Ss Norma (1907) [ja jäänmurtaja Sampo (1898)...]

Aloittaja Aleksi Lindström, 17.05.2001, 20:46:14

« edellinen - seuraava »

Aleksi Lindström

Olisin tosi kiitollinen jos joku (Raimo A. Wirrankoski?) sattuisi tietämään FÅA:n vanhan Norman tekniset tiedot, se mitä tiedän löytyy täältä: http://shiplover2.virtualave.net/Finland/Norma.html  olisi kiva tietää milloin se on romutettu. Se oli olemassa vielä v.1958... mutta siitähän on jo muutama vuosi...

Kiitos etukäteen!!

wirrankoski

#1
Johan vain! mutta, mutta...nyt olen duunissa puoleen yöhön ja aikaisin aamulla lähtö matkalle. Palaan asiaan suununtaina, mikäli joku muu ei ole kysymykseesi vastannut. Tiedot kyllä löytyvät molemmista paatista!

t. Rami

Aleksi Lindström

Okei, kiitoksia! Hmm, itse asiassa löysin juuri kaikki muut tiedot Sammosta, paitsi sen että mikä oli sen nopeus ja että missä se romutettiin v.-60.

Mikko-Oskari Koski

#3
Ss.Sampo, sama alus, jonka radistina isoisäni toimi vuosina 1930-38, romutettiin Förbyn telakalla vuonna -61, mutta poistettiin toki liikenteestä ja siirrettiin sinne jo edellisenä vuonna. S.oli maamme viimeinen hiililämmitteinen höyrymurtaja, sillä Tarmo oli tuossa vaiheessa jo saanut öljypolttimot ja muut olivatkin dieselsähköisiä.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

wirrankoski

#4
No niin, tässä jotakin lyhyesti:
s/s NORMA. 1537 grt, 899 nrt, 1850 dwt (v:sta 1941: 1516-822-1850). 76.70/73.74 x 10.67 x 5.56 m. 1100 ihp, T3-cyl (telakan). Rak. 1907 Fredrikstads Mekaniske Verksted A/S (no. 112). Tilaaja oli A/S Ganger Rolf (Fred Olsen), Kristiania, nimellä BRÜSSEL (No). 8.3.1927: Finska Ångfartygs Aktiebolaget, Helsinki. 3.4.1964: romuksi Helsingin Romuliike. Saapui 9.3. ja luovutettiin romuttajalle 4.4.

Mitä tulee jäänmurtaja SAMPOON, niin en kyllä nyt löytänyt sille mitään "nopeutta". Itse olen vahvasti sitä mieltä, ettei laivan nopeus ole merkittävä asia (en KOSKAAN kirjaa sitä ylös!). Se on vähän sama asia kuin autoillakin; riippuu siitä kuinka kovaa ajetaan ;)ja huippunopeuttahan ei laivoilla juurikaan koskaan koeajon jälkeen ajella...

Mikko-Oskari: tuo Sammon romutuspaikkatieto oli yllättävä, en ollut aiemmin kuullutkaan. Että Förbyssä...kukahan se romuttaja siellä oli?

t: Wirrankosken Rami

Aleksi Lindström

#5
Erittäin paljon kiitoksia tiedoista Rami!
Kyselen luultavasti taas lisää jostain muusta laivasta lähipäivinä.

Mikko-Oskari Koski

#6
Joo, varmistus kannattaa aina tehdä. Eihän se Sammon romutuspaikka tietenkään Förby ollut, vaan Mathildedal, joka nykyään tunnetaan Teijon telakkana...
Tieto on peräisin isoisäni jäämistöstä löytyneestä jäänmurtajahenkilöstön tiedotteesta vuodelta -61.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

wirrankoski

#7
No sitähän minäkin...Kiitokset korjauksestasi!

t. Wirrankosken Rami