Jäätalvi 2014-2015

Aloittaja Pekka Laakso, 16.12.2014, 17:00:23

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

Ruotsin puolelle rajoitukset alkaen 29-12-2014:

"Aviserade restriktioner:       
Fr o m 2014-12-29

Karlsborg, Luleå, Haraholmen, Skelleftehamn samt Ångermanälven

Minst 2000 dwt och minst isklass II"

Hiukan kumma juttu: "Ale:       Varvsbesök i Landskrona"

Ale kun yleensä (halvimpana) on aloittanut jäänmurron, niin telakointiajankohta kummastuttaa?

Jäätiedotus 24.1.2.2014:

http://areena.yle.fi/radio/2490578

Alkaen: 07:40

Mainitsee edelleen satamamurtajien avustavan tarvittaessa perämerellä.

Saimaalla mainitaan tällä kertaa Iso-Pukin avustavan Meteorin ohella.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Timo Heikkinen

#16
Kontio painelee Isokarin eteläpuolella olevan Loukeenkari saaren länsipuolella 10m väylää kohti pohjoista 15solmun vauhdilla.

Janne Koskinen

#17
Kontio saapumassa iltapäivällä Perämerelle.

Saimaalla nostetaan rajoitukset I/II min. 2000 DWT alkaen 30.12.2014;

Imatra                     26.12.2014   II 1300       30.12.2014   II 2000
Joensuu                     22.12.2014   II 1300       30.12.2014   II 2000
Joutseno                     26.12.2014   II 1300       30.12.2014   II 2000
Kuopio                     22.12.2014   II 1300       30.12.2014   II 2000
Lappeenranta             26.12.2014   II 1300        30.12.2014   II 2000
Puhos                     22.12.2014   II 1300      30.12.2014   II 2000
Ristiina                     26.12.2014   II 1300      30.12.2014   II 2000
Saimaan kanava     26.12.2014   II 1300      30.12.2014   II 2000
Savonlinna             26.12.2014   II 1300      30.12.2014   II 2000
Siilinjärvi                     22.12.2014   II 1300      30.12.2014   II 2000
Varkaus                     26.12.2014   II 1300      30.12.2014   II 2000

EDIT: Hiukan harvinainen reittivalinta Kontiolla Holmön ja Ruotsin mantereen välistä; tosin kovina jäätalvina (1980-luvulla) taisi Ruotsin puolen Perämeren liikenne kulkea juuri mainittua reittiä. Ilmeisesti länsituulta liikaa konventionaalisemmalle reittivalinnalle.

(Entisinä aikoina valtion aluksen "koukkaus" Ruotsin aluevesien kautta olisi aiheuttanut aikamoisen "paperisodan" (mieluiten etukäteen), mutta koska jäänmurtajat eivät enää ole valtion aluksia juridisesti, niin eipä sillä ole merkitystä; avustavathan ruotsalaismurtajat Suomen vesillä satamaan asti kauppa-aluksia.)

EDIT 2: Oulun satamalistasta:

"Updated: 26.12.14 12:50 KONTIO   FI FIHEL ETA 27.12.14  18:00 Laituri: Ei tiedossa / ETD 01.01.00 00:00   Wilhelmsen Ships Service Oy " 

Kummastusta herättää että käyttääkö murtajat nykyään agenttia? Ja aikooko Kontio jäädä uuteenvuoteen jäitä odottelemaan?
(Vahti poikki & st.by?)

"Lähtöjärjestyslistasta" voisi päätellä Kontion ja Otson jälkeen vuorossa olevan Frej:n? tai jonkun muun swenskin ennen Urho-luokkaa?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ari-Jukka Perkiomaki

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 26.12.2014, 12:56:11
Kontio saapumassa iltapäivällä Perämerelle.
EDIT: Hiukan harvinainen reittivalinta Kontiolla Holmön ja Ruotsin mantereen välistä; tosin kovina jäätalvina (1980-luvulla) taisi Ruotsin puolen Perämeren liikenne kulkea juuri mainittua reittiä. Ilmeisesti länsituulta liikaa konventionaalisemmalle reittivalinnalle.
EDIT 2: Oulun satamalistasta:
"Updated: 26.12.14 12:50 KONTIO   FI FIHEL ETA 27.12.14  18:00 Laituri: Ei tiedossa / ETD 01.01.00 00:00   Wilhelmsen Ships Service Oy " 
Kummastusta herättää että käyttääkö murtajat nykyään agenttia? Ja aikooko Kontio jäädä uuteenvuoteen jäitä odottelemaan?
Oisko myös niin että tuulien lisäksi reittivalintaan vaikuttaa se, että Kontio käy avaamassa rännit tai katsomassa jäätilanteen yhteistyökuvion mukaisesti (Skellefteåån) Piteåån, Luulajaan ja Karlsborgiin ja koukkaa sitten kohti Oulua, tosin tukeeko ETA ollenkaan tota teoriaa?  ::)
Jääkartalla 5-10cm jäätä näihin Perämeren pohjoisimpiin satamiin. Oisko siellä sitten jotain heikkotehoisia laiturissa, en nyt kerkeä tutkimaan asiaa...



Pekka Laakso

LainaaEDIT 2: Oulun satamalistasta:

"Updated: 26.12.14 12:50 KONTIO   FI FIHEL ETA 27.12.14  18:00 Laituri: Ei tiedossa / ETD 01.01.00 00:00   Wilhelmsen Ships Service Oy " 

Kummastusta herättää että käyttääkö murtajat nykyään agenttia? Ja aikooko Kontio jäädä uuteenvuoteen jäitä odottelemaan?
(Vahti poikki & st.by?)
Tuollainen epämääräinen lähtöennakko yleensä tarkoittaa, ettei lähtöaikaa ole päätetty. Mikä sius tarkoittaisi, että se voi jäädä öt-kaluston purkamisen ja oletetun bunkraamisen jälkeen laituriin odottamaan jäätilanteen kehitystä tai sitten ei.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Ari-Jukka Perkiomaki

Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 26.12.2014, 19:17:03
Oisko myös niin että tuulien lisäksi reittivalintaan vaikuttaa se, että Kontio käy avaamassa rännit tai katsomassa jäätilanteen yhteistyökuvion mukaisesti (Skellefteåån) Piteåån, Luulajaan ja Karlsborgiin ja koukkaa sitten kohti Oulua, tosin tukeeko ETA ollenkaan tota teoriaa?  ::)
Jääkartalla 5-10cm jäätä näihin Perämeren pohjoisimpiin satamiin. Oisko siellä sitten jotain heikkotehoisia laiturissa, en nyt kerkeä tutkimaan asiaa...
Kurssi on nyt kohti Oulua, joten eipä mennyt ylemmäksi Ruotsin rannikkoa pitkin...

Janne Koskinen

#21
Kontio ei siirrry st, by:n:

"Icebreakers: Kontio assists in the Bay of Bothnia. Meteor assists in the Saimaa Canal and in the southern Lake Saimaa. Iso-Pukki assists in the northern and central Lake Saimaa."

ETD klo. 22.00 tänä iltana.

Hiukan jatkoarveluja eli oliko Ale:n telakointi etukäteen suunniteltu tähän ajankohtaan? Halvimpana sen pito jäänmurrossa näissä jääoloissa (max. 15 cm) olisi kai perusteltua. Ahto:llahan ei "murtosopimusta" ole, mutta satamahinaaja sopimus lienee siitä?

Vai onko Suomen kokemattoman jäänmurtojohdon "liipasinsormi" turhan löysässä?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 27.12.2014, 12:37:11
Kontio ei siirrry st, by:n:

"Icebreakers: Kontio assists in the Bay of Bothnia."

ETD klo. 22.00 tänä iltana.
On jo liikkeellä, eli lähtö ollut alkuillasta.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juha Pitkänen

Protector matkalla Saimaalle.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Juha Pitkänen - 28.12.2014, 10:04:21
Protector matkalla Saimaalle.


"Icebreakers: Kontio assists in the Bay of Bothnia. Protector assists in Lake Saimaa. Meteor assists in the Saimaa Canal and in the southern Lake Saimaa. Iso-Pukki assists in the northern and central Lake Saimaa."
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Mikko Mustonen

Jäänsärkijä Sampo nostaa toimintaviirin tänään ja lähtee risteilylle. Kausi jatkuu aina huhtikuun loppupuolelle saakka.

Janne Koskinen

Twiitti lauantailta (27.12.2014) Tug Victoria SfV:n isbrytning saitilla:

"Nära vintersäsongstart i Karlsborg..Gick tungt för Solstraum ut."

Mikä lienee tilanne Torniossa?? (Muualla vähän liikennettä/jäätä siis Suomen puolella.)
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ari-Jukka Perkiomaki

#27
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 29.12.2014, 10:33:19
Twiitti lauantailta (27.12.2014) Tug Victoria SfV:n isbrytning saitilla:
"Nära vintersäsongstart i Karlsborg..Gick tungt för Solstraum ut."
Pikku Vikingen hinaaja yrittää pitää Karlsborgin satama-altaan ja rännin alkupään Malörenin suuntaan vielä avoinna. Koskahan paikalle saapuu isompi hinaaja? Karlsborgin satamalla täytyy taas olla sopimus joko Luleå Hamn AB:n kanssa (Luleå Bokserbåt AB) tai sitten MarineGroupin kanssa satama jäänmurrosta.
Vähä offtopicina pientä juttua koskien Luleå Bokserbåt AB:ta. Jutussa mainitaan hieman ohimennen jäänmurrosta.
http://issuu.com/sjobefalen/docs/sjobefalen-6-med/8

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 29.12.2014, 11:26:15
Pikku Vikingen hinaaja yrittää pitää Karlsborgin satama-altaan ja rännin alkupään Malörenin suuntaan vielä avoinna. Koskahan paikalle saapuu isompi hinaaja? Karlsborgin satamalla täytyy taas olla sopimus joko Luleå Hamn AB:n kanssa (Luleå Bokserbåt AB) tai sitten MarineGroupin kanssa satama jäänmurrosta.

"VIKINGEN avslutar säsongen.
Den senaste tidens kyla har medfört att isen vuxit snabbt. Det sista uppdraget i år för VIKINGEN blev SOLSTRAUM som avgick den 27/12. Det blir nu VICTORIA som tar över isbrytningen i hamnen. Hon kommer mest troligt in till Karlsborg på nyårsafton när FRANK W ankommer. VIKINGEN och NALLE ligger vid bryggan och väntar på torrsättning. Det blir nog i början på nästa vecka för det ."
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Hiukan osviittaa tulevasta:

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194950292534/artikkeli/jaanmurtajat+viikkoja+aikataulusta+jaljessa+tasta+syysta+se+ei+ole+huono+asia.html

"- Talvista ei koskaan tiedä. Seuraava murtaja lähtee varmasti parin viikon sisään pohjoiseen jos tällaisia pakkasia tulee lisää.
Tällä hetkellä liikennerajoituksia on asetettu Kemin, Tornion ja Oulun satamiin. Tämän viikon aikana Raahen ja Kalajoen satamien osalta pohditaan laivaliikenteen rajoittamista."
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama