Kouvolan Sanomat 03.08.09
Kuivan maan laivanvarustaja herätti höyrylaivan henkiin.
Höyrylaiva s/s Leppävirta seilaa taas Saimaalla nyt Kouvolalaisomistuksessa. Ei mikään mätäkuun juttu, että suomalainen sisävesilaiva on kouvolalaisomistuksessa vakkei Kymijoessa ei vielä kanavaa olekaan. Kouvolalainen yrittäjä Tuomo Salonen nimittäin sai laskettua Lauritsalassa maanantaina 27. heinäkuuta laajan entisöimisprojektin läpikäyneen s/s Leppävirran vesille. Neitsytpurjehduksensa alus suoritti Savonlinnaan ja parhaillaan höyrylaivaveteraani on oopperabasso Matti Salmisen ja tanssiorkesteri Soinnun tukikohtana kiertueella Salminen Saimaalla. Laivan taustayhtiönä on Tuomo ja Airi Salosen sekä poikiensa Vesa ja Tuomaksen omistama teollisuuspurkutyöyritys, umacon Oy, jonka kotipaikka on Kouvolaan liittynyt Anjalankoski. -Kyllä jännitti, kun Lauritsalan (huom! Kanavansuun telakka) telakalta viime sunnuntaina lähdettiin. Jokaista ääntä niin koneesta kun laivasta kuunneltiin, onko kaikki kunnossa. Matka Savonlinnaan meni hyvin, huokaisi Vesa Salonen Savonlinnassa helpottuneena. Heinävedeltä kotoisin oleva Tuomo Salonen syttyi idealle laivan ostosta, kun Leppävirran kaupunki (huom! kyllä se kunta vielä on) myi puoliksi uponneen s/s Leppävirran vuonna 2005. -Kunnostusoperaatiossa on mennyt paljon rahaa ja työtunteja ei lasketa. Laiva vaati perusteellisen kunnostuksen, esimerkiksi kansirakennelmat olivat lähes lahoja, Tuomo Salonen kertoo. Laivan kunnostus on tehty arkkitehti Timo Mikkosen suunnittelutyön perusteella vanhoja perinteitä kunnioittaen. Joitakin pieniä yksityiskohtia on vielä viimeisteltävänä. Alus on katsastettu 80 henkilölle, joista 40 saa olla samanaikaisesti yläkannella. Laivan miehistö koostuu kapteenista, konemestarista ja kahdesta kansimiehestä. Vaikka alus on Salosen perheen käytössä, ei Tuomo Salonen voi lähteä yksin kipparoimaan omistamaansa alusta. -Tämä vaatii aina mukaan tutkinnon suorittaneen kapteenin ja konemestarin. onneksi tällaisia henkilöitä on vielä olemassa. Elokuun alussa s/s Leppävirta ankkuroituu Lappeenrannan satamaan. Salosen perheyrityksen asiakkaita kuljetetaan kuninkuusravien aikana. -Tulevaisuudessa alus tulee olemaan perheen käytössä, yrityksen asiakaskäytössä ja kyllä sitä tullaan vuokraamaan myös halukkaille, Tuomo Salonen kertoo. Tällä hetkellä Suomessa on kymmenkunta purjehduskuntoista höyrylaivaa, joista ollaan kiinnostuneita Suomen rajojen ulkopuolellakin. Taannoin eräs saksalainen yrittäjä olisi halunnut ostaa suomalaisen sisävesilaivan Elbelle miljoonalla eurolla. Omistaja ei ollut halukas alusta myymään ja toiseksi Museovirasto ei edes antaisi myyntilupaa maamme rajojen ulkopuolelle. Ensimmäinen s/s Leppävirran ostaja ilmoittautui Tuomo Saloselle jo avajaisristeilyllä. Ohjelmatoimistoyrittäjä Ari Hakulinen Turusta oli kuullut laivan restaurointityöstä. Hänen ehdotuksestaan sitten syntyi parhaillaan menossa oleva Salminen Saimaalla -kiertue. Kuuden keikan kiertue päättyy tiistaina Punkaharjulle.