Kirkkonummen Kantvikiin kaavaillaan matkustajasatamaa

Aloittaja Erik Naarajärvi, 14.09.2005, 20:06:10

« edellinen - seuraava »

Erik Naarajärvi

Kirkkonummen Kantvikiin kaavaillaan matkustajasatamaa
Julkaistu 18:00

Kantvikin satamaan Kirkkonummelle kaavaillaan rahti- ja matkustajaliikennettä.
      Kantvikin pohjoissatamaa isännöivä Danisco Sugar esittää liikenteen laajentamista ympäristölupahakemuksessaan.
      Liikenteen kasvattamista on toivonut Kirkkonummen kunta. Liikenne on tarkoitus ohjata Satamatien ja Båtvikin tien kautta suoraan Hangontielle eli kantatie 51:lle.
     
Kantvikin asukkaita suunnitelmat hermostuttavat. He ovat huolissaan paitsi liikenteen paisumisesta kylän kapeahkolla tiellä myös lisääntyvästä hiilentuonnista.
      Kivihiilipöly harmittaa myös paikallista pursiseuraa ja veneilijöitä.
      Kantvikin asukasyhdistyksen puheenjohtaja Urho Ovaskainen sanoo, että suoraan Hangontielle menevä tie on yksityinen eikä liikennettä ole tähänkään asti saatu kulkemaan vain sen kautta useista yrityksistä huolimatta.
     
Danisco Sugarin tehtaanjohtaja Päivi Paakkarinen kertoo, että kyseessä on karkea suunnitelma, joka on kehitelty yhdessä kunnan kanssa.
      Hänen mukaansa satamassa kävisi tulevaisuudessa yksi alus päivässä. "Se tarkoittaa enintään tuhatta matkustajaa ja kahtasataa henkilöautoa ja 150:tä raskasta ajoneuvoa yhtä alusta kohti."
     
"Totta kai näin lähellä Helsinkiä oleva alue kiinnostaa, ja kyselyjä roro- ja ropax-alusten satamapaikoista tulee", toteaa Kirkkonummen elinkeinotoimenjohtaja Jouko Lahtinen. "Nyt kun satamien oli haettava uuden lain mukaisesti ympäristölupia, kunta toivoi, että Sokeri liittäisi hakemukseensa roro- ja ropax-laivojen mahdollisuuden liikennöidä satamaan."
      Lahtinen ymmärtää kantvikiläisten pelon liikenteen kasvusta. "Varsinaisessa lupahakemuksessa on kuitenkin mainittu, että liikenne ohjataan suoraan Hangontielle."
HS Verkkolehti

Miran Hamidulla

Kantvikhän on ollut aiemminkin esillä lauttasatamakaavailussa. 90-luvun alun lehtikirjoitteluissa ajalta ennen Länsiterminaalia väläyteltiin esimerkiksi Tallinnan liikenteen varustamoiden halukkuutta siirtyä Kantvikiin pois satamamaksuiltaan kalliista ja ahtaasta Helsingistä. Tällöin hankkeista ei tullut mitään, ja nytkin on vaikea käsittää kuka Kantvikiin haluaisi. Finnlinesin ropaxit eivät voi sinne siirtyä, kun on yhtiö on niin vahvasti sidoksissa Vuosaareen, ja Superfastkaan tuskin haluaa luopua hyvästä jalansijastaan Hangossa.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Wirrankosken Rami

Eköhän tässä liene kyseessä samantapainen haihattelu kuin aikanaan Inkoo-Eesti matkustajliikenteellä tai Hanko-Saaremaa/Hiiumaa -lauttaliikenteellä ::)

Pekka Laakso

#3
Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 14.09.2005, 20:46:49
Eköhän tässä liene kyseessä samantapainen haihattelu kuin aikanaan Inkoo-Eesti matkustajliikenteellä tai Hanko-Saaremaa/Hiiumaa -lauttaliikenteellä ::)
Mistä sitä tietää.  ::) Tai jospa olisikin kyse siitä, mitä pohdittiin markkina-aukko topicissa. Eli SLK:n intresseistä uusille reiteille Viroon tyyliin nämä Miranin esittämät mahdollisuudet:
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 09.09.2005, 02:07:36
SLK Ferriesin (tai siis sen taustalla olevan Saarenmaa Laevakompaniin) tavoitteena tuntuu olevan siirtyminen manner-Viron ja Viron saarten välisestä sopimusliikenteestä enemmän turistiliikennepohjaisiin ratkaisuihin, kuten jo toteutetut/toteutumassa olevat Ventspils-Mõntu ja Kotka-Sillamäe reitit, joten veikkaisin Hangon ja Hiidenmaan välisen liikenteen olevan myös ennen pitkään yhtiön suunnitelmissa.. Uskoisin, että Hanko-Kärdla kesäreitti olisi ihan sellaisenaankin toteuttamiskelpoinen ilman manner-Viron käyntiä. Viron saarten suosio suomalaisten keskuudessa säilynee kohtuullisen pysyvänä suomalaisten kesämökkiomistuksen ansiosta, ja linjan on pysyttävä nopeudeltaan kilpailukykyisenä Helsinki-Tallinna + Rohuküla-Heltermaa vaihtoehtoa vastaan.
Mutta kuten todettua,  varsin epärealistiseltahan tämä Kantvikiin matkustajaliikennettä hanke vaikuttaa.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.