Finnjet romuksi

Aloittaja Timo Selkälä, 02.05.2008, 09:37:47

« edellinen - seuraava »

Markus Myllymäki


Kristian Lampio

Finnjet ei vielä todellakaan ole sellainen laiva jota pitäisi lähettää naula tehtaalle! Finnjet voisi olla oikein hyväkin laiva jossain Kiinan seudulla jonne Kalypso ja Wasa Queen päätyivät. Alushan on kaiketi vielä ihan hyvässä kunnossa. Harmi ettei sille löydy ostajaa mistään, tämä kai sen sitten ratkaisee että hävittää sen. Silloin ei enään tarvisi ottaa paineita sen myynnistä. Finnjet on kuin vanha, sairas ja huonosti pidetty koira joka toivoo loppuaan...

Juha Heinonen

Lainaus käyttäjältä: Kristian Lampio - 07.05.2008, 15:45:34
Finnjet on kuin vanha, sairas ja huonosti pidetty koira joka toivoo loppuaan...
¨

Mielestäni on törkeää väittää näin.

2004 uudistuksen jälkeen joku aluksen päälystöön kuuluva  (en muista kuka) totesi, että Finnjet ei ole ollut koskaan näin hyvässä kunnossa. Itse voin vahvistaa saman, ainankin matkustajatilojen osalta.

Uskomaton homma tämä romutus juttu!   ???  Vaikea kuvitella romuttamista. Joku saa hienot taulutelkkarit...

Itse en löydä oikeita sanoja kuvaillakseksi tilanetta.

Eero Vaskonen

Muuten tuolla adressit.comissa jossa voi allekirjoittaa Finnjetin puolesta, niin on tänään jo yli 15 allekirjoitusta  :o :thumb:
www.adressit.com/finnjet

Jussi Littunen

#19
Ei voi olla totta! Finnjet on varmasti yksi maailman erikoisimmista matkustaja-autolautoista, joita on koskaan rakennettu. Finnjetin aikanaan saamaa huomiota voisi verrata jättiristeilijä Genesiksen tällä hetkellä saamaan huomioon! Mutta on kuitenkin ymmärrettävää, että 31 vuotta vanha alus ei kelpaa nykyajan vaativaan käyttöön. Autot suurenevat ja tekevät hallaa Finnjetin autokansikapasiteetille, lautat suurenevat, Finnjetistä ei enään saada niin suurta hyötyä kuin esimerkiksi nykyisistä Color Linen suurista autolautoistan ja kaiken lisäksi: Turbiinit syövät älyttömästi polttoainetta ja näin ollen rahaa. Joten vaihtoehdot, minne Finnjet päätyisi, jäävät aika lailla vähäisiksi:
   Ensimmäinen vaihtoehto on tietenkin täällä jo mainittu pienten autojen kuljetus, mutta missä on tarpeeksi pieniä autoja, jotta saataisiin voittoa kaasuturbiinien syövän polttoaineen verran. Toinen vaihtoehto on tietenkin autokaistojen leventäminen, mutta se taas syö autokapasiteettia, koska kaistoja ei ole enään niin montaa.
   Sitten on tietenkin museovaihtoehto. Valitettavasti siinäkin on omat ongelmansa: yli 210 metrisen aluksen sijoittaminen pysyvästi jonnekin tulee myös kalliiksi. Lipputuloilla ei välttämättä saataisi katettua sen satamapaikkamaksuja.
   Uudistus risteilykäyttöön on tietenkin yksi vaihtoehto, mutta on huomattu, ettei alus tunnu kelpaavan kenellekään, myyntiyritys on kestänyt älyttömän kauan. Tässä tapauksessa tietenkin turbiinien poisto olisi melko ajankohtaista, mutta silloin Finnjetistä tulee aivan tavallinen 70-luvun autolautta: (uudistuksia lukuun ottamatta) normaalinopea ja nykyajajan haasteisiin vastaamaton.
   Viimeinen vaihtoehto on sitten romutus, joka nyt näyttää melko väistämättömältä  :'( Finnjet on ehkä historialliselta arvoltaan hieman liian hieno romutettavaksi, mutta kannattavuudeltaan tuollaiset alukset ovat yleensä päätyneet "naulatehtaalle". Toivotaan kuitenkin, että romutus voitaisiin välttää jollakin keinolla:
   Olisi kieltämättä hauskaa, että Suomen kansa näyttäisi maailmalle ja ostaisi aluksen takaisin yhteiskeräyksellä, kuten tuolla Helsingin sanomien keskustelupalstalla kovasti uhotaan! Adressin 115 allekirjoitusta ovat erittäin vaikuttava määrä, joten toivotaan, että myös tältä keskustelupalstalta saataisiin lisää allekirjoittaneita! Se, onko nettiadresilla niin hirveästi painoa päättävillä tahoilla, on sitten toinen juttu, mutta 115 nimeä kertoo kuitenkin siitä, että suomalaiset arvostavat tätä historiallista alusta.
   Vaikka suhtauduinkin hieman kriittisesti ylläolevassa kirjoituksessani Finnjetin tulevaisuudennäkymiin, en silti tarkoita, että haluaisin aluksen romutettavan! Itse en ole aluksella käynyt, mutta tutustuttuani alukseen ja sen historiaan lukuisilla sivuilla, on sen tekninen edelläkävijyys ja tietenkin erityis(kalliit  ;D)valmisteiset turbiinit herättäneet omaa mielenkiintoanikin siihen aluksen, ja luultavasti monien muidenkin.

Kristian Lampio

Lainaus käyttäjältä: Kristian Lampio - 07.05.2008, 15:45:34
Finnjet on kuin vanha, sairas ja huonosti pidetty koira joka toivoo loppuaan...

Lainaus käyttäjältä: Juha Heinonen - 07.05.2008, 16:04:26
Mielestäni on törkeää väittää näin.

Tällä hetkellähän alus on vähän sitä. Pari viimestä vuotta laiva on vain seissyt paikoillaan mutta kuitenkin muutaman kerran siirtynyt paikasta toiseen. Ennen Finnjet oli oikein hyvin pidetty joten en viitannut siihen. On aika surkean näköistä Finnjetin nyky elämä. Keula ruosteessa ja makaa satamassa pitkiä aikoja. Tuo koira vertaus tuli siitä kun sukulaistemme naapurissa ollut koira oli köyden päässä päivät ja yöt, kesät ja talvet pitkiä aikoja.

Noin legendaarinen alus ei ansaitse romuksi tulemista. Finnjet on maailman legendaarisimpia aluksia. Sen ajan suurin ja nopein laiva.

Teemu Knuutila

Ruoste laivasta poistuu tietenkin hiekkapuhalluksessa ja alus saa uuden värin pintaansa kuten ennenkin, ei värin puute laivaa huononna muuten kuin katsojan silmissä....

Teemu Knuutila

Maailmassa on lukuisia kolkkia joissa puhdas juomavesi on kalliimpaa kuin polttoaine. Kuitenkin uskon, että Finnjet tulee olemaan vielä montakertaa otsikoissa niin hyvässä kuin huonossakin ennen kun se valetaan rata nauloiksi ja rahoiksi....!

Arivaara

On se jo niin vanha laiva että joutaa mennä romuksi. EI kaikkea voi säästää. On muutkin vanhat laivat romutettu paitsi mitä ei oo laitettu museoiksi.

Heikki Saraste

Luulisi, että kun Finnjet maksaa 6,5 miljoonaa ja uudet lautat yli 100 miljoonaa, niin Finnjetin ei tarvitsisi tuottaakaan niin paljon, jotta liikennöinti olisi kannattavaa. Tietysti vanhassa laivassa on tehtävä korjauksia niin kuin vanhoissa autoissakin, mutta silti pääomakuluissa säästetään paljon.

Ilmeisesti ekonomistit ovat asian kuitenkin niin laskeneet, että liikennöinti ei kannata. Muutenhan alus olisi liikenteessä. Spekulatiivisena ajatuksena voisi esimerkiksi miettiä, onnistuisiko Hangon ja Tukhoman välinen liikenne dieseleillä ajaen. Riittäisikö nopeus? Riittäisikö reitille matkustajia?

Emppu Kauranen

Lainaus käyttäjältä: Teemu Knuutila - 07.05.2008, 21:39:07
Niin, ja mitäköhän vittua pankkiiri ekonomistit tms  merenkulusta ja sen tuottavuudesta / suhdanneherkkyydestä tietävät ???

Aika paljonkin...

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Teemu Knuutila - 07.05.2008, 21:39:07
Niin, ja mitäköhän vittua pankkiiri ekonomistit tms  merenkulusta ja sen tuottavuudesta / suhdanneherkkyydestä tietävät ???

Näin kun tarkemmin miettii, niin herää kyllä kysymys, että kenellä sitten olisi riittävä ammattitaito, jos ei (varustamo)liiketoiminnan ammattilaisilla, joilla on käytössään laaja asiantuntijaverkosto?

On surullinen tosiasia, että vaikka Finnjet saataisiinkin takaisin näille vesille ja asetettaisiin jollekin utopistiselle linjalle, olisi alkuinnostuksen mentyä ohi ja niiden muutamien nostalgikkojen tehtyä kaihoisat muistelumatkansa kädessä yli 30-vuotias laiva, josta ei todennäköisesti ole kilpailemaan matkustajista uudisrakennusten kanssa pitkällä tähtäimellä. Paljonko rahaa pitäisi Finnjetiin upottaa, ennen kuin edes ensimmäisiäkään matkustajia kehtaisi päästää laivalle? Tuskin alus on maailmalla vietettyjen vuosien jälkeen yhtä hyvässä kuosissa kuin viimeksi telakalta lähtiessään. Lisäksi paatti pitäisi ensin seilata sieltä Mikä-Mikä -maasta tänne pohjoiseen. Lopulta ylläpitokulut hipovat taivaita ja laivan myyntiarvo romurautaa kuten vanhojen autojenkin kohdalla. Kun sitten eron hetki lopulta koittaisi, valtion virkamiehet tekisivät C Expressit...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juha Heinonen

Miten olisi jos Kiristina Cruise hankkisi Finnjetin? Mielestäni sille Finnjet sopisi. Vanha kunnon laiva, suomalainen laiva. Ihmiset varmasti kiinostuisivat. Suomessa Finnjet tunnetaan, ja näinollen Kristiina Cruise voisi hyötyä jo pelkästään siitä.

Mitä te ajattelette?

Jonne Reitti

^Tuplasti liian iso, ei toimi.