Transfennicalla muutoksia

Aloittaja Pekka Laakso, 15.01.2003, 02:50:19

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

Hollantilaistunut Transfennica on nyt avannut uuden linjan Haminasta Lyypekkiin. Viikkolähtöjä on yhteensä kolme: maanantaisin, keskiviikkoisin ja lauantaisin. Linjalle on asetettu Miranin suosikit eli Transgard ja Heralden.  :P

Lisäksi operaattori on "palannut ajassa taaksepäin", nimittäin se on rahdannut käyttöönsä vanhoja pieruja eli Birka Forestin ja Baltic Link-nimisen baatin. Lisäksi Finnlinesin poispotkaisema Finnseal / Bore Nordia ajelee Trafen laskuun.  :o
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 15.01.2003, 02:50:19 Lisäksi operaattori on "palannut ajassa taaksepäin", nimittäin se on rahdannut käyttöönsä vanhoja pieruja eli Birka Forestin ja Baltic Link-nimisen baatin.
Joo ajassa taakse päin monessakin suhteessa, kun Hanko-Rauma-Tilbury linjaa hoidetaan nyt yhden uuden ja nopean laivan sijasta kahdella vanhalla ja hitaalla laivalla. Ratkaisun luulisi kuitenkin olevan väliaikainen, kunnes nopeampi laiva löytyy. Transfennicalla tapahtuu myös se muutos, että yhtiön rahtauksessa, mutta Finnlinesille eteenpäin rahdatut Birka Express, Birka Carrier ja Birka Trader eivät enään tule (odotetusti) saamaan uutta rahtausta Trafelle vaan, kun niiden nykyiset sopimukset päättyvät, alukset siirtyvät Finnlinesin suoraan rahtaukseen. Jännä nähdä muuttaako Finnlines alusten nimet perinteisiksi Finn+jotain nimiksi nyt, kun se pääsee suoraan alusten rahtaajaksi ilman "välikättä"?
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 16.01.2003, 14:10:59
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 15.01.2003, 02:50:19 Lisäksi operaattori on "palannut ajassa taaksepäin", nimittäin se on rahdannut käyttöönsä vanhoja pieruja eli Birka Forestin ja Baltic Link-nimisen baatin.
Joo ajassa taakse päin monessakin suhteessa, kun Hanko-Rauma-Tilbury linjaa hoidetaan nyt yhden uuden ja nopean laivan sijasta kahdella vanhalla ja hitaalla laivalla. Ratkaisun luulisi kuitenkin olevan väliaikainen, kunnes nopeampi laiva löytyy. Transfennicalla tapahtuu myös se muutos, että yhtiön rahtauksessa, mutta Finnlinesille eteenpäin rahdatut Birka Express, Birka Carrier ja Birka Trader eivät enään tule (odotetusti) saamaan uutta rahtausta Trafelle vaan, kun niiden nykyiset sopimukset päättyvät, alukset siirtyvät Finnlinesin suoraan rahtaukseen. Jännä nähdä muuttaako Finnlines alusten nimet perinteisiksi Finn+jotain nimiksi nyt, kun se pääsee suoraan alusten rahtaajaksi ilman "välikättä"?
Tuskinpa Birka antaa lupaa sellaiselle toiminnalle. ;D
Mutta saas nähdä mahtaako Finn-nimet kadota 3:sta B&N:n aluksesta, kun Finnlinesin F-Ships-brändi on lopetettu. ??? ::)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Miran Hamidulla

Ja nyt Transfennica kertoo sulkeneensa Halmstad-Travemünde reittinsä 2.5.2005 lähtien. :(
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Juhani Mehto

SST:n mukaan Transfennica aloittaa ensi vuoden alusta liikenteen Hangon ja Gdynian välillä. Lähtöjä on kolme viikossa molempiin suuntiin.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 17.06.2005, 10:17:07
SST:n mukaan Transfennica aloittaa ensi vuoden alusta liikenteen Hangon ja Gdynian välillä. Lähtöjä on kolme viikossa molempiin suuntiin.
Virallinen tiedote:"New express shipping service to Poland 
 
In order to upgrade our services, a new three times a week shipping service will be inaugurated between Hanko and Gdynia as from 1.1.2006. This new connection provides a crossing of 20 hours with planned departures at 21.00 hrs from both ports."

Mielenkiintoinen tapaus eittämättä. Näyttää siis vahvasti siltä, että Trafe pystyy nyt työllistämään vanhaa kalustoaan jatkossakin, kun noita suurempia uudisrakennuksia valmistuu. Eri asia sitten on mitkä niistä tuonne Gdyniaan sitten alkavat kulkea. Aluksi ehkä olisi järkevää rakentaa linjalle pohjaa pienillä Russ-tyypin aluksilla ja myöhemmin sitten vaikka siirtää Stenoja tuonne. Näin ainakin voisin veikata. ::)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juhani Mehto

Transfennica on nyt rahdannut Scandlinesin rollari Auroran kahdeksi vuodeksi. Alus asetetaan Rauman, Lyypekin ja Hangon väliseen liikenteeseen.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pekka Laakso

#7
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 09.12.2005, 05:12:04
Transfennica on nyt rahdannut Scandlinesin rollari Auroran kahdeksi vuodeksi. Alus asetetaan Rauman, Lyypekin ja Hangon väliseen liikenteeseen.
Mielenkiintoista, että Trafe on aloittamassa vanhaa reittiään nyt entisillä Finnlinesin aluksilla, jotka ovat aikoinaan sahanneet samaa reittiä. Kaiketi pääsyy on tonnistopulassa ja ovathan nämä alukset tunnettuja reitin molemmissa päissä. Ainakin osataan lastata alukset rutiinilla ja luotseillakin on helpompaa. :)

Niin, eri lähteissähän on kerrottu&huhuttu Auroran toisen sisaren siirtymisestä Finnlinesilta Trafen vastaavaan uuteen liikenteeseen, mutta asia ei näytä olevan vielä varmaa. Lisäksi Rauma-Lyypekki reitille ollaan ilmeisesti tuomassa vielä sellaista alusta, jota ei enää olisi uskonut palaavan Trafen käyttöön. ::)

Edit: Nyt näyttää voimakkaasti siltä, että Trafe on rahtaamassa Vasalandin. ::)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tero Reingoldt

Näyttää siltä, että Russin alukset jäävät pois kokonaan Rauman liikenteestä. Stena Forecaster (ja joku toinen - Stena?) on ainakin jo merkitty tulevaksi Raumalle, Antwerpen linjalle.

Russit suuntaavat ilmeisemmin kohti Hankoa ja Haminaa (ja sieltä eteenpäin).Ainakin yksi mennee tuolle Hanko-Gdynia linjalle.
Se on meri nyt sitten kaukana...

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 14.12.2005, 09:56:47
[Lisäksi Rauma-Lyypekki reitille ollaan ilmeisesti tuomassa vielä sellaista alusta, jota ei enää olisi uskonut palaavan Trafen käyttöön. ::)
Asioita voi aina paljastaa, kun jostakin lähteestä näkee virallista tietoa. Rauman satamalista nimittäin jo ehtii väittää, että UECC:in Transgard on saapumassa tammikuun alussa Raumalle lastatakseen paperia Saksaan Transfennican laskuun. Tätä ei kenties moni olisi uskonut. :D
Todennäköisesti kuvio on sellainen, että Transgard tuo Suomeen autoja UECC:in omassa rahtauksessa, mutta lähtee aina Suomesta Saksaan Transfennican käytössä. Kyse on siis vastaavanlaisesta kaksoisrahtauksesta, mikä esim. on Godby shippingin rollikoilla UPM:n ja Finnlinesin kanssa.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#10
Eri satamien laivalistoja tutkailemalla Transfennican tulevat kuviot vaikuttaisivat menevät jokseenkin näin:

- Caroline Russ aloittaa uudella Hanko-Gdynia reitillä
- Stena Forecaster ja - Foreteller Teron tietojen mukaan Raumalta Antwerpeniin ja Tilburyyn
- Transgard menosuuntaan Raumalta Lyypekkiin* ja Vasaland Raumalta Rostockiin
- Heralden takaisin HMN-LBK reitille ja Trans Botnia HMN-HKO-ANT reitille
- Friedrich Russ ja Elisabeth Russ Hanko-Lyypekki reitille tuuraamaan ja lisäksi vuorotellen myös välillä Hanko-Husum
- Aurora uudelle Hanko-Hamina-Rostock -reitille.
- Hamina-Tilbury -väliä kulkevat alukset poikkeavat nykyään myös Gdyniassa.

Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tero Reingoldt

#11
Lisätään tuohon Pekan listaan muutoksena tuo Stena Fore-alusten kohdalle pieni juttu. Saamani listan mukaan Stenat ajavat vuorotellen siten, että toisella viikolla Rauma-Lyypekki ja toisella viikolla Hanko-Rauma-Antwerpen-Tillbury.

Ainakin Foreteller tulee Raumalle vuoroviikoin to-pe (kontinentin lähtö) ja pe-la (Lyypekin lähtö). Forecaster mennee sitten kait päinvastoin. Että näin.

Lisätään/vahvistetaan: Forecaster ei tulossa vaan tuo (kts. Pekan seuraava viesti) Trans Botnia tulossa. Transgard sen sijaan nököttää tuolla roro5 ja merkitty taas ensi viikolle. Saas nähdä kuka tulee ja milläkin viikolla...  ???
Se on meri nyt sitten kaukana...

Pekka Laakso

#12
Jostain syystä nyt Trans Botnia ja Stena Forecaster ovat vaihtaneet paikkoja keskenään, eli Forecaster kulkeekin Hangosta Haminan kautta Antwerpeniin. Lisäksi Transgard näkyy vaihteeksi taas Rauman odotettavien alusten listalla...

Edit: Strategisista syistä toinen Stena ei voinut enää jatkaa Rauman reitillä, minkä vuoksi Trans Botnia siirrettiin sen tilalle.

Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Fofin mukaan Transfennica on nyt rahdannut tästäkin topicista tutut "kenkää" saaneet suurehkot ro-rot Vegalandin ja Thebelandin itselleen jopa kahden vuoden ajaksi. Taitaa olla tuolla muualla jo raportoidulla tavalla nuo uudisrakenteet niin myöhässä, että on pitänyt rahdata nämä "landit" niinkin pitäksi ajaksi. ::) Vegaland kulkee jo nyt väliä Hanko-Lyypekki, ja Thebelandin olisi määrä käydä Välimereltä palattuaan ensin Puolassa telakalla, ennen kuin sitten näemmä alkaa liikennöidä Trafelle. 

Päivitetty versio.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Kuten tästä topicista voi lukea, siirtyy Stena Foreteller viimeistään heinäkuussa muutamaksi kuukaudeksi Stora Enson uudelle SECU-reitille Kemistä ja Oulusta Göteborgiin ja Lyypekkiin toimiakseen uuden TransPaper-aluksen parina siihen saakka kunnes seuraava SECU-alus valmistuu. Jo aiemmin keväällä liikkuikin tiedonmurusia siitä, että Foreteller katoaisi joksikin aikaa Transfennicalta. ::)

Lisäksi yllä mainittu Vegaland on Fofin mukaan siirtynytkin kuljettamaan armeijakalustoa Hollannin puolustusministeriön laskuun. Laiva hävisi näiltä vesiltä huhtikuun aikana.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.