Mielestäni olisi harvinaisen lyhytnäköistä toimintaa ajaa toimiva telakka alas vain siksi, että kaupunki on aikojen saatossa levittäytynyt sen ympärille ja "arvokas merenranta-alue" haluttaisiin nyt muuttaa kovan rahan asunnoiksi. Tämän päivän Suomessa ei todellakaan ole läpihuutojuttu rakentaa Hietalahden kaltaista katettua Panamax-kokoluokan uudisrakennustelakkaa "tyhjästä" - vaikka rahaa jostain tyhjästä ilmestyisikin tällaisen laitoksen rakentamiseksi, missä tahansa rakkaan rikkonaisen rannikkomme varrella alkuperäisväestö asettuisi yksissä tuumin uutta teollisuusaluetta vastaan. Olisi takuulla helpompaa ja halvempaa tempaista uusi telakka vaikka tuohon Suomenlahden vastarannalle, jossa uudet työpaikat takuulla otettaisiin ilomielin vastaan.
Kun Vuosaaren telakka-alas erotettiin merestä kymmenisen vuotta sitten ja sittemmin täytettiin, koin tämän menetykseksi, koska Suomeen ei koskaan enää koskaan tulla rakentamaan yhtä suurta uutta kuivatelakkaa - nyt "monttuja" on jäljellä neljä.
Luulen, että kukaan ei ole telakkatoimintaa eikä sen työpaikkoja vastaan, päinvastoin. Sen jälkeen kun sataman rautatie rullattiin pois ja Länsiterminaalin liikennemäärien kasvaessa koko alue on jo logistisesti kivulias paikka. En tiedä millä kaikki tavara sinne tuodaan, mutta en ihmettelisi jos laiva olisi helpoin tapa.
Eihän sen telakan tarvitse olla merenrannalla. Riittää kun sinne pääsee laivalla helposti ja mielellään junarata ja muut yhteydet toimivat. Se voi yhtä hyvin olla jokisuisto tai jopa kaivettu kanava jos halutaan säästää rantaa. Toisaalta maa on kuin saari joten kyllä se rantapaikkakin luulisi löytyvän rikkonaiselta rannalta.
Suomessa laitetaan tyhmempiinkin asioihin rahaa joten tuskin se rahasta on kiinni. Telakan infra rapisee jatkuvasti joten voisi kuvitella, että se vaatii jossain vaiheessa altaiden peruskorjauksen tms jonka voisi yhtä hyvin tehdä muuallakin. Hallit voi varmasti siirtää ja säästää siinäkin.
Niin ikään myös muun toimivan teollisuuden alasajo heikkojen suhdanteiden ja epäonnistuneiden omistajanvaihdosten seurauksena on minua aikojen saatossa masentanut - Salon sokeritehdas, Koverharin terästehdas ja Lohjan Kalkkitehdas näin esimerkkinä. Toki minua viisaammat ovat sanoneet, että tulevaisuudessa Suomen talouskasvu tulee perustumaan mm. asuinrakentamiselle, mutta itse olen nuoresta iästäni huolimatta sen verran vanhanaikainen, että jaksan uskoa perinteiseen vientiteollisuuteen ja sen hyötyihin tämän maan kansantaloudelle.
Joo, se on huomattu, että toistemme paitojen pesuun uskovien määrä on kasvussa vuosi vuodelta. Silti pitäisi saada uusi iPhone jolla voi osallistua kapitalismin vastaiseen taisteluun.
Eniten tässä pelottaa, että Arctech jää sijaintinsa ja omistajansa vuoksi "väliinputoajaksi" joka ei saa tilauksia idästä eikä lännestä, ja sen seurauksena yhtiö ei näe seuraavaa vuosikymmentä.
Tämä välillisesti sivuaa vähän sitä vaikutuspiirikeskustelua. Mihin leiriin kuulutaan? Arktisten alueiden kehitys, siellä tarvittava kalusto ja puolustusteollisuus. Nato vai yksin 144 miljoonan väestöä vastaan? Eikö sitä kumppania olisi löytynyt aikanaan USA:sta? Ei varmaan kun presidentilläkin oli porttikielto valkoiseen taloon. Olisi ainakin ollut stabiilimpi osapuoli ja jakanut länsimaiset arvot. Virossa kumppanuus on tuonut paljon erinäköistä bisnestä tukikohtien kunnostamisessa ja alan teollisuudessa. Pientä ehkä Suomelle, mutta niin on maakin viidesosa väestöltään.
Helsingin telakan voisi pelastaa vaikkapa se, että se katsottaisiin sijainnistaan huolimatta venäläiseksi yritykseksi. Venäjän jäänmurtajalaivasto vanhenee, mutta korvaavien alusten rakentaminen venäläisillä telakoilla on edennyt vaihtelevalla menestyksellä - Pietarissa rakenteilla olevat 25 ja 60 megawatin jäänmurtajat ovat vuosia myöhässä alkuperäisestä aikataulustaan. Suomessa suunniteltuja jäänmurtajia rakentavalla Viipurin telakalla taas on jo täystyöllisyys tuleviksi vuosiksi suurien troolaritilausten takia.
Eikös venäläisissä jäänmurtajissa ole yleensä atomeilla toimivat vedenkeittimet? Miten sellaisen rakentaminen Helsingin keskustassa olisi mahdollista? En oikeasti tiedä, kysyn ja ajattelen ääneen. Ehkä sauvat voisi ladata asiakkaan laiturissa vasta ja tehdä koeajot muualla? Tai jotain.