TUI:n risteilijätilaukset Turusta (oli: STX neuvottelee...)

Aloittaja Olli Tuominen, 16.09.2011, 19:57:52

« edellinen - seuraava »

Olli Tuominen

Tämän päivän paperi-Hesarin mukaan STX:n Turun telakka neuvottelee risteilijän rakentamisesta saksalaisvarustamolle. Helsingin Sanomien mukaan neuvottelut asiassa ovat jo pitkällä. Toteutuessaan tilauksen arvo olisi satoja miljoonia euroja.

Olisiko tässä mahdollisesti kyse TUI Cruisesin uudisrakennuksesta? TUI Cruisesin uudisrakennuksistahan  huhuttiin jo 2007, jolloin oli tarkotus tilata kaksi uudisrakennusta, jotka olisivat valmistuneet vuosina 2011 ja 2012. Uudisrakennusten sijaan uudelle brändille siirrettiin kuitenkin kaksi Celebrity Cruisesin vanhempaa alusta. Joten olisiko tässä tulossa se uudisrakennus? Aidan uudisrakennusohjelmasta ja TUI Cruisesin nopeasta laajentumisesta päätellen Saksan risteilymarkkinoilla on vetoa.

Kalle Id

Eipä tuo varmaan mikään muu voi olla kuin TUI. Aidalle tuskin ollaan tilaamassa, kun vasta on tilattu Japanista. Hapag-Lloydille sama juttu, firmalla on jo laiva tilauksessa STX Francelta. Tietysti lienee mahdollista, että Phoenix Reisen tai Transocean Cruises olisivat tilaamassa uudisrakennuksia, mutta se ei ole kauhean todennäköistä. Oli tilaaja kuka hyvänsä, olisi ihan suotavaa saada Suomeenkin vaihteeksi tilauksia.

Teijo Niemelä

Kysymyksessa on nimenomaan TUI Cruises, joka neuvottelee kahden uuden aluksen tilaamisesta. Huhujen mukaan tilauksesta Turun kanssa kilpailisi myos STX France.
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Tiina Smit

#3
Lainaus käyttäjältä: Teijo Niemelä - 19.09.2011, 21:09:21
Huhujen mukaan tilauksesta Turun kanssa kilpailisi myos STX France.

Jos vastaikkain jää STX France ja Finland, niin nähtäväksi jää kummalle menee. Talouselamässä oli taannoin artikkeli, joka kertoi STX:n suunnitelmista panostaa telakoiden erikoistumiseen. Saman suuntainen juttu löytyi jostain muustakin lehdestä, linkkiä en löytänyt.

Siinä arvioitiin Rauman telakan panostuksia erikoisaluksiin ja Ranskan, erityisesti St. Nazairen telakan erikoistumista muun muassa risteilijöihin ja sota-aluksiin. Turun telakalle ei paikkaa osattu sanoja, mutta veikkailtiin aktisten alusten tuotantoa.

Joten jo vastaikkain jää kaksi STX:n telakkaa, saattaisi olla hyvin mahdollista että johdon toimesta tilaus vietäisiin Ranskaan. Kun jokunen on jo joskus Turun telakan myyntiäkin väläytellyt. Mutta saa nähdä.

Jussi Littunen

#4
Lainaus käyttäjältä: Tiina Smit - 19.09.2011, 21:24:44
Siinä arvioitiin Rauman telakan panostuksia erikoisaluksiin ja Ranskan, erityisesti St. Nazairen telakan erikoistumista muun muassa risteilijöihin ja sota-aluksiin. Turun telakalle ei paikkaa osattu sanoja, mutta veikkailtiin aktisten alusten tuotantoa.

Joten jo vastaikkain jää kaksi STX:n telakkaa, saattaisi olla hyvin mahdollista että johdon toimesta tilaus vietäisiin Ranskaan. Kun jokunen on jo joskus Turun telakan myyntiäkin väläytellyt. Mutta saa nähdä.

Eivätkös viimeaikaiset STX:n risteilijätilaukset ole menneet nimenomaan Ranskaan? Toisaalta kuinkas paljon St. Nazairessa riittää tällä hetkellä kapasiteettia? Se Libyaan suunniteltu risteilyalushan peruuntui, mutta onko Nazairissa muuta suurta tällä hetkellä työn alla MSC Cruisesin ja NCL:n risteilyalus sekä ranskalaiset sotalaivat? Turun kuiva-allas taas saataneen ensi keväänä tyhjäksi, jos Vikingin lohkotyöt nyt aloitetaan.

Tuo Tiinan esille ottama STX:n sisäinen työnjako on kyllä hyvin mielenkiintoinen. Kuulostaa täysin järjettömältä, että Suomen ja Ranskan telakat, joilla on sama omistaja, kilpailevat samoista tilauksista. Mielestäni kyseessä on yhtä kummallinen tilanne, jos esimerkiksi Silja avaisi reitin Tukholmasta Tallinnaan. Pitäisikö konsernin toimintaa tältä osin vielä hieman parantaa?

Teijo Niemelä

Ranskan ja Suomen telakoiden kilpailu johtuu nimenomaan siita, etta STX Francen vahemmistoomistaja on (muistaakseni) Ranskan valtio. Viime vuonna Ranskan presidentti Nicolas Sarkozy otti tehtavakseen telakkateollisuuden pelastamisen hinnalla milla hyvansa. Taman takia St. Nazaire sai mm. MSC:n tilauksen, silla ilman Ranskan valtion valiintuloa MSC Cruises ei olisi saanut MSC Divinalle rahoitusta.

Libyalaisten tilaama alus on keskenerainen ja sen runkoa kaupataan nyt halukkaille ostajille. Yhtena ostajakandidaatina pidetaan MSC:ta.

Ranskassa on lisaksi rakenteilla Europa 2, joka chartrataan Hapag-Lloydille kymmeneksi vuodeksi. Tamakin rahoituskuvio on aivan uusi, silla H-L chartraa rakennettavan aluksen maaraajaksi. Varsinainen omistaja lienee joku Ranskan valtion omistama yritys. Tahan liittyen mielenkiintoinen seikka on, etta Mermaid-podit tekevat nyt paluun risteilyaluksiin usean vuoden tauon jalkeen (Mermaid on taustaltaan ranskalaisruotsalainen tuote, minka takia Europa 2:een ei voitu valita suomalaista Azipodia).
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Teijo Niemelä - 20.09.2011, 21:20:38
Ranskan ja Suomen telakoiden kilpailu johtuu nimenomaan siita, etta STX Francen vahemmistoomistaja on (muistaakseni) Ranskan valtio.
Muistat oikein, Ranskan valtio omistaa STX Francesta kolmanneksen.

Lainaus käyttäjältä: Teijo Niemelä - 20.09.2011, 21:20:38
Tahan liittyen mielenkiintoinen seikka on, etta Mermaid-podit tekevat nyt paluun risteilyaluksiin usean vuoden tauon jalkeen (Mermaid on taustaltaan ranskalaisruotsalainen tuote, minka takia Europa 2:een ei voitu valita suomalaista Azipodia).
Mermaidien ranskalaiskytkös lienee myös sen taustalla, että MSC Cruisesin uudisrakennuksiin uudisrakennuksiin on valittu perinteiset potkurit eikä podeja aikana, jolloin lähes kaikkiin muihin kruisereihin on tullut potkurit? Eli jos kyseisellä telakalla rakennettuun laivaan olisi haluttu podit niiden olisi pitänyt olla mermaidit eikä azipodit ja MSC ei epäluotettavaksi havaittuja mermaideja aluksiinsa halunnut. Tai tälläisen hypoteesin muodostaisin.

Teijo Niemelä

#7
Sain juuri puhelun Hampurista, jossa on huomenna alkamassa Seatrade Europe -konferenssi. Nyt olisi kuulemma tilaus kahdesta 98 000 bruttotonnin aluksesta varmistunut Turkuun.

TUI Cruisesilla on huomenna Hampurissa lehdistotilaisuus, mutta viela tanaan TUI:n CEO Richard Vogel tyrmasi huhut.
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Teijo Niemelä

...Ja tilaus yhdesta (+1 optio) on nyt virallisesti julkistettu.

www.cruisebusiness.com
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Timo Selkälä

Tottahan tuo oli. Yksi alus tilattu ja optio toiseen. Telakan sivuilta löytyy lisätietoa ja kuvakin - mutta harvinaisen tylsän näköisiä nämä kerrostalot ovat nykyään.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Tuomas Romu

#10
Myös MTV3 ja Turun Sanomat uutisoivat aiheesta:

http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml/2011/09/1398187/stx-finlandille-suurtilaus---lahes-300-metria-pitka-risteilija
http://www.ts.fi/online/talous/261099.html

LainaaTilaus tuo Turun telakalle töitä noin 5500 miestyövuoden edestä.

Hieno juttu - telakan tulevaisuus on taas turvattu vähäksi aikaa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Teijo Niemelä

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 27.09.2011, 14:28:33
Tottahan tuo oli. Yksi alus tilattu ja optio toiseen. Telakan sivuilta löytyy lisätietoa ja kuvakin - mutta harvinaisen tylsän näköisiä nämä kerrostalot ovat nykyään.

Akkiseltaan katsottuna nayttaa "Solstice Litelta".
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Tiina Smit

http://tuicruises.com/presse/archiv/tui-cruises-gibt-flottenausbau-bekannt-vom-2011-09-27/

TUI:n omalta sivulta löytyy yksi kuva lisää (ylhäältäpäin). Tavallisen näköinen, mutta en nyt tiedä pitääkö risteilijän tuon kummemman näköinen ulkoapäin ollakkaan. Artikkelissa myös jotain lisätietoa saksaksi, muun muassa STX:n toimitusjohtajan kommentti.


Jussi Littunen

Erittäin hieno ja tärkeä juttu Turulle ja koko Suomen telakkateollisuudelle! Mukavaa, että suomalaisetkin voivat vielä kilpailla halvan työvoiman maita vastaan, vaikka toki tulevaisuudessa pitää sopeutua rakentamaan myös muita kuin risteilijöitä. Taitaa se vaan olla niin, että suomalaisella laivanrakennuksella on yhä erinomainen maine markkinoilla, mikä onkin ainoa keino selvitä kilpailusta Aasiaa vastaan.

Itse laivasta kommentoitakoon sen verran, että mikään muotoilun kukkanen se ei ole, mutta ainakin siitä löytyy selkeitä viitteitä aiempiin STX:n tuotoksiin: Yläkannet lasi-ikkunoineen sekä parvekkeet edustavat tyypillistä nykyristeilijöiden ajattelutapaa, perän muotoilusta tulee mieleen Oasis of the Seas, ja brykan ylle sijoitetut ikkunat (jotka eivät kyllä miellytä omaa silmääni lainkaan) muistuttavat Vikingin uudisrakennusta. Vielä kun nämä sinänsä hyvät ideat saataisiin kauniisti sulautumaan toisiinsa niin, ettei syntyisi vaikutelmaa laivasta jonka yläkannet on lisätty jälkeenpäin, niin olisi vielä parempi. Mutta ilmeisesti tämä on jonkinlainen nykytrendi, kun esimerkiksi Vikingistä löytyy samankaltaista, omasta mielestäni kömpelöä muotoilua.

No, eiköhän tärkein kuitenkin ole, että tilaus tuli! Ja tässähän puhutaan vasta ensimmäisistä ulkoasuluonnoksista, jotka voivat vielä muuttua, eivätkä välttämättä esittele ulkoasua vielä parhaimmillaan.