Risteilijästä autolautaksi

Aloittaja Matti Kauppinen, 23.01.2002, 23:03:18

« edellinen - seuraava »

Matti Kauppinen

Tuota noin, olen toisinaan miettinyt, että onko mahdollista/kannattavaa muuntaa risteily-alus autolautaksi? Autolautoistahan tehdään risteily-aluksia, mutta toimiiko sama homma toisin päin? Otetaan esim. Voyager of the Seas, ajatellaan että esim. Viking Line ostaisi sen (näin tuskin koskaan tulee tapahtumaan ;)), aikeena muuttaa se autolautaksi. a) Kuinka tuo autokannen rakentaminen risteilijään onnistuisi? b) Olisiko tuollaisessa mitään järkeä, c) olisiko tuollainen muutostyö taloudellisesti järkevää vai olisiko halvempaa rakentaa samaa kokoluokkaa oleva kokonaan uusi lautta? Kuinka kannattavaa tuon kokoluokan aluksella liikennöiminen olisi Suomen ja Ruotsin välillä?

Tiedän, tämä on hölmö visio, mutta jos joku laivanrakennus tekniikkaan perehtynyt voisi valaista asiaa.

Pekka Ruponen

#1
Kieltämättä aika erikoinen visio no joka tapauksessa tässä jonkinlainen vastaus:

a) Autokansi on kyllä teoriassa mahdollista rakentaa risteilijään, tosin ongelmia siitnä kyllä olisi kun poikittaislapioita täytyisi poistaa, yms. Lisäksi autokansi tulisi useimmissa tapauksissa hyttien paikalle, jotka taas täytyisi siirtää ylemmäs. Autokannet ovat myös paksumpia ja tukevammin jäykistettyjä kuin risteilijän kannet. Teknisiä ongelmia on siis todella paljon, tosin kyllähän isoja konversioita on tehty, tosin pienemmille aluksille.

b) Siinä EI TODELLAKAAN OLISI MITÄÄN JÄRKEÄ!

c) Taloudellisesti se ei olisi kannattavaa, eikä Voyagerin kokoluokkaa olevia automatkustajalauttoja kannata muutenkaan rakentaa, järkevämpää olisi rakentaa samalla hinnalla kaksi pienempää laivaa. Suomi-Ruotsi välillä näin suurella laivalla liikennöinti olisi käytännössä mahdotonta saaristosta ja väylistä johtuen.

Myöskään matkustaja-autolautan muuttaminen risteilijäksi ei ole mitenkään järkevä operaatio, esim. Star Cruises muutti Athenan ja Kalypson risteilijöiksi vain koska niillä oli kiire aloittaa toiminta eikä ollut aikaa odottaa uudisrakennuksen valmistumista. Laiva toimii aina parhaiten siinä tarkoituksessa johon se on alunperin suunniteltu.
Pekka Ruponen

Heikki Helen

#2
Veikkaanpa, että Matti haaveili jo Silja Operan muuttamista autolautaksi!  ;)
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

ferry

Kyllä se remppa näemmä kannattaa, sikälimikäli alus on joskus ollut autolauttana (M/s Athena/(Star) Aquarius, nyk. Pearl of Scandinavia) ainakin DFDS Seawaysin mielestä, kasinoroina pihalle Tanskaan ja eiku matkaan. ::)

ON muuten rumat peräsponsorit, vievät ahterilta virtaviivaisuuden tykkänään - mitä muut mieltä?

       -Michael

Matti Kauppinen

#4

LainaaVeikkaanpa, että Matti haaveili jo Silja Operan muuttamista autolautaksi!  ;)

Aika hyvä arvaus. Itse asiassa koko ajatus tuli mieleen, siitä kun on puhuttu Silja Operan autokannettomuudesta. Voyager nyt oli ehkä turhan kärjistetty esimerkki, mutta kiitokset Pekalle selkeästä vastauksesta, sain tietää sen minkä halusinkin.

Luin jostain kirjasta (en muista mistä), että autolautan soveltuvuus risteily-alukseksi on huono, koska autolautoissa on pienet hytit ja umpinaiset ulkokannet. Pitänee aika hyvin paikkansa tuo. Mitä mieltä muut autolauttojen soveltuvuudesta kansainväliseen risteilyliikenteeseen?

Star Cruisen sivuilla näkee, Star Piscesin hytit näyttävät olevan aika paljon samaa kokoa kuin Kalypson aikana, värisävyjä on lähinnä muutettu.

Noista peräsponsoreista, minusta ne ovat tyylikkäitä lautoissa. Toivottavasti ne tulisivat kaikkiin lauttoihin ja risteilijöihin. Mutta, taidan jäädä aika yksin mielipiteeni kanssa sponsoreista kauneudesta.

Heikki Helen

#5
Tuli tässä mieleen, että Georg Ots ei ollut alunperin autolautta, mutta vuoden 1993 muutostöissä siihen tuli autokansi. Oliko Georg Otsin rakenne sitten sellainen, että siihen pystyttiin tekemään se vai tehtiinkö siihen sellaisia rakenteellisia muutoksia, että autokansi on mahdollinen. No eihän Georg Ots tietenkään mikään risteilijä ollut mutta kuitenkin...
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

wirrankoski

#6
Tokihan Jori alunperinkin oli autolautta...meidän tulee nyt ottaa raamat...eikun Lloyd´s Register käteen ja lukea sieltä (esimerkki vuodelta 1990), aluksen tyyppi: TM Passenger/RoRo Cargo/Ferry! Aluksellahan oli autokansi, jonne ajettiin laivan sivuportista. Tosin henkilöautoja kyettiin mahduttamaan vain n. 15 kappaletta...

Rami

esko

#7
Pienenä huomionarvoisena mainintana sanottakoon, että "Kalypson" ja "Sally Albatrossin" erosivat toisistaan melkoisen paljon. Itse asiassa Albatrossin hytit olivat täysin erilaisia ja valikoimaltaan paljon "runsaampia" kuin mitä Kalypsolla oli.
Itse kummallakin laivalla useasti matkustaneena, asia ei siis perustu pélkkiin olettamuksiin.
Kalypson hyttiluokathan olivat perinteiset, C ,B2P ,B ,A, LUX ja Sviitti, sen sijaan Albatrossilta löytyi  pienen pieni D-hytti, kaksi erikokoista erilaista C-luokan hyttiä, B-luokka ikkunalla ja ilman !!!, iso Inside hytti, 2 erilaista erikokoista seaside hyttiä, iso Silja-Luokan hyttiä kahdell ja neljälle henkilölle, sekä Commodore luokka jossa oli 8 identtistä hyttiä sekä 4 erilaista suurempaa ns. kokous sviittiä. Hyttiluokkien sisäisiä eroja lisäksi jomkin verran.
Eli samanlaisuus Kalypson/Athenan hyttien kanssa on/oli lähinnä muodollinen. ;)

Joni Huopana

#8
Juupeli. Pääsispä joskus sellaiseen neljän hengen Silja-hyttiin...  8) [odottaa innokkaana hinnastoja mutta pelkää pahinta...]