Ravintolalaiva wäinämöisen kohtalo ?

Aloittaja Heikki Helen, 05.01.2001, 10:11:36

« edellinen - seuraava »

Heikki Helen

Kuka tietää mitä kuuluu nykyisin ravintolalaiva wäinämöiselle? Tiedän, että se upposi ensin hietalahden rantaan jossa se lojui lähes vuoden. Sen jälkeen se siirrettiin Tammisaareen, jossa se upposi toistamiseen. Siitä eteenpäin mulla ei oo tietoa, onko alusta edes nostettu ylös vai eikö.
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Aleksi Lindström

#1
Siitä oli vähän aikaa sitten juttua HBL:ssä. Se oli matkalla Turkuun romutettavaksi sen jälkeen kun se saatiin nostettua Hakaniemessä ja se on edelleen, yrityksistä huolimatta, uponneenna Tammisaaressa. Se on myös vaihtanut (yllättävää) omistajaa, eli Seppo Ihamäkeä ei voida enää syyttää mistään.

Antti Ruusu

#2
Mulla ei oo teitoa siitä missä se on nyt, mutta halusin sanoa vaan että mulla on kuva siitä uponneena (tosin voi aika monella muullakin olla)

Aleksi Lindström

#3
Ensiksi korjaus tohon Heikin ekaan postiin jota en aiemmin edes huomannut: "upposi ensin Hietalahden rantaan." Ei, se ei uponnut Hietalahdessa vaan Hakaniemessä, Merihaan edustalla.

Antti, siis se on ainakin varmaa että se on edelleen siellä Tammisaaressa uponneena.
Näissä kuvissa kylläkin vielä Helsingissä...









Heikki Helen

#4
No Hakaniemihän mun piti sanoman...
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Mikko-Oskari Koski

#5
Wäiski I:lle käy niinkuin vanhoille, toivottomaan tilaan päässeille hylyille usein: Ne jätetään heitteille, omistajaa ei löydy mistään ja lopulta kunta saa kerätä jätteet pois. Tästä on ihan riittävästi esimerkkejä lähempänäkin: Käykää vaikka Hertzikanrannassa, johon pari vuotta sitten upposi yksi ikuisuusprojektiksi muuttunut venäläinen paritroolarinpuolikas...

Seppo Ihamäki on saattanut myydä Wäiskin jollekin bulvaanille, jota ei välttämättä ole oikeasti edes olemassa. Toinen mahdollisuus on tietysti, että laivan olisi todella ostanut joku siihen perehtymätön onnenonkija. Tammisaaren kunta ei kuitenkaan välttämättä ole ensi töikseen keräämässä Wäiskin raatoa Skogbyn sahan rannasta, koska laituri on yksityisessä omistuksessa. Syväkurkku, joka oli käynyt sitä katsomassa huhtikuussa vakuutti kuitenkin, että tässä lepopaikassa W:stä on näkyvissä huomattavasti vähemmän kuin aikanaan Hagiksen uppoamispaikalla...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

#6
Tietääkö kukaan mikä tuon "väiskin" uppoamissyy tarkalleen oli?
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

#7
Muistaakseni siinä oli joku sauma revennyt ja vettä oli pikkuhiljaa tihkunut sisään, kunnes sitä sitten pääsi jostakin enemmän ja siinä se oli. Aluksella oli selkeä kallistuma jo ennen uppoamista, vaikka Ihamäki vakuuttikin, ettei sillä ollut itse onnettomuuden kanssa mitään tekemistä.

Asuin tuolloin Merihaassa ja parvekkeeltani näki Wäiskin ahteripuolen. Luonani sinä yönä vieraillut naishenkilö vilkaisi aamusella parvekkeelta ulos ja ihmetteli missä W.on. Sanoin, että se on kai uponnut. Vitsi tuntui aika huonolta, kun ulos mentyämme näimme niin todella tapahtuneen...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

#8
Tällä viikollahan Hesari sitten kertoi uutisen mikä ei varmaan tullut kenellekään yllätyksenä eli sen, että Wäinämöinen puretaan palasiksi eli romutetaan.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Aleksi Lindström

#9
Jesh! Kerrankin hyvä juttu että alus romutetaan! Ekaa kertaa mun historiassa kun ajattelen näin.

Mikko-Oskari Koski

#10
Wäiskiä yritettiin viikonloppuna 9.-10.6. nostaa. Asialla oli samanlainen tekniikka kuin Merihaassakin, joten lopputulos oli oikeastaan selvä jo etukäteen. Veden alla pekkaniska onnistui kuitenkin "haalaamaan" W:n sen verran sivuun, ettei se enää tuki väylää ja matalikolla romutus on helpompaa.
Järki voitti.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kervisen Lauri

#11
Tietääkö kukaan minkä näköinen ja tyyppinen laiva Wäinämöinen oli Saksan vuosinaan?
Ja eikös sillä ollut sisariakin, joist yhden piti tulla Suomeenkin(Ilmarinen?).
Entäs minkälaisia risteilyjä laivalla vedettiin Saimaalla?

Ja vielä yksi kysymys:
Eikö ravintolalaiva Jarl ("Wäiski") ollut aikoinaan autolautta?

Valistakaa tietämätöntä.


Miran Hamidulla

#12
joo "Wäiski" oli autolauttana Öölannin liikenteessä ja siitä löytyy kuvia tuolta ajalta osoitteessa www.faktaomfartyg.com
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

wirrankoski

#13
Liekö kukaan käynyt Wäiskiä tänä vuonna Skogbyssä katsomassa? Viime elokuussa se ainakin vielä makasi n. 100 metrin päässä alkuperäisestä uppoamispaikastaan, matalassa rantavedessä, minne se oli siirretty. Paikka on sikäli hankala, ettei sen purkaminen aivan helposti siinä onnistu. Jänskää oli myös se, että aluksella oli jälleen vuosien jälkeen HADAG:in hopeanvihreä korsteeni! Valkoiset sun muut maalit olivat siististi kuoriutuneet pois alkuperäisten värien päältä!Kun liikutte Hangon suunnalla, käykää ehdottomasti katsastamassa Wäiskin olotila!!!

Rami