maritimeforum.fi

Merenkulku => Matkustaja-autolautat => Aiheen aloitti: Mikko-Oskari Koski - 03.01.2015, 00:52:59

Otsikko: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 03.01.2015, 00:52:59
Puolan valtiojohtoinen lauttafirma Polferries on jo usean vuoden ajan ollut kaupan. Ainakin DFDS:n muistan jossain vaiheessa ilmaiseen jopa aidontuntuisen kiinnostuksen ostaa koko lafka, mutta kauppa taisi jäädä syntymättä.
Nyt on ollut liikkeellä useammastakin suunnasta kuulemani huhu, että Grimaldi olisi Polferriesiä ihan tosissaan ostamassa. Kertokaa asiasta kenties jotain tietävät, kuinka vakaasta väitteestä on kyse.

Sinällään ajatus Polferriesin liittymisestä Itämeren Grimaldi-joukkoon yhdessä Finnlinesin kanssa ei kuulostaisi ollenkaan hullummalta. Kenties jopa Gdanskin ja Helsingin välille saataisiin jälleen kohtuuhintainen yhteys, kun operoinnista vastaisi Polferries kovan rahan Finnlinesin sijaan.

Polferriesillä on odotettavissa myös alusvaihdoksia, entisestä Gotland/Finnarrowista luodaan Masovia Swinoujscien ja Ystadin välille Baltivian kaveriksi (ja ilmeisesti paremmin kilpailuun vastaavaksi Unityn Poloniaa ja Scaniaa vastaan), Wawel siirtyy sieltä huhtikuussa Nynäsin reitille ja Scandinavia poistuu johonkin. Mazovia-nimen ainakin FoFin mukaan saava alus on siis myyty puolalaisvarustamolle, jonka aluksen kaupannut varustamo on aikeissa ostaa..? No, meneehän se noinkin. ::)
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Kalle Id - 03.01.2015, 01:58:40
Italialainen Informare-verkkosivu kertoo Polferriesistä kilpailevan Grimaldin lisäksi myös DFDS:n, Tallinkin, TT Linen sekä kolmen (ainakin itselleni) tuntemattoman puolalaisen yrittäjän. Grimaldin lisäksi DFDS on ilmoittanut virallisesti olevansa mukana kilpailussa Polferriesistä. Aiemmin syksyllä tiedotettiin, että kauppa lyötäisiin lukkoon vielä ennen vuodenvaihdetta, mutta näin ei selvästikään ole käynyt.
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Marko Manninen - 03.01.2015, 15:22:32
Mielenkiintoista mitä tapahtuu polferries varustamon linjoille, jos joku näistä yhtiöistä ostaa varustamon. Nimi varmaankin muuttuu pienellä aikajänteellä.
Suurimpana ihmettelen Tallinkin kiinnostusta/mahdollisuutta ostaa yhtiö. Kumminkin yhtiöllä on huonoja kokemuksia eteläiseltä Itämereltä ja onko rahoittajat tälläistä kauppaa innokkaita rahoittamaan.
Kuinka kannattavia linjoja nämä kolme linjaa ovat? Onkohan niille laukkautuspaineita uudella omistajalla?
TT-Line tuskin on innokas ajamaan Nynäshammin linjaa ja Ystad saattaa vaihtua Trelleborgiin. Kopiksen linjasta ei välttämäti ole sille lisäarvoa.
Tallinkille polferriesin linjat ei ainakaan tuo mitään synergia etua.
Finnlines saattaa panostaa kovasti Ystadin linjaan ja Helsinki-Gdynia linja saattaa muuttua Helsinki-Hynäeshamm-Gdansk.
DFDS vain lisäisi linjojansa eteläisellä Itämerellä. Se taas saattaa olla kiinnostunut parantamaan Köpenhaminan linjaa.
Stena Linea ihmettelen, että ei ole ostajien joukossa.

Mikä se sivuston oli mistä näki kartalta mitkä varustamot kulkevat mitäkin linjaa? Siinä oli Eurooppa jaettu neljään eri karttaan joista sai tarkennuksen alueeseen ja satamat on merkattu kartalle. Nimeä painamalla sai tarkempaa tietoa sataman yhteyksistä ja varustamoista.
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Jani Nousiainen - 03.01.2015, 18:38:43
Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 03.01.2015, 15:22:32
Kopiksen linjasta ei välttämäti ole sille lisäarvoa.

Sehän loppui jo vuosia sitten, kun myivät Pomeranian.
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Timo Selkälä - 03.01.2015, 19:46:19
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 03.01.2015, 01:58:40
Italialainen Informare-verkkosivu kertoo Polferriesistä kilpailevan Grimaldin lisäksi myös DFDS:n, Tallinkin, TT Linen sekä kolmen (ainakin itselleni) tuntemattoman puolalaisen yrittäjän. Grimaldin lisäksi DFDS on ilmoittanut virallisesti olevansa mukana kilpailussa Polferriesistä. Aiemmin syksyllä tiedotettiin, että kauppa lyötäisiin lukkoon vielä ennen vuodenvaihdetta, mutta näin ei selvästikään ole käynyt.

Kertovat ne myöskin että yhtä ryhmittymää vetää hyvinkin tunnettu Myrsten.
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Marko Manninen - 04.01.2015, 09:44:48
Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 03.01.2015, 18:38:43
Sehän loppui jo vuosia sitten, kun myivät Pomeranian.

Niinhän se olikin. He hoitavat tämän Köpiksen linjan vähän toisella järjestelyllä nykyjään.
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Kalle Id - 05.01.2015, 01:15:14
Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 03.01.2015, 15:22:32
Tallinkille polferriesin linjat ei ainakaan tuo mitään synergia etua.
Eivätkö? Polferriesin ja Tallinkin markkinointi- ja maaorganisaatiot Ruotsissa voidaan yhdistää. Swinoujscie-Ystad linja on ajoajaltaan kuusi tuntia, ja nykyiset Helsinki-Tallinna -linjan Shuttlet sopisivat linjalle mainiosti (tämä on toki mahdollista vain, jos uuden LNG-Shuttlen tilaus varmistuu). Nynäshamn-Gdansk -linja on puolestaan matka-ajoiltaan verrannollinen linjoihin Helsingistä, Tallinnasta ja Riiasta Tukholmaan (linjan nykykalustokin on samantyyppistä, toki vanhempaa sukupolvea) - eri asia toki on, halutaanko linjaa nykyisessä muodossaan jatkaa. Lisäksi Nynäshamnin lisääminen Tallinkin käyntisatamien joukkoon voisi mahdollistaa Mikko-Oskarin visioiman Riian-linjan Ruotsin-pään sataman siirron Nynäshamniin. Siirto voisi olla rahdin kannalta järkevä, ja samaa kalustoa voisi ajaa sekä Nynäshamn-Gdansk- että Nynäshamn-Riika -linjoilla. Lisäksi Polferriesin nykyinen Baltivia olisi oiva lisä Tallinkin rahtilaivastoon. Synergioita olisi siis minun nähdäkseni löydettävissä paljonkin - tosin nämä nyt ovat kaikki spekulaatioita, eivätkä kaikki ehdotetut suinkaan ole elävässä elämässä järkeviä.

Kannattaa muistaa myös, että Ruotsin ja Puolan välisillä linjoilla liikenteen kasvu on viime vuosina ollut reipasta, joten siinäkin suhteessa Polferriesin valtaus voisi olla järkevä siirto Tallinkille.
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 05.01.2015, 01:16:31
Stena ei taitaisi EU:n kilpailulainsäädännön takia saada Polferriesiä, sillä sehän operoi nykyäänkin noin kolmannesta Ruotsin ja Puolan välisestä lauttaliikenteestä, ja kaupan myötä osuus olisi yli 50%. Toisaalta Stena ei myöskään tekisi Polferriesillä mitään; jos sitä kiinnostaa lisätä Puolan linjansa volyymia tai perustaa uusia reittejä, se voi ihan hyvin omalla tonnistollaankin niin tehdä.
Tallinkin mukanaolo Polferriesistä kiinnostuneiden joukossa hämmästyttää hieman, sillä rahtipainotteinen lauttaliikenne Itämeren eteläosissa ei ennenkään ole ollut varustamon varsinaista osaamisaluetta... ::)

edit: Kallen edelle kirjoittamat perustelut kyllä avaavat Tallink-kuviotakin. Eri asia edelleen on, onko varustamolla sittenkään resursseja ottaa Polferriesin verkkoa haltuun...
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Kalle Id - 05.01.2015, 13:47:25
Käytännössä Polferriesistä ollaan (nähdäkseni) kiinnostuneita juuri Ystad-Swinoujscie -linjan takia. Nynäshamnin linja on niitä, jotka vuodenvaihteessa voimaantulleet päästörajoitukset todennäköisesti hävittää pitkässä juoksussa: linjalla on pitkä matka-aika ja korkea polttoaineenkulutus, mutta jos hintoja nostetaan äänestävät käyttäjät jaloillaan ja siirtyvät esim. Stenan Karlskrona-Gdynia -linjalle. Samasta syystä veikkaisin, ettei Polferriesistä tarvitse ihan hirveästi maksaa: käytännössä myynnissä on kolme iäkästä matkustaja-rahtilaivaa (olettaen, että Scandinavia myydään huhutusti pois ennen lopullista kauppaa - jos ei, on laivoja tietysti neljä), yksi linja jonka elinkelpoisuus on vähintään kyseenalainen, ja yksi varmasti elinkelpoinen linja. Jotain kertoo sekin, että varustamoa on jo vuosia yritetty myydä ilman, että kauppaa on saatu syntymään.
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: S Liljeström - 06.01.2015, 12:34:50
En ole vuosien varrella matkustanut Unity-Line/Polferriesillä montaakaan kertaa, mutta
olen jo ennättänyt huomata, että puolalaisen henkilökunnan kielitaito, muutamat lukusanat
poislukien ovat varsin vaatimattomat. Puutetta voidaan pitää jopa turvallisuuskysymyksenä.
Tämä saattaa tosin muuttua uuden mahdollisen omistajan myötä.
Lisäksi on yleisesti tunnettua, että aluksien hoitoon ei satsata paljon, vaan "ajataan vaan".
Poikkeuksena on ehkä Pomeranian kohennus takavuosina -1996 - joka näin ollen vahvistakoon säännön.
Reitti Helsingistä loppui ymmärtääkseni matkustajien puutteeseen, mutta kyllä minä ainakin kaipaisin
suoraa yhteyttä, jos se vain taloudellisesti olisi mahdollista.
Automatkailua hillitsee maan olematon liikennekulttuuri, mutta ei liene myöskään yleisemmin tunnettua,
että Puolassa on jo nykyisellään paljon moottoriteitä - tosin maksullisia, muttei kalliita.
Nopeusrajoutus 140 km/h. En tosin tiedä, valvotaanko tätä ja m issä määrin.

Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 06.01.2015, 15:35:08
Ihan selkeäthän nämä Puolan nopeusrajoitussysteemit ovat.
http://www.soininvaara.fi/wordpress/wp-content/uploads/2007/07/pulan-nopeusrajoitusjarjestelma.jpg
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: S Liljeström - 07.01.2015, 09:19:28
Jos kyltti nykyään on tällainen - niin uskon kyllä, hra Koski.

En kuitenkaan ymmärrä, miten voisin muistaa asian niin väärin, sillä ainakin vielä toukokuussa v. 2012 -
no siitähän on jo lähes kolmen vuotta - kun ajoimme Gdyniasta Krakovaan, niin niillä muutamilla osuuksilla,
jotka silloin olivat valmiit, sai tosiaan päästellä sitä mainitsemaani 140. Ihmettelimme silloin itsekin asiaa,
koska se poikkesi EU:n käytännöstä.
Maksullisia tiet olivat, mutta aivan eri hintaisia kuin esim. Ranskassa.
Halusin vain vähän "puffata" Puolan automatkailua, koska uskon että uudet hyvät tiet eivät niinkään ole
yleisessä tiedossa.
Esim. Varsova - Berliini-tie E30 on linjattu uudelleen ja on hyväkuntoinen.
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Joonas Vähämäki - 09.01.2015, 22:37:33
Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 03.01.2015, 18:38:43
Sehän loppui jo vuosia sitten, kun myivät Pomeranian.

Täytyy muuten myöntää, että tuli vähän puun takaa, että Pomerania on romutettu. En ainakaan oo huomannu täällä isommin keskustelua aiheesta.
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Kalle Id - 10.01.2015, 09:35:41
Viime syksynä meni. Viimeiseksi jäänyt omistaja eli Blue Line ei enää tarvinnut kahta laivaa kun aloittivat yhteispurjehduksen SNAV:in kanssa, ja ilmeisesti ostajaa joka olisi hankkinut laivan käyttöön ei löytynyt. Kieltämättä aiheesta ei ole taidettu täällä puhua - ja näköjään emme myöskään huomanneet mainita asiaa Ulkomatalan Lokikirjassakaan.
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Joonas Vähämäki - 12.01.2015, 10:43:34
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 10.01.2015, 09:35:41
Viime syksynä meni. Viimeiseksi jäänyt omistaja eli Blue Line ei enää tarvinnut kahta laivaa kun aloittivat yhteispurjehduksen SNAV:in kanssa, ja ilmeisesti ostajaa joka olisi hankkinut laivan käyttöön ei löytynyt. Kieltämättä aiheesta ei ole taidettu täällä puhua - ja näköjään emme myöskään huomanneet mainita asiaa Ulkomatalan Lokikirjassakaan.

Ok. Kiitos Kalle perusteellisesta vastauksesta. Ei mulla nyt mitään suuria tunteita tuota laivaa kohtaan ole, en ole edes koskaan matkustanut, mutta muistan vaan lapsuudesta kanssa kaikenlaisia sukulaisten kertomia tarinoita minkälaista oli matkustaa sillä Itämeren yli. Ja aina kun suhteellisen "uus" laiva menee romikselle, se vähän tuntuu tälläisen laivafanin sydämessä kuitenkin :)
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Juhani Mehto - 11.06.2015, 17:32:59
Polferriesin yksityistäminen on peruttu, sen kummemmin mitään syitä kertomatta.

Aiheesta toisella kotimaisella Sjöfartstidningen (http://www.sjofartstidningen.se/ingen-privatisering-av-polferries/).
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Kalevi Lehto - 11.06.2015, 20:44:21
Hiukan OT, mutta aihetta sivuten kuitenkin. Sattuisikohan joku tietämään, mistä syystä Polferries on liputtanut laivansa Bahamalle, eli mitähän "myrkyllistä" Puolan lipussa oikein on? Asia tuli mieleen, kun viime viikolla käväisin Puolassa, tosin Stenan laivoilla. Stena Spiritissä tuntui henkilökunta olevan kokonaisuudessaan puolalaisia, mutta siinäkin kotipaikkana Nassau ja Bahaman lippu ahterissa. Myös Unity Linen laivat taitavat kaikki olla liputettuja "ulos".
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Timo Selkälä - 12.06.2015, 09:21:14
Olen matkustanut noilla vesillä sekä Polferriesin että Stenan kyydissä. Käsitykseni on se että Stenalla on palvelukulttuuri, kun taas Polferriesin miehistöt kuvittelevat olevansa suojatyöpaikassa. Palvelu oli hidasta ja ontuvaa, vaikka matkustajia oli vähän. Suuri osa miehistöstä ei osaa mitään muuta kuin Puolaa - yritin puhua ruotsiksi, englanniksi ja saksaksi, eikä mikään niistä toiminut.

Polferriesin lippukysymys liittynee siihen että valtio omistaa sen. Selittänee sen suojatyöpaikankin...

Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 12.06.2015, 14:26:29
Puolan lipulla on ainakin joskus ollut erittäin tiukka irtisanomissuoja sekä lisäksi totaalinen ulkomaalaiskielto. Jos ajatellaan, että laivassa pitäisi olla vaikka vain yksi purseri tai intendentti, jonka olisi kyettävä palvelemaan asiakkaita muillakin kielillä kuin puolaksi, on olemassa aika iso riski, että sellainen pitäisi pestata Puolan rajojen ulkopuolelta. Luonnollisesti banaaniliputus mahdollistaa myös sen, että aluksia voidaan jouhevammin siirtää linjoilta toisille, jos tilanne sellaista vaatisi.
Mitä ilmeisimmin mukavuusliputuksella ei synny varsinaisia säästöjä Puolan lippuun verrattuna, mutta sillä pystytään estämään konfliktit, joita valtion suojatyöpaikoiksi tulkittavista kontakteista voisi kenties syntyä.
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Kalevi Lehto - 12.06.2015, 22:53:15
Joo, arvelinkin että jotakin miehistön irtisanomissuojaan liittyvää tässä varmaankin on  taustalla ja vielä 1990-luvulla taisivat nuo kaikki seilata punavalkoisella lipulla, joten 2000-luvun alussa ilmeisesti tapahtui jotakin käänteentekevää Puolan merityölainsäädännösssä. Mitä muuten tulee Stenan puolalaismiehistön kielitaitoon, niin ihan kohtuullisesti pärjäiltiin "finglish-ponglishilla" ja  henkilökunnan palveluasennekin vaikutti ihan kohtuullisen asialliselta.
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Kalle Id - 25.06.2015, 15:25:26
Viimeisin uutinen Polferriesistä kertoo, että varustamoa ei yksityistetäkään, vaan se yhdistetään toiseen puolalaisvarustamoon eli Unity Lineen. Ilmeisesti Puolan valtio on ainakin osaomistaja myös Unityssä, koska yhdistämisen perusteena käytettiin nimenomaan sitä, että valtio omistaa myös Unityn. Itse olen ollut siinä käsityksessä, että Unity on enemmän vanhan Siljan ja Viikkarin tapainen useamman toimijan yhteenliittymä, jos joku osaa valottaa asiaa niin arvostaisin.
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Joonas Kortelainen - 25.06.2015, 20:02:53
Tämä oli kiinnostava uutinen, juuri tänään Gdanskin ja Gdynian rantoja tepastellessa mietin miten tässä mahtaa käydä.

Kuinkahan laivasto nyt sijoitetaan?

Nythän Swinoujscien/Szczecinin päässä on Ystadiin/Trelleborgiin menevää laivastoa siis Polonia, Skane, Kopernik, Gryf, Galileusz ja Wolin. Voisi ajatella, että Mazowia ja Baltivia jotenkin ympätään tähän kuvioon ja Wawel jatkaa
yksin Gdanskista Ruotsiin.
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 26.06.2015, 23:51:38
EU:n kilpailuviranomainen estää tuon fuusion. Polferries-Unity operoisi määräävää markkinaosuutta Puolan ja Ruotsin välisestä liikenteestä.
Mutta osa Polferriesin tonnistosta voidaan toki myydä Unitylle, ja sitten lopettaa P:n liikenne. Stenakin voi halutessaan lisätä omia volyymejään, mutta tuskin se siinä niin innokkaaksi ryhtyy, että haukkaisi viittäkymmentä prosenttia isomman palan koko kakusta.
Toisaalta Puolan ja Ruotsin välisen liikenteen kilpailijoiksi voidaan kai ainakin periaatteessa tulkita myös DFDS:n Klaipeda-Karlshamn- ja Stenan Ventspils-Nynäshamn-reitit. Molemmat ovat ihan potentiaalisia vaihtoehtoja Puolan kautta kulkemiselle esim.Ukrainan ja Ruotsin väliselle rahdille.
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Kalle Id - 26.06.2015, 23:53:35
Ei unohdeta TT-Linen Swinoujscie-Trelleborg -linjaa.
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Joonas Kortelainen - 28.06.2015, 13:57:17
Stena on käsittääkseni ylivoimainen Gdyniasta/Gdanskista Ruotsiin lähtevässä liikenteessä. Toki Szczeciniin/Swinoujscieen on se 350 km matkaa, mutta eikös tuo lasketa samaan liikennealueeseen kuuluvaksi toiminnaksi, kun Skåneen kaikki päätyvät?
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 30.06.2015, 16:42:32
Nämä ovat mielenkiintoisia kysymyksiä. Puolan ja Ruotsin väli on selkeästi samaa liikennealuetta, mutta eikö ainakin Stenan Sassnitz-Trelleborg ja DFDS:n Klaipeda-Karlshamn periaatteessa kilpaile samoista asiakkaista? Mainitut linjat taas eivät toisilleen sanottavampia kisaajia liene. Stenan osuus Gdynian liikenteestä on nykyisellään iso, mutta Polferries ja Unity silti yhteensä Puolan ja Ruotsin välisestä kokonaistarjonnasta yli 50%.
Toisaalta ei olisi mikään ihme, jos Stena lisäisi volyymejaan Gdyniasta tai TT Swinoujsciesta, jolloin näiden yhteenlaskettu markkinaosuus voisikin yhtäkkiä olla yli puolet kaikesta tarjonnasta. Silloin Polferriesin ja Unityn fuusio olisi kilpailuviranomaistenkin sallima -varsinkin, jos Stenan Sassnitzin linja katsottaisiin suoraan Swinoujscien linjojen kanssa kilpailevaksi.
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Juhani Mehto - 30.08.2016, 14:33:56
Polferries on tilaamassa kaksi uutta LNG-käyttöistä (dual fuel) ropaxia Ystad–Swinoujscie -linjalle. Uudet alukset tulevat olemaan 228 metriä pitkiä ja niissä on tilaa 3.500 lastimetrille ja 900 matkustajalle. Alusten pitäisi olla liikenteessä vuonna 2019, joten tilaus tulee varmaan lähiaikoina. Samalla Ystadin satama on sitoutunut tekemään kaksi uutta laituripaikka ulkosatamaansa.

Sjöfartstidningen (http://www.sjofartstidningen.se/nya-farjelagen-och-nya-farjor/)
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: S Liljeström - 19.09.2016, 22:22:33
Matkustin minäkin viime viikolla pitkästä aikaa - viimeksi v. 2004 - Polferriesillä.
Käytin mennen tullen Ystad - Swinouscjie reittiä.
Kielitaito aluksilla on edelleen huono, englannin- ja saksankieliset kuulutukset -
jos tulevat - ovat huonoilta nauhoilta, eikä niistä juurikaan saa selvää.
Lisäksi Cafeterioissa tulee käytännön ongelmia aterioilla, kun ei pääse kärryille,
mikä kuuluu johonkin ateriakokonaisuuteen ja mikä ei - raha kyllä kelpaa.
Mazovia on tosin nyt uudistettuna hyvä, saas nahä, kauanko on, sillä varustamollahan
on tapa ajaa alukset "alas" huollon puutteessa. Hyvinkin "eriparinen laiva" Baltiviaan
verrattuna, tosin hytit olivat molemmissa kooltaan isompia kun mihin ruotsinlaivoilla
on totuttu, vaikka TV puuttui.
Uudet tulossa olevat RoPaxit jättänevät muut pienemmät yksiköt työttömiksi.
Muistaakseni Unityllä oli vähän aikaa sitten kahden aluksen RoPax-prokekti, joka haudattiin.
Muistanko oikein?!

SL

Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Timo Selkälä - 19.09.2016, 22:55:21
Lainaus käyttäjältä: Sven Liljeström - 19.09.2016, 22:22:33
Uudet tulossa olevat RoPaxit jättänevät muut pienemmät yksiköt työttömiksi.
Muistaakseni Unityllä oli vähän aikaa sitten kahden aluksen RoPax-prokekti, joka haudattiin.
Muistanko oikein?!

SL

Vastaus: Kyllä oli.
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 10.03.2017, 13:25:10
Lainaus käyttäjältä: Harri Anttila - 10.03.2017, 03:53:36
http://www.shippax.com/en/news/polferries-order-a-ro-pax-ferry-.aspx

pelkkä linkki kun muuta ei vielä saatavissa... -mutta mielenkiintoista   -eikö !?
On. Ilmeisimmin Polferriesillä on tulevaisuutta.
Nimiksi varmaan kiertyy maakuntanimiä, olisikohan jopa Pomerania-Silesia-kaksikko mahdollinen, vai haetaanko Wawelin linnasarjalle jatkumoa esim.Malborkista..?
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: S Liljeström - 14.03.2017, 20:08:20
Tästä on puhuttu aikaisemminkin.
Voiko nyt tosiaan olla niin, etteivät suomalaiset matkaajat "löydä" Puolaa?
Aika paljon Puolassa autoilleena, en näe syytä näihin kummallisiin ennak-
koluuloihin.
Tiet paranevat huimaa vauhtia, Gdanskista pääsee pian - ellei jo pääse
moottoritientasoista tietä Katowicen tasolle saakka.
Majoitukset ja hinnat ravintoloissa ovat eri luokkaa kuin ne mihin on totuttu.
Voiko siis kuitenkin edelleen olla niin, ettei lauttalinja Hangosta vaikka Ny-
näshamnin kautta Puolaan edes sesonkiaikana kannattasi?
Lautan tulisi tietenkin krantuille suomalaisille olla joku muu kuin Baltivia tai Wawel.

SL
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Kalevi Lehto - 14.03.2017, 21:43:27
Lainaus käyttäjältä: Sven Liljeström - 14.03.2017, 20:08:20
Aika paljon Puolassa autoilleena, en näe syytä näihin kummallisiin ennak-
koluuloihin.
Tiet paranevat huimaa vauhtia, Gdanskista pääsee pian - ellei jo pääse
moottoritientasoista tietä Katowicen tasolle saakka.
Majoitukset ja hinnat ravintoloissa ovat eri luokkaa kuin ne mihin on totuttu.
Voiko siis kuitenkin edelleen olla niin, ettei lauttalinja Hangosta vaikka Ny-
näshamnin kautta Puolaan edes sesonkiaikana kannattasi?
Voisi ehkä toimiakin, mutta matkustajaliikenteen satamana Hanko ei kyllä liene paras mahdollinen.
Puolan liikenteestä myös hieman kokemusta omaavana sanoisin kyllä, että liikenneympäristö Puolassa on autojen määrään nähden varsin kehittymätön ja paikallisten ajotapa on paikoitellen varsin "kamikaze"-tyylistä, suosittelisin kyllä suomalaisturistille aivan erityistä tarkkaavaisuutta ja varovaisuutta.
Mitä puolestaan tulee Puolan yleiseen hintatasoon, sen suhteen olet kyllä oikeassa, on edullinen suomalaisille.
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Tauno Hermola - 14.03.2017, 21:45:19
Lainaus käyttäjältä: Sven Liljeström - 14.03.2017, 20:08:20
Voiko siis kuitenkin edelleen olla niin, ettei lauttalinja Hangosta vaikka Nynäshamnin kautta Puolaan edes sesonkiaikana kannattasi?
Lautan tulisi tietenkin krantuille suomalaisille olla joku muu kuin Baltivia tai Wawel.

SL

Jos sinne lauttaan halutaan matkustajia, sataman tulisi ainakin olla joku muu, kuin Hanko. Hanko on rahtisatama, joka ei lainkaan palvele matkustajia ilman autoa! Minusta se rajaa liian suuren osan potentiaalisista asiakkaista ulos heti kättelyssä. Eli ainoat vaihtoehdot Helsinki, Turku tai Naantali?
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Jarno Setälä - 15.03.2017, 09:07:59
Lainaus käyttäjältä: Sven Liljeström - 14.03.2017, 20:08:20
Tästä on puhuttu aikaisemminkin.
Voiko nyt tosiaan olla niin, etteivät suomalaiset matkaajat "löydä" Puolaa?

Jostakin syystä aina näiden uusien laivayhteyksien noustessa pinnalle, suomalaiset haluavat Riikaan ???

Tavallinen turistireissaaja ei ymmärrä, että esimerkiksi Helsinki-Riika-yhteydessä ei ole mitään järkeä, koska rahti kulkee halvemmalla ja nopeamminkin Tallinnan kautta.

Puola pitäisi kyllä "löytää", koska siellä on halpaa ja hyvähköt yhteydet muualle eurooppaan. Gdynia/Gdansk on turistimatkailua ajatellen todella helppo kaupunki hyvine kulkuyhteyksineen ja halpoine takseineen. Tosin sinne pääsee jo melko edullisesti suoraan myös Turusta lentämällä. Lähivuosina Puolassa tullaan ottamaan käyttöön myös euro, joten siltäkin kantilta matkailu helpottuu. Suurimmissa kaupungeissa ja turistien suosimilla alueilla pärjää aika hyvin englannin kielellä - itse olen saanut Gdanskissa palvelua myös suomeksi; "Yksi olut ole huva ja kitos" :beer:
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: S Liljeström - 15.03.2017, 18:04:48
Olen samaa mieltä maan olemattomasta liikennekulttuurista, mutta kyllä sinne sekaan sopii,
jos vähän varoo, eikä kokeile länsimaisia liikennesääntöjä siellä.
Pidän tilattua alusta YS-SW reitilleen varsin suurena, koska sataman laajennustöitä joudutaan
tekemään molemmissa päissä. Ehkä sitä parempien vauhtivarojen vuoksi väliä onkin tarkoitus
seilauttaa 3 krt/24h, jolloin se korvaisi nykyiset kokonaan?!
Mitä Suomen ja Puolan kysyntään tulee, olisin odottanut, että Finnlines olisi laittanut reitille
edes kesäksi jonkin pienemmän RoPaxin, mutta oikein sopivaa ei liene hollilla, vaikka yhtä
espanjalaista on vähän yritetty myydäkin.

SL

Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Kalle Id - 15.03.2017, 22:17:01
Finnlinesillahan oli kuluvan vuosikymmenen alussa matkustajaliikennettä Helsinki-Gdynia -välillä, mutta matkustajamäärät jäivät niin pieniksi että palattiin puhtaaseen roro-liikenteeseen (muistan tämän elävästi erityisesti siksi, että suunnittelin itse Gdynian-reissua ja kun lopulta pääsin toteutusvaiheeseen ei sinne enää päässytkään). Tämä ei kauhean lupaavalta Suomi-Puola -reittiä ajatellen kuulosta.
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Pekka Laakso - 16.03.2017, 00:22:19
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 15.03.2017, 22:17:01
Finnlinesillahan oli kuluvan vuosikymmenen alussa matkustajaliikennettä Helsinki-Gdynia -välillä, mutta matkustajamäärät jäivät niin pieniksi että palattiin puhtaaseen roro-liikenteeseen (muistan tämän elävästi erityisesti siksi, että suunnittelin itse Gdynian-reissua ja kun lopulta pääsin toteutusvaiheeseen ei sinne enää päässytkään). Tämä ei kauhean lupaavalta Suomi-Puola -reittiä ajatellen kuulosta.
Hieman offtopicin puolelle menee, mutta komppaa Kallen tuomaa näkemystä. Nimittäin Finnlineshan on sittemmin vielä siirtänyt tuon ro-roksi muuttamansa Gdynian liikenteen Vuosaaresta Hankoon, jota ylempänä pidettiin varsin huonona satamana matkustajaliikenteen kannalta.
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 16.03.2017, 16:53:03
Tulin Gdyniasta Vuosaareen Finnladylla marraskuussa 2010. Kyydissä oli nelisenkymmentä matkustajaa, joista alle kymmenen rekkakuskeja. Terminaalitaksi toi minutkin käytännössä tyhjälle alemmalle rekkakannelle, jonne parkkeerattiin kaikki kyydissä olleet ajoneuvot -laivassa oli siis ainakin sääkannen, henkilöautoboksin ja välikannen verran tyhjää tilaa. Ei kovin hyvää bisnestä siis, millään tavoin. Kaiken lisäksi vielä Suomen lipulla...
Jos noin pitkälle matkalle halutaan saada säännöllinen yhteys, on siinä oltava joku -tai mielellään useampikin- isohko vakituinen rahtiasiakas. Tällaisen puuttuminenhan taisi lopulta olla se viimeinen naula Tallinkin muutenkin onnettoman Saksanliikenteenkin arkkuun. Via Baltica on useimpien rahtitoimijoiden kannalta ylivoimainen kilpailija Gdanskin ja Suomen väliselle laivalinjalle, mutta jos Puolan satama olisi Szczecin tai Swinoujscie, mahdollisuuksia sopivien kumppanien löytämiseen voisi ollakin. Odran suiston kaupungit kuuluvat Saksan moottoritieverkkoon, ja matka esim.Berliinistä sinne saattaa olla näppärämpikin kuin Travemündeen.

Muistan joskus jossain pohditun ajatusta ystävyyskaupunkeina tunnettujen Turun ja Gdanskin välisestä laivayhteydestä. Sille olisi pohjaksi heikosti maksava, mutta yhteyttä varmaan vielä pitkään tarvitseva asiakaskunta Olkiluoto3:n työntekijöitä, joista suurin osa toki käyttää työmatkoihinsa Wizzin lentoja, mutta autojen kanssa kulkeville se ei käy. Turussa olisi Puolanlaivalle nyt vapaa laituripaikkakin SeaWindin entisessä kaijassa, ja autottomat matkustajat voitaisiin varmaan viedä laivaan satamabussilla vaikka jossain muuallakin sijaitsevasta terminaalista.
Mutta matkan pituus taitaisi lopulta olla se ongelmatekijä. Jos halutaan mennä nopeasti, kuluu polttoainetta enemmän, jos taas hitaasti, kiireellinen rahti valitsee toisen reitin. Periaatteessa vaikkapa Baltivialla ajettava Gdansk-Turku-matka voisi mennä noin vuorokaudessa yhteen suuntaan, eli kiertävällä aikataululla liikkeelle voitaisiin lähteä jopa kolmesti viikossa kummastakin päästä. Mutta kuinka kauan sellaista olisi varaa tehdä ilman riittävää pokaa, jonka kasvattaminen vaatisi oman panoksensa..?
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Kalevi Lehto - 16.03.2017, 19:16:53
Osaltaan varmaan Finnlinesin Puolan liikenteen matkustajamääriä söi (sika) hinnoittelu. Itse matkustin Puolaan Stena Linella Karlskronasta Gdyniaan, mikä kieltämättä oli hinnaltaan hyvin kohtuullinen reissu. No, eivät Stenan parhaat päivänsä jo aikoja sitten nähneet paatit mitään loistoristeilyä tarjonneet, mutta toimivat.
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: S Liljeström - 17.03.2017, 11:57:02
Kumma, kun aivan selviä asioita alkaa unohtaa!
Yritin FoF:stä löytää, milloin Helsingin ja Gdanskin liikenne Pomeranialla/Silesialla
loppui.
Muistan niissä olleen - sanoisiko määrätyn ominaishajun. Selitykseksi tarjottiin
laivalla käytössä olleita pesuaineita.
Muistaako kukaan?!

SL
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Marko Mäkelä - 17.03.2017, 13:14:33
Lainaus käyttäjältä: Sven Liljeström - 17.03.2017, 11:57:02
Kumma, kun aivan selviä asioita alkaa unohtaa!
Yritin FoF:stä löytää, milloin Helsingin ja Gdanskin liikenne Pomeranialla/Silesialla
loppui.
Muistan niissä olleen - sanoisiko määrätyn ominaishajun. Selitykseksi tarjottiin
laivalla käytössä olleita pesuaineita.
Muistaako kukaan?!

SL

Ainakin vuoden 95 kesällä Pomerania vielä meni Helsingistä, on meinaan kuva todiste mikä otettu Symphonyn kannelta.
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Juhani Mehto - 07.04.2017, 15:19:31
Polferries on ostanut ropax-lautta Drujban kasvavalle Ystad–Swinoujscie -linjalleen. Alus aloittaa liikenteen kesäkuun lopulla nimellä Cracovia.

Sjöfartstidningen (http://www.sjofartstidningen.se/nyforvarv-till-polferries/)
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Kalle Id - 07.04.2017, 16:02:09
Joko se nimi päätettiin? Vasta pari päivää sitten uutisoitiin, että nimi paljastetaan myöhemmin nimikilpailun jälkeen.
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 17.02.2018, 11:32:10
Vaikuttaa siltä, että Polferriesillä on tulevaisuutta. Firma on hommannut Wawelin rinnalle toisen aluksen Gdansk-Nynäshamn-linjalle. Odotettavissa siis pitkästä aikaa päivittäinen linja tähän? Ja hakusessa nykyistä isompi siivu Tukholman risteilymarkkinoista?
https://polferries.se/om-foretaget/mf-nova-star.html

Harmi, jos eivät muuta aluksen nimeä. Wawelin pariksi kun sopisi erinomaisesti Malbork, silloin Puolan kaksi hienointa linnaa saisi samalle linjalle nimikkolaivan. Lisäksi nimi Nova Star ei oikein ole mitään kieltä, alkuosa selkeästi latinaa, mutta loppuosa ties mitä tankeroa...
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Kalle Id - 18.02.2018, 18:38:21
Yllättävää jos eivät muuta nimeä, mutta mistäs sitä tietää. Ylipäätään Nova Starin hankinta on vähän jännä, käsittääkseni tuokin Polferriesin linja nojaa pääasiassa rahtiin ja Nova Starissa on verrattain rajallinen rahtikapasiteetti - alkuperäinen tilaajahan jätti aikaanaan sen telakan käsiin, kun deadweight-kapasiteetti oli sovittua pienempi.
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 13.08.2018, 15:29:38
Polferries ilmoittaa Nova Starin lähtöjen olevan peruttuja syyskuun kolmanteen asti "varustamosta riippumattoman teknisen vian takia" (vapaa suomennos). Marinetrafficin mukaan alus kuitenkin on Gdanskin Nowy Portissa.
Tietääkö joku tarkemmin, mistä lienee kysymys?
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Kalle Id - 13.08.2018, 22:10:09
Luokituslaitos ensin kieltäytyi uusimasta laivan sertifikaattia ja sitten suostui uusimaan sen vain kuukaudeksi (ts. se pitää uusia vielä ennen tuota 3.9. aloitusta). Ainakaan minun korviini ei ole kantautunut, mikä siellä on varsinaisesti vikana. Huhujen mukaan osasyy viivästykseen on Polferriesin ja laivan omistajan ST Marinen riita siitä, kenen laivan kuntoon laittaminen pitäisi maksaa.
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Juha Hietikko - 02.09.2018, 20:59:09
Aikataulun mukaan Nova Starin ensimmäinen lähtö on Gdanskista Nynäshamniin on 14.9.2018
Otsikko: Vs: Polferriesin tulevaisuudesta
Kirjoitti: Tauno Hermola - 02.09.2018, 21:17:16
Sertifikaatitkin näkyy olevan kunnossa, tosin "Classification Certificate" on vieläkin väliaikainen ja voimassa vain 15.11.2018 saakka. "Passenger Ship Safety Certificate", joka muistaakseni oli tuo kuukauden mittainen, on nyt normaalisti voimassa oleva. Koneiston katsastus ("Machinery items"), joka sekin ehti mennä vanhaksi, näyttää saaneen jatkoaikaa(?), koska viimeisin katsastus on edelleen Algeciras 2016-06-17, mutta voimassa nyt 2021 puoliväliin.

http://vesselregister.dnvgl.com/VesselRegister/vesseldetails.html?vesselid=34885 (http://vesselregister.dnvgl.com/VesselRegister/vesseldetails.html?vesselid=34885)