Viron viinaveron noston vaikutus Tallinnan laivaliikenteeseen

Aloittaja rasanttu, 21.12.2016, 11:28:41

« edellinen - seuraava »

rasanttu

Fakta on se, että Viron liikenne tyrehtyy täysin, kun viinankorotukset iskevät. Ei kannata väheksyä Viinan voimaa. Suomalainen matkustaa Viroon käytännössä vain ja ainoastaan halvan viinan ja muiden ilojen takia. Ehkä 10% menee katsomaan nähtävyyksiä ja toiset 10% matkustaa muuten. Syöttöliikenne Latviaan ei ole kovin mahdollista sillä yleensä koko seurue on juovuksissa ja auto jätetään laivalle parkkiin.

Olutlaatikon hinta on jo nyt kipurajoilla, että sitä kannattaa roudata Virosta saakka.

Kalle Id

Mun on vaikea pitää viinarallia niin merkittävänä tekijänä kuin se täällä keskusteluissa maalataan. Totta kai sillä vaikutusta on, mutta 80% matkustajista on aika paksu väite. Aika toki näyttää kuka oli oikeassa.

Joka tapauksessa jos Tallinnan-matkailu todella tyrehtyy Viron alkoholiverotuksen muuttamiseen, on Tallink nähdäkseni varsin hyvissä asemissa. Jos matkustajien (ja rahdin) määrä merkittävästi laskee, voi varustamo myydä toisen shuttleista hyvään hintaan (nopeille ropaxeille kun on hyvin kysyntää kansainvälisillä markkinoilla) ja jatkaa kysyntään sopeutettua liikennettä yhdellä laivalla. Kilpailijoilla tätä mahdollisuutta ei ole, vaan vaihtoehtoina on joko liikenteestä luopuminen tai hintojen laskeminen entisestään. Megastarin osalta pitää lisäksi muistaa, että se on erittäin pätevä rahdinkuljettaja ja rahdin määrään viron alkoholilainsäädännön muutoksella on vain marginaalinen vaikutus.

Helsinki-Riika -linjan toteutumismahdollisuuksista on täällä puhuttu ennenkin, joten en ala niitä argumentteja toistamaan. Sen verran kuitenkin sanon, että koneongelmainen Europa ei mitenkään päin olisi sille reitille hyvä alus.

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Santtu Räsänen - 21.12.2016, 11:28:41
Olutlaatikon hinta on jo nyt kipurajoilla, että sitä kannattaa roudata Virosta saakka.

11 euroa vs 45 euroa? Onpas sinulla alhainen kipuraja. Tietenkin pitää verrata saman tuotteen hintaa. Tosin maitokauppalaatukin maksaa 24:n kappaleen levyssä saman verran euroissa (n 24 e). Edelleenkään ei kipuraja pauku, ainakaan minulla.

Nyt taitaa olla provosointimeininkiä havaittavissa...

Pasi Saarinen

#3
Lainaus käyttäjältä: Ilpo Kuivanen - 21.12.2016, 14:19:32
11 euroa vs 45 euroa? Onpas sinulla alhainen kipuraja. Tietenkin pitää verrata saman tuotteen hintaa. Tosin maitokauppalaatukin maksaa 24:n kappaleen levyssä saman verran euroissa (n 24 e). Edelleenkään ei kipuraja pauku, ainakaan minulla.

Nyt taitaa olla provosointimeininkiä havaittavissa...

Tosin A-oluesta tulee kohta maitokauppalaatu ja hinnaksi arvioidaan samaa kuin nykyisellä maitokauppalaadullakin.

Kai Heino

Lonkero, jota voi nauttia, maksaa Kotimaassa n. 65 €, ellei sitten siirto ruokakauppaan pudota hintoja. Jopa Turun linjalla on tarjouksissa saanut jonkinlaista wiskiä reilulla kympillä litra. Melkoiset veron korotukset saa Viron maalla tapahtua, että suomipoika lakkaa kuskaamasta nokkakärryillä tai ylikuormatuilla autoilla juomia kotimaahan. Itseäkin muutaman laatikon joka vuosi Virosta tuonut, muttei koskaan jouset pohjassa. Paluumatka hotelliyöpymisen jälkeen tehtiin kesällä BQlla kuten useimmiten  ja siellä oli sopivasti aikaa käydä sekä kaupoissa että gourmet-ravintolassa. Jäi hyvä muisto ruoasta ja palvelusta. Mielenkiinnolla odotan josko keväällä kävisi testaamassa Europan. Viimeksi olen ollut siinä 2012 syksyllä.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Artsi Leskinen

Alkoholiveron nouseminen Virossa hiljalleen yhdessä muun elintason kanssa lienee ollut selvää kaikille jo vuosikausia, tuskin tämä on Tallinkin johdollekaan ollut mikään odottamaton skenaario.

Sen sijaan näköpiirissä ei ole esim. työvoiman liikkuvuuden väheneminen maiden välillä, olettaen että Väyrysen hanke EU-erosta ei toteudu lähivuosina. Niinpä tarve nopealle kulkuvälineelle Helsingin ja Tallinnan välille ei tule mihinkään poistumaan, suurin haaste lienee saada nämä matkaajat käyttämään rahaa laivalla, ja tähän Tallink onkin satsannut esim. myymäläkonseptien kehittämisellä.

Suomessa toisaalta eläkeläisten määrä kasvaa koko ajan, ja tällä asiakasryhmällä on aikaa käydä päiväristeilyillä Tallinnassa jatkossakin, pelata bingot laivalla ja ostaa konjakit tuliaisiksi.

Haaste on toki saada matkustajakohtainen tuotto mahdollisimman isoksi, suomalaiset kun tunnetusti ovat aika pihiä porukkaa, ja kieltämättä omienkin kokemusten perusteella mm. ruoan hinta ja laatu ei hirveän hyvin kohtaa ainakaan näillä pikalaivoilla, joten mielummin syö maissa jommassa kummassa päässä.

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Pasi Saarinen - 21.12.2016, 16:45:36
Tosin A-oluesta tulee kohta maitokauppalaatu ja hinnaksi arvioidaan samaa kuin nykyisellä maitokauppalaadullakin.

Suomen alkoholiverotus pitää edelleen huolen siitä, ettet pysty myymään A-kaljakeissiä kannattavasti III-keissin hinnalla. Varsinkin kun nytkin suuri osa III-oluesta menee todella ohuilla katteilla, jos sitä edes on hinnassa.

Pasi Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Ilpo Kuivanen - 22.12.2016, 10:03:58
Suomen alkoholiverotus pitää edelleen huolen siitä, ettet pysty myymään A-kaljakeissiä kannattavasti III-keissin hinnalla. Varsinkin kun nytkin suuri osa III-oluesta menee todella ohuilla katteilla, jos sitä edes on hinnassa.

No arvio oli tuolta: http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001911865.html

Päivittäistavarakaupan Luoto arvioi, että 24 tölkin salkku A-olutta tulee maksamaan ruokakaupassa 24–25 euroa. Ero on iso Alkon hintoihin. Esimerkiksi 24 tölkin salkku Karhun nelosolutta maksaa Alkossa 49,10 euroa.

– Nelosoluen hintataso tulee laskemaan ja paljon, koska tällä hetkellä se hinnoittelu ei ole ollut markkinaehtoista, sanoo Päivittäiskauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.


rasanttu

#8
Suomessa laskettiin alkoholiveroa vuonna 2004 (väkevien alkoholiveroa 44 %, oluiden 32 % ja viinin 10 %). Vuonna 2005 matkustajatuonti oli vielä 10 miljoonaa litraa (100 prosenttista alkoholia), kun se romahti jo vuoden 2006 aikana 7 miljoonaan litraan. Pudotusta tuli siis "vaatimattomat" 30%.

Alkoholiveroa on hiljalleen nostettu ja matkustajatuonti seurailee varsin nätisti veronkorotusten suhteessa. Arvioiden mukaan olutlaatikko maksaa Virossa tulevaisuudessa jopa 18 euroa. Viron tölkeissä ei luonnollisesti ole panttia mukana. Suomessa tällä hetkellä myydään olutlaatikkoa noin 20 eurolla ja tästä kun vähentää pantin 0,15c/kpl = 3 euroa saadaan laskettua pantiton hinta, joka on 17 euroa. En ota kantaa siihen puhutaanko jutussa kolmos vai nelosoluesta. Mutta pientä osviittaa kuitenkin.

Voidaan taas jatkaa väittelyä siitä, ettei alkoholin verotus näyttele isoa osaa tässä näytelmässä ja suurin osa matkustaa Viroon maisemien ja nähtävyyksien perässä. Kyllähän se varsinkin jatkossa kannattaa kun 10 laatikkoa ostamalla tulee säästäneeksi jopa kaksikymmentä euroa - matkakulut = ?.

Arne Wallen

Korjaa jos olen väärässä mutta mielestäni Viron tölkeissä on pantti mutta laivalta ostetuissa ei.,

Mikko-Oskari Koski

#10
Näin on, mutta virolaista panttia ei voi lunastaa Suomessa. Tietysti tässä voisi olla laivayhtiöille rahastuspaikka -pystytetään satamiin automaatit, joista saa virolaisen pantin, mutta korvaus on käypää valuuttaa ainoastaan laivoilla. Hieman pidemmälle mietittynä tällaisen pantin voisi antaa jopa täysin pantittomasta tölkistä, jollaisia laivojen myymälät ovat muutenkin pullollaan (idea ei ole uusi, mutta aiemmin sitä on käytäntöön sovellettu vain Vikingin Turunlinjan laivoilla, eikä sielläkään enää).
On toki sinällään outoa, ettei laivatölkeissä ole pantteja, nehän ovat kuitenkin virolaisten maahintojen mukaan hankittuja. Vastaavasti on outoa, että joissakin verottomassa myynnissä olevissa tölkeissä virolainen pantti on, siis Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä. Mutta ota näistä nyt joku tolkku... ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Arne Wallen

Miten mahtaa olla, länsisatamaan perustivat jotkut tohinalla virolaistölkkien lunastuspaikan, lähtikö toimimaan vai olikohan tähdenlento?

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Arne Wallen - 28.12.2016, 07:05:15
Miten mahtaa olla, länsisatamaan perustivat jotkut tohinalla virolaistölkkien lunastuspaikan, lähtikö toimimaan vai olikohan tähdenlento?

En nyt ole kuullut ainakaan tuoreemmasta uutisesta, mutta tästä luin jo viime tammikuussa.

http://www.tallinna24.ee/artikkeli/353830-virosta-tuoduista-tolkeista-ei-saa-taaskaan-panttirahaa-helsinki-irtisanoi-viron

Jani Tarkkinen

Lainaus käyttäjältä: Arne Wallen - 28.12.2016, 07:05:15
Miten mahtaa olla, länsisatamaan perustivat jotkut tohinalla virolaistölkkien lunastuspaikan, lähtikö toimimaan vai olikohan tähdenlento?

Eikö siinä ollut vielä sekin, että suomalainen virkailija käsittelee virolaisen tölkin jätteenä ja tarvitsi jonkinsortin jäteluvat niiden rahtaus Viroon. Jotain ton suuntaista luin joskus jostain yrityksestä.

Arne Wallen

No ilmeisesti homma sitten kompastui omaan näppäryyteen, eli ei selvitetty kaikkea ennen aloitusta.