei, niin joutaakin mennä.
23
Muu merenkulku / Jäänmurtaja Voima 65 vuotta - Still going strong
« Uusin viesti kirjoittanut Seppo Honkanen 12.02.2019, 11:37:12  »
Jäänmurtaja Voiman ( IMO: 5383158) luovutuksesta Merenkulkuhallituksen käyttöön tulee tänään 12.2.2019 kuluneeksi päivälleen 65 vuotta.
Silloin maailman voimakkain jäänmurtaja tuli maksaneeksi 1,5 miljardia markkaa (MMM 1955). Se oli vuoden 1975 rahassa n. 57 miljoonaa mk ja v. 2019 rahassa on n. 48 miljoonaa euroa.
Parhaillaan (12.2.2019 klo 11.30) Voima avustaa laivaa Haminaan.

Ja hieman lisää jäänmurron historiaa. Vuonna 1966 ilmestynyt Simo Salmisen ja Pertti "Spede" Pasasen laulama 'Keltainen jäänsärkijä' joutui poikkeukselliseen soittokieltoon Yleisradiossa. Syynä oli levyn lopussa Speden hihkaisu "Värssy Wällärille, pojat." Se tulkittiin loukkaukseksi Merimies-Unionin puheenjohtajaa Niilo Wälläriä kohtaan, joten levykuoreen tuli huomautus: Huom! Speden jäänsärkijää ei saa soittaa jäänsärkijälakon aikana. Toht. Miettunen.  Levy vapautettiin rajoituksesta 13.1.1968.
Sekä originaali 'Yellow Submarine' 1966 että saman vuoden suomi-jäänsärkijäversio olivat myyntimenestyksiä, eikä vähiten tekijöidensä ansiosta:
John Lennon, Paul McCartney, Ringo Starr, Juha Vainio, Jaakko Salo Speden ja Simon sekä Lähirannikkolaivaston soittokunnan ja kuoron ohella.
Jäätalvi 1966 olikin vuosikymmenen kovin: kaikki satamamme Rauman (mukaan lukien) pohjoispuolella oli jäätilanteen takia suljettava - sitä pitempään mitä pohjoisempana.

http://arctia.fi/ship/voima/
https://fi.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4%C3%A4nmurtaja_Voima
https://www.youtube.com/watch?v=m2uTFF_3MaA
https://www.youtube.com/watch?v=v4nbII60JSI
Lähteet: M-M-M 1955 (Otava 1954),
Kielletyt levyt, sata vuotta musiikin sensuuria (Jake Nyman, Gummerus 2017)
24
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2018-2019
« Uusin viesti kirjoittanut Ari-Jukka Perkiomaki 12.02.2019, 09:10:46  »
Uusi päivittäin päivittyvä KIINTOJÄÄ kartta:
http://balfi.nsdc.fmi.fi/fi.html :)
Ei mitään mullistavaa uutta tietoa, mutta kuitenkin. :)

Ale ihmettelee sen Instagramissa minne kaikki jäät katosi Vänernillä.  ???
"Odotellaan uutta jäänmuodostumista. Jos uutta jäätä ei enää muodostu, voisi matka takaisin pohjoiseen alkaa". Näin vapaasti käännän itse sen sanoman... ::)
25
Muut alukset / Vs: Uusi hinaaja Yxpilalle
« Uusin viesti kirjoittanut Aleksi Lindström 11.02.2019, 21:10:32  »
Yxpila Hinaus on jälleen kasvattanut laivastoaan ja ostanut Venäjältä hinaajan nimeltä EVGENY KOCHESHKOV, IMO 9253686. Aluksen uusi nimi on AQUILA, kutsu OJSQ ja MMSI 230679000.

EVGENY KOCHESHKOV Pietarissa 2011:

http://www.shipspotting.com/gallery/search.php?search_imo=9253686&search_uid=1717
26
Laivakuvaaminen / Vs: Rumimmat laivat
« Uusin viesti kirjoittanut Kimmo Rantanen 11.02.2019, 16:25:20  »
Tuon malmilaivan kansirakenne on kyllä varsin omalaatuisen näköinen:

https://www.vesseltracker.com/en/Ships/Mineral-Edo-9727352/gallery  ;D


Vähemmän tuulenvastusta. Tulevaisuudessa kansirakennus voisikin kääntyä tuulelle suosiolliseen asentoon ja toimia purjeena. Laakerit vaan alle.. ;)
27
Muu merenkulku / Vs: Telakat
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 11.02.2019, 08:28:11  »
Pietarissa sekä Baltian että Amiraliteetin telakat ovat slippejä; jälkimmäisellä on rakennettu 70,000 DWT:n arktisia tankkereitakin.

Katoavaa kansanperinnettähän nuo tuppaavat olemaan. Monilla telakoilla on myös käytössä erillinen vesillelaskuproomu, jolle keskeneräinen laiva liu'utetaan.
28
Muu merenkulku / Vs: Telakat
« Uusin viesti kirjoittanut Tauno Hermola 11.02.2019, 02:26:20  »
En osaa sanoa, paljonko vetotelakoita on, mutta esim. yli 49 000 GT:n 200 m pitkät vuonna 2006 ja 2007 valmistuneet M/S Pauline ja M/S Yasmine on rakennettu Flensburger Schiffbau-Gesellschaftin vetotelakalla. Enemmän taitaa olla niitä, joissa laiva rakennusvaiheessa on vaaterissa ja lasketaan veteen sivulle.

Tyylinäytteitä vesillelaskusta kummallakin tekakkatyypillä: https://www.youtube.com/watch?v=umTAAK6e95M
29
Muu merenkulku / Telakat
« Uusin viesti kirjoittanut Hannu Sarell 11.02.2019, 00:48:30  »
Täällä kun tietoa riittää niin paljonkohan on vielä laivanrakennustelakoita, joissa laivat rakennetaan vinoon luiskaan? Eli laiva on keula koholla koko rakentamisen ajan. Ja sitten irrotetaan kiilat ja alus valuu veteen. Haasteellinen rakennusalusta, kun työmaalla kuljet ylä-/alamäkeen. Sivusuunnassa nilkat vinossa. Tavallisesta vatupassista ei ole paljon hyötyä muuten kuin pituussuunnan laipioiden tsekkaamisessa. Nythän esim. Pernossa tehdään kuivatelakalla ja onko tuo köli sitten oikeasti se tulevan aluksen vaateri vai hienosäädetäänkö sitä vielä muiden kansien kohdalla? Helpointahan tietysti on, jos kannet/ lattiat ovat vaaterissa eikä muutaama aste jonnekin päin kallellaan.
30
Laivakuvaaminen / Vs: Rumimmat laivat
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 10.02.2019, 18:57:12  »
Tuon malmilaivan kansirakenne on kyllä varsin omalaatuisen näköinen:

https://www.vesseltracker.com/en/Ships/Mineral-Edo-9727352/gallery  ;D
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 10