yksi vanha ja viisi uutta

Aloittaja Heikki Saraste, 16.07.2007, 12:03:29

« edellinen - seuraava »

Heikki Saraste

Oheisen sivun valokuvista ensimmäinen on vanha ja muut uusia.

Tänään on kulunut 36 vuotta höyrylaiva Heikin viimeisestä matkasta. Valokuva on otettu kirjaimellisesti s/s Heikin viimeisiltä metreiltä, sillä laiva liikkui kuvan ottamisen jälkeen höyrykoneella enää alle kaksi kilometriä. Masentava tarina.

http://two.xthost.info/pohjola/laivoja.html

Myös m/s Marin historiaan kuuluu vähemmän hohdokkaita vaiheita. Hakkarilan "paroonina" tunnettu Väinö Jalkanen osti Tuki-nimisen aluksen Viitasaaren Osuuskaupalta tarkoituksena tehdä siitä huvialus. Laivan kunnostustyöt aloitettiin, mutta ne keskeytyivät. Punaiseksi maalattu alus makasin vuosikaudet vesilastissa Hakkarilan rannassa, kunnes paikallinen traktorikauppias Otto Kähärä osti sen 1960-luvun puolivälissä. Alus hinattiin perämoottorilla hänen kesämökkinsä rantaan, jossa sen rakenteet purettiin. Sen jälkeen se vedettiin vanhalle uittoyhdistyksen telakalle (jossa ei ollut enää kiskoja) ja paikattiin sekä maalattiin. Korjauksen jälkeen runko hinattiin takaisin kesämökin rantaan. 

Kähärä oli nähnyt Helsingin venenäyttelyssä erään kajaanilaisen yhtiön tekemän teräsveneen, ja todennut sen hyttirakenteen juuri sopivan kokoiseksi Tuki-laivaan. Hän osti veneen hyttirakenteen, joka tuotiin kuorma-autolla Viitasaarelle kevättalvella 1968. Hytin alaosasta leikattiin osa pois ja se hinattiin jäätä pitkin kesämökin rantaan, jossa se hitsattiin paikalleen. Kevät oli jo pitkällä, ja nostotöissä käytetty kaivinkonetraktori upposi kokonaan järveen, kun jää petti sen alta. Se saatiin vedettyä kuiville.

Syksyllä 1968 laiva valmistui liikenteeseen. Se sai nimen "Mari" Kähärän tyttären mukaan. Aluksessa oli 43 hevosvoimainen, kolmisylinterinen Valmet-diesel, ja se osoittautui liian heikoksi. Sen tilalle vaihdettiin myöhemmin tehokkaampi kone. Laivan muutostyön pahimpana vikana moni piti sitä, että kansirakenteiden etu- ja takaosasta tuli niin matalia, että näillä alueilla pystyy  liikkumaan vain kyyristelemällä.

Kähärä seilasi laivallaan 1980 -luvun alkuvuosiin asti, kunnes joutui taloudellisiin vaikeuksiin ja menetti laivansa skandaalinkäryisissä tunnelmissa. Laiva ehti jo upotakin Miekkaniemen sillan pieleen Viitasaarella. Se roikkui kallellaan vesilastissa ohuen köyden varassa. Jos köysi olisi katkennut, laiva olisi kääntynyt kyljelleen ja vaipunut kokonaan pinnan alle.

Laivan uudeksi kotisatamaksi tuli Pielavesi. Uudet omistajat tekivät laivan sisätiloihin suuren remontin ja vaihtoivat alukseen uuden koneen. Ulkoasu säilyi kuitenkin pääpiirteittäin samanlaisena, vain väritys muuttui.

Koska aluksen nykyinen omistaja on kotoisin Viitasaarelta, Mari nähdään edelleen usein Viitasaarella. Allekirjoittaneen ja eräiden muiden puheissa laiva ei ole koskaan ollut nimeltään Mari vaan "Tökrä". Joku antoi sille tuon epävirallisen nimen jo 1960-luvun puolivälissä, kun Otto Kähärä hinasi sen mökkinsä rantaan. Laiva oli tuolloin rapistunut kammotus, ja nimi "Tökrä" tuntui sopivan sille.

Antti Aho

Mielenkiintoisia kuvia ja juttua! Komea kuva Heikistä! Liwiaan olen tutustunut Laukaan satamassa. Eikös tuo Mari ole se Temintaipaleen sahan Elli. Aluksi siis moottorialus ja pirtuveneenä Suomenlahdella, sitten höyryhinaajana Keiteleellä, sitten taas moottorialuksena... Onkohan aluksesta kuvia Tuki-nimisenä?

Wirrankosken Rami

Huikaisevia! Ja varsinkin tuo Heikki, niin kauniit värit. Ensimmäisen kerran näin myös kuvan tästä Marista ex Ellistä. Mielenkiintoista olisi, jos joku vielä saisi selville sen alkuhistorian. Missä se pidätettiin, mikä se oli aiemmin ollut ja mistä tullut.

Heikki Saraste

Ellistä on jonkin verran juttua kirjassa "Keiteleeltä Iisvedelle". Tässä vielä pari kuvaa:

http://two.xthost.info/pohjola/vertailua.html

Aluksen alkuhistoria ei ole tiedossani. 1970-luvulla eräs vanha mies kertoi nähneensä sen joskus kauan sitten Viipurin satamassa.

Kun laiva oli Viitasaaren Osuuskaupan omistuksessa, sen voimanlähde oli iso petroolikäytöinen keskimoottori, mahdollisesti Olympia. Sota-aikana konetta oli käytetty häkäpöntön avulla. Kone oli paikallaan vielä 1960-luvun puolivälissä, mutta koska alus oli syvässä vesilastissa (ei kuitenkaan täysin uponneena), kone oli puoliksi veden peittämä. Laivassa oli puukansi, ja se oli harmaa ja lahonnut. Kannella oleva hytti oli rapistunut.




Antti Aho

Mielenkiintoinen kuva aluksesta Tuki-ajalta. Kun tuota Marin runkoprofiilia katselee, niin siitä saattaisi saada ihan nätin troolari-tyyppisen huvilaivan.

Wirrankosken Rami

Tuki-aluksen runko ja varsinkin keula on todella kummallinen. En tuonlaista muuta nyt äkkiseltään muista. Olen useasti miettinyt sitä, mikä se on alun perin ollut. Olisiko siinä ollut purjeet jopa? Jokin pieni kalastajakäysä ja keulapuomi? Mutta missä tehty ja milloin?

Antti Aho

#6
Keiteleeltä Iisvedelle -kirjan kuvassa (s.135) Ellissä on keulapuomi, mutta muusta takiloinnista ei oikein saa selvää. Ajohytti on kuitenkin etupuolella laivaa ja perässä sitten jokin hyttirakennelma. Samassa yhteydessä mainitaan, että aluksen tiedetään olleen meren puolella purjelaivana, jäi 1924 kiinnin pirtun salakuljetuksesta ja tullihuutokaupassa sitten myytiin. Erikoinen, tosin huonohko, kuva on myös seuraavalla sivulla, missä se on höyrylaivana Neiturin kanavassa. Mitat 16,5 x 3,9 m tuntuvat aika suurilta tuohon Mari-kuvaan nähden.

Heikki Saraste


Tässä tänään (kaatosateessa) otettuja kuvia...

http://two.xthost.info/pohjola/telakka.html

Jossakin vaiheessa pohjaa on paikattu aika lailla.

Wirrankosken Rami

Onpa todellakin paikkailtu! Aikamoinen pelti sinne on hitsattu!
Mikä muuten ja missä on tuo telakka? :o

Heikki Saraste

#9

Wirrankosken Rami

Kiitos Heikki nopeasta vastauksesta. Kun olen Tervossa viettänyt yhden yön eräällä kesämökillä 1980-luvun alussa, ei tuo paikkakunta ole muuten tuttu. Matkailu näköjään avartaa!