EX. Ilmatar ,Palm beach princess myyty halvalla romuksi

Aloittaja Juhani Gronlund, 14.09.2011, 20:33:42

« edellinen - seuraava »

Juhani Gronlund

Bahamalla pitkään makuutettu ex Ilmatar näyttää tulleen myydyksi romuksi . Hintapyyntö 150 USD / ltd /tonni . 780 000 usd .  Ei paha hinta ,koska melko varmasti ostaja ei ole maksanut hintapyyntöä. Jotenkin muistan nähneeni että lähiaikoina romulaivojen myyntihinnat ovat pyörineet 275 -285 usd / tonni.

Minne mahtaa ex ilmatar mennä romuksi ja onko romuttamisen kannalta hankalaa aspestia laivassa ?


Jani Nousiainen

Pitkään odotettu uutinen tuokin. Olen jo pitjkään seurannut aluksen pyyntihintojen putoamista.  Aluksessa on kuvien perusteella lähes alkuperäisessä asussaan olevia tiloja , joten on todennäköistä että löytyy myös asbestia. Niin ne vaan vähiin käy 60-luvulta olevat Ruotsinlautat.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Aleksi Lindström

#2
Lainaus käyttäjältä: Juhani Gronlund - 14.09.2011, 20:33:42 Jotenkin muistan nähneeni että lähiaikoina romulaivojen myyntihinnat ovat pyörineet 275 -285 usd / tonni.

OT Ei pidä paikkaansa, romuhinnat ovat tällä hetkellä tasolla 370-550 $/LDT (light displacement tonnage) eli heittelevät paljonkin, riippuen mm. toimitusehdoista ja siitä, onko laivassa paljon ruostumatonta terästä tai kuuluuko kauppaan polttoainetta. Alle 300 $/LDT-hintoja en ole nähnyt vuosiin eli tuo Palm Beach Princessin hinta on aivan järjettömän matala. Halvimmat hinnat maksetaan Turkin Aliagassa ja yleisesti ottaen, mitä pienempi alus sitä huonompi hinta per LDT johtuen ihan siitä, että kovin pientä alusta ei kannata kuljettaa/hinata kovin montaa tuhatta merimailia romurannalle.

Rami Kristian Wirrankoski

Todella ikävä uutinen, jos pitää paikkansa. Ilmatarta tulee ikävä ja tuli jo monta vuotta sitten, kun viimeisen kerran matkalaukun sieltä ulos kannoin :´(

Janne Koskinen

Freeportissa kiinnittyi huomio vastapäätä makaavaan Palm Beach Princessiin eli ex. Ilmattareen:
(Vikarieerasin viikon Freeportissa makaavassa DSV:ssä, koska P&I club vaati alukseen min. yhden master marinerin.)

http://www.faktaomfartyg.nu/ilmatar_1964.htm

FOF kertoilee:

"2009 19. Så går huvudmaskin sönder.

2009 12 04. Så kom kravet från US Coast guard att om dom inte reparerar maskin, så kommer dom att agera."

Näyttäisi ehkä maanneen pitkään ehkä mainitusta 2009 joulukuusta ja rapistuvan hiljalleen.
Taitaa olla naulakaija seuraava destinaatio? Onko jollakin tarkempaa tietoa aluksen vaiheista 2009-2011?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Juhani Gronlund

#5
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 24.11.2011, 20:58:31
Freeportissa kiinnittyi huomio vastapäätä makaavaan Palm Beach Princessiin eli ex. Ilmattareen:
(Vikarieerasin viikon Freeportissa makaavassa DSV:ssä, koska P&I club vaati alukseen min. yhden master marinerin.)


Oletko Janne olut siis nyt lähiaikoina Freeportissa ja nähnyt Ex- Ilmattaren ? Jos olit niin näkyikö laivalla jotain aktiviteettia esim. miehistön / kunnostushenkilöstön muodossa. Laivan myyty romuksi loppukesällä 2011 ja luultavasti jonkinlaiselle romulaivojen väliomistajalle / välittäjälle joka sitten myy aluksen romuttajalle kun laivan on saatu   toimitettua romurannalle tai niin riittävän lähelle romuttamoa että itse purkamisen hoitava yritys uskaltaa laivan itselleen ostaa.

Jos ei minkäänlaista toimintaa ole laivalla niin voi olla että laiva makaa sielä vielä pitkäänkin eli talouskriisin yli ,koska laiva luultavasti vaatisi aikapaljon pientä laittoo jos aluksen haluaa ajaa perinteisesti ommilla koneilla romurannalle.

Janne Koskinen

#6
Lähdin Freeportista 23.11.2011 ja aluksella ei noin puolen mailin päästä tarkkailtuna näkynyt mitään liikettä sen ajanjakson aikana (11.11.2011-23.11.2011), jonka siellä olin. Koska olin eri alueelle; en päässyt lähemmin tarkastelemaan, mutta agentinkaan mukaan siellä ei ole aikoihin tapahtunut mitään.

Jos oikein ymmärsin, niin pääkone on kaputt ja ilmeisesti melkein kaikki luokat ummessa, joten sen liikkumiseen omin konein en usko. Mielenkiintoista että aluksessa oli alunperin vain yksi pääkone. Mitenköhän noi Nohabit on kytketty?

Tarkennallaan vielä että alus oli täysin pimeä eli maasähköä ei ole kytketty eikä apukonetta ole generaattoria pyörittämässä.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 28.11.2011, 16:45:56
Jos oikein ymmärsin, niin pääkone on kaputt ja ilmeisesti melkein kaikki luokat ummessa, joten sen liikkumiseen omin konein en usko. Mielenkiintoista että aluksessa oli alunperin vain yksi pääkone. Mitenköhän noi Nohabit on kytketty?
Nohabien kanssa samaan aikaanhan alukseen lisättii myös kaksi potkuria (alkujaan oli vaan yksi) ja olen aina olettanut, että jokaisella koneella oli oma potkuri pyöritettävänä. Tämä on kuitenkin vain olettamus, olisi kiva saada faktatietoa aiheesta.

Juhani Gronlund

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 28.11.2011, 21:04:27
Nohabien kanssa samaan aikaanhan alukseen lisättii myös kaksi potkuria (alkujaan oli vaan yksi) ja olen aina olettanut, että jokaisella koneella oli oma potkuri pyöritettävänä. Tämä on kuitenkin vain olettamus, olisi kiva saada faktatietoa aiheesta.

Jotenkin pitäisin outona että jokainen kone pyörittäisi omaa potkuria. Jos siis ajettaisiin vain yhdellä koneella niin "vedettäisiin" perässä kahden toisen ei käynnissä olevan koneen potkureita. En tiedä mutta luultavasti kaikki koneet kytketty vaihteistoon siten että voidaa pyörittää kaikkia potkureita samoilla kieroksilla vaikka vain yhdellä koneella.

Tässä pääkoneiden rikkoutumisen jälkeen Palm Beach Princess liikkuu omin voimin.http://www.youtube.com/watch?v=g-ukpMYY_-8,

Seurana sillä 3 tai 4 hinaajaa jotka poistuvat aluksen päästyä avomerelle. Savua tupruttaa vain keskinmäisestä (punaisen) savupiipun yhdestä putkesta. Ennen kunnossa ollessaan savua tuli myös punaisen piipun lisäksi kahdesta perässä olevasta orginaali piipuista.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Juhani Gronlund - 03.12.2011, 16:43:05
En tiedä mutta luultavasti kaikki koneet kytketty vaihteistoon siten että voidaa pyörittää kaikkia potkureita samoilla kieroksilla vaikka vain yhdellä koneella.

Todennäköisesti jokaisella pääkoneella on oma irroituskytkimellä varustettu alennusvaihde. Mikäli ajetaan vain yhdellä tai kahdella pääkoneella, saavat muut akselit pyöriä vapaasti.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

S Liljeström

Vähän historiikkia.

Ilmatarhan pidennettiin 20 metrillä v. 1973, jotta Helsinki-Travemünde reitille saataisiin lisäkapasiteettia ja nopeutta. Lähtöjä oli sesonkiaikana kerran päivässä, SHO+Flines. Suunnitteilla oli, että alus pystyisi 20 solmun nopeuteen, mutta siitä jäätiin vähän.
En tiedä, kannattiko pidennys, sillä ellen aivan väärin muista, pidennys maksoi 20M sen aikaista markkaa, eli millin/metri. Epäilen kuitenkin, ettei investointi ollut hyvä - kunnon autokantta ei ollut, erilliset tilat I ja II-luokan matkustajille ja kun käyttöaika linjalla jäi lyhyeksi Finnlinesin pyrkiessä vähän myöhemmin valtaamaan koko liikenteen.
Mitä aikasemmin mainittuihin kolmeen potkuriin ja pannuun tulee, muistan tuntemani purserin joskus sanoneen, että "ajettiin" vain "vanhalla jumbolla!"

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Sven Liljeström - 24.12.2011, 12:18:28
En tiedä, kannattiko pidennys, sillä ellen aivan väärin muista, pidennys maksoi 20M sen aikaista markkaa, eli millin/metri. Epäilen kuitenkin, ettei investointi ollut hyvä

Törmäsin graduani varten arkistoja tutkiessa Tekniikan Maailman artikkeliin Ilmattaren pidennyksestä, jonka mukaan Ilmatarta pidentämällä saatiin "yksi laiva kahden hinnalla". Pientä liiottelua ilmassa, mutta tuskin pidennys tuli kovinkaan kannattavaksi - Saksan linjalla laiva ehti olla vain kaksi vuotta ja 70-luvun loppupuoli meni pääasiassa risteilyliikenteessä, joka oli kokonaisuutena tappiollista. Ilmattaren pidennys oli oikeastaan varsin outo investointi, aika oli selvästi ajanut jo laivan perusratkaisun ohi eikä pidennyksen yhteydessä laivaa varsinaisesti modernisoitu vastaamaan 70-luvun autolautta-ajan vaatimuksia.

Juhani Gronlund

http://cruiseship.homestead.com/cruiseships.html

Nyt on Ilmattaren ilmoituksesta poistunut SOLD merkintä ja alus näyttää taas olevan myynnissä romuksi tuplaantuneella hintapyynnöllä.

Samaisilla sivuilla on myös Mona LIsalta poistunut pitkään ollut SOLD merkintä . Onkohan  EX Mona Lisan Hotellilaiva ura alkanut niin heikosti että Hotelli operaattori on laittanut laivan myyntiin ?

Rami Kristian Wirrankoski

Sinne se nyt sitten taisi mennä ...viimeinen vielä pinnalla oleva laivani :/

"Tug Blue Sea III and tow Palm Beach Princess depart from Freeport Harbour heading Santo Domingo, Dominican Republic. Novermber 7th 2012"

Juhani Gronlund

#14
   Ex Ilmatar yhä pinnalla on eikä se ole romutettu vaikka romuksi myytiin .  Nyt  makaa toimettomana Santo Domingossa Dominikaanisessa Tasavallassa.

Alla olevassa linkissä kuvaa lähdöstä Bahamalta:
http://argoniaholdings.com/sea-iii-and-tow-palm-beach-princess-depart-from-freeport-harbour/?lang=en