Transito

Aloittaja Kimmo Rantanen, 12.11.2006, 00:23:20

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

"Autolaiva Hietanen Etelässä ensimmäisen kerran
22.10. 08:07

KOTKA. Autolaiva kiinnittyi ensimmäisen kerran Kotkassa Hietanen Etelään eli Puolanlaituriin myöhään tiistai-iltana, koska Hietasen satamassa ei ollut juuri silloin tilaa.

Autojen kuljetusalus Nobleza on 164 metrin pituinen ja bruttovetoisuudeltaan 29 900 GT-yksikköä, joten se on vakituisista Kotkassa käyvistä autolaivoista vielä melko siro. Liberian lipun alla kulkeva Nobleza kantaa 11 400 dw-tonnia.

Vuoroesimies Sampo Halttunen Kotkan Sataman liikenneyksiköstä kertoo, että manööveri laituriin onnistui muitta mutkitta.

- Isompiakin aluksia Hietanen Etelässä on aikoinaan ollut.

Suurimpien Kotkassa käyneiden autolaivojen pituus on liki 230 metriä ja bruttovetoisuus yli 70 000 GT-yksikköä."


Kymen Sanomat

Tapahtuihan tuo jo jokunen vuosi sitten väläytelty ajatus sittenkin. Sitä en tosin tiedä miksi juuri NOB sinne joutui, sillä se oli jo ollut purkamassa Hietasessa, kunnes teki tilaa vastaavankokoiselle Baltic Breezelle.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#16
Radion paikallisuutisissa kerrottiin, että Snobileza on Hietanen Etelässä liian täynnä olevien autokenttien vuoksi, ja Hankoon laiva ei pääse jatkamaan kun siellä tilanne on vielä tukkoisempi. Laivaa ei myöskään pureta, vaan se ainoastaan makaa siellä...

Edit: Tässä vielä Kymärin uusi versio uutisesta:

Ensimmäinen autolaiva ilmestyi Hietanen Etelään
22.10. 17:00

Nobleza on ensimmäinen autolaiva Hietanen Etelässä. "Mittakeppinä" etualalla väylä- ja öljyntorjunta-alus Oili 1, jonka pituus on 24,5 metriä. Noblezan leveys on puolestaan 28 metriä.
Kuva: SEPPO HONKANEN

Nobleza odotteli osalastissa tietoja määräsatamastaan. Tuontiautojen kierto hidastuu yhä. KOTKA. Ensimmäinen autolaiva kiinnittyi Kotkassa Hietanen Etelään eli Puolanlaituriin myöhään tiistai-iltana, koska aluksen piti tehdä laituritilaa muille aluksille Hietasen satamassa.

Autojen kuljetusalus Nobleza purki Kotkan-lastinsa tiistaina ensin Hietaseen, minkä jälkeen alus siirrettiin Hietanen Etelään odottamaan mukanaan vielä noin tuhat autoa. Niitä ei saatu mahtumaan Hankoon, joka oli edellinen satama ennen Kotkaa.

Autojen kierto on hidastunut suomalaisissa autosatamissa, mutta tehtaat tuottavat autoja entiseen malliin.


Kymen Sanomat
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 22.10.2008, 17:50:11
Radion paikallisuutisissa kerrottiin, että Snobileza on Hietanen Etelässä liian täynnä olevien autokenttien vuoksi, ja Hankoon laiva ei pääse jatkamaan kun siellä tilanne on vielä tukkoisempi. Laivaa ei myöskään pureta, vaan se ainoastaan makaa siellä...

Ja Hangon tukkoisuuden takia taas Kotkasta lähtevän Baltic Breezen loppulasti puretaan Turussa Hangon sijaan. On kyseisen aluksen eka vierailu Turussa.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pekka Laakso

#18
Ja vielä Nobleza-uutisointia Kymen Sanomista. Pietariin mahtuu vielä? :D

"Autolaiva Nobleza jatkoi matkaansa Pietariin Kotkasta
23.10. 09:55

KOTKA. Autolaiva Nobleza jatkoi matkaansa keskiviikkona iltakymmenen jälkeen Pietariin Kotkasta, jossa se odotteli Hietanen Etelässä eli Puolanlaiturissa keskiviikon.

Kotkan-autolasti purettiin Hietaseen jo tiistaina. Laivassa ollut noin tuhannen auton Venäjän-lasti ei ollut mahtunut Hankoon, jossa laiva poikkesi ennen Kotkaa."


Kymen Sanomat

Wallenius Wilhelmsenin aikataulujen mukaan Kotkaan pitäisi tulla vielä marraskuun alussa kaksi Walleniuksen vanhaa valtameriautolaivaa. Saapi nähdä otetaanko niiden autot sisään vai ohjataanko laivat jonnekin muualle...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Sami Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 23.10.2008, 10:48:47
Ja vielä Nobleza-uutisointia Kymen Sanomista. Pietariin mahtuu vielä? :D

Hieman harhaanjohtavaa uutisointia KS:ssä tällä kertaa. Nobleza kaartaa juuri kohti Paldiskia.

Kimmo Rantanen

Autot rassaavat nyt Hangon satamaa pahimmin, kun Venäjä ei vedä
23.10. 15:32  Kymen Sanomat

KOTKA. Autokaupan hiljeneminen Venäjällä täyttää Hangon autosatamaa paljon pahemmin kuin Kotkan satamaa.

Näinä päivinä Hankoon tulevien autolaivojen lastit mahtuvat siellä maihin enää nipin napin.

Hangossa noin 500 työntekijän työpaikat liittyvät pelkästään autojen transitotuontiin.

- Assistor-yhtiö ilmoitti jo viime viikolla, ettei se pystyisi ottamaan tilan puutteessa vastaan Hangossa Venäjälle meneviä autoja.

- Siksi Kotkaan keskiviikoksi odottelemaan jäänyttä autolaiva Noblezaa ei otettu alkuviikolla vastaan Hangossa lainkaan, vaan laiva tuli suoraan Kotkaan, kertoo Hangon satamajohtaja Paavo O. Lyytikäinen.

Nobleza lähti myöhään keskiviikkona Kotkasta loppulasteineen Pietariin.

- Kädestä suuhun tässä nyt eletään, Lyytikäinen toteaa.


Kotkan Sataman Naski toppuuttelee tukkeutumispuheita
23.10. 15:35  Kymen Sanomat

Kotkan satamajohtaja Kimmo Naski toppuuttelee puheita satamien tukkeutumisesta autojen säilytyksen vuoksi.

- Kotkassa eivät paikat vielä ole läheskään täynnä. Totta on, että tietyt automerkit eivät vedä ja jäävät tänne pidemmäksi aikaa, mutta niin on ollut ennenkin. Katastrofi on tästä vielä kaukana, Naski sanoo.

Yksi Kotkan sataman logistiikkayrittäjistä on SE Mäkinen Logistics Oy. Yhtiön toimitusjohtaja Harri Pänkäläinen vakuuttaa, ettei heillä ole minkäänlaisia ongelmia. Yritys toimittaa Venäjälle Volvoja, Jaguareja ja Land Rovereita. Autokuormia lähtee 250-400 viikossa.

Pänkäläinen kävi viime maanantaina katsastamassa yrityksen oman säilytysalueen Kotkan satamassa.

- Neljän hehtaarin alueella oli tuolloin kolme autoa odottamassa kuljetusta. Pian tosin satamaan tulleet laivat purkivat alueelle tuhat autoa lisää. "Häkissä" on tilat parilletuhannelle autolle.

Pänkäläinen tietää, ettei kaikilla alan kuljetusyrittäjillä mene yhtä hyvin. Varsinkin keskiluokan autot miehittävät satamien varastoalueita.

- Autonvalmistajilla on erilaisia toimitusehtoja. Auto vapautuu myyntiin usein ennakkomaksua vastaan. Ehkä finanssikriisin poikanen ja asiakaskato ovat saaneet sekä autonvalmistajat että venäläiset jälleenmyyjät varovaisiksi. Autoja makuutetaan nyt siellä missä on tilaa ja missä ne ovat turvassa. STT


Turun satama valmistautuu tuhansien autojen vastaanottoon
23.10.2008  YLE Turun Radion uutiset

Turun satamaan on saapunut ensimmäinen 700 auton ylimääräinen erä Venäjälle tarkoitettuja tuontiautoja.

Turun satama kasvattaa autotuontiaan, koska Etelä-Suomen muut satamat eivät tällä hetkellä vedä. Syynä on hyytynyt autovienti Venäjälle, mikä on täyttänyt Kotkan ja Hangon satamien varastot.

Toimitusjohtaja Christian Rambergin mukaan Turun satama pystyy vastaanottamaan noin 3000 ylimääräistä autoa lähiaikoina.

Autojen lisääntynyt kauttakulku Turun kautta ei tuo satamalle suuria lisätuloja, mutta hyödyttää mm. varustamoja ja huolintaliikkeitä.

Venäjällä autokauppaa vaivaa tällä hetkellä maailmantalouden epävarmuuden lisäksi yksityisasiakkaiden ja autokauppiaiden vaikeutunut luotonsaanti.

Jos autokauppa hiljenee pitkäksi aikaa, uhkaa se täyttää myös Turun sataman kenttävarastot. Toisaalta satama toivoo saavansa uusia asiakkaita autonvalmistajista, jotka nyt siirtävät ainakin tilapäisesti kuljetuksiaan Turkuun.

Tänä vuonna Turun sataman kautta tuodaan ensimmäistä kertaa yli 100 000 autoa vuodessa.

Varjoja myös sataman yllä

Kasvaneesta autotuonnista huolimatta talouskasvun hiipuminen näkyy Turun satamankin toiminnassa. Toimitusjohtaja Rambergin mukaan vientikuljetukset ovat hiljentyneet syksyä kohden selvästi.

Satamasta lähtee päivittäin kymmenkunta rahtialusta, kun parhaimpina aikona aluksia on ollut 50-100. Sataman tämän vuoden liikevaihto on jäämässä noin kaksi miljoonaa euroa ennakoitua pienemmäksi, mutta Rambergin mukaan tuloksesta on tulossa tyydyttävä.... YLE

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 23.10.2008, 23:13:44
Satamasta lähtee päivittäin kymmenkunta rahtialusta, kun parhaimpina aikona aluksia on ollut 50-100. Sataman tämän vuoden liikevaihto on jäämässä noin kaksi miljoonaa euroa ennakoitua pienemmäksi, mutta Rambergin mukaan tuloksesta on tulossa tyydyttävä.... YLE

Heh, milloin muka Turusta olisi lähtenyt 50-100 alusta päivässä??  ;D

Joka tapauksessa myös Turun Sanomat kertoo autorumbasta.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Janne Koskinen

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Hankoa+uhkaa+suurty%C3%B6tt%C3%B6myys++autontuojien+irtisanomisten+vuoksi/HS20081030SI1YO0224g

Hankoa uhkaa suurtyöttömyys autontuojien irtisanomisten vuoksi. Maanantaina lähti 139 rekkaa, enimmillään on lähtenyt 300 päivässä

HANKO. Hangon sataman autojen maahantuojat varautuvat yt-neuvotteluihin ja irtisanomisiin autoviennin hyytymisen vuoksi. Kansainvälisen rahoituskriisin ja Venäjän talousongelmien pelätään ensimmäisenä kouraisevan laajasti hankolaisia työntekijöitä, joista mahdollisesti jopa satoja joudutaan irtisanomaan. Muutama työntekijä irtisanottiin jo keskiviikkona.

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 21.10.2008, 00:26:30
Kotkan ja Hangon autosatamat tukossa
Maanantai 20.10.2008 klo 06:22 (päivitetty ma 09:24)  Kauppalehti

Suomalaissatamat ovat tukossa, koska noutojen määrä on jäänyt jälkeen satamiin tulevista uusia autolasteista, tänään ilmestynyt Kauppalehden Vip-liite kertoo.

Maailman suurin autojen merikuljetuksiin erikoistunut varustamo Wallenius Wilhelm Logistics hakeekin uusia, Suomen satamat korvaavia reittejä Venäjälle suuntautuvalle autotransitolle.

– Etsimme korvaavia reittejä koko ajan ja olemme jo löytäneet uusia vaihtoehtoja Itämeren alueelta. Ne otetaan käyttöön välittömästi, kertoo Wallenius Wilhelmsen Logistics Finlandin toimitusjohtaja Kimmo Särmäkari. Tarkemmin hän ei vielä reiteistä kerro.


Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 23.10.2008, 10:48:47
Wallenius Wilhelmsenin aikataulujen mukaan Kotkaan pitäisi tulla vielä marraskuun alussa kaksi Walleniuksen vanhaa valtameriautolaivaa. Saapi nähdä otetaanko niiden autot sisään vai ohjataanko laivat jonnekin muualle...
Ja nyt Särmäkarin lupaavat väliaikaiset muutokset alkavat sitten näkyä. Wallenius Wilhelmsenin valtameriautolaiva Tristan http://www.walleniuslines.com/Global/Fleet_fact_sheets_PDF/Tristan.pdf on parhaillaan Itämerellä matkalla kohti Sillamäkeä, ja alunperinhän sen oli määrä tulla Kotkaan. Sillamaessa on käynyt tällä viikolla myös ainakin yksi UECC rahtauksessa ollut autofeederi. Myöskin tuo toinen Kotkaan ilmoitettu Wallenius on peruuttanut käyntinsä. Sen sijaan EUKOR lupailee vielä yhtä isoa Kotkaan kuun lopulle.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/view/631599

¨Toimenpiteet ovat välttämättömiä liikenneturvallisuuden lisäämiseksi Kaakonkulmalla ja Etelä-Karjalassa nyt talven kynnyksellä.¨

¨Transito on Suomen talouden ja työllisyyden kannalta tärkeää. Transitoliikenne tukee myös Suomen oman viennin edellytyksiä ja alentaa logistisia kustannuksiamme. Transito työllistää suoraan 3000 -4000 henkilöä ja tuo tuloja suomalaisille yrityksille noin 360 miljoonaa euroa, liikenneministeri Anu Vehviläinen sanoo.¨

Kaikesta pahasta huolimatta transito on kuitenkin hyvinkin merkityksellisä varsinkin Kaakonkulman ja Hangon talouselämälle. Laman kynnyksellä merkitys korostunee entisestään.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kimmo Rantanen

Autotransiton väheneminen jarruttaa jo pitkälle tehtyjä laajennussuunnitelmia Kotkan satamassa. Loppuvuotta kohden rekkaliikenne on viime vuosina kasaantunut ongelmiksi asti. Tuskin on enää pelkoa perinteisistä rekkajonoista joulun tienoilla, kun liikenne on kääntynyt rajusti laskuun...

Hietasen laajennus hyytyi autokaupan hiljenemiseen
25.11. 04:00  Kymen Sanomat

Rakennuslupa tippui hiipuville markkinoille.

KOTKA. Kotkan satama on päättänyt laittaa jäihin Hietasen sataman laajennussuunnitelmat. Yhtiö sai marraskuun alussa Itä-Suomen ympäristölupavirastolta luvan kiisteltyyn satamalaajennukseen. Samaan aikaan autojen vienti Venäjälle alkoi hyytyä, mikä sai sataman jäädyttämään miljoonainvestoinnin.

Kotkan satamalla on valmiina suunnitelmat rakentaa Hietaseen pohjoispäähän yli 300 metriä uutta laituria lähinnä autolaivoja varten. Laajennuksesta on valmisteltu useita versioita. Kallein niistä on lähes viiden miljoonan euron hintainen.

Kymijoen virtaamien turvaamiseksi uudet laiturit on tarkoitus tehdä pilareiden varaan. Kymijoki laskee Hietasen pohjoispuolelle Korkeakosken- ja Huumanhaarojen kautta.

Kotkan ympäristölautakunta suhtautui kriittisesti Hietasen laajennussuunnitelmiin ja vaatii useampia vaihtoehtoisia malleja lupaharkinnan pohjaksi. Itä-Suomen ympäristölupavirasto kuitenkin katsoi, että pilareiden varaan rakennettavat laiturit eivät vaikuta haitallisella tavalla virtaamiin ja myönsi luvan. Kotkan ympäristölautakunta on päättänyt tyytyä viraston ratkaisuun.

Toimitusjohtaja Kimmo Naskin mukaan satama on karsinut heikentyneiden markkinanäkymien vuoksi muitakin investointejaan.

- Tällä hetkellä ensi vuoden investointibudjetti on suuruudeltaan kolme miljoonaa euroa, mikä on pienin luku minun toimitusjohtajakaudella, Naski kertoo.

Tänä vuonna sataman investoinnit ovat lähes kymmenkertaiset.

Epävarmojen talousnäkymien vuoksi Kotkan Satama Oy on siirtynyt nk. rullaavaan budjetointiin. Budjettipäätöksiä tarkistetaan, jos markkinat antavat siihen aineksia. Seuraavan kerran yhtiön johto ja hallitus arvioivat näkymiä helmikuussa.

Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

#27
Mikäli Kotkan laivalistaan on uskominen, nähdään  Hietanen Etelässä (Puolanlaituri) toistamiseen UECC autolaiva odottelemassa tulevaa, nyt joulun yli. Tällä kertaa kyseessä olisi ensikertalainen Kotkan kävijä Arabian Breeze.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juhani Mehto

Mainitaan nyt tässäkin topicissa, että autoja tuodaan nyt myös Poriin.

Turun Sanomat
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Jukka Huumarkangas

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 20.12.2008, 02:21:00
Mikäli Kotkan laivalistaan on uskominen, nähdään  Hietanen Etelässä (Puolanlaituri) toistamiseen UECC autolaiva odottelemassa tulevaa, nyt joulun yli. Tällä kertaa kyseessä olisi ensikertalainen Kotkan kävijä Arabian Breeze.

Pari viikkoa sitten makasi UECC laiva Setubalin satamassa tyhjän kentän vieressä (oli sumua niin paljon ettein ssaanut nimestä selvää). Näitä taidetaan nyt makuutella ympäri satamia odotellen lasteja.
"Heavy on Heavya"