Viron saarten lauttaliikenne

Aloittaja Miran Hamidulla, 11.03.2001, 17:26:15

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Tuoreimmassa Baltic Guidessa valotetaan hieman asiaa, josta pariltakin taholta olen kuullut, ja jota tässä keskustelussakin on taannoin sivuttu. Tallinnan satamayhtiön (yhteiskunnan omistaman tahon) ottaessa lokakuun 2016 alusta haltuunsa Rohuküla-Heltermaa- ja Virtsu-Kuivastu-linjat on SLK, Tuule Laevad ja muut asiaan nykyään liittyvät organisaatiot määrä syrjäyttää. toimitaanko näin myös Kihnun ja Vormsin linjoilla, jäi hivenen epäselväksi, enkä tämän keskustelun aiemmissa viesteissä mainituista uudisaluksistakaan ole mitään kuullut.
Uuteen toimintaideologiaan vilkkailla reiteillä kuulunevat uudet alukset, jotka kuitenkin ainakin yhden tavallisesti luotettavana pitämäni lähteen mukaan olisivat suunnilleen nykyisen troikan kaltaisia, kenties jopa niiden sisaraluksia. Missä piilee tämn ratkaisun nerokkuus (paitsi tietysti siinä, ettei Leedolle haluta maksaa mitään käytetyn tonniston mahdollisesta lunastamisesta), ei aukea; uusi alus on aina kova investointi. Liikenteen tehostamisella pyritään saamaan matkalippujen hintataso pudotettua merkittävästi ainakin paljon kulkevien kohdalla.

Tätä voi olla ihan mielenkiintoista seurata. Noin puolentoista vuoden ajan operointia jatketaan nykyisellä tonnistolla, johon aktiivisesti tuntuisi Hiidenmaan reitin kakkosaluksen ominaisuudessa kuuluvan myös Regula ja kaiketi jonkinlaisena vara-aluksena myös St.Ola.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 19.01.2015, 01:07:10
Tallinnan satamayhtiön (yhteiskunnan omistaman tahon) ottaessa lokakuun 2016 alusta haltuunsa Rohuküla-Heltermaa- ja Virtsu-Kuivastu-linjat on SLK, Tuule Laevad ja muut asiaan nykyään liittyvät organisaatiot määrä syrjäyttää. toimitaanko näin myös Kihnun ja Vormsin linjoilla, jäi hivenen epäselväksi, enkä tämän keskustelun aiemmissa viesteissä mainituista uudisaluksistakaan ole mitään kuullut.

Alukset on tilattu pari kuukautta takaperin. Kai niitä ei tänne linkitetty kun aina on joku valittamassa siitä miksi artikkelia ei ole käännetty.

http://www.portoftallinn.com/news?art=511
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Tuomas Romu

#92
Saaremaan ja Hiiumaan liikenteeseen tulevia lauttoja testattiin Aker Arcticin altaalla Helsingissä. Artikkeli on viroksi, mutta kuvia on silti kiva katsella:

http://arileht.delfi.ee/news/uudised/arilehe-fotod-helsingis-toimusid-uute-parvlaevade-jaakatsetused?id=70629669

edit: tässäpä sama englanniksi:

http://www.baltic-course.com/eng/transport/?doc=101516
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Mikko-Oskari Koski

Viron yhtenäinen liikennesysteemi kehittyy. Vormsin linjaa on jo parin kuukauden ajan operoinut uudisalus nimeltä Ormsö (saaren ruotsinkielinen nimi), joka ulkoisesti muistuttaa Skarvenia
Kuulemani huhun (jolle tässä kaipaisin vahvistusta tai kumoamista ja mieluusti myös taustoitusta, jos joku sellaista pystyy antamaan) mukaan Saaremaa ja Muhumaa siirtyvät vielä kuluvana syksynä Elben suistoalueen liikenteeseen. Onko alukset myyty vai rahdattu sinne ja onko Leedon firma heittämässä pyyhettä kehiin tultuaan ikävästi syrjäytetyksi "omakseen" mieltämältään linjalta?
Käsittääkseni Virtsun ja Kuivastun välille jäävät nyt Kreikasta rahdattu Ionas eli Superflex-sarjan yksilö alkuperäiseltä koodinimeltään Hotel, ja joko Regula tai St.Ola, joista toinen ajaa Heltermaan linjan kakkosaluksena Hiiumaan rinnalla.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Pekka Laakso

Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Mikko-Oskari Koski

Kiitoksia. Saksantaidottomalle kuvaton blogi varmasti antaakin parhaat mahdolliset apajat, mutta onneksi jollain päättely- ja linkkienseurailukyvylläni pystyin hahmottamaan Muhumaan ja Saaremaan siirtyvän Brunnsbüttelin ja Cuxhavenin välille ja löysin jopa alusten uuden operaattorin vielä tosin melko vaatimattoman nettisivun http://www.elb-link.de
Käsitin parinkin saksalaisen uutissivun perusteella projektin operaattorin olevan virolainen, ja myös nimi Tallink mainittiin, SLK:ia taas ei. Kenen projektista oikeastaan on kyse ja onko SLK myynyt vai rahdannut alukset toimijalle vai onko kyseessä sen oma hanke, johon Tallink ei liity mitenkään?

Mitä tämän otsikon alaiseen varsinaiseen teemaan tulee, on Tallinnan sataman varustamon uusien alusten (joita onkin tulossa neljä kappaletta) nimiksi poimittu täällä syystä tai toisesta noteeraamatta jääneen yleisökilpailun perusteella Tõll, Piret, Leiger ja Tiiu. Kvartettia rakennetaan Gdanskissa, käsittääkseni Remontowalla.
http://www.ts.ee/uudised?art=567
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Timo Selkälä

Tallink ei liity asiaan mitenkään. Joidenkin juttujen kirjoittajat tekivät vain turhan nopeita johtopäätöksiä.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Mikko-Oskari Koski

#97
Vormsin uudisalus Ormsön liikennöinti Svibyn ja Rohukülan välillä kilpailutettiin -ja voittajaksi tuli Leedon firma Väinamere Liinid Oü. Alus on nyt ollut liikenteessä parisen kuukautta, ja siihen ollaan ilmeisen tyytyväisiä. Tässä linkissä elävää kuvaa lautan avajaispäivältä kesäkuun toiselta. SLK:n Harilaid ehtikin ajaa linjaa kokonaisen päivän Reetin lähdettyä Kihnu Veeteedin sopimuskauden päätyttyä.
http://www.reporter.ee/2015/06/02/uus-praam-ormso-tegi-esimese-reisi-vormsile/

Saarenmaalaiset ja saarelle matkanneet turistit ovat kiehuneet raivosta SLK:n isojen lauttojen vaihduttua Regulaan, Iannikseen ja joinakin viikonloppuina myös Harilaidiin. Jonot ovat olleet sitä luokkaa, että virolaismediassa on taas viritelty keskustelua Virtsun ja Kuivastun välisen sillan rakentamisen mielekkyydestä...

Ormsön sisaralus Kihnu Virve aloittaa näillä näkymin lokakuun puolessavälissä. Se korvannee Amalien Munalaiun linjoilla, eli vastannee tulevaisuudessa myös Manilaiun raskaskuljetuksista. Kihnu Virve saa nimensä meidän aikamme kiistatta tunnetuimman kihnulaisen, kansanmusiikkiyhtyeensä solistina suurta suosiota nauttivan teräsmuori Virve Järsumäen mukaan. Virve on muuten syntyisin Manilaiulta, mutta ilmeisen hyvin kotiutunut naapurisaarelle. Vielä ei ole tullut vahvistusta sille, mikä operaattori Kihnu Virven liikennöinnistä vastaa.

Vierailin vastikään Kihnulla ja Manilaiulla, ja suosittelen samaa kaikille. Elämyksiä, muuta ei voi sanoa! Vanhoilla lautoilla kulkeminenkin on sitä omalla viehkolla tavallaan, tällä hetkellä Pärnun vuorot ajaa Vormista vapautunut Reet ja Munalaiun vuorot Amalie. Liisi on makuutettuna Pärnussa ja Jõnn Kihnun satamassa, tuskin edes varalautaksi tituleerattuna, mutta runsaalla muistoarvolla varustettuna. Kihnun museossa on syyskuulle asti esillä näyttely saaren yhteyksistä ulkomaailmaan. Kalastuksesta ja hylkeenpyynnistä tuloja saanut saariyhteisö oli vielä 1930-luvullakin varsin tehokkaasti eristynyt muusta maailmasta, pari kertaa viikossa saaren kohdalla pysähtynyttä postilaivaa käytiin vastassa veneellä, jos käytiin -sattui sellaistakin, että maihin aikovat astuivat laivasta vedenalaiselle hiekkasärkälle ja kahlasivat siitä maihin. Ensimmäinen saaren kuljetuksia varten varta vasten hankittu lautta oli juuri tuo Jõnn, eli alkujaan åmålilaismallinen Färja 61/211 vuodelta 1955. Sekin aloitti kulkunsa Liivinlahdella vasta neuvostomiehityksen päätyttyä ja Viron palattua jälleen itsenäisten kansakuntien joukkoon.
Jõnn, eli Enn Uuetoa (1848-1913) oli itseoppinut kihnulainen laivuri, joka päätyi lopulta valtameripurjehtijoidenkin päälliköksi. Todennäköisesti hän oli suorittanut samanlaisen suullisen tutkinnon kuin ahvenanmaalaiset kofferdikipparitkin, mutta jostain syystä päätti sitten lähteä vähän kauemmaskin. Jõnn kohtasi purjehduksensa pään Tanskan rannikolla vuonna 1913, mutta hänen jäännöksensä on -90-luvulla siirretty Kihnun kalmistoon. Amalie, Liisi ja Reet olivat kaikki keskivertoa paremman laivaruuan ystävänä tunnetun Jõnnin laivakokkeja. Näyttelystä ei käynyt ilmi, oliko heidän suhteensa päällikköön muutakin kuin ruokahuoltoasioita käsittänyt.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

#98
Kihnu Veeteed on julkaissut tämän vuoden aikataulunsa. Yllätys on, että firma on makuuttanut koko vanhemman tonnistonsa ja käytännössä lakkauttanut Kihnun ja Pärnun välisen linjansa. Huhti-syyskuussa Kihnu Virve tulee käymään Pärnussa keskiviikkoisin, mutta muina päivinä yhteys tuolle erikoislaatuisen hienolle saarelle on vain Tõstamaan Munalaiusta 2-4 kertaa päivässä. Amalie on mainittu Ruhnun huolto- ja tilausvuorojen operoitsijana, mutta Reet ja Liisi näyttävät poistuneen täysin palvelleina.
Kihnu Veeteed operoi myös Vesta-aluksella vuoroja Tallinnan Kalamajan rannasta Aegnalle ja ilmeisesti tilauksesta myös Naissaareen. Wrangö hoitaa Pranglin saaren yhteysliikennettä Kelnasen ja Leppneemen välillä ympäri vuoden ja kesäkaudella liikennettä täydentää Peipsijärven Piirissaareen Emajõen suusta kulkeva Koidula.

***
Tallinna Sadaman uudisrakennussarja onkin jaettu puolalais- ja turkkilaistelakan kesken. Omituista, ettei kukaan ole korjannut edellä esittämääni virheellistä tietoa. Tulevat Saarenmaan kulkijat Piret ja Tõll on jo laskettu vesille Gdanskissa ja Hiidenmaan linjalaisista Leiger Turkin Sefinessä. Tiiu odottelee vesillelaskuaan Turkissa, mutta ainakin minulle on epäselvää, onko Hiidenmaan linjalaiset tarkoitus tehdä siellä valmiiksi asti vai varustellaanko ne jossain lähempänä liikennealuettaan.

Nelikko tulee olemaan sikäli visuaalisesti kiintoisa, että kaikki lautat ovat eri värisiä. Piretistä tulee oranssi, Tõllistä sininen, Leigeristä vihreä ja Tiiusta punainen. Tähän ei Tallinkissakaan ole pystytty: koko armaada sisaraluksia samoin kuvioin mutta eri värein!
Lauttojen ravintolapalvelut on kilpailutettu ostettavaksi Arensburgilta ja kauppapalvelut R-kioskilta. Osoitteesta www.praamid.ee saa jo nyt tietoja prosessin etenemisestä, vaikka osoite toistaiseksi ohjaakin asiakkaansa Tallinna Sadaman sivuille.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

Leedo voi sikäli huokaista helpotuksesta, että ilmeisesti vaikein Saaremaa Laevakompaniin vanhoista aluksista myynnin kannalta eli Regula on mennyt kaupaksi. Osataja on -yllätys yllätys- Tallinna Sadaman tytäryhtiö, joka lokakuun alussa aloittaa sopimusliikenteensä. Ilmeisesti kesäruuhkiin on laskettu tarvittavan Saarenmaan linjalle kolmaskin alus.
http://www.ts.ee/parvlaevade-uudised?art=746
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 21.04.2016, 01:44:11
Nelikko tulee olemaan sikäli visuaalisesti kiintoisa, että kaikki lautat ovat eri värisiä. Piretistä tulee oranssi, Tõllistä sininen, Leigeristä vihreä ja Tiiusta punainen. Tähän ei Tallinkissakaan ole pystytty: koko armaada sisaraluksia samoin kuvioin mutta eri värein!
Leigeristä löytyy jo kuvia Marinetrafficista. Alus näemmä varustellaan valmiiksi Turkissa.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mikko-Oskari Koski

Kuten arvata saattoi, nopeasta laatuosaamisesta tunnetuilta telakoilta tilatusta nelikosta yksikään ei ehdi valmistua liikenteen aloittamispäiväksi 1.10.2016. Regulan lisäksi myös Hiiumaa ja St.Ola sekä ilmeisesti Harilaidkin saavat lokakuussa töitä tuuraajina.
Leigerin ja Tõllin arvioitu liikenteeseentuloaika on näillä näkymin lokakuun aikana. Leiger on ilmeisesti jo luovutettu Praamidille, mutta se ei vielä ole päässyt telakan lähivesiä kauemmas, eli on ilmeisesti säädettävänä. Tiiu on pahasti kesken, Puolassa rakennettavista ei tietoja (mutta voivat toki tulla nopeastikin, jos luovuttamisesta liikenteen aloittamiseen ei mene kuin muutama päivä). Leigerin ja Tõllin olisi määrä aloittaa liikenne lokakuun aikana, tarujättien puolisoiden myöhemmin, ja ainakin Tiiun tulo näyttää menevän vuodenvaihteen tienoille ellei sen ylikin.
https://www.praamid.ee/wp/?p=2089

Kävin eilen hyvästelemässä SLK:n Heltermaan linjalla. Harilaid oli Rohukülassa huollettavana, ja siirtyi iltapäivällä Virtsuun. Regulassa oli työn tohina päällä, alus ilmeisimmin muuttuu ainakin vaadittavilta sisäosiltaan Praamidin alihankkijoiden työalustaksi vielä kuluvan viikon aikana. Oma reissuni oli samalla ensituttavuuteni näiden vesien viimeisen vanhan liiton papenburgarin eli St.Olan kanssa. Miellyttävä kulkuväline, toki vähän rähjäinen, eikä välttämättä kaikkien normien mukainen enää. Pahoin pelkään seuraavan osoitteensa olevan romuttamo. Moneen otteeseen matkan aikana pähkäilin, millainen on ollut meininki laivassa silloin, kun se Eckerö-nimisenä operoi Ahvenanmerellä vv.-83-91, ja otti kyytiinsä jopa 800 matkustajaa (eilen ei kumpaankaan suuntaan varmaan ollut sataa)... ::)
Sen mukaan, mitä vajavaisella virontaidollani selvitin, Regulan osto on saattanut olla Leedon ehto muiden alusten rahtaamiselle. Loogistahan se olisikin, mitään velvoitteita seuraajaa kohtaanhan varustamolla ei olisi ollut. Hiiumaasta tehty rahtaussopimus on käsittääkseni voimassa Piretin valmistumiseen asti, tapahtuipa se milloin tahansa ja St.Olan lokakuun loppuun. Jos Harilaidia tarvitaan lisälauttana, sekin on käytettävissä.

Väinamere Liinid katoaa samanalikaisesti Saarenmaan ja Hiidenmaan linjojen kanssa operaattorina myös Triigin ja Sõrun väliltä. 1.10.2016 alkaen siinäkin toimii Kihnu Veeteed, aluksena nyt ilmeisimmin Reet (tietääkö joku, onko Ormsön ja Kihnu Virven tälle linjalle aiottu sisaralus toteutumassa?). Älkäämme siis hämmästykö, jos seuraavan kerran Suomessa tehtäviä saaristoliikennekilpailutuksia voittaa varustamo, joka tarjoaa modernien lautta-alusten tilalle Harilaidia ja Kõrgelaidia... :o
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

Leiger valmistuu Turkissa, ennemmin tai myöhemmin... Saattaa ehtiä jopa länsimetron, Olkiluoto3:n tai Berliinin lentokentän edelle. Muista ei ole välittynyt informaatiota.
https://www.meiemaa.ee/index.php?content=artiklid&sub=1&artid=73090

Hiidenmaan linjalla on tosiaan matalan veden takia jouduttu osa vuoroista ajamaan Harilaidilla. Rukkirahun kohdalla on väylän ruoppaustyöt aloitettu, jotta ainakaan tällaisesta syystä ei vastaisuudessa jouduttaisi jättämään kapasiteettinsä puolesta riittoisaa tonnistoa rantaan.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 28.09.2016, 13:16:05
tietääkö joku, onko Ormsön ja Kihnu Virven tälle linjalle aiottu sisaralus toteutumassa?

Ainakin Sea-Webin mukaan Soela (IMO 9776494) on laskettu vesille ja valmista pitäisi olla ensi keväänä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Mikko-Oskari Koski

Turkkilaisten kokoama purkki ehti ennen Puolan laatutyön valmistumista. Leiger on päässyt kotimaahansa, tosin ei vielä omalle linjalleen. 4665 mailin taivallus kesti toista kuukautta. Lauantaipäivän ratoksi vihreä lautta kävi testaamassa tulevat satamansa Heltermaan ja Rohukülan, jatkaakseen sitten matkaansa ilmeisesti telakalle Tallinnaan... ::)
https://www.praamid.ee/wp/leiger-joudis-kuivastusse/

Praamid kiirehtinee nyt liikenteen aloittamisen kanssa, sillä St.Olan jatkettu rahtaus päättyi marras-joulukuun vaihteessa, ja Hiidenmaan reitillä on pääaluksena ollut nyt pari viikkoa Regula ja parallerina Harilaid ja Kõrgelaid, joilla on ajettu tarvittaessa vaikka kummallakin.
Myös Tõlliä odotetaan töihin vielä jouluruuhkiin. Sen koeajot Gdanskinlahdella ovat tiettävästi jo ohi, mutta joulukuun puolella lautta ei Remontowasta ole liikahtanut mihinkään. Hiiumaan rinnalla on vilkkaimpina päivinä käytetty Ionasia, joten ihan katastrofaalinen tilanne siellä ei ole, vaikka uudisalus myöhästyisi vieläkin.

Liikennejärjestelyihin liittyvistä talousepäselvyyksistä on käynnissä jokin juridinen prosessikin, joten tässäkin mielessä vertaus Länsimetroon ei onnahda hirvittävän pahasti.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950