Tallinnan matkustajaliikenne 1965

Aloittaja Matti Rainio, 05.07.2015, 09:15:28

« edellinen - seuraava »

Matti Rainio

Onko kenelläkään tietoa montako henkilöä matkusti Helsingin ja Tallinnan välillä vuonna 1965?

Seppo Honkanen

Kansalaisen vuosikirja MMM 1966 kertoo, että mielenkiinto Tallinnaa kohtaan on ollut melko suuri, koska heinäkuussa 1965 laivat kuljettivat 4000 matkailijaa Suomesta, Ruotsista ja muista pohjoismaista.
Helsinki-Tallinna-matkustajalaivaliikennehän alkoi uudelleen ensimmäisen kerran lokakuun 1939 jälkeen vasta 8. heinäkuuta 1965, jolloin s/s Vanemuine avasi Tallinnan-liikenteen. Päivittäinen Tallinnan-liikenne jatkui MMM:n mukaan vain syyskuun loppuun, joten kovinkaan monta tuhatta tuo koko vuoden 1965 matkustajamäärä ei voinut olla.
MMM:n mukaan linjalla seilasivat virolainen Vanemuine ja suomalaiset Vellamo ja Silja II.

Muuan gradu 'Uuden sukupolven autolautta' vuodelta 2006 kertoo http://www.jamssi.com/gradu/gradu.pdf , että 1960-luvun loppuun mennessä Suomen ja Viron välillä matkusti vuosittain noin 20 000 henkeä.
Tarkka pääluku vuodelta 1965 varmaan löytyy Merenkulkulaitoksen, nyk. Liikenneviraston uumenista.

Matti Rainio

#2
Liikenneviraston sivuilta ei löytynyt tarkempia tietoja mutta voi itse yrittää laskea arvio noista heinä-syyskuukautisista matkustajamääristä.
1. Oletetaan että puolet noista heinäkuu -65 4000:staTallinnan laivamatkustajista tulivat Suomesta ja matkustajamäärät pysyivät tasasina ensimmäisien kuukausien aikana. Näin saadaan matkustajat Suomesta 3x4000/2=6000.
2. Jos taas oletetaan, että matkustajamäärät kasvoivat tasaisesti joka kuukausi -60 luvun loppuun saaka lukemaan 20000 matkustajaa vuodessa (alkaen nollasta 7.7 1965), saadaan ensimmäisille kolmelle kuukaudellle noin 1200 matkustajaa. Todellinen luku lienee näiden 1. ja 2. arvioiden välissä.
3. Jos tietäisimme noiden kolmen laivan reitttiaikataulut kesänä -65, voisi myös yrittää arvioida matkustajamäärät niiden matkustajakapasiteetin mukaan. Laivoihin mahtuivat korkeintaan 400-700 matkustajaa. Käyttöaste joudutaan tosin myös arvioimaan mikä tekisi tästä menetelmästä epävarman.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Matti Rainio - 06.07.2015, 08:47:52
1. Oletetaan että puolet noista heinäkuu -65 4000:staTallinnan laivamatkustajista tulivat Suomesta ja matkustajamäärät pysyivät tasasina ensimmäisien kuukausien aikana. Näin saadaan matkustajat Suomesta 3x4000/2=6000.
Aika rohkea veikkaus, Neuvostoliitto kuitenkin rajoitti kansalaistensa matkustamista niin paljon, että neuvostoliittolaisia matkustajia oli luultavasti vain pari prosenttia. Toki matkustajia varmaankin tuli myös kolmansista maista, mutta veikkaisin silti suomalaisten osuuden matkustajista olleen huomattavasti suurempi kuin 50%.

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Seppo Honkanen - 05.07.2015, 14:32:50
Muuan gradu 'Uuden sukupolven autolautta' vuodelta 2006 kertoo http://www.jamssi.com/gradu/gradu.pdf , että 1960-luvun loppuun mennessä Suomen ja Viron välillä matkusti vuosittain noin 20 000 henkeä.

Siis oikeasti, hyväksyikö ne muka tuon gradun?
Nykyinen Viking Line Abp, suomalaisille yksi tämän hetken tunnetuimmista suurista
varustamoista teki alkuaan kun Ålandsfärja Ab:nakin aiemmin tunnettu varustamo Rederi Ab
Vikinglinjen perustettiin vuonna 1959. Sen ensimmäinen alus, jo aiemmin mainittu
Skotlannissa 1924 valmistunut s/s Viking (entinen s/s Dinard) palveli varustamon käytössä
vuosina 1959 – 1970. 99 metriä pitkä alus pystyi kuljettamaan 88 henkilöautoa 19 solmun
nopeudella. Ensimmäisenä kesäkautenaan alus kuljetti yhteensä 50 000 matkustajaa ja 6000
autoa. Vuonna 1963 Rederi Ab Vikinglinjen sai uudeksi nimekseen SF Linjen. Varustamon
kaikki alukset palvelivat tuolloin Maarianhaminan ja Graddön välillä, ja yhtiö keskittyi
ainoastaan matkustaja-autolauttaliikenteeseen. Vuonna 1966 perustettiin markkinointiyhtiö
Vikinglinja, jonka muodostivat SF Linjen, Rederi Ab Sally, Rederi Ab Solstad ja Rederi Ab
Slite. Samana vuonna sovittiin Naantalin kaupungin kanssa sopimus liikenteestä Naantalin ja
Kapellskärin välillä. Liikenne Turun ja Tukholman välillä aloitettiin vuonna 1973. Vuonna
1974 Vikinglinja laajensi toimintaansa myös Helsinki – Tukholma merireitille.


Tuollaisen syö raskaasti lopun uskottavuutta, jos ei saa edes helposti tarkistettavaa historiaa selvitettyä edes suunnilleen oikein.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Kalle Id

Jotenkin luulen, että Lapin Yliopiston taiteiden tiedekunnan teollisen muotoilun oppiaineen tarkastajat eivät ole hirveästi kiinnittäneet huomiota historia-osion paikkansapitävyyteen. Siksi toisekseen ainoat annetut viitteet historiaosioon ovat Laiva saapui Helsinkiin ja Matkailijan ihmeellinen maailma... ::)

Johannes Selänpää

Helsingin Sanomien sivuilla pieni juttu >>> http://www.hs.fi/kaupunki/a1305968299707
Jutussa kerrotaan, että ensimmäisenä liikennöinti kuukautena vuonna 1965 matkusti reitillä 4 000 henkilöä.

Rami Kristian Wirrankoski

Itse kiinnitin huomioni tuossa gradussa - paitsi Timon mainitsemiin hölmöyksiin ja virheisiin - myös selkeisiin kielioppivirheisiin.

Seppo Honkanen

Minusta tuntuu myös tuo MMM-66-kirjankin mainitsema heinäkuun 1965 pääluku 4000 "kovin ympärpyöreältä" semminkin, kun siihen joku jossakin hämmensi vielä kaikki pohjoismaat mukaan. Lieneekö 3999 vai 4001 lähimpänä totuutta...? Joka tapauksessa tuo MMM 1966:n, peräti viiden sivun Viro-juttu on mielenkiintoinen, hupaisakin 2000-luvun lukijalle: Heinäkuun 8. päivän aamuna 1965 Vanemuinen lipuessa vasta Kustaanmiekan ohi tunnelma oli jutun mukaan iloinen ja välitön. Kutsuvieraana oli mm. ulkoministeri Ahti Karjalainen.... ;D  :thumb: