Luoteis-ja Koillisväylästä

Aloittaja Janne Koskinen, 02.09.2008, 09:43:15

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

#60
Aspo ja samantien ESL ovat nyt julkaisseet virallisen tiedotteen Kumpulan koillisväylän kierroksesta:

http://www.eslshipping.com/en/news/news/-/news/785/ESL+Shipping+to+operate+in+Russian+Arctic+areas

Tässä vielä Sjöfartstidningenin uutinen:

http://www.sjofartstidningen.se/esl-shipping-till-arktis/
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tauno Hermola

Taas lähtivät "Camilla Desgagnés" (Lundqvist'in vanha M/S Camilla) ja "Zélada Desgagnés" kohti Luoteisväylää jokasyksyiselle sealift-keikalle.

http://www.arcticsealift.com/en/medias/2015_CALENDAR_list_of_municipalities.pdf 

Pekka Laakso

#62
Kumpulan ja Arkadian (viime vuonna) Koillisväylän saagalle päätös Venäjän tuontilisenssimääräysten vuoksi:

"Supramax-alusten toteutunut rahtihintataso oli vertailukautta parempi ja markkinatilanteeseen nähden hyvä. Kuljetukset Venäjän arktisella alueella ovat onnistuneet toiminnallisesti erittäin hyvin henkilöstön erikoisosaamisen, aiempien kokemusten ja kilpailijoita tehokkaamman aluskaluston ansiosta. Uudet, kesken sopimuskauden voimaantulleet, Venäjän tuontilisenssimääräykset varustamon kuljettamalle norjalaiselle sepelille ovat kuitenkin keskeyttäneet liikenteen Venäjän arktisella alueella toistaiseksi."

"Supramax-alukset ovat lopettaneet tältä syksyltä liikennöinnin Venäjän arktisella alueella, mikä vaikuttaa kannattavuutta heikentävästi."

Tästäkin syystä uusia toiminta-alueita etsitään:
"ESL Shippingin tavoitteena on jatkaa laajentumista uusille alueille, joissa voidaan hyödyntää alusten itsenäistä lastinkäsittelykykyä sekä jäävahvistusta ja vähentää vuodenaikojen ja teollisuuden syklien vaikutuksia toimintaan."

http://www.aspo.fi/fi/media/tiedotteet/porssitiedotteet/-/stock/1961796/Aspo-konsernin+osavuosikatsaus+1.1.-30.9.2015
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#63
http://www.nsra.ru/ru/razresheniya/

Laiva nro 21. Tämän hetkinen määränpää enteilee Sabettaan matkaamista, oletan.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#64
Kotkasta lähti aamulla kiinalaisen COSCO-varustamon Hong Kongin lipulla oleva Tian Xi -rahtialus sellulastissa kohti Kiinaa Koillisväylän kautta. Edellisen viestini linkistä löytyy aluksen kulkulupa numerolla 130.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

S Liljeström

Anteeksi nyt, mutta olenko tipahtanut kehityksestä?
Olen ymmärtänyt, että tälle matkalle tarvitaan jäänmurtoa ym. assisteerausta!
Vai olisiko niin, että jäät todella ovat alkaneet sulaa?!

SL

Tuomas Romu

Harvaa jäätähän siellä näin kesäaikaan on, mutta tuuli voi painaa pohjoisen ahtojäitä myös rannikolle. Tästä syystä laivat kulkevat muutamaa poikkeusta Koillisväylällä saattueissa kesäkuukausinakin, tavallisesti ydinmurtajan perässä. Kun itse kävin viimeksi Obinlahdella viime vuoden maalis-huhtikuussa, sielläkin oli isoja avovesialueita ja heti perään puristavaa vallikenttää.

Tässä muuten eräs mielenkiintoinen seikkailu, jossa pyritään purjehtimaan Koillisväylän läpi aluksella, joka ei takuulla kulje metriäkään jäissä:

http://polarocean.co.uk/

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

#67
Maersk suunnittelee ensi vuoden syyskuuksi koematkaa Koillisväylällä yli 3000 TEU:n konttilaivalla. Kyseessä lienee "Suomalaisnimisiä laivoja" -ketjussa mainitun Vuoksi Maerskin jostain sisaresta tai itse siitä. Nehän ovat kooltaan tuota luokkaa ja jäävahvistettuja. Todennäköisesti kyseessä olisi positiointimatka Aasiasta Eurooppaan, minkä jälkeen laiva saattaisi jäädä joko Itämeren tai Kanadan liikenteeseen?

http://nsra.ru/en/glavnaya/novosti/n14.html
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#68
Jäikö entinen Shelltrans (nykyään venäläinen Chukotka +) Sannikovin salmen länsiosissa pelkästään jäihin kiinni, vai ajautuiko hiekkabankille? Tiedot ristiriitaisia eri lähteissä.

https://thebarentsobserver.com/en/arctic/2017/12/emergency-arctic-waters-oil-tanker-gets-stuck-ice-drifts-ashore#.WiWZ1XJ7pK9.twitter

http://maritimebulletin.net/2017/12/04/barents-observer-false-accident-alert/

Edit:

Lisäksi Greenpeace kiinnostui heti case-Shelltransista:

https://mobile.twitter.com/gparctic

:D
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#69
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 09.11.2017, 18:24:57
Maersk suunnittelee ensi vuoden syyskuuksi koematkaa Koillisväylällä yli 3000 TEU:n konttilaivalla. Kyseessä lienee "Suomalaisnimisiä laivoja" -ketjussa mainitun Vuoksi Maerskin jostain sisaresta tai itse siitä. Nehän ovat kooltaan tuota luokkaa ja jäävahvistettuja. Todennäköisesti kyseessä olisi positiointimatka Aasiasta Eurooppaan, minkä jälkeen laiva saattaisi jäädä joko Itämeren tai Kanadan liikenteeseen?

http://nsra.ru/en/glavnaya/novosti/n14.html
Tämä Maerskin Koillisväylän koematka pysyy aikataulussaan, laivaksi on paljastunut Venta Maersk.
http://www.highnorthnews.com/maersk-container-ship-embarks-on-historic-arctic-transit/
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 20.08.2018, 14:53:54
Tämä Maerskin Koillisväylän koematka pysyy aikataulussaan, laivaksi on paljastunut Venta Maersk.
http://www.highnorthnews.com/maersk-container-ship-embarks-on-historic-arctic-transit/
Tässä vielä tuore kuva Venta Maerskista: KLIK
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pekka Laakso

#71
Greenpeace vaikuttaa olevan yhtä kiinnostunut tästä Maerskin koekonttilaivauksesta kuin Novatekin LNG-laivauksista Koillisväylällä esimerkiksi Coscon projekti- ja sellulaivojen läpikulkuun tai takavuosien Yamal LNG:n rakentamiseen liittyviin projektikuljetuksiin nähden.

Muun muassa täällä lisää:
https://www.independent.co.uk/environment/maersk-ship-arctic-route-launch-global-warming-climate-change-a8500966.html
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#72
Välimatkaraporttia Koillisväylän itäosista:
https://thebarentsobserver.com/en/industry-and-energy/2018/09/container-ship-makes-it-east-west-russias-arctic-route#.W5kx4haISzJ.twitter

Maerskin aikataulujen mukaan myös tätä Venta Maerskiä suunnitellaan tuotavaksi lopulta Suomen liikenteeseen.

Portugalin bulkkilaiva sen sijaan näyttää ulottaneensa lonkeronsa Beringinsalmeen.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#73
Venta Maersk kulkee jo Norjan rannikolla. Artikkelia aiheesta:

https://www.independent.co.uk/news/world/europe/maersk-container-ship-arctic-ocean-northern-sea-route-venta-global-warming-a8543431.html

Lainaus:

"A combination of the use of heavy fuel oil, the shallow water of the Arctic Ocean, and the ice makes the Northern Sea Route one of "increased risk" of a catastrophe, he added.

But as global warming increases ice loss, Mr Scheller said banning commercial shipping in the area was unlikely to be a realistic possibility.


"What's important now is that you make sure that when this becomes available, you have the necessary regulation in place in the area," he said.

"So that means you have vessels that are capable of charting this area, But it's also about putting bans on the most dirty types of fuels that exist.""


Tuon perässä matkaavalla Portugalin bulkkilaivalla ja sen suomalaisella siskolla on tässä tapauksessa etuna LNG polttoaineena, ja oletan, että täyttävät Polar Coden vaatimukset.

Edit: Venta Maersk on jo Pohjanmerellä matkalla Pietaria kohti. Oheisessa kuvassa on saapumassa Bremerhaveniin:
https://www.vesseltracker.com/en/ShipPhotos/1692340-Venta-Maersk-9775763.html
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Ranskan laivasto on ikään kuin varkain purjehtinut Koillisväylää pitkin itään jäävahvistamattomalla laivalla turvautumatta jäänmurtaja-avustukseen:

https://kozpost.com/blog/arctic-the-north-east-passage-crossed-for-the-first-time-by-the-navy/9773/
All information and details given in good faith but not guaranteed!